Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Schemat organizacyjny kompanii piechoty na historykach


Recommended Posts

Skromne doświadczenie w dowodzeniu na dwóch grach ASH i raczej mizerne tego dowodzenia wyniki skłoniły mnie do pewnych przemyśleń nad usprawnieniem całej procedury i stworzeniem choćby podstawowego łańcucha dowodzenia pomocnego dowódcom. Dlatego chciałbym zaproponować wprowadzenie ujednoliconego schematu organizacyjnego oddziału piechoty.

 

Na schemacie pierwszym przedstawiona jest “idealna” kompania piechoty ASH o liczebności 43 żołnierzy (załóżmy, że średnio taką liczbę graczy można już zebrać na historyku). Kompania liczy 4 oficerów, 12 podoficerów i 27 szeregowych. Ale nie jest to absolutnie stała liczba, a baza do stworzenia takiej struktury jednostki jaka będzie najlepsza do wykonania scenariusza.

 

f3419efcd00a3e76med.jpg

 

A tak to wygląda opisowo od “dołu”.

 

Sekcja – dwu lub trzy osobowa. Dwóch ludzi może już wykonać samodzielnie podstawowe zadanie jakim jest zwiad, prowadzenie czoła formacji, oskrzydlenie małej jednostki przeciwnika lub nawet utrzymanie dogodnej pozycji obronnej. Sekcja może też operować ciężkim karabinem maszynowym lub obsługiwać bazookę. Kapral dowodzi IIgą sekcją w drużynie, w razie potrzeby z racji stopnia przejmuje dowodzenie drużyną.

Drużyna – dwie sekcje plus dowódca w stopniu sierżanta (dowodzi także bezpośrednio Iszą sekcją drużyny). Istnieją tylko trzy możliwości konfiguracji drużyny w ramach jej dwóch sekcji :

a. sierżant plus 3 strzelców (w tym jeden kapral)

b. sierżant plus 4 strzelców (w tym jeden kapral)

c. sierżant plus 5 strzelców (w tym jeden kapral)

Pluton – dwie lub trzy drużyny dowodzone przez oficera w stopniu porucznika, w składzie występuje radiooperator z radiostacją i sanitariusz.

Kompania – dwa, trzy lub cztery plutony dowodzone przez kapitana plus radiooperator kompanijny i dwóch saperów (pełnią także rolę gońców, taktycznego odwodu i sekcji ochrony sztabu kompanii) przydzielanych często do plutonów wg zadań scenariusza.

 

Cały system można dowolnie konfigurować z zachowaniem podstawowego schematu sekcja – drużyna – pluton – kompania, przy założeniu, że drużyna składa się zawsze z dwóch sekcji i liczy od czterech do sześciu ludzi włącznie z dowódcą w stopniu sierżanta. Ilość drużyn w plutonie – od dwóch do czterech. Ilość plutonów – od dwóch do pięciu. Ważne jest aby starać się kompletować drużyny o takich samych składach osobowych, jeśli brakuje ludzi to uszczuplony powinien być ostatni pluton.

 

Tu przykład na inne skonfigurowanie kompanii.

 

a571e67488927f23med.jpg

 

Podsumowując: wydaje mi się, że takie usystematyzowanie pozwoliłoby na sprawniejsze dowodzenie a gracze w naturalny sposób mogliby nabierać doświadczenia i “awansować” w miarę nabierania doświadczenia. Kompetencje dowódców poszczególnych szczebli są do bardziej szczegółowego omówienia.

Drużyny lub całe pluton można by też zestawiać jako jednakowo umundurowane, podoficerom można zaproponować naszywanie szewronów dla klimatu.

Edited by kacxd
Link to post
Share on other sites

ps. pomyłka pisarska

 

Na schemacie pierwszym przedstawiona jest “idealna” kompania piechoty ASH o liczebności 33 żołnierzy (załóżmy, że średnio taką liczbę graczy można już zebrać na historyku). Kompania liczy 4 oficerów, 12 podoficerów i 27 szeregowych.

 

powinno być 43. Prośba do Moderatora o zrobienie poprawki i skasowanie tego posta.

Edited by historian1970
Link to post
Share on other sites

No jasne ze nie... to byla idealistyczna wizja, dlatego zalozylem ze najmniejsza możliwa druzyna liczy 4 graczy z sierzantem, nie 5 jak na schemacie. Jak powolasz do zycia dwa plutony po dwie takie drużyny, bez saperow to wychodzi, że potrzeba tylko 24 graczy na stronę. Tylu chyba da się zebrać? Ewentualna nadwyzka graczy utworzyłaby trzeci niepełny pluton.

Edited by historian1970
Link to post
Share on other sites

No jasne ze nie... to byla idealistyczna wizja, dlatego zalozylem ze najmniejsza możliwa druzyna liczy 4 graczy z sierzantem, nie 5 jak na schemacie. Jak powolasz do zycia dwa plutony po dwie takie drużyny, bez saperow to wychodzi, że potrzeba tylko 24 graczy na stronę. Tylu chyba da się zebrać? Ewentualna nadwyzka graczy utworzyłaby trzeci niepełny pluton.

 

Dokładnie. Skład nie musi być pełen, można zacząć od obsadzania dowódcy strony, a następnie uzupełniać skład do pełnych drużyn. Myślę, że w kolejnej odsłonie 1944 takie rzeczy będziemy robić już na etapie rejestracji.

Link to post
Share on other sites

Taki trochę offtopic, ale poruszona została kwestia rejestracji i przypisywania konkretnych funkcji. Nigdy wcześniej tego nie widziałem na grach historycznych dlatego rzucam luźną propozycję, że może wygodnie byłoby korzystać z elektronicznego formularza, który tworzy się na dysku google (za pomocą konta na gmailu)? Po rejestracji każdego uczestnika jego dane automatycznie się zapisują na listę, która jest na tym samym dysku google. Myślę, że to może być wygodniejsze niż zapisy mailowe czy w temacie imprezy.

 

przykładowy formularz z konferencji studenckiej ;) https://imagizer.imageshack.us/v2/580x472q90/839/374x.png

 

Pozdrawiam!

Link to post
Share on other sites

janik44, my za pomocą prostego formularza na stronie rejestrujemy uczestników od zawsze, a lista zawsze jest właśnie w dokumentach google. Maili i korekt jednakowoż nie da się (moim skromnym zdaniem) ominąć, bo takiego dokumentu nie można ogólnie udostępnić do edycji, a ewentualny automat musiałby brać pod uwagę konflikty (jeśli jednocześnie zgłosi się na dane miejsce dwóch chętnych), zapisy zbiorowe (bo ktoś podczas jednej rejestracji zgłosi 4 osoby do danej sekcji), listę rezerwowych, anulowanie zgłoszeń, etc. Z mojego punktu widzenia troszkę zbędnego zachodu. Za dużo pary w gwizdek moim zdaniem, zwłaszcza że idące w parze z rejestracją wpłaty również trzeba kontrolować.

 

Poza tym ewentualna wymiana maili to z mojego punktu widzenia odrobina kurtuazji, która w środowisku ASH raczej jest obecna i, przynajmniej z mojego punktu widzenia, umila sam proces / spaja ludzi. Całkowita automatyzacja wszystkiego mogłaby doprowadzić do spłycenia procesu, co w naszym przypadku nie jest pozytywem - jest nas tak niewielu, że praktycznie wszyscy się znamy i dobrze moim zdaniem, że nie pozostajemy wobec siebie bezosobowi. ;-)

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...