Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

1. Sorbo kupujesz takie jakie potrzebujesz - odmierz jaką grubość potrzebujesz. Miej na uwadze to, że sorbopad jest dosyć miękkim materiałem i należy wziąć poprawkę na siłę sprężyny, która dociska tłok. Wówczas sorbopad się ściska, a tłok przesuwa do przodu, co psuje ustawienie tłoka "bez sprężyny". Kup 3mm, resztę skorygujesz zwykłymi podkładkami z gumy.

 

2. Cylinder bez wycięć to typ0. Dobranie cylindra jest bardzo istotne, aby dokładnie wiedzieć jaką pojemność potrzebujesz musisz obliczyć pojemność lufy ze wzoru na walec.

 

np. tutaj masz spoko kalkulator

 

https://www.calculat.org/pl/objetosc-pole/walec.html

 

Przykładowo lufa 363mm 6,03mm potrzebuje około 10,3cm3 ALE! Należy dodać z 2-3cm3 ponieważ komora, dysza oraz głowica cylindra też mają swoją pojemność, a dodatkowo pomiędzy kulką, a lufą jest prześwit przez który ucieka powietrze - wszystko trzeba zrekompensować nieco większą ilością powietrza. W przypadku HP - dobrej konwersji, a nie jakiegoś mancrafta... regulacja dawki jest bardzo ułatwiona. Jeden przycisk i dawka się zmniejsza albo zwiększa. W przypadku AEG'a musisz demontować cały gearbox. Dużo rzeczy można popsuć, zgubić, zapomnieć no i jest to czasochłonne.

 

To nie wszystko. Aby być bardziej precyzyjnym, należy dodatkowo uwzględnić ciśnienie oraz wagę kulek. Czyli podsumowując - istotne w tym przypadku jest zgranie mocy sprężyny (ciśnienie), dawki powietrza (obj. cylindra) oraz wagi kulek względem objętości i długości lufy. Oczywiście mówimy tu o w 100% szczelnej replice.

 

Teraz pytanie jak sprawdzić czy replika jest szczelna i czy wszystkie w/w rzeczy zostały dobrze zgrane.

 

Szczelność - najlepiej stosować markowe sprężyny, których moc znamy. Nie żadne Tornado, Elementy czy inne chińczyki, których moc jest losowa i ta sama moc sprężyny w innym egzemplarzu da inny wynik.

 

Przykładowo popularne sprężyny Guardera:

SP120 460-470fps.

SP130 500-510fps.

SP140 540-550fps.

 

Czy powietrza jest wystarczająca ilość? To zjawisko nazywa się Joule Creep'em. Na cięższych kulkach masz spadek fps'ów (w przeliczeniu na 0,2g). Na lżejszych kulkach także może być taki efekt.

 

Przykład zbyt małej dawki powietrza: replika ma zamontowaną sprężynę SP130 Guarder, czyli powinno być pi razy oko 500fps@0,2g. Jeśli na kulkach 0,3g masz 380fps (465@0,2g), a na kulkach 0,25g 447fps (500@0,2g) to oznacza, że powietrza jest zbyt mało aby dostatecznie rozpędzić kulkę o wadzę 0,3g. Na 0,3g powinno być około 410fps (502fps@0,2g). Prędkość będzie rosnąć wraz ze spadkiem wagi kulek (oczywiście do momentu w którym wszystko się zrównoważy)

 

Przykład zbyt dużej dawki powietrza jest dosyć podobny, ale zarówno tutaj jak i w powyższym przykładzie istotne są kulki docelowe z których będziesz strzelać oraz to jaki zasięg skuteczny chcesz uzyskać. Dlatego NIE CHRONUJE się repliki na 0,2g.

 

Nadal mamy SP130 i przy szczelnej replice powinno być 500fps@0,2g. Jeśli na 0,3g będziesz mieć 380fps (465@0,2g), a na 0,4g 355fps (502@0,2g) oznacza to, że powietrza jest zbyt dużo dla kulki 0,3g i zanim zostanie uzyskane maksymalne ciśnienie, które napędzi kulkę, kulka już opuszcza lufę. Prędkość będzie rosnąć wraz ze wzrostem wagi kulek (oczywiście do momentu w którym wszystko się zrównoważy).

 

http://www.semper-parati.pl/kalkulator.php

Link to post
Share on other sites
  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dzięki za pomoc!

Zauważyłem jeszcze, że na zębatce tłokowej jest ucięty pierwszy ząb. Wiadomo w jakim celu zostało to wykonane? Może chodzi o skrócenie drogi tłoka, co ma skompensować użycie dużego cylindra i zwiększyć ROF przez skrócenie cyklu?

Poszukaj na yt o AOE

 

Wysłane z mojego ASUS_X014D przy użyciu Tapatalka

 

 

Link to post
Share on other sites

Proszę pomyśl zanim odpiszesz.

 

Wysłane z mojego ASUS_X014D przy użyciu Tapatalka

 

Lepiej Ty poczytaj i pomyśl przed napisaniem czegokolwiek. Usunięcie pierwszego zęba na ZĘBATCE tłokowej, nie wpływa na ustawienie tłoka.

 

Dzięki za pomoc!

Zauważyłem jeszcze, że na zębatce tłokowej jest ucięty pierwszy ząb. Wiadomo w jakim celu zostało to wykonane? Może chodzi o skrócenie drogi tłoka, co ma skompensować użycie dużego cylindra i zwiększyć ROF przez skrócenie cyklu?

 

I tak i nie.

 

Skrócenie drogi tłoka = mniejsze ściśnięcia sprężyny

Skrócenie drogi tłoka = nie zawsze oznacza zmniejszenie objętości powietrza. Np w cyl typ0, czyli bez wycięć - skrócenie drogi tłoka wpływa na pojemność cylindra bo sprężanie zaczyna się np w 1/3 cylindra, jednak gdy mamy typ2 czy nawet typ3 głowica tłoka przesuwa się za okno i to z okna pobiera powietrze - więc nie zmniejsza się pojemność cylindra. Decydują o tym dwa czynniki - typ cylindra oraz ilość uciętych zębów.

 

Skrócenie drogi tłoka = szybsze zwolnienie sprężyny = krótsze jej napinanie = krótsza praca zębatki pod oporem = dłuższa praca zębatki na "biegu" jałowym = większy rof

 

Dlatego robiąc short stroking (tak to się nazywa) należy używać nieco mocniejszych sprężyn lub podkładek wrzucanych do tłoka lub na prowadnicę sprężyny.

Tak samo należy mieć na uwadze rodzaj cylindra i skok tłoka. Waga kulek, moc sprężyny i długosć jak i objętość lufy także są bardzo ważne aby zbudować "laserową dzidę"

 

IMO nie ma sensu się w to bawić, lepszy efekt uzyskasz na szybkich zębatkach w połączeniu z mocnym silnikiem, dobrym mośkiem i dobrym lipo, nawet 14,8V.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...