Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

No proszę, nie jest nas tak mało :icon_smile:.

 

To możesz spróbować trochę prowizorycznej metody (choć nie ręczę czy zadziała, ale ja takiego patentu używam do Flira). Użyłem takiego montażu:

 

http://www.asg.warsz...t-top,5374.html

 

Do tego śruby takiej samej jak w statywach fotograficznych, odpowiedniej nakrętki i podkładek. Z drugiej strony użyłem do podparcia kawałka gumy i materiałową opaskę. Wyglądać może i nie wygląda świetnie, ale rolę swoją spełnia.

https://drive.google...iew?usp=sharing

https://drive.google...iew?usp=sharing

 

Z kolei mojego starego Pulsara trzymałem na wspomnianym już wcześniej przez kolegę montażu:

http://demobil.com.p...nal-p-5121.html

 

W przypadku Yukona, pewnie trzeba by pomyśleć o zeszlifowaniu z montażu kawałka metalu, który jest bezpośrednio przy śrubie wkręcanej w noktowizor, by go wypoziomować.

 

Oczywiście to wszystko przy założeniu, że się nie pomyliłem, i ten Yukon ma standardowy gwint pod statyw.

 

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Kolejne pytanie- jakie doświetlacze są warte uwagi?

Link to post
Share on other sites
  • Replies 731
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Do noktowizora pierwszej generacji szukaj oświetlaczy 850nm. Ja miałem kontakt tylko z trzema różnymi takimi - jakimś tanim z allegro (koło 80 PLN) na bazie Ultrafire WF-501B przy użyciu bodajże diody 1W, robionymi na bazie Solarforce L2 i diody 1W (koło 150 PLN) i seryjnym, w latarce Fenix TK25IR (3W). Do jedynki cała trójka się sprawdzała, choć przez dłuższy okres czasu używałem tylko tego na bazie Solarforce'a (oświetlał obszar na dystansie do około 60-80 metrów, choć rzecz jasna znacznie krócej w gęstym terenie).

Link to post
Share on other sites

Do noktowizora pierwszej generacji szukaj oświetlaczy 850nm. Ja miałem kontakt tylko z trzema różnymi takimi - jakimś tanim z allegro (koło 80 PLN) na bazie Ultrafire WF-501B przy użyciu bodajże diody 1W, robionymi na bazie Solarforce L2 i diody 1W (koło 150 PLN) i seryjnym, w latarce Fenix TK25IR (3W). Do jedynki cała trójka się sprawdzała, choć przez dłuższy okres czasu używałem tylko tego na bazie Solarforce'a (oświetlał obszar na dystansie do około 60-80 metrów, choć rzecz jasna znacznie krócej w gęstym terenie).

 

Czy taki będzie odpowiedni? http://nokto.info/oswietlacz-ir-25mw-850nm.html

 

Żeby uzyskać najlepsze wyniki zdecydowanie powinieneś wybrać 808nm. Od latarek dużo efektywniejszy będzie rozkolimowany laser IR odpowiedniej mocy.

 

Podejrzewam, że znaleźć będzie ciężko.

Link to post
Share on other sites

@Karczycho

Będzie bardzo łatwo.

Kupujesz najtańszy laser zielony (im mniejsza moc tym lepiej)

Wyciągasz z niego całą elektronikę razem z diodą laserową do której przymocowany jest Kryształ Nd:YVO4

Tu masz opis:

https://n.ethz.ch/~k...npointer&lang=0

Wywalasz kryształ i zostaje dioda 808nm która "pompowała" ten kryształ w wyniku czego emitował 532nm (zielony)

Pamiętaj tylko że podawana moc lasera zielonego jest zazwyczaj parę razy mniejsza od mocy lasera 808nm.

Potem ustawiasz soczewką jak bardzo rozkolimowaną chcesz mieć wiązkę i już.

Edited by W2o
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

@Karczycho

Będzie bardzo łatwo.

Kupujesz najtańszy laser zielony (im mniejsza moc tym lepiej)

Wyciągasz z niego całą elektronikę razem z diodą laserową do której przymocowany jest Kryształ Nd:YVO4

Tu masz opis:

https://n.ethz.ch/~k...npointer&lang=0

Wywalasz kryształ i zostaje dioda 808nm która "pompowała" ten kryształ w wyniku czego emitował 532nm (zielony)

Pamiętaj tylko że podawana moc lasera zielonego jest zazwyczaj parę razy mniejsza od mocy lasera 808nm.

Potem ustawiasz soczewką jak bardzo rozkolimowaną chcesz mieć wiązkę i już.

 

Dzięki za tip. Gdybym jednak na początek, na "szybko" musiał dobrać jakieś gotowe rozwiązanie- co będzie najlepiej współpracowało z Pulsarem Challenger 1x20?

a)http://nokto.info/oswietlacz-ir-25mw-850nm.html

b) Ultrafire 502b z IR

c) Superfire WF-501c z IR

Link to post
Share on other sites

Zacznę od podstawowej kwestii: nie mam 5k na noktowizję, nie stać mnie na generację 2,2+ czy 3

Zdaję sobie także sprawę z ograniczeń niższych generacji. Skoro to zostało powiedziane:

Czy ktos miał mozliwosc porównać/orientuje się który z tych trzech nokto jest najlepszy:

Pulsar Challenger

https://deltaoptical.pl/pulsar-challenger-gs-1x20-z-mocowaniem-na-glowe

Pulsar Digiforce

https://deltaoptical.pl/noktowizor-pulsar-digital-nv-digiforce-860-rt?gclid=Cj0KCQiAgs7RBRDoARIsANOo-HiLYxCGYl2PgoHJu1vSmRHv59Zx-Bwgw2D72iu6-PdrQgDF1jBX41oaAhPREALw_wcB

NachtJeager NH-1

https://deltaoptical.pl/dzienno-nocny-noktowizor-cyfrowy-nachtjager-nh-1-6x50

Z góry dzięki za opinie:)

Link to post
Share on other sites

Z tych podanych miałem tylko kontakt z Challengerem (miałem na własność przez 2-3 lata).

 

Miałem też kiedyś cyfrowy twór "Walther Digi View Pro" - od razu zaznaczę, że nie wiem jak ma się on do innych tanich "cyfrowych" noktowizorów (może W2o jest w stanie powiedzieć jak to wygląda? :icon_wink: ), ale to była padaka.

 

Parę subiektywnych wniosków:

 

1. Challengera gen1 można fajnie wykorzystać, ale nie na głowie! Lepiej wziąć bez montażu, różnica w cenie nie jest go warta, a noszenie jedynki na głowie nie jest fajne.

 

2. Jeśli kupować jedynkę, to w pierwszej kolejności rozejrzeć się za sprzętem używanym - ceny potrafią być sporo niższe, ja samemu sprzedałem swój wraz z montażem na RIS, dobrej jakości oświetlaczem IR i paroma innymi dodatkami za 800 PLN.

 

3. Raczej przybliżenie w noktowizorach tej generacji przeszkadza niż pomaga. Nie wiem czy się nie mylę, ale na soczewkach traci się część światła, która normalnie trafiłaby do przetwornika. Po drugie, waga idzie w górę. Dodatkowo, przybliżenie ograniczy pole widzenia. W momencie kiedy musisz użyć oświetlacza, by coś dobrze zobaczyć (czyli praktycznie za każdym razem gdy chcesz użyć pierwszej generacji), to szeroki kąt widzenia będzie ważniejszy niż przybliżenie.

 

4. Tak, oświetlacz dodatkowy to dobra rzecz w jedynce.

 

5. Jeśli Twój budżet sięga 2000 PLN, to wbrew pozorom można już wyhaczyć dwójkę (np. używane PS-2000).

 

6. Mój cyfrowy noktowizor działał WYŁĄCZNIE z oświetlaczem, ale nie wiem czy to wyłącznie jego przypadłość, czy ogólna cecha tego typu sprzętu.

 

 

Z tych trzech, patrząc wyłącznie po opisach i moich własnych przeświadczeniach, ponownie wziąłbym Challengera. Ale najpierw rozejrzałbym się, czy nie ma gdzieś używki w dobrych pieniądzach i ze sprawdzonego (koniecznie) źródła. Ewentualnie zastanowiłbym się nad polowaniem na tanią używaną dwójkę lub tanie używane termo (vide Flir Pocket TK, albo Leupold LTO).

Link to post
Share on other sites

Z tych trzech, patrząc wyłącznie po opisach i moich własnych przeświadczeniach, ponownie wziąłbym Challengera. Ale najpierw rozejrzałbym się, czy nie ma gdzieś używki w dobrych pieniądzach i ze sprawdzonego (koniecznie) źródła. Ewentualnie zastanowiłbym się nad polowaniem na tanią używaną dwójkę lub tanie używane termo (vide Flir Pocket TK, albo Leupold LTO).

Dzięki za obszerne rady. Na forach mysliwskich czytałem własnie, że cyfrowe są lepsze od 1/1+ - dlatego pytałem się o tego Digiforce. Cóż spróbuję trochę więc po polować na te PS-2000.

 

A jeszcze jedno pytanie:kolega się pyta czy ktoś miał kontakt z produktami firmy ATN?

 

Chodzi konkretniej o ten model: http://www.atneu.com/x-sight2-hd-day-night-rifle-scope-3-14x

Link to post
Share on other sites

Vim na forach myśliwskich tak jest bo generalnie cyfrówka daje radę, ale wymaga silnego oświetlenia IR (z reguły oświetlacza laserowy). O ile zwierzynie czerwone oko nie przeszkadza o tyle w ASG właściwie dyskwalifikuje, szczególnie że nasycenie noktowizją jest dość spore na milsimach.

 

Generalnie PS-2000 jest średnie, tuby są mocno przechodzone, stare i generalnie średniej jakości. Z budżetem ~3k można się szarpnąć na coś na bazie PVS-5 (przetwornik MX9916) i to jest jedyne sensowne minimum. Moim zdanie inwestowanie 1000 czy 1500 zł w gen 1 czy digi nie ma praktycznego uzasadnienia. To po prostu marnowanie pieniędzy na namiastkę funkcjonalnego sprzętu.

 

ATNa radzę omijać szerokim łukiem, bo sprzęt jest bardzo słabej jakości. Generalnie rosyjska noktowizja to pomyłka, tuby są słabe, awaryjne, optyka zniekształca. Jedyne co warto rozważać to sprzęt oparty na tubach amerykańskich (ITT, Litton, L-3, czy kontraktowe mx9916, mx10160, mx11769), Photonis, Harder Digital, DEP. Od biedy z tanich rosyjskich tub jedynie warte uwagi są wyroby firmy kathod.

 

Generalnie w Polsce nie uświadczysz profesjonalnych produktów ani porad bo nigdy nikt oficjalnie nie dystrybuował sprzętu dobrej klasy a jedynie Rosyjskie/Chińskie kastraty. Najbliżej sprzęt bliski do milspeca kupisz w ACT, ale w EU jest drogo.

 

Jeżeli chodzi o termo, to obecnie mamy światowy boom, wartość sprzętu spada mniej więcej o 1/2 na rok. Warto poczekać, bo kupując cokolwiek teraz za rok za te same pieniądze kupisz coś 2x lepszego.

Link to post
Share on other sites

 

 

Generalnie PS-2000 jest średnie, tuby są mocno przechodzone, stare i generalnie średniej jakości. Z budżetem ~3k można się szarpnąć na coś na bazie PVS-5 (przetwornik MX9916) i to jest jedyne sensowne minimum. Moim zdanie inwestowanie 1000 czy 1500 zł w gen 1 czy digi nie ma praktycznego uzasadnienia. To po prostu marnowanie pieniędzy na namiastkę funkcjonalnego sprzętu.

 

 

Tak jak pisałem wyżej, zdaję sobie sprawę, iż Gen 1+ się nie umywa do Gen 2/2+/3. Także zdaję sobie sprawę, by dobrze widzieć potrzebuję doświetlenia IR, które z kolei jest łatwo widoczne na noktowizjach. Nie zmienia to jednak faktu, iż z moich obserwacji ekipy z nokto nawet generacji 1 są skuteczniejsze od ekip bez nich. Dobrą latarkę widać nawet gołym okiem, nie mówiąc już o noktowizji.

 

Dzięki za tę radę z PVS-5. To trochę powyżej mojego budżetu, ale jakby trafiła się okazja, to pewnie bym dołożył.

Link to post
Share on other sites

W sumie racja, nie na broni a na replice (acz istnieje opcja że czasem będzie montowane na sztucerze kalibru 308).

Chciałem zmieścić się w 3000 zł, góra 4000. Ale jeżeli to w ogóle nie ma sensu to chciałbym wiedzieć co najtańszego jest seanownym rozwiązaniem.

Link to post
Share on other sites

Znowu będzie mocno subiektywnie, wybaczcie ;).

 

Od razu zaznaczę, że nie miałem żadnego kontaktu z tego typu sprzętem przeznaczonym do montażu na broni palnej, a wiem że sporo tanich produktów nie jest do tego przystosowane i może być w bardzo prosty sposób uszkodzone / zniszczone przez odrzut broni.

 

Osobiście, jeśli chciałbym wstawić sprzęt na replikę, to poszedłbym zdecydowanie w kierunku termo (choćby Leupold LTO). Z założenia sprzętu zamontowanego na replice raczej nie używa się do przemieszczania, a do celowania i strzelania. W takiej sytuacji termo daje znacznie większą przewagę w kontekście detekcji zagrożenia.

 

Jeśli natomiast faktycznie chcesz iść w kierunku noktowizora, to w okolicach 3000 PLN znaleźć można na rynku wtórnym "Elcany" tworzone przez naszego forumowego kolegę, wykorzystujące przetworniki drugiej generacji o dobrych parametrach. Taki sprzęt ma krzyż celowniczy, dzięki czemu nie masz konieczności używania do celowania lasera IR (które są zabronione na niektórych większych rozgrywkach), ani stosunkowo drogiego sprzętu optycznego przeznaczonego do współpracy z NV (i od razu zaznaczę: nie wiem jak sprawdzają się chińskie kopie). Zdecydowanym minusem takiego rozwiązania jest... brak możliwości zdjęcia go z repliki i używania na głowie.

 

Można oczywiście pokusić się o kupno typowego monokularu II generacji (za 3-4 tysiące powinno być trochę sprzętu, zwłaszcza na rynku wtórnym) i zamontowaniu go na replice. Wówczas przydatny może okazać się laser IR. Ale znowu, termo wydaje się lepsze dla takiego zastosowania.

Link to post
Share on other sites

Przepraszam za nieobecność, ale trochę zarobiony byłem ostatnio.

Najtańsza gen2/2+(w ciągu ostatnich 12 msc) z jaką się spotkałem to ATN Patriot (gdzieś okolice 2,5 kpln i traktowałem to jako dużą okazję). Oczywiście dużym minusem tego rozwiązania jest jakość przetworników (często kończą żywot bez ostrzeżenia) oraz jakość wykonania (np gwintów, co ma duży wpływ na np możliwość regulacji ostrości obiektywu). Wg mnie na gen2 trzeba przeznaczyć około 3,5 kpln

Sprzęt montowany na replice - tak jak napisał LogaN.

Sprzęt odporny na odrzut to zupełnie inna liga (materiały, wykonanie) i przekłada się bardzo realnie na końcową cenę, choć ta ostatnio ze względu na taniejące celowniki termo - też spada.

Link to post
Share on other sites

Leupold LTO to akurat pomyłka :P a szczególnie jego ceny w PL. Obecnie za 1150USD jest do kupienie ATN Thor, pełnowymiarowy celownik termo z drugiej ręki o świetnych parametrach. To z Ten sam celownik na początku roku kosztował 2199USD. To pokazuje co się dzieje z cenami. A będzie jeszcze taniej bo obecnie nieurządzenia z rdzeniem FLIR BOSON pokazują przewagę przy cenie nowego sprzętu na poziomie 1799/2199USD. Tak więc warto czekać.

Jeżeli chodzi o noktowizję, to tu za wiele się nie dzieje i nadal ma swoją przewagę nad termo. Warto kupić gen 2/3 i tyle.

Co do oświetlaczy i gen 1, to one są również widoczne gołym okiem (samo źródło światła, np. taka latarka z diodą IR).

 

Soją drogą mam ładnego przerobionego PVSa 5 i Elcana( ten do złożenia) na dobrych tubach gen 2 :D

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Postudiowałem temat i po ocenie tego co mówi LogaN nabyłem sobie Yukona 1x24 spartan za 350 zyla do zobaczenia co z tego wyjdzie w praniu. Ma to przede wszystkim za zadanie wspieranie innych użytkowników noktowizji gen 2 i 3 i termo w tym samym zespole, nie mam złudzeń, że w ciemnym lesie w trybie pasywnym będzie jak w środku dnia.

 

Mam zatem następujące pytania:

1) Co lepsze - doświetlacz IR, jeśli tak to jaki?

2) Czy może lepsza latarka z diodą IR, jak tak to jaka - 850 nm/940nm i dlaczego?

3) Czy spotkał się kiedykolwiek ktoś z Was z jakimś DIY odnośnie tego jak wykonać taki doświetlacz? Czy są jakieś zagrożenia związane z jego wykorzystaniem dla innych osób albo samego użytkownika? Dlaczego lasery i doświetlacze zakazano na Borderze (jeśli dobrze pamiętam ktoś o tym wspominał)?

4) W związku z ww. postami - czy ktoś widział jakiś patent odnośnie montowania przedmiotowego Yukona na replice? (nie mam zamiaru tego nosić na głowie, chyba, że dla zabawy)

5) Czy jest sens dokupić do tego jakiś an/peq? Jeśli tak to z jakim laserem? lepszy czerwony czy zielony laser?

 

Z góry dziękuje za pomoc:).

Link to post
Share on other sites

Wyrwałeś w dobrej cenie tego Yukona - jeśli się nie spodoba, to nie powinieneś mieć większych problemów, by odsprzedać go w podobnej cenie.

 

Jest tylko jeden problem - jeśli masz w ekipie użytkowników gen2 i gen3, to możesz im trochę przeszkadzać używając oświetlacza. Kwestia odpowiedniego dogadania się wewnątrz ekipy, ale raczej będą chcieli byś używał go z dala od nich :icon_wink:.

 

Ad. 2.: Oświetlacz IR do gen1 to 850nm, wyższej długości fali możesz nie być w stanie odpowiednio wykorzystać (będzie słabo widoczna w noktowizorze). Generalnie jako oświetlacze wykorzystuje się właśnie latarki z diodami IR, albo lasery (z tymi drugimi nie miałem do czynienia, ale koledzy wypowiadający się w temacie z tego co wiem to tak).

 

Ad. 3.: Dla sprostowania, na Borderze lasery są zakazane, ale oświetlacze latarkowe już nie. Dlaczego (czy z kwestii prawnych, czy innych pobudek), to już niestety nie wiem.

 

Ad. 4.: Parę razy już były propozycje poruszane na ostatnich stronach, ale np. można zrobić z szyny RIS podwyższającej + śruby takiej jak w statywach fotograficznych.

 

Ad. 5.: Zbyt krótko używałem swojej jedynki z laserem, by czuć się w tym mocnym, ale sprawdzało się to. Przy czym oczywiście najlepiej laser IR zamiast widzialnego :icon_smile:. Czy warto? To zależy. Dobrej jakości kopie PEQ/DBAL/itp. kosztują zwykle więcej niż zapłaciłeś za ten noktowizor. Z tanimi kopiami można próbować, ale jakość wykonania leży często na tragicznym poziomie (lasery się rozregulowują, regulacje są niewygodne, a czasami wręcz niemożliwe, itp.).

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

info dla ciekawskich

zamontowanie Yukona 1x24 na AK jest bardzo proste z szyną na jaskółczy ogon, kilka śrubek, kawałek blachy i zamontowałem sobie to tak, że da się używać na replicę:)

 

poużywałem tak jak mówił logan, moim zdaniem nie jest to kompletnie bezużyteczne z iluminatorem, przeciw ludziom bez nokto albo jako wykrywacz doświetlaczy

teraz szukam iluminatora mocniejszego (mam dedal 75mw) i czegoś żeby odfiltrować czerwoną poświatę

Link to post
Share on other sites

Czerwonej poświaty o ile dobrze kojarzę, to nie uda się raczej odfiltrować. Można ewentualnie pomyśleć o dorobieniu czegoś na wzór sunshadera, co ograniczyłoby kąt, pod którym oświetlacz jest widoczny.

 

przeciw ludziom bez nokto albo jako wykrywacz doświetlaczy

Dopóki znajdujesz się z boku lub z tyłu przeciwnika, a nie wdajesz w bezpośrednią wymianę ognia, to można naprawdę dużo zdziałać. Plusem jest też to, że można przemieszczać się z repliką w hi-ready, obserwując teren przed sobą i natychmiastowo zareagować w przypadku wykrycia zagrożenia (niekoniecznie wykrycie pełnej sylwetki przeciwnika, ale np. przypadkowy odblask od gogli lub optyki) - męczące, ale udało nam się w taki sposób uniknąć kiedyś zasadzki.

 

Co się z kolei tyczy mitycznego wykrywania oświetlaczy, to raczej szansa by wykorzystać to w praktyce jest niewielka. Użytkownicy gen2 / gen3 raczej rzadko z nich korzystają, więc zostaje gen1. Rzadko zdarzają się okoliczności, w których jest czas na obserwację terenu bez użycia oświetlacza i równoczesne liczenie na to, że akurat przeciwnik z włączonym oświetlaczem wejdzie w stosunkowo niewielki kąt obserwacji. Technicznie jest to oczywiście w 100% możliwe, ale w praktyce (spędziłem z gen1 w terenie około 200h) nigdy nie udało mi się wykorzystać tego noktowizora w takiej roli.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...