Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Budowa Dmr promy 407 a 509


Recommended Posts

Witam!

Składam dmr-a na bazie m16 ICS jak wiadomo standardowo wchodzi tam 509 mm. Ale jak wiadomo przy pełnej długści jest problem z manewrownością. Zastanawia mnie jak znaczna jest różnica w celności między 407 a 509 mm? I cz warto montować dłuższą lufę? Będę montować r-hopa oryginalnego jeśli to ma znacznie.

Czy przy pełnej strzykawce na 509 mm zakładać cylinder typ 1 czy pozostać przy standardowym 0?

Dzięki za pomoc

Link to post
Share on other sites

Poruszyłeś dość szeroki temat na który większość ma różne zdanie. Część osób powie Ci, że warto, inni natomiast nie, gdyż znaczenie długości lufy i typu cylindra do nich jest kwestią sporną.

 

Z mojego doświadczenia wynika, że różnica między 407 a 509 jest dość nieznaczna, więc moim zdaniem możesz śmiało wrzucić krótszą i mimo wszystko pokusiłbym się jeszcze na cylinder typu 0.

 

Oczywiście to tylko moja opinia. Być może pod tematem wypowie się ktoś z większym doświadczeniem.

Link to post
Share on other sites

Cylinder zostaw typ 0 do obu. I tak będziesz strzelał ciężkimi kulkami więc przyda się każdy gram powietrza. Nawet możesz mieć za mało na 509mm na 0,3gr + ale po prostu się tym nie przejmuj.

Skoncentrowałbym się natomiast na aspektach zewnętrznych:

Jeśli chcesz zostawić zewnętrzną lufę to lepiej nie kupować krótszej wewnętrznej bo może dojść do tego że ci się kulki będą odbijać od tłumika płomienia.

Jeśli chcesz temu zaradzić musisz doliczyć do kosztów precki koszt lufy zewnętrznej i ewentualne problem z kompatybilnością / osiowością etc.

Przy krótszej lufie zewnętrznej (16cali dla 407mm precki) chyba też będziesz miał krótszy system gazowy i nie będziesz w stanie używać dlugich chwytów m16. Mogę się mylić.

16 cali będzie na pewno bardzie manewrowne niż 20. Jeśli się dużo ruszasz może być to atut. Jeśli chcesz gdzieś leżeć i snajpić to możesz mieć więcej lufy.

Link to post
Share on other sites

Nie napisałem ważniejszej kwestii, mianowicie wymieniłem chwyt przedni na Key-moda Wiec 407mm idealnie pokrywałaby się z jego końcem.

Oczywiście jak wloze 407mm to tez skrócę lufę zewnętrzna. Już się przyglądałem sprawie i będzie problem z dobraniem lufy zewnętrznej innej niż Ics Wiec może pozostać ucięcie jej i nagwintowanie końcówki albo zamocowanie na stałe tłumika :p

Jeszcze jedno pytanie czy chrono pomoże mi w dobraniu cylindra ? W sensie czy widać różnice między np cylindrem typ 0 a 1 ?

Link to post
Share on other sites
Cylinder zostaw typ 0 do obu. I tak będziesz strzelał ciężkimi kulkami więc przyda się każdy gram powietrza. Nawet możesz mieć za mało na 509mm na 0,3gr + ale po prostu się tym nie przejmuj.

 

Typ2, typ2bu lub max typ1. Zależy od kulek. Typ0 jest za duży.

 

Autorze, dłuższa lufa pozwoli na uzyskanie lepszych wyników fps na ciężkich kulkach, więc pośrednio też wpływa na celność i zasięg. Sama w sobie niestety nie.

Link to post
Share on other sites

[/background][/size][/font][/color]

 

Typ2, typ2bu lub max typ1. Zależy od kulek. Typ0 jest za duży.

 

Autorze, dłuższa lufa pozwoli na uzyskanie lepszych wyników fps na ciężkich kulkach, więc pośrednio też wpływa na celność i zasięg. Sama w sobie niestety nie.

 

Możesz uzasadnić swój pogląd zarówno w zakresie doboru cylindra (według mojej wiedzy dopiero bore up typ zero zapewni dość powietrza na kulkach 0.3 przy lufie 509 mm) jak i tego iż dłuższa lufa powoduje wzrost energii na ciężkich kulkach.

 

Ewentualnie jaką stosujesz głowice tłoka i jaka jest łączna waga zespołu tłoka w układzie dającym więcej energii na ciężkich kulkach przy długiej lufie?

 

To nie jest zarzut personalny, obecnie na forach obcojęzycznych dominują przeciwstawne koncepcje które mnie przekonały ale fajnie było by podyskutować.

Link to post
Share on other sites

Dobra biorę 407 jak nie zda egzaminu to kupie dłuższą.

Jak z tym cylindrem?

Mam już sorbo więc pewnie tez zamontuje to troszkę zmniejszy pojemność. Próbować z 1 czy 0?

@matpgt zarzuciłbyś jakimś źródłem?

Edited by zito6
Link to post
Share on other sites

airsoftsniperforum tam jest sporo łatwo przystępnej wiedzy.

 

Ja dałbym zero i najwyżej zwiększył bym wagę kulek (jeżeli np na 0.32 układ generowałby więcej energii) proste rozwiazanie

 

bardziej skomplikowane to policzyć objętości i dobrać wagę kulek i długość lufy

Link to post
Share on other sites

Dłuższa lufa w AEG to kilka fps. Pomiędzy 407 i 509mm stawiam na różnicę m10-m15 na korzyść karabiu z dłuższą lufą.

 

Różnicę fps skoryguj po prostu większą sprężyną i tyle... w celności nie będzie zauważalnej różnicy.

Edited by mikadorus
Link to post
Share on other sites

Ej chłopcy ja wam tylko powiem, że miałem kiedyś do lufy 407 promyka tzw. typ 1 BU Guardera (który w praktyce jest w zasadzie typem 2) i było ok. Dołożyłem sorbo, spadło mi po tym 30fps, więc zmieniłem cylinder na typ 0 BU i to była najdurniejsza rzecz jaką mogłem zrobić xD Klamka TMa która ma 250fps miała lepszą celność, z 30m ciężko było w cokolwiek trafić xD i to na 0,3 właśnie (a koło 470 fps bodajże wtedy było). Nigdy nie strzelałem z tak niecelnej repliki, nawet stokowe cymy to przy tym jakiś kosmos xD Przypominam, że w środku była cicha głowica i sorbo, także efektywną ilość powietrza obstawiałbym na nawet mniejszą niż zwykły typ 0 (może nie mam racji, ale nie chce mi się tego liczyć). Także z tym typem 0 do lufy 407 to myślę, że ostro przeginacie. U siebie wtedy to musiałbym chyba wsadzić z 0,36 żeby to równo latało.

 

PS. Lufa 407mm schowa się w zwykłej 16" i jakimś odrobinę dłuższym tłumiku płomienia. Jak to ma być DMR to chyba sensowniej mieć chociaż odrobinę dłuższą replikę niż zwykła szturmówka.

Link to post
Share on other sites

1. Możesz uzasadnić swój pogląd zarówno w zakresie doboru cylindra (według mojej wiedzy dopiero bore up typ zero zapewni dość powietrza na kulkach 0.3 przy lufie 509 mm) jak i tego iż dłuższa lufa powoduje wzrost energii na ciężkich kulkach.

 

2. Ewentualnie jaką stosujesz głowice tłoka i jaka jest łączna waga zespołu tłoka w układzie dającym więcej energii na ciężkich kulkach przy długiej lufie?

 

3. To nie jest zarzut personalny, obecnie na forach obcojęzycznych dominują przeciwstawne koncepcje które mnie przekonały ale fajnie było by podyskutować.

 

1. Najlepiej zaprezentuję mój pogląd na przykładzie. Lufa 500mm 5.98mm ma pojemność 14,04cm3. Cylinder Lonex typ2 wraz z płaską głowica tłoka Modify, głowicą cylindra Retro Arms oraz sorbopadem (po korekcie AOE) daje około 17cm3. Chodzi o pełny zakres ruchu przy którym odbywa się sprężanie. Czy jest to dobry cylinder pod tą lufę? Dla lekkich kulek tak. Dla cięższych potrzeba większego czyli albo typ2bu albo typ1. Optymalne napędzenie kulki o wadze 0,3g otrzymałem na cylindrze Guarder typ2bu. Na typ1 już miałem lekki spadek prędkości kulki. Tudzież typ2bu lub typ1 będzie odpowiedni. Który? Zależy od pozostałych części repliki. Trzeba testować. SZCZELNOŚĆ jest najważniejsza, bez tego wszelkie wzory, teorie są nic nie warte.

 

2. Tłok to głównie SHS niebieski bez wycięć z pełną metalową szczęką i ściętym drugim i trzecim zębem. Głowic tłoka jakich używam to głównie Modify płaska, plastikowa. Jednak czasem używam wyciszonych pom Element'a. Ile to waży? Nie wiem :P

 

3. Każdy ma swoją rację, jedynym sensownym sposobem na ich potwierdzenie jest weryfikacja na żywo.

Niech każdy wybierze dowolną replikę, dowolne części, damy mu tyle czasu ile chce na poskładanie i dopicowanie wszystkiego na picuś glancuś. Potem niech pochwali się wynikami - na żywo. Schronujemy replikę, przestrzelamy na dystans, zmierzymy zasięg skuteczny, tor lotu kulki itp. i porównamy z resztą replik z różnych szkół. Nie mam problemu z przyjmowaniem krytyki - dzięki temu jestem tu gdzie jestem. Gdyby każdy mnie chwalił i podziwiał, stałbym w miejscu bo myślałbym że jestem idealny. Krytyka daje mi kopa by się czegoś nauczyć i zweryfikować swoją aktualną wiedzę = rozwój. Co innego hejtowanie czy trollowanie... mówimy o konstruktywnej krytyce i rozmowie na poziomie.

Link to post
Share on other sites

Czyli dla lekkich kulek wyszło 1.21. Ja dla kulek 0.3 ustawiam stosunek objętości cylindra do lufy 2.3

 

Też potwierdzam ze szczelność jest podstawą do budowy repliki która uzyskuje więcej energii na cięższych kulkach.

 

Być może ze względu na stosowanie bardzo ciasnej lufy potrzeba zdecydowanie mniej powietrza niż w innych konstrukcjach.

Pytanie czy "Optymalne napędzenie kulki o wadze 0,3g otrzymałem na cylindrze Guarder typ2bu" dało więcej energii na kulkach 0.3 niż na 0.2?

 

Ja składam na typie 0 przy lufie 455 o umownej średnicy wew. 6.02 (przy czym staram się uzyskać możliwe największa objętość efektywną cylindra) potem wrzucę borka typ 0 i zobaczę czy jest przyrost energii.

Link to post
Share on other sites

Kierowanie się stosunkiem objętości cylindra do lufy nie jest zbyt dobre. Sprężanie w przypadku AEG'a nie odbywa się w sposób nagly, natychmiastowy, a narastająco-opadający. Wraz z początkowym ruchem tłoka ciśnienie zaczyna rosnąć, w pewnym momencie uzyskujesz maksymalne ciśnienie, a później już zaczyna spadać. Chodzi tu o gwałtowność sprężania, dlatego sprężyna jest tak istotnym czynnikiem. Sama waga sprężyny to jedno, gwałtowność jest równie ważna. W przypadku replik HP jest o tyle dobrze, że ciśnienie uwalniane jest od razu. Nie ma tam sprężania i rozprężania. Powietrze jest już sprężone w butli, następuje tylko jego przepływ i rozprężenie.

 

Gwałtowność sprężania i siła idą ze sobą w parze. Im sprężyna więcej waży (chodzi o opór jaki stawia gdy jest ściśnięta) i im ma krótszy skok tym więcej da fps i tym te fps'y będą stabilniejsze. Krótka i długa sprężyna M120 da różne wartości w tej samej replice. Dlatego stosować powinno się krótkie sprężyny. Są grubsze, twardsze, ale krótsze przez co prawie natychmiast oddają swoją energię. Przykładowo sprężyna Guarder SP170 jest krótsza od SP130 Guarder. Szybko też się skraca (ubija) podczas pracy, ale nie traci swojej mocy. Tak samo sprężyny Prometheus'a - są krótkie. MS150SP Prometheus jest o wiele, wiele krótsza niż stockowa sprężyna M120. Za to jest grubsza, twardsza i potrafi skumulować więcej energii, a dzieki temu że jest krótka, potrafi ją również szybko oddać.

 

Aktualnie buduję replikę DMR z limitem 500fps. SP130 Guarder dała 475-477fps na 0,25g, co daje okolice 530fps na 0,2g. Docelowo replikę kalibruję pod kulki 0,3g oraz sprężynę SP120 Guarder. Lufa to PDI 6,01 509mm, cylinder jaki aktualnie jest włożony to typ1 Lonex. Na SP120 myślę, że będzie odpowiedni. Mniejsze ciśnienie spowoduje to, że kulka dłużej zostanie w lufie, więc będzie potrzeba nieco więcej powietrza. Przy wiekszym ciśnieniu myślę, że mógłbym zejść nawet do typ2 - ale to kwestia testów.

 

Cały czas mówię także o standardowym gearbox'ie v2/v3, nie uwzględniam replik sprężynowych czy z przedłużonym gearbox'em do których montować powinno się dłuższe sprężyny.

 

Być może ze względu na stosowanie bardzo ciasnej lufy potrzeba zdecydowanie mniej powietrza niż w innych konstrukcjach.

 

Oczywiście, że przy ciaśniejszej lufie są zdecydowanie mniejsze straty powietrza. Dzieje się tak, ponieważ kulki mają 5.95mm średnicy, a standardowa lufa precyzyjna 6,03mm. Pojawia się szczelina 0,08mm przez którą ucieka powietrze. Próbowałem to kiedyś policzyć przez wzór na objętość torusa, ale niestety poległem. Aż tak dobry z matmy nie jestem. Poza tym, jest to tylko objętość torusa w czasie 0, a kulka zanim opuści lufę minie troszkę czasu, a im więcej tego czasu kulka zostaje w lufie tym więcej powietrza przez tą szczelinę ucieknie. Tu też pojawiają się zagadanienia z termodynamiki tj. objętość gazu, czas sprężania i rozprężania, w/w gwałtowność. Mam tu na myśli to pod jakim ciśnieniem ile powietrza ucieknie przez tą szczelinę. Wiadomo, że im wieksze ciśnienie tym więcej, im cięższa kulka tym również więcej, ale ile dokładnie? Nie mam pojęcia. Dlatego wolę testować i opierać się na wynikach z chrono. TO SIĘ DA POLICZYĆ, ale potrzeba wielu pomiarów, wielu danych i głowy do tego.

 

Pytanie czy "Optymalne napędzenie kulki o wadze 0,3g otrzymałem na cylindrze Guarder typ2bu" dało więcej energii na kulkach 0.3 niż na 0.2?

 

Oczywiście, że tak. Replika skalibrowana pod 0,3g daje najwiekszą energię na tej właśnie kulce niż na jakiejkolwiek innej wadze kulek. Na 0,4 i na 0,2g odnotujesz już spadek.

 

Jak poznać idealną kalibrację? Jeśli na 0,3g masz najwięjszą energię, a na 0,28 i 0,32g masz już jej mniej. Wtedy jest ideollo. Jeśli coś się nie zgadza oznacza to, że jest coś źle poskładane, źle dobrane, brak szczelności itp.

 

Ja składam na typie 0 przy lufie 455 o umownej średnicy wew. 6.02 (przy czym staram się uzyskać możliwe największa objętość efektywną cylindra) potem wrzucę borka typ 0 i zobaczę czy jest przyrost energii.

 

Dla jakich kulek? Być może dla kulek 0,4-0,45g będzie odpowiedni - nie wiem. Musisz testować.

 

Jeszcze apropos szczelności - jeśli replika nie jest szczelna, to nie dojść, że ucieka powietrze, to wraz z nim ciśnienie.

 

I taka ciekawostka - dlaczego na krótkich lufach tak ciężko o wysokie fps'y? Bo ciężko jest na tak krótkim dystansie rozpędzić kulke. To tak jakbym chciał rozpędzić samochód do 100km/h na dystansie 10m. DA SIĘ, ALE POTRZEBA CHOLERNIE DUŻEJ MOCY = sprężyny. I tak na lufie 240mm i sprężynie MS150SP Prometheus uzyskałem "marne" 440fps.

Edited by wallop
Link to post
Share on other sites

Kierowanie się stosunkiem objętości cylindra do lufy nie jest zbyt dobre. Sprężanie w przypadku AEG'a nie odbywa się w sposób nagly, natychmiastowy, a narastająco-opadający. Wraz z początkowym ruchem tłoka ciśnienie zaczyna rosnąć, w pewnym momencie uzyskujesz maksymalne ciśnienie, a później już zaczyna spadać. Chodzi tu o gwałtowność sprężania, dlatego sprężyna jest tak istotnym czynnikiem. Sama waga sprężyny to jedno, gwałtowność jest równie ważna. W przypadku replik HP jest o tyle dobrze, że ciśnienie uwalniane jest od razu. Nie ma tam sprężania i rozprężania. Powietrze jest już sprężone w butli, następuje tylko jego przepływ i rozprężenie.

 

Gwałtowność sprężania i siła idą ze sobą w parze. Im sprężyna więcej waży (chodzi o opór jaki stawia gdy jest ściśnięta) i im ma krótszy skok tym więcej da fps i tym te fps'y będą stabilniejsze. Krótka i długa sprężyna M120 da różne wartości w tej samej replice. Dlatego stosować powinno się krótkie sprężyny. Są grubsze, twardsze, ale krótsze przez co prawie natychmiast oddają swoją energię. Przykładowo sprężyna Guarder SP170 jest krótsza od SP130 Guarder. Szybko też się skraca (ubija) podczas pracy, ale nie traci swojej mocy. Tak samo sprężyny Prometheus'a - są krótkie. MS150SP Prometheus jest o wiele, wiele krótsza niż stockowa sprężyna M120. Za to jest grubsza, twardsza i potrafi skumulować więcej energii, a dzieki temu że jest krótka, potrafi ją również szybko oddać.

 

Aktualnie buduję replikę DMR z limitem 500fps. SP130 Guarder dała 475-477fps na 0,25g, co daje okolice 530fps na 0,2g. Docelowo replikę kalibruję pod kulki 0,3g oraz sprężynę SP120 Guarder. Lufa to PDI 6,01 509mm, cylinder jaki aktualnie jest włożony to typ1 Lonex. Na SP120 myślę, że będzie odpowiedni. Mniejsze ciśnienie spowoduje to, że kulka dłużej zostanie w lufie, więc będzie potrzeba nieco więcej powietrza. Przy wiekszym ciśnieniu myślę, że mógłbym zejść nawet do typ2 - ale to kwestia testów.

 

Cały czas mówię także o standardowym gearbox'ie v2/v3, nie uwzględniam replik sprężynowych czy z przedłużonym gearbox'em do których montować powinno się dłuższe sprężyny.

 

[/background][/size][/font][/color]

 

Oczywiście, że przy ciaśniejszej lufie są zdecydowanie mniejsze straty powietrza. Dzieje się tak, ponieważ kulki mają 5.95mm średnicy, a standardowa lufa precyzyjna 6,03mm. Pojawia się szczelina 0,08mm przez którą ucieka powietrze. Próbowałem to kiedyś policzyć przez wzór na objętość torusa, ale niestety poległem. Aż tak dobry z matmy nie jestem. Poza tym, jest to tylko objętość torusa w czasie 0, a kulka zanim opuści lufę minie troszkę czasu, a im więcej tego czasu kulka zostaje w lufie tym więcej powietrza przez tą szczelinę ucieknie. Tu też pojawiają się zagadanienia z termodynamiki tj. objętość gazu, czas sprężania i rozprężania, w/w gwałtowność. Mam tu na myśli to pod jakim ciśnieniem ile powietrza ucieknie przez tą szczelinę. Wiadomo, że im wieksze ciśnienie tym więcej, im cięższa kulka tym również więcej, ale ile dokładnie? Nie mam pojęcia. Dlatego wolę testować i opierać się na wynikach z chrono. TO SIĘ DA POLICZYĆ, ale potrzeba wielu pomiarów, wielu danych i głowy do tego.

 

[/background][/size][/font][/color]

 

Oczywiście, że tak. Replika skalibrowana pod 0,3g daje najwiekszą energię na tej właśnie kulce niż na jakiejkolwiek innej wadze kulek. Na 0,4 i na 0,2g odnotujesz już spadek.

 

Jak poznać idealną kalibrację? Jeśli na 0,3g masz najwięjszą energię, a na 0,28 i 0,32g masz już jej mniej. Wtedy jest ideollo. Jeśli coś się nie zgadza oznacza to, że jest coś źle poskładane, źle dobrane, brak szczelności itp.

 

[/background][/size][/font][/color]

 

Dla jakich kulek? Być może dla kulek 0,4-0,45g będzie odpowiedni - nie wiem. Musisz testować.

 

Jeszcze apropos szczelności - jeśli replika nie jest szczelna, to nie dojść, że ucieka powietrze, to wraz z nim ciśnienie.

 

I taka ciekawostka - dlaczego na krótkich lufach tak ciężko o wysokie fps'y? Bo ciężko jest na tak krótkim dystansie rozpędzić kulke. To tak jakbym chciał rozpędzić samochód do 100km/h na dystansie 10m. DA SIĘ, ALE POTRZEBA CHOLERNIE DUŻEJ MOCY = sprężyny. I tak na lufie 240mm i sprężynie MS150SP Prometheus uzyskałem "marne" 440fps.

Dzięko za pomoc i od czego zacząć na sp130 i promyku 407 zależnie od fps-ow będę używać ok 0,3?

Jak czytam zacząć od cylindra typ 1 ew 2? Będę montować sorbo

Link to post
Share on other sites

Dzięko za pomoc i od czego zacząć na sp130 i promyku 407 zależnie od fps-ow będę używać ok 0,3?

Jak czytam zacząć od cylindra typ 1 ew 2? Będę montować sorbo

 

Zacznij od określenia zasięgu jaki chcesz uzyskać. O tym decyduje głównie masa i prędkość kulki, ale również jej podkręcenie. Na tej lufie i sprężynie powinno być co najmniej 500fps, w sumie to więcej. Bierz typ2 na razie, a kulki 0,3+.

 

Mierzyłeś na cieżkich kulkach ten zestaw?

 

0,3g

 

Żeby napędzić tak ciężką kulkę w tej lufie naprawdę potrzeba większego ciśnienia.

Link to post
Share on other sites

Ale co dokładnie ma to do rzeczy?

 

Twierdziłeś że na krótkiej lufie da się uzyskać tylko wysokie fps'y przez zastosowanie przewymiarowanej sprężyny.

 

Ja twierdzę że w wyniku że okazać się może że replika będzie strzelać jak wynika z mocy sprężyny.

 

Niezależnie od tego jaka jest definicja Joule Creep.

Link to post
Share on other sites

Ale jakie to będą różnice w fps, tak mniej więcej?

 

Moja teoria:

Mamy dwie repliki różniące się długością lufy i cylindrem, cylinder jest odpowiednio dobrany. Jedna ma lufę 500 mm, druga 300 mm.

Ta z dłuższą lufą generuje 408 fps na kulkach 0.3g (w przeliczeniu 500 fps na 0.2g).

Wydaje mi się że tylko po zmianie długości lufy i po dobraniu cylindra, replika z lufą 300mm będzie generowała około 391 fps na kulkach 0.3g (w przeliczeniu 480 fps na 0.2).

Tą są różnice rzędu kilku procent. Czy jest sens się nad tym tak dokładnie pochylać?

Link to post
Share on other sites

Nie wiem dokładnie o co Tobie chodzi, ale jeśli mówisz, że na np SP120 i lufie 500mm będzie tyle samo fps co na lufie 200mm to jesteś w błędzie.

 

FPS nie, owszem. Ale najwyższa pora odejść od mierzenia mocy FPS'ami o czym było mówione kilkukrotnie w tematach o Joule Creep. Moc się liczy, Joule i nic innego.

 

http://www.airsoftsniperforum.com/43-longrange-aegs/15603-how-get-maximum-joule-creep-aeg.html

 

W tym temacie jest kilka pomiarów gdzie spodziewana moc wynikająca ze sprężyny ujawniła się dopiero po zastosowaniu ciężkich kulek. Proszę zwrócić uwagę na długości podawanych luf w postach.

 

Autorski post z podlinkowanego tematu wskazuje jak na lufie 200mm na kulkach 0,2gr otrzymuje 1,63 Joule i mógłby położyć się spać z wnioskiem że krótsza lufa nie pozwoli na uzyskanie większej mocy, po czym pomiar na 0,45 wskazuje 3,2 Joule.

 

Jeśli mówimy stricte o FPS to owszem, nie będą one takie same. Jeśli natomiast pytanie jest "czy da się uzyskać tę samą moc z krótkiej lufy co z długiej" to odpowiedź jest tak, na cięższych kulkach.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...