Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

  • Replies 857
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Do kolegi, któremu coś "indukuje" - jesteś pewny, że włożyłeś anti reversal?

 

Tak jestem pewny :) nie pierwszy raz rozkładam gearboxa i nie jest to pierwszy mosfet jaki robiłem

ale inne były w słabszych replikach i nikt nie mówił że coś jest nie tak :)

A to jest akurat moja replika i nie do końca wyszło git :D

 

Tak, możesz go zmieniać. Ogólnie raczej w dół. Te tranzystory potrzebują "kopa" do otwarcia. Możesz zejść nawet do 50,

 

 

Przepraszam, że jeszcze nie odpisałem, lecz chwilowe urwanie głowy mnie zajmuje. Ale jest weekend :icon_smile: Więc damy radę.

 

 

Dzięki spokojnie nie pali się :D

A co do rezystora to tak myślałem ale chciałem się upewnić zawsze lepiej się podpytać.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

A mi się udało na tym samym układzie z tym samym procesorem zrobić dwa projekty. Pierwszy to mosfet do regulacji mocy a drugi to regulator długości serii. Najfajniejsze jest to, że płytki są identyczne i różny jest tylko program. Na dodatek można je połączyć z sobą i mając dwie te płytki (rysunek wcześniej wstawiałem) mamy układ regulacji mocy i serii, obsługujący też wstępne naciąganie. Do każdej płytki można dołączyć malutki wyświetlacz OLED (0,96cala), na którym będzie widać ustawioną moc lub długość serii.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Temat przeczytałem cały, niemniej niewiele poszerzyłem swoją wiedzę bo 90% zdjęć nie działa. Tak więc kilka pytań. Czy ten schemat do MOSFETa AB jest prawidłowy??

4db92498a9a72d21med.jpg

Chcę go zrobić na IRL3713 oraz IRF4905. I teraz pytania (jeśli schemat jest prawidłowy):

1. Czy warto dodać coś więcej żeby przedłużyć żywotność silnika/baterii/MOSFETa(transile itp)??

2. Jeśli tak to jakie elementy (oznaczenia)??

3. Czy mógłby ktoś "wrysować" w powyższy obrazek te elementy (umiejscowienie i kierunek) albo chociaż napisać co na jakiej linni i w jakim kierunku??

Będę wdzięczny za wszelką pomoc.

3713

3713

Link to post
Share on other sites

Dobra, a mógłbyś "wrysować" transila w schemat który podałemn(przy okazji podając kierunek montażu, znaczy w którą stronę "kreseczka" ;) )?? Bo fakt że kończyłem technikum elektroniczne nie zmienia faktu że od skończenia szkoły nie mam z tą dziedziną wiele wspólnego i niestety ale czytanie takich schematów to na chwilę obecną ciężki dla mnie temat ;)

No i jaki transil?? P6KE18CA wspomniany gdzieś w czeluściach tego tematu nada się??

Link to post
Share on other sites

Transil działa dwukierunkowo, więc montujesz jak chcesz. Na przytoczonym schemacie masz go od strony spustu. Swoją drogą jaką on tam pełni funkcję? Ja bym szybciej go dał na silniku, żeby chronić układ od przepięc powodowanych na przełączaniu jego indukcyjności.

Link to post
Share on other sites

Temat przeczytałem cały, niemniej niewiele poszerzyłem swoją wiedzę bo 90% zdjęć nie działa. Tak więc kilka pytań. Czy ten schemat do MOSFETa AB jest prawidłowy??

4db92498a9a72d21med.jpg

Chcę go zrobić na IRL3713 oraz IRF4905. I teraz pytania (jeśli schemat jest prawidłowy):

1. Czy warto dodać coś więcej żeby przedłużyć żywotność silnika/baterii/MOSFETa(transile itp)??

2. Jeśli tak to jakie elementy (oznaczenia)??

3. Czy mógłby ktoś "wrysować" w powyższy obrazek te elementy (umiejscowienie i kierunek) albo chociaż napisać co na jakiej linni i w jakim kierunku??

Będę wdzięczny za wszelką pomoc.

 

3713

3713

Dobra, a mógłbyś "wrysować" transila w schemat który podałemn(przy okazji podając kierunek montażu, znaczy w którą stronę "kreseczka" :icon_wink: )?? Bo fakt że kończyłem technikum elektroniczne nie zmienia faktu że od skończenia szkoły nie mam z tą dziedziną wiele wspólnego i niestety ale czytanie takich schematów to na chwilę obecną ciężki dla mnie temat :icon_wink:

No i jaki transil?? P6KE18CA wspomniany gdzieś w czeluściach tego tematu nada się??

Pogrubienia moje :icon_wink:

Edited by MAJOR762
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Major762, schemat prawidłowy nie jest, ale może działać. Od lat błędne schematy powielane. Np. popularny IRL1404Z ma VGS 16V (http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irl1404z.pdf) więc należy dać transil między bramkę i źródło o napięciu przebicia odpowiednio mniejszym, ale i większym od maksymalnego napięcia baterii. Można też dać transile między dren i źródło ich napięcie przebicia powinno być na pewno mniejsze od VDSS tranzystora (dla IRL1404Z jest to 40V) tu mogą być transile jednokierunkowe.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Powiem tak. Ja składam mosfety według tego schematu:

 

http://unconventional-airsoft.com/2009/08/26/how-to-make-a-basic-mosfet-switch/

 

Złożyłem ich 7 sztuk i się jeszcze żaden nie przepalił. A paliły mi się Jefftrony i Gatey.

 

Mosfet i diodę zamawiam zawsze z tego samego źródła, TME:

 

http://www.tme.eu/pl/details/irlb3034pbf/tranzystory-z-kanalem-n-tht/international-rectifier/

 

http://www.tme.eu/pl/details/5kp18a-dio/diody-transil-tht-jednokierunkowe/diotec-semiconductor/5kp18a/

Ktoś z obecnych wytłumaczy mi po co ta dioda w ukladzie,nie mam pojecia.

Tak wiem niezły odkop.

 

Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka

 

 

Link to post
Share on other sites

Według autora:

Q: Do I really need the huge diode?

A: Yes, you should use it. That part eats up the large voltage spikes that are normal in this kind of application. This is not a “theoretical” just-to-be-on-the-safe-side thing, there are some scary voltage spikes that can easily damage and destroy the MOSFET otherwise.

 

Aczkolwiek, ja uważam że dioda powinna wygaszać napięcie wyindukowane na silniku, zwierając minus z plusem. Czyli anoda diody do minusa silnika, natomiast katoda to plusa

Edited by ruffin-89
Link to post
Share on other sites

Tyle że większość mosfetów ma taką diodę zintegrowaną w sobie, można sprawdzić w datasheecie. Jedyna potrzebna dioda to ta na bramce, bo tam szpilka może na prawdę łatwo uszkodzić tranzystor.

 

No i nie dawałbym diod bezpośrednio na silnik. Bardzo duża szansa że nie podołają w starciu z wyindukowanym napięciem na silniku. Bez niej, albo w układzie takim jak w tych linkach energia idzie w baterię i tak jest lepiej,

Edited by rogal138
Link to post
Share on other sites

To o czym piszesz to nie do końca jest dioda, bardziej jest to pasożytnicze z złącze i struktura powstająca przy produkcji tranzystorów polowych. Na schematach jest ona zaznaczana aby pamiętać o niej, przy normalnym zastosowaniu w niczym nie przeszkadza przez jej zaporową polaryzację, sytuacja się zmienia przy sterowaniu sygnałami zmiennymi wtedy należy o niej pamiętać.

I teraz prędzej wyindukawny prąd przebije się przez tą diodę (najczęstsze uszkodzenie tranzystora FET czyli zwarcie Drenu ze Źródłem) niż uszkodzi dobrze dobraną diodę "zwierającą" silnik.

Link to post
Share on other sites

To o czym piszesz to nie do końca jest dioda, bardziej jest to pasożytnicze z złącze i struktura powstająca przy produkcji tranzystorów polowych. Na schematach jest ona zaznaczana aby pamiętać o niej, przy normalnym zastosowaniu w niczym nie przeszkadza przez jej zaporową polaryzację, sytuacja się zmienia przy sterowaniu sygnałami zmiennymi wtedy należy o niej pamiętać.

I teraz prędzej wyindukawny prąd przebije się przez tą diodę (najczęstsze uszkodzenie tranzystora FET czyli zwarcie Drenu ze Źródłem) niż uszkodzi dobrze dobraną diodę "zwierającą" silnik.

I tu się zgadzam. Choć w niektórych przypadkach tą diodę z tranzystora wykorzystuje się, bo czasem mają bardzo dobre parametry.

Niemniej zakłócenia filtrujemy najbliżej źródła, czyli dioda na silnik jak najbliżej jego, a ta co jest w tranzystorze nas zwykle nie ratuje.

Link to post
Share on other sites

I tu się zgadzam. Choć w niektórych przypadkach tą diodę z tranzystora wykorzystuje się, bo czasem mają bardzo dobre parametry.

Niemniej zakłócenia filtrujemy najbliżej źródła, czyli dioda na silnik jak najbliżej jego, a ta co jest w tranzystorze nas zwykle nie ratuje.

 

Dokładniej rzecz ujmując, parametry złącza są takie same jak tranzystora mosfet, w którym występują.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Ktoś z obecnych wytłumaczy mi po co ta dioda w ukladzie,nie mam pojecia.

Tak wiem niezły odkop.

Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka

http://unconventiona...-2009-06-22.jpg

Słaby jest ten schemat, nie rób tego. Już kiedyś o tym pisałem gdzieś chyba.

 

20171024_113230.gif

 

R1 - 47 ohm

R2 - 3,3k

DZ1 - dioda zenera lub transil 12V

D1 - Dioda schottky 1N5822

T1 - IRL1404

schemat rysowany przed chwilą na kolanie, w razie błędów poprawcie proszę. Wartości elementów dla zasilania do ok 11V, czyli do słabszych replik. Można też dać oczywiście transila równolegle do tranzystora.

PS. IRLB3034 ma ponad 1kA w impulsie i prawie 200A ciągłego, tym można samochód odpalić :icon_wink:

Edit. Wartości elementów też "na oko" ;)

Edited by roball44
Link to post
Share on other sites

PS. IRLB3034 ma ponad 1kA w impulsie i prawie 200A ciągłego, tym można samochód odpalić :icon_wink:

Ważniejsze, że ma 1.7mOhm rezystancji w przeciwieństwie do IRL1404 który ma 4mOhm. A to jest bezpośrednio powód grzania się mosfetu przy krótkich seriach na auto nawet przy słabej replice. Skoro bateria nie wydoi więcej niż te kilkadziesiąt amperów, to wartości prądu są akurat na wyrost.

Schemat ok, chociaż R1 dałbym większy, np. 100 ohm.

Link to post
Share on other sites

Powód grzania tranzystorów jest trochę bardziej skomplikowany, w przypadku takich układów byłby to bardziej długi czas wyłączenia ... nieważne. IRLB3034 to bardzo dobry tranzystor, IRLS3034 lepszy ;) IRL1404 też jest bardzo dobry. Ja w swoim dałem IPB017N06N3 też jest ok jak i wiele wiele innych. W słabszych replikach prądy nie są aż tak duże, żeby to miało znaczenie.

Link to post
Share on other sites

Też tak myślałem dopóki nie upaliłem IRL1404 przy pomocy stockowej Cymy CM.028 strzelając kilkanaście krótkich serii na auto. Grzał się od tego jak cholera bo dostawał co rusz prąd rozruchowy, a był w obudowie TO220 bez żadnego radiatora, bo "przecież ze stockiem taki mocny mosiek sobie poradzi". Przesiadka na taki o niewielkim oporze dużo dała, bo przestał parzyć przy takim traktowaniu.

Edited by hindus
Link to post
Share on other sites

zrobiłem kiedyś jeden ze swoich driverów AB na IRL1414ZS , co prawda w D2PAK i dobrze przylutowany do płytki, nie udało mi się go nagrzać.

Dobrze przylutowany, większe pole miedzi, odprowadzanie ciepła również przez płytkę. I zasilanie nie 18 a 11. To wszystko bardzo pomogło. Szczególnie dobre połączenie termiczne z płytką. Jako przykład podam coś z innej dziedziny. Gdy robiłem zasilacz na układzie LM2596 to zostawiłem go dotykającego miedzi. Całkiem nieźle dotykał, nie było luzu. Układ się grzał a płytka trochę się ogrzewała od niego. Następnie pod następny układ, pomiędzy jego radiator a miedź, wprowadziłem pastę przewodzącą ciepło. Przylutowałem identycznie, wyłącznie nóżki, nadal nie lutując radiatora. Skutek? Układ się nie przegrzewał. Dlatego taki "detal" jak umocowanie do miedzi zdecydowanie poprawił odprowadzanie ciepła.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...