Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

czesc

 

Mam Steyr'a AUG sprezyna PDI 140% + zmodyfikowana instalacja z tranzystorem FET + silnik EG1000 i 8,4V 600mAh chodzi bez problemu. Ta sama konfiguracja z bateria 9,6V i karabinek dostaje pier...ca - ROF jest szalony.

Obecnie testuje AUGa z PDI 170% + 9,6V 1500mAh.

 

Podobna konfiguracja siedzi rowniez w SIGu 552: PDI 140% + tranzystor FET. Jak na razie dziala bez problemu

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites
  • Replies 857
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

FET to skrot pelna nazwa to MOSFET (Metal Oxide Semiconductor Field Efect Tranzistor). Jest to tranzystor, ktory jak dostanie napiecie na bramke zalacza lub rozlacza uklad (zmiana polaryzacji w polprzewodniku). Wiec zalozymy sytuacje ze nasz FET (typ zalaczjacy pod wplywem napiecia na bramce) jest wpiety w instalacje, naciskajac spust dostarczamy napiecie na bramke, ktora zalacza uklad - prad plynie do silnika.

 

Zalety FET:

- prad plynacy do silnika (duze natezenie) omija styki w mechanizmie spustowym, styki nie iskrza

- mozliwosc skrocenia instalacji silnik bateria, w moim AUG w sposob znaczacy

- niska cena, sam FET kosztuje okolo 10-12PLN

- niska opornosc w stanie zalaczonym na poziomie 0,012ohm (uzywam FETa IRF1010N), wzrost szybkostrzelności na poziomie okolo 10-15% (w zaleznosci od konfiguracji- o tym czytalem nie mierzylem, ale efekt jest wyraznie widoczny. Na 140%PDI i 8,4V (AUG i SIG) szybkostrzelnosc nieco wieksza od stockowej) nie mierzylem bo nie mialem tajkiej potrzeby karabinek strzelal tak jak tego chcialem

- mozna zamontowa w kazdym AEGu nawet w AUG bez zmian w sposobie dzialania spustu

 

Wady:

- nie zauwazylem, ale pewnie sa...

 

Reasumujac FET polepsza wydajnosc instalacji w GB co daje wzrost ROF lub mozliwosc instalacji silniejszej sprezyny przy niskim napieciu pakietu(do pewnej granicy dla kazdego napiecia). Zwieksza takze niezawodnosc ukladu, poniewaz styki mechaniczne lubia sie spalac, brudzic, korodowac...

 

Ile wystrzele na 8,4V 600mAh nie wiem szacuje(!) ze podobna ilosc co na stock, uzywalem 8,4V 1100mAh oraz 1500mAh. W kazdym razie mamy teraz SIGa po przerobce wiec zobaczymy.

 

pomysl zaczerpniety z:

http://www.airsoftmechanics.com/guides.php?aid=14

tylko proponowane tam tranzystory nie sa u nas osiagalne

 

jak cos jeszcze chcecie wiedziec to pytajcie postaram sie pomoc

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Ja jakiś niekumaty jestem. A jak to się dzieje, że na singlu obwód jest rozłączany? Normalnie ten haczyk w GB "wyciąga" "wózek" spustu ze styku. A tu?

 

Bo jeśli wywala się cały styk (no bo o to chodzi, nie?) To wtedy co odcina prąd na semi? A jeśli nie to gdzie oszczędność?

 

Ej, no jasne, sam się domyśliłem : styk zwiera obwód sterujący FET, czyli bramkę (GATE?). (JAkbym napisał coś głupiego to mnie poprawcie, bo jestem laikiem (na razie) w tym temacie).

Link to post
Share on other sites
Ej, no jasne, sam się domyśliłem : styk zwiera obwód sterujący FET, czyli bramkę (GATE?).

 

zgadza sie pod - wzgledem mechanicznym spust pozostaje bez zmian, roznica jest taka ze przez stycznik plynie tylko niewielki prad sterujacy bramka w tranzystorze, a silnik jest na stale zwarty z bateria poprzez tranzystor. Spust otwiera bramke - prad plynie do silnika.

 

Najpierw uzylem:

http://www.irf.com/product-info/datasheets...ata/irf3710.pdf

ale ten FET ma stosunkowo duzo bo 23mohm opornosci w stanie zalaczonym

 

http://www.irf.com/product-info/datasheets...ta/irf1010n.pdf

11 mohm opornosci wewnetrznej, tego obecnie uzywam i nie ma problemu, podczas prob przy roznych sprezynach i napieciach zasilania aluminiowy radiator tranzystora ulegl nadtopieniu pomimo to tranzystor nadal chodzil. Przy odpowiednim zgraniu napiecia zasilania tranzystor jest letni co najwyzej cieply. Ja dodatkowo uzywam malego radiatora.

 

PS. wczoraj dostalem nowa baterie 9,6V 1500mAh i na PDI 170% ROF jest ... mily

Link to post
Share on other sites

Buba, a czy mógłbyś wkleić jakiś schemat, jak to wszystko polutowałeś? Wiem że na podanym przez Ciebie linku są rysunki instalacji przed i po zabiegu, ale o ile pierwszy jest (dla mnie) czytelny to już ten z tranzystorem nie :cry: Z mechaniką problemów nie mam, ale elektryka to kosmos dla mnie, no i nie mówię językiem Szekspira tylko Getego, co dodatkowo utrudnia sprawę.

Link to post
Share on other sites

Ja też nie jestem mistrzem w czytaniu schematów więc proszę o wytłumaczenie jak debilowi o co tu chodzi.

Z tego co widzę to kabel od baterii jest na stałe przyłączony do silnika ale potem rozdziela się i idzie do styków w gearboxie.

Czarny od baterii jest podłączony do MOSFET-u przed którym się rozdziela i jest zrobione obejście. Co to jest to coś 30k? Potem to się łączy z kablem wychodzącym z MOSFETU i jest następne coś 100, też nie wiem co to i całość leci do styku w GB.

Trzeci z MOSFETU to jasne że na stałe do silnika.

 

Dobrze wydedukowałem?

Link to post
Share on other sites

Jesli mozna to sprobuje wyjasnic(pamietajc ze mam wiedze na poziomie sredniej krajowej).

Otoz mamy MOSFET’a – zeby przewodzic potrzebuje on podania napiecia na nozke z literka G(Gate). Zeby mu je dostarczyc patrzymy na dotepne zrodla napiecia – ergo bateria. Ale nie chcemy podawac na niego za duzego pradu (jako ze to jest prad jedynie sterujacy MOSFET’em wiec przepuszczamy go przez opornik 100ohm. To zalatwia kabelek zielony. Co do czarnego: w artykule powiedziane jest ze nozka G zachowzje sie jak kondenstaor wiec gromadzi energie. Co z tego wynika bedzie trzymala MOSFET’a w pozycji „wlaczony” nawet jak otworzymy styk. Trzeba wiec owa nozke rozladowac. Robimy to podlaczajac ja do baterii rownolegle ale poprzez opornik 30kohm ten obwod pozwala rozladowac MOSFET’a po uzyciu.

Link to post
Share on other sites

Ten zielony kabel musi by być dość cieńki, żeby zmieścić się w gearboxie v.2 . Ale w omawianym artykule udało się w G3Sg1

W AUGu tego problemu nie ma, bo tam elektryka jest na wierzchu, ż tego co pamiętam.

Jeśli szybkostrzelność wzrasta o 15%, to wskazuje to na mniejsze zapotrzebowanie na prąd (dzięki wyeliminowaniu strat na stykach), czyli bateria powinna nam wstrczyć na dłużej.

Link to post
Share on other sites

czesc

 

http://img58.imageshack.us/img58/8561/inst...azmosfet1fw.jpg

 

Zrobilem schemat z opisem tak by bylo jak najprosciej. Nalezy pamietac ze przewody nie musza byc polaczone dokladnie w tych samych miejscach co na rysunku. Prad ma po prostu doplynac z jednego punktu do drugiego.

 

kolory na rys:

- zielony: instalacja sterujaca, moze byc wykonana nawet z bardzo cienkiego przewodu, moga byc o przekroju 0,5 - 1mm2

- czerwony i bialy: zasilanie silnika, duze napiecie i bardzo duze prady, zalecan przekroj przewodow to nie mniej jak 1,5mm2

 

http://img500.imageshack.us/img500/5296/fetwaug5dv.jpg

 

na tym zdjeciu moj AUG, grube kable to zasilanie, ten cienszy czarny odchodzacy od czerwonego idzie do spustu (sterowanie bramka). Calosc zbudowana jest na plytce drukowanej, nie jest to konieczne ale nozki FETa sa dosc delikatne i tak jest solidniej.

 

w razie dalszych watpliwosci, sluze rada w miare mozliwosci

Link to post
Share on other sites

Teraz dotarło :D Kawał dobrej roboty odwaliłeś.

Mam jeszcze jedno pytanko: jaki tranzystor poleciłbyś do bateryjki 10,8, czy ten którego Ty użyłeś nie będzie za "słaby" tzn czy się nie spali-stopi-czy coś pod ten deseń.

Uprzedzając ewentualne pytania w stylu "po kiego ci taki rof" zaznaczam że chodzi mi głównie o wyeliminowanie strat na styku i wydłużenie czasu pracy na ogniwie.(mam nadzieję że się eMka nie posypie :lol: )

Swoją drogą na podanej przez Ciebie stronce z tym patentem jest tabelka jaką szybkostrzelność uzyskano na danym tranzystorze, wszędzie jest ogniwo 9,6, czy zastosowanie tego w moim przypadku ma uzasadnienie i czy da efekt jaki zamierzam osiągnąć?

 

 

Byłem zaciągnąć języka u kumpla bawiącego się elektroniką. Zeznał mi że;

 

Tranzystor padnie mi przy mojej baterii dość szybko, a dodatkowo silnik elektryczny jest urządzeniem o dużej indukcji? i to też ma znaczący wpływ na żywotność IRFa.

 

W/w rozwiązanie nie przedłuży czasu pracy, a wręcz przeciwnie.

 

Tylko i wyłącznie zwiększy rof, bo silnik dostanie większy prąd i wzrosną obroty.

 

Reasumując do tego o co mi chodziło to się nie nadaje, ale jest to dobre rozwiązanie przy odpowiednim dobraniu wszystkich elementów(również przewodów), ale nie metodą prób i błędów, tylko popartą obliczeniami, ponoć zasadniczą rolę odgrywa moc silnika i jego zapotrzebowanie prądowe?

 

Ps. Jest możliwość osiągnięcia podobnego efektu, czyli wyeliminowanie iskrzenia i co za tym idzie szybszego jego zużycia oraz "strat" na styku, poprzez wlutowanie w zmodyfikowaną instalację przekaźnika około 12V/20A. Dokładnie będzie wiedział jakiego, jak zobaczy całą elektrykę.

Główną zaletą ma być dłuższe działanie pakietu przy tych samych obrotach silnika, a skutkiem "ubocznym" może być lekko zwiększony moment obrotowy silnika?

 

Przetestuje na swojej eMce i zdam relację co i jak.

Link to post
Share on other sites

Nie mam doswiadczenia jesli chodzi o uzycie baterii 10.8V.

 

http://www.irf.com/product-info/datasheets...ta/irf1010n.pdf

 

wg danych producenta IRF1010N ma napiecie max. 55V

 

czy zastosowanie tranzystora wplynie na oszczednosc mAh nie wiem. Wydaje mi sie ze nie powinno byc gorzej w koncu wiecej pradu idzie do silnika, a nie w "powietrze". Pytanie jaka sprezyne uzywasz do tej baterii, u mnie 9.6V + PDI140% i AUG zwariowal (teraz siedzi PDI170% i jest w sam raz). celowosc zastosowania FETow w moim przypadku to wieksza szybkostrzelnosc na baterii 8.4V (teraz juz 9.6V) przy mocnej sprezynie oraz wieksza niezawodnosc spustu.

 

 

http://www.interq.or.jp/tokyo/akishino/fac.../fet%20seis.htm

 

na tym linku zdjecia jak mozna to zlozyc bez uzycia plytki drukowanej

 

 

]http://www.interq.or.jp/tokyo/akishino/fac.../tori.htm[/url]

 

tips&tricks jak wpiac sie w instalacje poszczegolnych replik,

 

http://img28.imageshack.us/img28/181/irf1010n4cm.jpg

 

tak wygladal IRF1010N po probach => standardowe przelozenie zebatek + PDI 170% + bateria 8,4V = ogrzewana kolba

 

http://www.airsoftmechanics.com/phpBB/view...der=asc&start=0

 

jeszcze jeden link w temacie FETow, znajomosc angielskiego porzadana

Link to post
Share on other sites
moc silnika i jego zapotrzebowanie prądowe

 

Na tej samej stronie w artykule o teoretycznym obliczaniu ROF jest opisane skąd wziąć parametry silnika. Ogólnie AEG bierze od 20A do 40A (ciężkie upy), stąd można wyliczyć moc.

 

O co chodzi z tym przekaźnikiem? Już drugi elektryk o tym wspomina.

 

Przetestuje na swojej eMce i zdam relację co i jak.

 

Z tego co pamiętam, masz m15. Tacticala? Zastanawiam się jak w Carbine zmieścić FET'a i okablowanie.

 

Co do chłodzenia, powinno być łatwiej, bo można wykorzystać body jako chłodnicę, a pasta przewodząca ciepła zdaje się jest wystarczającym rezystorem, żeby nie zrobić zwary.

 

W Tacticalu można zamontować wszystko w przednim gripie, bo wszystkie rowki do okablowania są i tak, a zmieści się dowolnej wielkości radiator :)

 

P.S. Bedę musiał oberżnąć thermalmak'a. Mam nadzieję, że się mój radeon nie obrazi ...

Link to post
Share on other sites

A czy przypadkiem przekaźnik nie wprowadzi dodatkowego opóźnienia miedzy naciśnięciem spustu a rozpoczęciem naciągania sprężyny? W stanie włączonym pobiera on też dodatkowy prąd wiec owszem poda on większy prąd do silnika ale sam też weźmie trochę dla siebie.

 

Nie jestem tego pewny – chciałem poddać dyskusji.

 

Pozdrawiam!

Link to post
Share on other sites

Nie mam o tym większego pojęcia, możliwe że przekaźnik spowoduje opóźnienie, ale głowy bym nie dał. Mam Carbine, więc tylko chwyt przedni wchodzi w rachubę przy przekaźniku. Przekaźnik mam mieć jutro. Zmotam instalację i napiszę jak to robi.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Ta, wlasnie do tego :)

 

Tam i tak jest bardzo duzy ROF w stocku.

Kostka stykowa nie ma tu nic do rzeczy, to jest jedynie "przerywacz" obwodu.

Moze dlatego nie widze roznicy, bo wmontowalem inny tranzystor niz ten o ktorym pisaliscie wczesniej. Moj to: STD50NH 02, czyli jeden z tych co byl opisywany w uzyciu na stronach zagranicznych.

Ale wg http://www.airsoftmechanics.com/guides.php...p?aid=14&page=8 daje on 14% na plus.

Zobaczymy jak bedzie z bateria na max naladowana.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Panowie oświećcie mnie w jednej kwesti 8) Znalazłem moim zdaniem bardzo dobrego kandydata do wstawienia ale jednej rzeczy nie rozumiem :?

Już wyjaśniam Znalazłem tranzystorek o bardzo małym oporze itd ale ma on moc 200W a nie np 80 jak pisze na źródłowych stronkach. Czy mam rozumieć że w tym wypadku jest to nadwyżka na plus czy minus? Tzn czy taki model będzie się grzał bardziej czy mniej od takiego o tych samych parametrach i mocy np 80 W? Jestem zielony w tej kwesti a nie chcę usmażyć czegoś :wink:

Pozdro

żylet

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...