gromov Posted February 15, 2020 Report Share Posted February 15, 2020 Przy okazji ostatniego serwisu repliki, zauważyłem, że zwykła krótka chińska sprężyna, stawia dużo mniejszy opór podczas montowania prowadnicy QD, niż długa sprężyna M110 Tornado o nieregularnych zwojach. Obie sprężyny dają taką samą prędkość wylotową rzędu 410 FPS. Wg prostego testu na wadze łazienkowej obie dają też ok 8.3kg nacisku przy pełnej kompresji. Teraz najciekawsza część. Krótka chińska sprężyna w pozycji spoczynkowej wywiera znikomy nacisk na czoło szkieletu GB. W przypadku długiej sprężyny ten nacisk jest dużo większy. Wynika stąd, że gdy w pełni rozpędzona głowica tłoka zatrzymuje się nagle na głowicy cylindra, jest w tym momencie popychana z mniejszą siłą w przypadku krótkiej sprężyny. Powinno to zatem dać również mniejsze obciążenie szkieletu GB w momencie uderzenia. Poparcie tej tezy może stanowić fakt, że na chińskiej sprężynie, dźwięk wystrzału jest sporo cichszy niż na Tornado. Przyznam jednak, że mam zagwozdkę, bo patrząc logicznie - energia kinetyczna tłoka w obu przypadkach musi być identyczna (przynajmniej do momentu opuszczenia lufy przez kulkę), skoro prędkości wylotowe są takie same. Obie w pełni skompresowane sprężyny generują też około 83N nacisku, jednakże na koniec cyklu tłok wali w zderzak ciszej (z mnejszą energią) w przypadku chińczyka. Może znajdzie się ktoś ogarnięty w temacie mechaniki sprężyn, kto wyjaśni to zjawisko? Na koniec - tak, Tornado to też chińczyk, ale chciałem jakoś obrazowo rozgraniczyć dwa omawiane typy :) Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.