eMBeKa93 Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 (edited) Witam, dzisiejszego dnia spotkało mnie coś nieoczekiwanego :D Buszuję sobie po lesie z wolna, a nade mną szumi gaj... aż tu nagle słyszę czyjś komentarz:"replika się pali". No to fru, lecę obejrzeć co się dzieje - cymka 028 jednego z gości dość solidnie dymi spod dekla. Na szczęście była to jedna z replik w której montowałem mosfeta na bazie IRF3205, który w tym przypadku zadziałał jako bezpiecznik, przepalając się z dość widowiskowymi efektami. Od razu dodam, że w replice zamontowana jest batka Lipo 11,1v 2200mAh. Po wstępnych oględzinach nie byłem w stanie nic wywnioskować - poza przepalonym tranzystorem nie było innych poszlak. Dlatego postawiłem na zablokowany gearbox, więc niewiele myśląc przylutowałem kolejny tranzystor, dla testu wykręciłem silnik i spróbowałem strzelić... Jakież było moje zdziwienie, kiedy po puszczeniu spustu silnik pracował dalej, a dodatkowo jakaś część pod jego zębatką zaczęła się rozgrzewać do czerwoności :| No i oczywiście kolejny dymek, tranzystor zniknął w płomieniach :D Moja hipoteza: silnik na wykończeniu, wytwarza się a nim tak wielki opór że płynący prąd "widzi" mniejszy opór w przebiciu tranzystora niż w przepływaniu przez motor. Co jak co ale stockowe silniki cymek raczej nie przewidują baterii 11,1v (i tak popracował na niej z 1,5 roku). Wymiana silnika powinna pomóc? Edited April 10, 2012 by eMBeKa93 Quote Link to post Share on other sites
rogal138 Posted April 13, 2012 Report Share Posted April 13, 2012 Twoja hipoteza dość mizerna, bo kłóci się z fizyką, ale ogólnie to mogło się sypnąć np łożysko kulkowe w silniku (To co sie rozgrzało do czerwoności pod zebatką), powoduje kosmiczny opór i silnik zamiast normalnych 6A ssie kilkadziesiąt amper i fajczy mosfety, szczególnie jak zasilasz to z lipola. Zobacz, zakręć ręką silnikiem i daj znać jak to chodzi. Quote Link to post Share on other sites
eMBeKa93 Posted April 15, 2012 Author Report Share Posted April 15, 2012 Silnik chodzi aż za lekko, tak jakby praktycznie nie było tam magnesu. Gearbox po przeglądzie wydaje się być w porządku, styki i kable również. Zostaje silnik, na dniach przyjdzie mi neodymka, dam znać czy coś się zmieni ;) Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.