seger Posted May 17, 2014 Report Share Posted May 17, 2014 Witam, potrzebuję przetwornicy/step down wej. 12V (+-15%), wyj. 9V (najlepiej regulowane). Min. 20A. Niestety alledrogo i sklepy modelarskie i inne mają step downy max 2-3A a to jest za mało. Ewentualnie zastosowanie LM7809 ale też mało A to coś posiada :( Czy ew. złączenie (równolegle czy szeregowo) zwiększy prąd ? Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted May 17, 2014 Report Share Posted May 17, 2014 (edited) Raczej będzie to drogie i duże. Liniowe wszystko odparują w ciepło. Do 60W będzie potrzeba całkiem sporego radiatora. Z impuloswymi powinno być lepiej, ale te będą drogie. Poszukaj czegoś w sklepie TME Edited May 17, 2014 by relativy Quote Link to post Share on other sites
seger Posted May 17, 2014 Author Report Share Posted May 17, 2014 Miejsca jest dużo i mnie to nie zraża - wszystko będzie w plecaku. Ja potrzebuję przetwornicy 150-200W. Any ideas? Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted May 18, 2014 Report Share Posted May 18, 2014 Modelatorzy się burzą, że nowi się lenią a sami robią to samo. Napisałem już. Poszukaj w sklepie TME. Regulatorów impulsowych spełniających twoje wymagania jest tam 500 do wyboru. Ale na tacy ci nie podam. Włóż trochę wysiłku i sobie znajdź. Quote Link to post Share on other sites
seger Posted May 18, 2014 Author Report Share Posted May 18, 2014 Szukałem, ale nie wiem który bo jest tego za duzo :) Zrobie na LM7809 - będzie łatwiej :) połacze kilka sztuk razem, aby dały duzy prad. Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 18, 2014 Report Share Posted May 18, 2014 (edited) Jak będą się minimalnie chociaż różniły parametrami (zdarza się nawet w obrębie jednej serii) to któryś z nich będzie przeciążony i jest spora szansa na jego uwalenie (a zaraz potem kolejnych, bo nagle będą przeciążone). To raz. Dwa, że 7809 ma Drop-out rzędu 2V, więc nijak się to ma do Twojego +/- 15% (potrzebujesz przynajmniej 11V). EDIT: Ale możesz spróbować ogarnąć coś z noty, np. schemat 12 i 13 http://www.synthdiy.com/files/2006/LM7812.pdf , tam masz podbicie natężenia za pomocą tranzystora. Edited May 18, 2014 by hindus Quote Link to post Share on other sites
seger Posted May 18, 2014 Author Report Share Posted May 18, 2014 A po polsku :) ? Bo jestem za tępy na to. Kiedyś pamiętam ze zmontowałem układ na diodach, dawały spadek 0.5V i 6A wytrzymała jedna. Połączyłem kilka i dało spadek 1.5V i zapewniały obciążenie rzędu 15A - do stockowej g36 jg się nadało z 3S li-Po... Ale nie pamiętam jak to szło.... Wg specyfikacji LM7809 ma wej. 12V a wyj. 9V wiec powinno być dobrze. Ewentualnie zastosuję LM7808 aby jeszcze bardziej obniżyć napięcie. Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 18, 2014 Report Share Posted May 18, 2014 seger, napisz po prostu do czego Ci to? Bo może próbujesz przebić ścianę zamiast otworzyć drzwi ;) Quote Link to post Share on other sites
seger Posted May 18, 2014 Author Report Share Posted May 18, 2014 Replika będzie zasilana z akumulatora żelowego 12V 7Ah. Silnik w replice to systema magnum, który nie lubi takiego napięcia oraz jakby nie patrzeć szkoda zużyć szybko części :) Coś takiego znalazłem: http://www.ebay.com/itm/WaterProof-12V-24V-to-9V-25A-225W-DC-DC-Step-DOWN-Power-Converter-Regulator-/301111486333 Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 No to nie potrzebujesz stabilnego napięcia; myślałem, że to do jakiejś radiostacji. W takim razie najtaniej będzie zbić to na diodach prostowniczych - są dostępne wersje i na 200A. Spadek napięcia na diodzie krzemowej to 0.6V. Musisz odprowadzić 0.6*prąd watów z każdej diody.Są dostępne diody od razu z radiatorami, co powinno ułatwić sprawę. Połącz je szeregowo, rzecz jasna. Quote Link to post Share on other sites
Zaja Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 Zbijanie napięcia na diodach też jest średnim pomysłem. Po pierwsze ze względu na to że nie każda dioda w każdych warunkach zbija Ci o te 0,6V, więc wartość ta może się odrobinę zmienić. Po drugie dlatego że to nadal będą duże straty na diodach, część energii pójdzie po prostu na grzanie. Lepszą opcją jest zastosowanie sterownika PWM, akurat w przypadku gdy sterujemy silnikiem DC sprawdzi się dużo lepiej. Dużym plusem jest to że straty w porównaniu do rozwiązania z diodami są dużo mniejsze. Możesz użyć np czegoś takiego: http://allegro.pl/regulator-mocy-dc-pwm-12v-24v-36v-dc-hho-v553-24a-i4234568289.html Dodatkowym gadżetem będzie możliwość regulacji prędkości obrotowej silnika przy pomocy potencjometru, czyli będziesz sobie mógł regulować ROF. Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 Precyzja zbicia napięcia nie jest wymagana, bo "to tylko silnik". Natomiast pamiętaj, że przy PWM zostanie Ci dalej napięcie zasilania równe potencjale baterii, a seger wspominał, że nie chce tyle dać do silnika. Diody to jest bardzo brutalne rozwiązanie, cała nadwyżka energii jest tracona, ale... to działa. Quote Link to post Share on other sites
Zaja Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 (edited) Oczywiście masz rację, aczkolwiek podejrzewam że Seger napisał to w kontekście prędkości obrotowej. Tak więc pytanie Seger do Ciebie: co jest dla Ciebie ważne? Zmniejszone napięcie samo w sobie, czy zmniejszona prędkość obrotowa (na skutek obniżenia napięcia). Jeżeli to drugie to śmiało można wrzucić regulator PWM. Kolejna rzecz na plus dla PWM to fakt że akumulator pociągnie dłużej przy takim rozwiązaniu. Edited May 19, 2014 by Zaja Quote Link to post Share on other sites
nrv Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 ludzie zdajecie sobie sprawe ze prad pobierany podczas strzelania replika wynosi ok 15-20A a w pikach do 25-30A? 7809 czy jakikolwiek podobny liniowy stabilizator to max 1,5A. Szukajcie przetwornic modelarskich (masa tego) do 30-40A dla bezpieczenstwa (zeby sie potem nie okazało ze układ ci spłonie przy mega tuningach) mozna faktycznie uzywac diod w szeregu na ktorej masz spadek 0,6V na jednej ale tez trzeba szukac diód na 30A ktore sa a) duże b)drogie :) Quote Link to post Share on other sites
seger Posted May 19, 2014 Author Report Share Posted May 19, 2014 Oczywiście masz rację, aczkolwiek podejrzewam że Seger napisał to w kontekście prędkości obrotowej. Tak więc pytanie Seger do Ciebie: co jest dla Ciebie ważne? Zmniejszone napięcie samo w sobie, czy zmniejszona prędkość obrotowa (na skutek obniżenia napięcia). Jeżeli to drugie to śmiało można wrzucić regulator PWM. Kolejna rzecz na plus dla PWM to fakt że akumulator pociągnie dłużej przy takim rozwiązaniu. Najważniejsze jest dla mnie obniżenie napięcia jak pisałem. Nie potrzebuję mega rofu oraz silnik magnum tez go nie lubi. Co do PWM - spoko ale aku 12V 7Ah kupuje za 32zł, wiec jak sie zuzyje - zmienię go na nowy. ludzie zdajecie sobie sprawe ze prad pobierany podczas strzelania replika wynosi ok 15-20A a w pikach do 25-30A? 7809 czy jakikolwiek podobny liniowy stabilizator to max 1,5A. Szukajcie przetwornic modelarskich (masa tego) do 30-40A dla bezpieczenstwa (zeby sie potem nie okazało ze układ ci spłonie przy mega tuningach) mozna faktycznie uzywac diod w szeregu na ktorej masz spadek 0,6V na jednej ale tez trzeba szukac diód na 30A ktore sa a) duże b)drogie :icon_smile: LM7809 wiem ze ma max 1.5A ale jak połacze kilka to da mi wyższa wartość :icon_smile: Szukałem przetwornic po sklepach modelarskich - za słabe. Zaraz dzwonie do producentów. Diody nie wyjda mnie drozej niz 50zł a co do miejsca - jest prawie nie ograniczone - akumulator zelowy bedzie w plecaku :icon_smile: Quote Link to post Share on other sites
nrv Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 Diody nie wyjda mnie drozej niz 50zł a co do miejsca - jest prawie nie ograniczone - akumulator zelowy bedzie w plecaku :icon_smile: to jak układ z diodami zamontujesz w plecaku to fakt... miejsca sporo ;] przy odpowiedniej długosci kabli "wysokooporowych" dojdzie dodatkowe pare volt spadku;] Quote Link to post Share on other sites
Zaja Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 Najważniejsze jest dla mnie obniżenie napięcia jak pisałem. Nie potrzebuję mega rofu oraz silnik magnum tez go nie lubi. Co do PWM - spoko ale aku 12V 7Ah kupuje za 32zł, wiec jak sie zuzyje - zmienię go na nowy. Miałem na myśli że pociągnie dłużej na jednym ładowaniu :icon_wink: Quote Link to post Share on other sites
echelon_ Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 A może merf 3.2 i obniżenie ROFa na tym układzie? Tak, wiem, drogie rozwiązanie. Quote Link to post Share on other sites
Zaja Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 A może merf 3.2 i obniżenie ROFa na tym układzie? Tak, wiem, drogie rozwiązanie. Obniżenie ROFa w MERFie również działa na zasadzie PWM, tak więc przed chwilą ta opcja została odrzucona. Quote Link to post Share on other sites
seger Posted May 19, 2014 Author Report Share Posted May 19, 2014 w replice sa kable niskooporowe 2.5mm (14 AWG). Ewentualnie zastosuje http://www.batimex.pl/towar.php?idtowaru=4778 tylko ze to dużo droższe... i nie wiem czy dwa ogniwa czy 3 :) Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 To skoro już rozważasz LiFePO4, to może zwykłego LiPola 7.4 i nie trzeba będzie tyle kombinować? :P Quote Link to post Share on other sites
seger Posted May 19, 2014 Author Report Share Posted May 19, 2014 za mała pojemność :icon_smile: i podraża całość. no chyba że: http://www.gensace.de/find-batteries-by-voltage/lipo-2s/gens-ace-12800mah-7-4v-25c-2s4p-lipo-battery-pack.html ale cena zwala z nóg... sawa kupiłem za 200zł wartego ponad 1000zł, włozyłem juz prawie 400zł i wiecej nie chcę :icon_smile: Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 Żelka chciałeś na 7Ah, a tu masz 2 razy więcej :P A za nieco ponad 100 zł dostaniesz bez problemu jakiegoś 6Ah Lipola ;) Quote Link to post Share on other sites
marcinszyk Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 (edited) Najtańszy stabilizator na duży prąd: LM78XX + Tranzystor(y) mocy, z tym że pozbywamy się zabezpieczeń które są w lm`ie. Minusem jest dosyć mała sprawność. Przy 20A taki układzik może robić za piecyk. Edited May 19, 2014 by marcinszyk Quote Link to post Share on other sites
seger Posted May 19, 2014 Author Report Share Posted May 19, 2014 oj no musze poszukać. kurde sam nie wiem... Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.