Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Przetwornica / zmiana napięcia akumulatora


Recommended Posts

Witam, potrzebuję przetwornicy/step down wej. 12V (+-15%), wyj. 9V (najlepiej regulowane). Min. 20A.

Niestety alledrogo i sklepy modelarskie i inne mają step downy max 2-3A a to jest za mało.

 

Ewentualnie zastosowanie LM7809 ale też mało A to coś posiada :( Czy ew. złączenie (równolegle czy szeregowo) zwiększy prąd ?

Link to post
Share on other sites

Raczej będzie to drogie i duże. Liniowe wszystko odparują w ciepło. Do 60W będzie potrzeba całkiem sporego radiatora. Z impuloswymi powinno być lepiej, ale te będą drogie. Poszukaj czegoś w sklepie TME

Edited by relativy
Link to post
Share on other sites

Modelatorzy się burzą, że nowi się lenią a sami robią to samo.

Napisałem już. Poszukaj w sklepie TME. Regulatorów impulsowych spełniających twoje wymagania jest tam 500 do wyboru.

Ale na tacy ci nie podam. Włóż trochę wysiłku i sobie znajdź.

Link to post
Share on other sites

Jak będą się minimalnie chociaż różniły parametrami (zdarza się nawet w obrębie jednej serii) to któryś z nich będzie przeciążony i jest spora szansa na jego uwalenie (a zaraz potem kolejnych, bo nagle będą przeciążone). To raz. Dwa, że 7809 ma Drop-out rzędu 2V, więc nijak się to ma do Twojego +/- 15% (potrzebujesz przynajmniej 11V).

 

EDIT:

Ale możesz spróbować ogarnąć coś z noty, np. schemat 12 i 13 http://www.synthdiy.com/files/2006/LM7812.pdf , tam masz podbicie natężenia za pomocą tranzystora.

Edited by hindus
Link to post
Share on other sites

A po polsku :) ? Bo jestem za tępy na to. Kiedyś pamiętam ze zmontowałem układ na diodach, dawały spadek 0.5V i 6A wytrzymała jedna. Połączyłem kilka i dało spadek 1.5V i zapewniały obciążenie rzędu 15A - do stockowej g36 jg się nadało z 3S li-Po... Ale nie pamiętam jak to szło....

Wg specyfikacji LM7809 ma wej. 12V a wyj. 9V wiec powinno być dobrze. Ewentualnie zastosuję LM7808 aby jeszcze bardziej obniżyć napięcie.

Link to post
Share on other sites

No to nie potrzebujesz stabilnego napięcia; myślałem, że to do jakiejś radiostacji. W takim razie najtaniej będzie zbić to na diodach prostowniczych - są dostępne wersje i na 200A. Spadek napięcia na diodzie krzemowej to 0.6V. Musisz odprowadzić 0.6*prąd watów z każdej diody.Są dostępne diody od razu z radiatorami, co powinno ułatwić sprawę. Połącz je szeregowo, rzecz jasna.

Link to post
Share on other sites

Zbijanie napięcia na diodach też jest średnim pomysłem. Po pierwsze ze względu na to że nie każda dioda w każdych warunkach zbija Ci o te 0,6V, więc wartość ta może się odrobinę zmienić. Po drugie dlatego że to nadal będą duże straty na diodach, część energii pójdzie po prostu na grzanie. Lepszą opcją jest zastosowanie sterownika PWM, akurat w przypadku gdy sterujemy silnikiem DC sprawdzi się dużo lepiej. Dużym plusem jest to że straty w porównaniu do rozwiązania z diodami są dużo mniejsze. Możesz użyć np czegoś takiego:

http://allegro.pl/regulator-mocy-dc-pwm-12v-24v-36v-dc-hho-v553-24a-i4234568289.html

Dodatkowym gadżetem będzie możliwość regulacji prędkości obrotowej silnika przy pomocy potencjometru, czyli będziesz sobie mógł regulować ROF.

Link to post
Share on other sites

Precyzja zbicia napięcia nie jest wymagana, bo "to tylko silnik". Natomiast pamiętaj, że przy PWM zostanie Ci dalej napięcie zasilania równe potencjale baterii, a seger wspominał, że nie chce tyle dać do silnika. Diody to jest bardzo brutalne rozwiązanie, cała nadwyżka energii jest tracona, ale... to działa.

Link to post
Share on other sites

Oczywiście masz rację, aczkolwiek podejrzewam że Seger napisał to w kontekście prędkości obrotowej. Tak więc pytanie Seger do Ciebie: co jest dla Ciebie ważne? Zmniejszone napięcie samo w sobie, czy zmniejszona prędkość obrotowa (na skutek obniżenia napięcia). Jeżeli to drugie to śmiało można wrzucić regulator PWM. Kolejna rzecz na plus dla PWM to fakt że akumulator pociągnie dłużej przy takim rozwiązaniu.

Edited by Zaja
Link to post
Share on other sites

ludzie

zdajecie sobie sprawe ze prad pobierany podczas strzelania replika wynosi ok 15-20A a w pikach do 25-30A?

7809 czy jakikolwiek podobny liniowy stabilizator to max 1,5A.

Szukajcie przetwornic modelarskich (masa tego) do 30-40A dla bezpieczenstwa (zeby sie potem nie okazało ze układ ci spłonie przy mega tuningach)

 

mozna faktycznie uzywac diod w szeregu na ktorej masz spadek 0,6V na jednej ale tez trzeba szukac diód na 30A ktore sa

a) duże

b)drogie :)

Link to post
Share on other sites

Oczywiście masz rację, aczkolwiek podejrzewam że Seger napisał to w kontekście prędkości obrotowej. Tak więc pytanie Seger do Ciebie: co jest dla Ciebie ważne? Zmniejszone napięcie samo w sobie, czy zmniejszona prędkość obrotowa (na skutek obniżenia napięcia). Jeżeli to drugie to śmiało można wrzucić regulator PWM. Kolejna rzecz na plus dla PWM to fakt że akumulator pociągnie dłużej przy takim rozwiązaniu.

 

Najważniejsze jest dla mnie obniżenie napięcia jak pisałem. Nie potrzebuję mega rofu oraz silnik magnum tez go nie lubi.

Co do PWM - spoko ale aku 12V 7Ah kupuje za 32zł, wiec jak sie zuzyje - zmienię go na nowy.

 

 

 

ludzie

zdajecie sobie sprawe ze prad pobierany podczas strzelania replika wynosi ok 15-20A a w pikach do 25-30A?

7809 czy jakikolwiek podobny liniowy stabilizator to max 1,5A.

Szukajcie przetwornic modelarskich (masa tego) do 30-40A dla bezpieczenstwa (zeby sie potem nie okazało ze układ ci spłonie przy mega tuningach)

 

mozna faktycznie uzywac diod w szeregu na ktorej masz spadek 0,6V na jednej ale tez trzeba szukac diód na 30A ktore sa

a) duże

b)drogie :icon_smile:

 

LM7809 wiem ze ma max 1.5A ale jak połacze kilka to da mi wyższa wartość :icon_smile:

 

Szukałem przetwornic po sklepach modelarskich - za słabe.

Zaraz dzwonie do producentów.

 

Diody nie wyjda mnie drozej niz 50zł a co do miejsca - jest prawie nie ograniczone - akumulator zelowy bedzie w plecaku :icon_smile:

Link to post
Share on other sites

Diody nie wyjda mnie drozej niz 50zł a co do miejsca - jest prawie nie ograniczone - akumulator zelowy bedzie w plecaku :icon_smile:

 

to jak układ z diodami zamontujesz w plecaku to fakt... miejsca sporo ;]

 

przy odpowiedniej długosci kabli "wysokooporowych" dojdzie dodatkowe pare volt spadku;]

Link to post
Share on other sites

Najważniejsze jest dla mnie obniżenie napięcia jak pisałem. Nie potrzebuję mega rofu oraz silnik magnum tez go nie lubi.

Co do PWM - spoko ale aku 12V 7Ah kupuje za 32zł, wiec jak sie zuzyje - zmienię go na nowy.

 

Miałem na myśli że pociągnie dłużej na jednym ładowaniu :icon_wink:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...