jw801 Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Pierwszy scenariusz jaki stworzyłem. Nie jestem pewien, czy nie przekombinowany :-) Poddaję go publicznej dyskusji. Wszelkie sugestie i modyfikacje mile widziane. NUCLEAR STING OF MAHABAD Nuklearne Żądło z Mahabadu Tło wydarzeń Koniec lutego 2008. Napięcie między Zachodem a Iranem narasta. Z poufnych danych wywiadowczych wynika, że najpóźniej w ciągu kilkunastu tygodni rząd islamskich fundamentalistów będzie dysponował bronią nuklearną. Frakcja "Jastrzębi" z otoczenia prezydenta Stanów Zjednoczonych usiłuje przeforsować ideę inwazji na Iran. Miałaby ona być przeprowadzona z terytorium Iraku, Afganistanu oraz od strony morza. Ilość wojska użytego podczas tej wojny wielokrotnie przewyższałaby liczebność armii sojuszniczych uczestniczących w inwazji na Irak w 2003 roku. Jedynym sposobem uniknięcia niezwykle kosztownego konfliktu, który pochłonąłby wiele ofiar wśród ludności cywilnej i żołnierzy jest precyzyjna operacja polegająca na przeprowadzeniu kilkudziesięciu zsynchronizowanych działań dywersyjnych skierowanych bezpośrednio w irańskie zakłady badawcze i zbrojeniowe. Zakrojoną na tak szeroką skalę operację przygotowują wspólnie sztaby sił specjalnych i agencji wywiadowczych USA, Wielkiej Brytanii oraz Izraela (dalej US/UK/IL). Miejsce W okolicach miasta Mahabad w północno-zachodnim Iranie, około 20 km od granicy z Irakiem znajduje się Centrum Wzbogacania Uranu. Inspekcja przeprowadzona w tym zakładzie pod koniec 2007 roku przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej (IAEA) wykazała, że istnieje tam podziemna budowla. Pracownicy Centrum Wzbogacania Uranu poinformowali inspektorów Agencji, iż służy ona jedynie jako magazyn. Nie ma podstaw by dawać wiarę tym zapewnieniom ponieważ inspektorzy nie zostali do owego obiektu wpuszczeni. Podejrzewa się, że w podziemiach prowadzone są prace badawcze bądź konstrukcyjne nad bronią jądrową. mapa poglądowa Akcja Na teren Centrum Wzbogacania Uranu została wysłana śmigłowcem z północno-zachodniego Iraku grupa sił specjalnych (ALPHA). Jej zadaniem jest nawiązanie kontaktu z miejscowym Agentem (teren zamieszkały głównie przez sunnickich Kurdów, którzy nie popierają szyickich władz z Teheranu), który ma zdobyć dokumentację badawczą (obiekt HOTEL), przeprowadzić rozpoznanie w podziemnej budowli (SIERRA) oraz zniszczyć znalezione tam konstrukcje lub surowce podkładając ładunek wybuchowy. Jednak śmigłowiec grupy ALPHA zostaje namierzony przez irańską Straż Rewolucji Islamskiej SEPAH i zestrzelony w okolicach kompleksu badawczego. Dowództwo sił sojuszniczych US/UK/IL zdecydowało natychmiast wysłać w to samo miejsce drugą grupę operacyjną (BRAVO) celem rozpoznania sytuacji, odnalezienia rozbitków, którzy mogli przeżyć katastrofę i wykonania zadania dywersyjnego zleconego grupie ALPHA, której członkowie zaginęli. Grupy ALPHA - ocaleni z katastrofy śmigłowca członkowie oddziału dywersyjnego + miejscowy Agent 2-3 osoby BRAVO - oddział ratowniczo-dywersyjny sił specjalnych 6-10 osób (najbardziej doświadczeni gracze z najlepszym uzbrojeniem) SEPAH - żołnierze Straży Rewolucji Islamskiej (oznakowani taśmami na rękawach lub w inny wyróżniający sposóB) 10-16 osób (możliwość podziału na mniejsze grupy: SEPAH-1, SEPAH-2 itp...) W przypadku większej liczby graczy można utworzyć dodatkowe oddziały sił specjalnych US/UK/IL (CHARLIE, DELTA itp...), zwiększając jednocześnie liczebność wojsk SEPAH. Lokalizacje: HOTEL - sztab Straży Rewolucji Islamskiej SEPAH na terenie Centrum Wzbogacania Uranu Tutaj znajdują się szyfry potrzebne do otwarcia podziemnego bunkra oraz dokumentacja badawcza. Miejsce to pełni również funkcję respawnu dla sił SEPAH w 1 fazie rozgrywki. SIERRA - podziemny "magazyn" Główny cel działań Agenta. Kolejny obok powyższej lokalizacji respawn sił SEPAH w 1 fazie rozgrywki. TANGO (TANGO-1, -2, -3 itp...) Dowolne miejsca wybrane uprzednio w terenie. Respawn sił SEPAH w 2 fazie rozgrywki. VICTOR - lądowisko polowe Współrzędne zostają podane przez dowództwo US/UK/IL po złożeniu radiowego meldunku o wykonaniu głównego zadania (podłożenie ładunków w obiekcie SIERRA). Faktycznie przed rozpoczęciem rozgrywki Agent w tajemnicy przed pozostałymi graczami sam ustala (losowo lub z rozmysłem) współrzędne lądowiska, które zapisuje na kartce i nosi przy sobie. Zaleca się, żeby lokalizacja lądowiska nie znajdowała się zbyt blisko podziemnego "magazynu" oraz respawnów TANGO (sugerowana lokalizacja lądowiska na zlinkowanej poniżej mapce powinna znajdować się na zewnątrz trójkąta wyznaczonego przez punkty T-1, T-2, T-3). Można również ustalić na początku kilka propozycji lądowisk, i uprzednio oznaczyć je w terenie taśmą. Wówczas Agent wybiera w tajemnicy jedno z nich. Identyczną procedurę ustalania lokalizacji lądowiska przeprowadza dowódca BRAVO, który wybiera własne współrzędne na wypadek, gdyby Agent został weliminowany z gry zbyt wcześnie, czyli przed złożeniem meldunku dowództwu US/UK/IL. Oto przykładowa mapa z naniesionymi lokalizacjami, proponowanym rozmieszczeniem grup ALPHA, BRAVO oraz sił SEPAH na początku rozgrywki: mapa - Winów Zadania: Agent: - wykraść plany konstrukcyjne i dokumentację naukową ze sztabu SEPAH (HOTEL) - w sztabie SEPAH (HOTEL) zdobyć szyfry blokujące wejście do podziemnego bunkra (SIERRA) UWAGA: powyższe dokumenty mogą znajdować się w różnych miejscach sztabu (oznaczone w wyraźny sposóB), oprócz Agenta mogą zdobyć je również pozostali członkowie grupy BRAVO. - podłożyć ładunek wybuchowy w podziemnym bunkrze (SIERRA) i zameldować dowództwu US/UK/IL wykonanie zadania. UWAGA: to zadanie może wykonać TYLKO Agent. Jeśli zostanie zlikwidowany, grupa BRAVO powinna niezwłocznie ewakuować się na lądowisko VICTOR. - dostarczyć plany konstrukcyjne na teren lądowiska polowego (VICTOR) gdzie nastąpi ewakuacja całej grupy ALPHA: - utrzymać się za wszelką cenę w fazie 1 rozgrywki - jak najszybciej dołączyć do BRAVO BRAVO: - nawiązać kontakt radiowy z ALPHA - odnaleźć ALPHA (przemieszczanie obu grup koordynowane radiowo) lub odbić jej członków z rąk SEPAH - eskortować Agenta we WSZYSTKICH jego zadaniach - ewakuować się na lądowisko polowe (VICTOR) i utrzymać pozycję do chwili przybycia śmigłowca SEPAH: - odnaleźć ALPHA (podsłuch kontaktu radiowego pomiędzy ALPHA i BRAVO wskazany) - pojmać i doprowadzić żywych członków ALPHA do sztabu SEPAH (HOTEL) - zlikwidować oddział BRAVO lub pojmać wszystkich jego członków - za wszelką cenę przeszkodzić Agentowi w realizacji jego zadań Fazy rozgrywki, trafienia, respawny itp Rozgrywkę można ogólnie podzielić na trzy fazy. Ponieważ różnią się one charakterem wykonywanych zadań, dlatego system wykluczania z gry oraz respawnów powinien być dopasowany do nich indywidualnie. Oto propozycje: ==> Faza 1 rozgrywki - ROZBITKOWIE W tej fazie oddział BETA musi jak najszybciej odnaleźć rozbitków z oddziału ALPHA (i vice versa). Zadaniem SEPAH jest przeszkodzenie temu. SEPAH: Trafionych żołnierzy SEPAH uważa się za wykluczonych z tej fazy rozgrywki. Udają się oni do respawnów w sztabie (HOTEL) lub podziemnym magazynie (SIERRA), żeby zasilić straż tych obiektów. ALPHA: Ocaleni z katastrofy członkowie grupy ALPHA mogą zostać przez oddziały SEPAH tylko ranieni. Ranni zakładają czerwoną szmatę, nie mogą używać broni ani być opatrywani przez ALPHA (mogą jednak do woli poruszać się, ale tylko marszem, nie wolno im biec). Ranni mogą być brani do niewoli przez SEPAH (klepnięcie ręką). Jeśli SEPAH nie uda się pojmać rannego ALPHA, może on być opatrzony przez BRAVO - czas opatrywania 30 sekund. Odbici przez grupę BRAVO członkowie ALPHA (pojmani wcześniej przez SEPAH) mogą wrócić do walki jeśli żołnierz BRAVO przetnie im więzy (5 sekund na jedną osobę - wystarczy klepnąć ręką i policzyć do 5 + 30 sekund na opatrywanie). BRAVO: Trafieni za pierwszym razem członkowie grupy BRAVO zostają ranni, mogą przemieścić się w celu znalezienia osłoniętej kryjówki (maksymalnie pięć kroków) i opatrzeć sami siebie (30 sekund liczone od chwili spoczynku). Przed upływem 30 sekund nie mogą się sami bronić, w tym czasie mogą zostać wzięci do niewoli i doprowadzeni pod minimum jednoosobową eskortą SEPAH do sztabu (HOTEL). Rannych członków grupy BRAVO NIE MOŻNA dobijać w tej fazie rozgrywki. BRAVO mogą zostać odbici z niewoli na takich samych zasadach jak członkowie grupy ALPHA (powyżej). ==> Faza 2 rozgrywki - SZTURM W tej fazie połączone grupy ALPHA i BRAVO (funkcjonujące dalej jako BRAVO) mają za zadanie zdobyć ze sztabu SEPAH (HOTEL) dokumentację i szyfry. Dzięki szyfrom Agent będzie mógł otworzyć podziemny magazyn (SIERRA), gdzie podłoży ładunek wybuchowy. SEPAH: Trafionych żołnierzy SEPAH uważa się za wykluczonych z tej fazy rozgrywki. Udają się oni do jednego z respawnów TANGO. Do walki będą mogli powrócić po podłożeniu ładunku w obiekcie SIERRA przez Agenta, o czym wszyscy uczestnicy gry dowiedzą się drogą radiową, ponieważ Agent niezwłocznie po podłożeniu ładunku odczytuje przez radio współrzędne lądowiska polowego, które do tej pory były utajnione. BRAVO + Agent: Trafieni za pierwszym razem członkowie grupy BRAVO zostają ranni, mogą przemieścić się w celu znalezienia osłoniętej kryjówki (maksymalnie pięć kroków) i opatrzeć sami siebie (30 sekund liczone od chwili spoczynku). Przed upływem 30 sekund nie mogą się sami bronić, w tym czasie MOGĄ ZOSTAĆ DOBICI. Trafieni za drugim razem zostają wyeliminowani z dalszej rozgrywki po stronie US/UK/IL i dołączają do sił SEPAH udając się do jednego z respawnów TANGO, gdzie czekają na 3 fazę rozgrywki. UWAGA! Nie zapomnieć o oznakowaniu w przypadku przejścia na stronę SEPAH. ==> Faza 3 rozgrywki - LĄDOWISKO Ponieważ jest to ostatnia faza rozgrywki nie są przewidywane żadne respawny, każde PIERWSZE trafienie oznacza wykluczenie z gry. Dotyczy to również Agenta, niesione przez niego dokumenty może przejąć ktoś inny z BRAVO lub z żołnierzy SEPAH. Priorytetem BRAVO jest jednak bezpieczne dotarcie na lotnisko (z żywym Agentem lub bez niego), a nie dostarczenie dokumentów dowództwu US/UK/IL. Śmigłowiec przylatuje na lądowisko 15 minut po radiowym zgłoszeniu dowództwu wykonania zadania. Agent oprócz złożenia meldunku odczytuje również przez radio współrzędne lądowiska - może na chwilę wczuć się w rolę sztabowca koordynującego akcją, zmienić głos itp... ale współrzędne muszą być podane WYRAŹNIE I ZROZUMIALE ;-) Jeżeli Agent został wyeliminowany z gry już podczas fazy 2, wówczas dowódca grupy BRAVO NIEZWŁOCZNIE nawiązuje kontakt ze sztabem US/UK/IL i melduje, że zadanie wtargnięcia do obiektu SIERRA nie powiodło się. Otwiera swoją kopertę ze współrzędnymi lądowiska i odczytuje je przez radio. Jeżeli również dowódca BRAVO został wyeliminowany, meldunek składa najstarszy rangą w grupie BRAVO (współrzędne może wskazać na poczekaniu, bez bawienia się w koperty). Śmigłowiec pozostaje na lądowisku przez 10 minut po wylądowaniu. W tym czasie (25 minut: od nawiązania kontaktu z dowództwem US/UK/UL do odlotu śmigłowca) grupa BRAVO (plus Agent - jeśli nie został wyeliminowany z gry) muszą przedrzeć się przez straże SEPAH na lądowisko. Jeśli przedrą się przed przybyciem śmigłowca, muszą przetrwać tam za wszelką cenę, aż do momentu kiedy śmigłowiec się pojawi. Quote Link to post Share on other sites
Thad Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Całkiem, całkiem :) tylko co będzie jeśli w pierwszej fazie rozgrywki ALPHA i BRAVO w całości trafią do niewoli? Szkoda było by kończyć w tym momencie zabawę, nie będzie ona jednak mogła być kontynuowana w normalnych warunkach, a głupio tak po prostu wypuścić ich z niewoli i grać dalej ;) Quote Link to post Share on other sites
jw801 Posted October 21, 2006 Author Report Share Posted October 21, 2006 Całkiem, całkiem :) tylko co będzie jeśli w pierwszej fazie rozgrywki ALPHA i BRAVO w całości trafią do niewoli? ;) Fakt. Tutaj zabawa może skończyć się przedwcześnie :-( Nie wziąłem pod uwagę takich okoliczności ponieważ nieświadomie założyłem, że większe doświadczenie BRAVO i ich lepsze uzbrojenie w odróżnieniu od pozostałych uczestników może uchronić przed taką sytuacją. Wiadomo jednak, że różnie bywa. Od biedy można przyjąć, że Agent - jak to agent :-) - potrafi sam oswobodzić się z więzów, obezwładnić strażnika i uwolnić pozostałych członków grupy... Byłby to również najprostszy sposób dotarcia dywersantów do sztabu SEPAH :-) Inna sprawa jak to miałoby zostać zrealizowane w praktyce. Quote Link to post Share on other sites
Wukasz Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Panowie! I słusznie! W końcu coś odtwarzamy, czyż nie? Możliwe jest w prawdziwym świecie, że wszystko sypnie się na dzień dobry (swoją drogą akcja specjalna, Iran, klęska zanim się rozpoczęło - to już było). Sprawę można rozwiązać w bardzo prosty sposób. Ale tą informację przekaże tylko autorowi scenariusza. :) Quote Link to post Share on other sites
jw801 Posted October 21, 2006 Author Report Share Posted October 21, 2006 Sprawę można rozwiązać w bardzo prosty sposób. Ale tą informację przekaże tylko autorowi scenariusza. :) Genialne! I dodaje smaczku :-) Myślisz, że upublicznienie tego rozwiązania popsułoby zabawę? Quote Link to post Share on other sites
Wukasz Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Myślę, że każdy zainteresowany przeprowadzeniem manewrów na podstawie tego scenariusza odezwie się do Ciebie lub do mnie. Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Drobna sugestia techniczna: Centrum Uzdatniania Uranu zamieniłbym na Centrum Wzbogacania Uranu. No i kwestia poddania/wpadnięcia w łąpy wroga agenta to jedno ale zapomniałeś o tym że może poprostu zginać i co dalej ?? Cudowny respawn ?? Tyle odemnie ;) Quote Link to post Share on other sites
jw801 Posted October 21, 2006 Author Report Share Posted October 21, 2006 Drobna sugestia techniczna: Centrum Uzdatniania Uranu zamieniłbym na Centrum Wzbogacania Uranu. Oczywiście. Już poprawione' date=' dzięki. Zbierając materiały natknąłem się na określenie [i']Uranium Conversion Facility [/i] i przetłumaczyłem na chybcika :-) Przy okazji "dokształcający" link w temacie wzbogacania uranu: http://www.nuclear.pl/index.php?dzial=ener...tyka&plik=cykl2 No i kwestia poddania/wpadnięcia w łąpy wroga agenta to jedno ale zapomniałeś o tym że może poprostu zginać i co dalej ?? Cudowny respawn ?? Tyle odemnie ;) W 1 fazie gry Agent nie ginie' date=' może zostać jedynie ranny (po pierwszym trafieniu) i wzięty do niewoli (lub opatrzony przez BRAVO). Zatem na tym etapie rozgrywka nie powinna przedwcześnie się skończyć. Co więcej: w takim układzie zostałaby wzbogacona o wątek odbicia więźnia. [b']W 2 fazie [/b]Agent może zginąć. Wówczas zostaje "pośmiertnie wcielony" do SEPAH i udaje się do jednego z respawnów TANGO. W tym momencie misja kończy się fiaskiem, a BRAVO musi nawiązać kontakt radiowy z dowództwem i ewakuować się na lądowisko. Dlatego na tym etapie gry sugeruję, żeby Agent nie brał bezpośredniego udziału w szturmie na HOTEL (i w miarę możliwości na SIERRA), gdzie mógłby polec. Jednak dzięki pomysłowi Wukasza, nawet w przypadku eliminacji Agenta w 2 fazie, jest szansa na kontynuowanie misji przez BRAVO, czyli na wejście do SIERRA i podłożenie ładunków. Ale o tym na priv dla ewentualnych organizatorów zabawy. W 3 fazie, czyli po wykonaniu głównego zadania (podłożenie ładunku w SIERRA), Agent może zginąć. W takim przypadku główny cel misji jest spełniony (wysadzenie tajnego ośrodka badawczego), a BRAVO ewakuuje się na lądowisko bez Agenta. Trochę to wszystko zawikłane, ale jakaś szansa na to, że wszyscy się nie pogubią w zasadach chyba istnieje? ;-) Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted October 21, 2006 Report Share Posted October 21, 2006 Wygląda to fajnie ale na papierze... tego typu scenariusze mają to do siebie że bardzo szybko się "rozlatują' w trakcie realizacji. Generalnie lepiej unikać sytuacji gdzie od jednej osoby zależy wygranie całej wojny, no chyba że ma to być LARP Quote Link to post Share on other sites
jw801 Posted October 21, 2006 Author Report Share Posted October 21, 2006 Wygląda to fajnie ale na papierze... tego typu scenariusze mają to do siebie że bardzo szybko się "rozlatują' w trakcie realizacji. Generalnie lepiej unikać sytuacji gdzie od jednej osoby zależy wygranie całej wojny' date=' no chyba że ma to być LARP[/quote'] Na LARP ten scenariusz jest chyba zbyt ubogi. A skoro na papierze fajnie wygląda, to może tym bardziej warto go przetestować w terenie i zobaczyć w jakich miejscach tryby scenariusza nie trzymają akcji, coś w nim pozmieniać, pokombinować... Tajemny pomysł Wukasza jest moim zdaniem naprawdę fajny (bardziej LARPowe niż taktyczne rozwiązanie) i może być wyjściem w sytuacjach kryzysowych dla BRAVO. Ale na forum o tym sza! Szpiedzy nadstawiają ucha ;-) Quote Link to post Share on other sites
Wukasz Posted October 22, 2006 Report Share Posted October 22, 2006 Agenta można zreplikować :) Tzn. w zależności od ilości biorących udział Agenta można przerobić na Agenta z ochroną (Ruch Oporu?) gdzie członkowie ochrony mają uprawnienia Agenta po jego zejściu. Przy założeniach Koszera na 30 osób IMO jeden Agent wystarczy. Przy 60 dałbym 1+2. Bądźmy elastyczni :) Quote Link to post Share on other sites
jw801 Posted October 22, 2006 Author Report Share Posted October 22, 2006 Agenta można zreplikować :) Tzn. w zależności od ilości biorących udział Agenta można przerobić na Agenta z ochroną (Ruch Oporu?) gdzie członkowie ochrony mają uprawnienia Agenta po jego zejściu. To też dobre, chociaż Twoje "utajnione" rozwiązanie wydaje mi się ciekawsze, bo dochodzi w grze zaskakujący element, który może też mocno namieszać w morale po obu stronach. Można jednak połączyć jedno z drugim. Cały ten scenariusz wydaje się dość liniowy, ale przy paru korektach ma potencjał rozwinięcia akcji kilkoma kierunkami... Bo dlaczego tylko Agent może wejść do podziemnego magazynu i zniszczyć w nim instalacje? Pewnie dlatego, że jako miejscowy, władający jezykiem, jest w stanie najszybciej połapać się w szyfrach opisanych arabskimi zawijasami? No i tylko on ma ładunek wybuchowy o odpowiedniej mocy. A gdyby tak w obiekcie HOTEL zrobić małą zbrojownię, w której również dostępne byłyby takie ładunki? Połowa problemu przy utracie Agenta (Agentów) byłaby z głowy. Druga połowa to kwestia zidentyfikowania szyfrów zabezpieczających wejście do SIERRA. Rozwiązaniem byłoby np. wzięcie jeńca z SEPAH i zmuszenie go do współpracy - zapewne nie wszystkim Strażnikom Rewolucji Islamskiej spieszy się do hurys? ;-) Można tutaj pokombinować ile wyobraźni starczy. Wracając jeszcze do przypadku pojmania/odstrzelenia wszystkich dywersantów. Może być takie rozwiązanie chroniące przed przedwczesnym zakończeniem zabawy: Dowództwo US/UK/IL wysyła kolejną grupę komandosów (po prostu chłopaki respawnują się w jakimś innym miejscu) i tak w kółko, aż do skutku! :mrgreen: Niewykluczone, że nawet w realu połączone siły tych trzech państw byłyby w stanie na każdą akcję dywersyjną przygotować uprzednio po kilka "zapasowych" grup uderzeniowych. No, ale nie ukrywam, że taka opcja to już mi trochę absurdem zalatuje :lol: Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.