historian1970 Posted March 16, 2014 Report Share Posted March 16, 2014 (edited) Skromne doświadczenie w dowodzeniu na dwóch grach ASH i raczej mizerne tego dowodzenia wyniki skłoniły mnie do pewnych przemyśleń nad usprawnieniem całej procedury i stworzeniem choćby podstawowego łańcucha dowodzenia pomocnego dowódcom. Dlatego chciałbym zaproponować wprowadzenie ujednoliconego schematu organizacyjnego oddziału piechoty. Na schemacie pierwszym przedstawiona jest “idealna” kompania piechoty ASH o liczebności 43 żołnierzy (załóżmy, że średnio taką liczbę graczy można już zebrać na historyku). Kompania liczy 4 oficerów, 12 podoficerów i 27 szeregowych. Ale nie jest to absolutnie stała liczba, a baza do stworzenia takiej struktury jednostki jaka będzie najlepsza do wykonania scenariusza. A tak to wygląda opisowo od “dołu”. Sekcja – dwu lub trzy osobowa. Dwóch ludzi może już wykonać samodzielnie podstawowe zadanie jakim jest zwiad, prowadzenie czoła formacji, oskrzydlenie małej jednostki przeciwnika lub nawet utrzymanie dogodnej pozycji obronnej. Sekcja może też operować ciężkim karabinem maszynowym lub obsługiwać bazookę. Kapral dowodzi IIgą sekcją w drużynie, w razie potrzeby z racji stopnia przejmuje dowodzenie drużyną. Drużyna – dwie sekcje plus dowódca w stopniu sierżanta (dowodzi także bezpośrednio Iszą sekcją drużyny). Istnieją tylko trzy możliwości konfiguracji drużyny w ramach jej dwóch sekcji : a. sierżant plus 3 strzelców (w tym jeden kapral) b. sierżant plus 4 strzelców (w tym jeden kapral) c. sierżant plus 5 strzelców (w tym jeden kapral) Pluton – dwie lub trzy drużyny dowodzone przez oficera w stopniu porucznika, w składzie występuje radiooperator z radiostacją i sanitariusz. Kompania – dwa, trzy lub cztery plutony dowodzone przez kapitana plus radiooperator kompanijny i dwóch saperów (pełnią także rolę gońców, taktycznego odwodu i sekcji ochrony sztabu kompanii) przydzielanych często do plutonów wg zadań scenariusza. Cały system można dowolnie konfigurować z zachowaniem podstawowego schematu sekcja – drużyna – pluton – kompania, przy założeniu, że drużyna składa się zawsze z dwóch sekcji i liczy od czterech do sześciu ludzi włącznie z dowódcą w stopniu sierżanta. Ilość drużyn w plutonie – od dwóch do czterech. Ilość plutonów – od dwóch do pięciu. Ważne jest aby starać się kompletować drużyny o takich samych składach osobowych, jeśli brakuje ludzi to uszczuplony powinien być ostatni pluton. Tu przykład na inne skonfigurowanie kompanii. Podsumowując: wydaje mi się, że takie usystematyzowanie pozwoliłoby na sprawniejsze dowodzenie a gracze w naturalny sposób mogliby nabierać doświadczenia i “awansować” w miarę nabierania doświadczenia. Kompetencje dowódców poszczególnych szczebli są do bardziej szczegółowego omówienia. Drużyny lub całe pluton można by też zestawiać jako jednakowo umundurowane, podoficerom można zaproponować naszywanie szewronów dla klimatu. Edited March 19, 2014 by kacxd Quote Link to post Share on other sites
historian1970 Posted March 16, 2014 Author Report Share Posted March 16, 2014 (edited) ps. pomyłka pisarska Na schemacie pierwszym przedstawiona jest “idealna” kompania piechoty ASH o liczebności 33 żołnierzy (załóżmy, że średnio taką liczbę graczy można już zebrać na historyku). Kompania liczy 4 oficerów, 12 podoficerów i 27 szeregowych. powinno być 43. Prośba do Moderatora o zrobienie poprawki i skasowanie tego posta. Edited March 16, 2014 by historian1970 Quote Link to post Share on other sites
Gor Posted March 16, 2014 Report Share Posted March 16, 2014 Arturze- zakładasz że każda ze stron dysponować będzie standardowo liczbą 43 czynnych graczy? :) Quote Link to post Share on other sites
historian1970 Posted March 17, 2014 Author Report Share Posted March 17, 2014 (edited) No jasne ze nie... to byla idealistyczna wizja, dlatego zalozylem ze najmniejsza możliwa druzyna liczy 4 graczy z sierzantem, nie 5 jak na schemacie. Jak powolasz do zycia dwa plutony po dwie takie drużyny, bez saperow to wychodzi, że potrzeba tylko 24 graczy na stronę. Tylu chyba da się zebrać? Ewentualna nadwyzka graczy utworzyłaby trzeci niepełny pluton. Edited March 17, 2014 by historian1970 Quote Link to post Share on other sites
yurand Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 No jasne ze nie... to byla idealistyczna wizja, dlatego zalozylem ze najmniejsza możliwa druzyna liczy 4 graczy z sierzantem, nie 5 jak na schemacie. Jak powolasz do zycia dwa plutony po dwie takie drużyny, bez saperow to wychodzi, że potrzeba tylko 24 graczy na stronę. Tylu chyba da się zebrać? Ewentualna nadwyzka graczy utworzyłaby trzeci niepełny pluton. Dokładnie. Skład nie musi być pełen, można zacząć od obsadzania dowódcy strony, a następnie uzupełniać skład do pełnych drużyn. Myślę, że w kolejnej odsłonie 1944 takie rzeczy będziemy robić już na etapie rejestracji. Quote Link to post Share on other sites
janik44 Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 Taki trochę offtopic, ale poruszona została kwestia rejestracji i przypisywania konkretnych funkcji. Nigdy wcześniej tego nie widziałem na grach historycznych dlatego rzucam luźną propozycję, że może wygodnie byłoby korzystać z elektronicznego formularza, który tworzy się na dysku google (za pomocą konta na gmailu)? Po rejestracji każdego uczestnika jego dane automatycznie się zapisują na listę, która jest na tym samym dysku google. Myślę, że to może być wygodniejsze niż zapisy mailowe czy w temacie imprezy. przykładowy formularz z konferencji studenckiej ;) https://imagizer.imageshack.us/v2/580x472q90/839/374x.png Pozdrawiam! Quote Link to post Share on other sites
historian1970 Posted March 17, 2014 Author Report Share Posted March 17, 2014 Na 100% Yanik masz rację. To trzeba by ogarnąć już na etapie rejestracji. A jak to zrobic technicznie najlepiej, to wiedza fachowcy od informatyki których wśród nas zapewne nie brakuje. Quote Link to post Share on other sites
yurand Posted March 18, 2014 Report Share Posted March 18, 2014 janik44, my za pomocą prostego formularza na stronie rejestrujemy uczestników od zawsze, a lista zawsze jest właśnie w dokumentach google. Maili i korekt jednakowoż nie da się (moim skromnym zdaniem) ominąć, bo takiego dokumentu nie można ogólnie udostępnić do edycji, a ewentualny automat musiałby brać pod uwagę konflikty (jeśli jednocześnie zgłosi się na dane miejsce dwóch chętnych), zapisy zbiorowe (bo ktoś podczas jednej rejestracji zgłosi 4 osoby do danej sekcji), listę rezerwowych, anulowanie zgłoszeń, etc. Z mojego punktu widzenia troszkę zbędnego zachodu. Za dużo pary w gwizdek moim zdaniem, zwłaszcza że idące w parze z rejestracją wpłaty również trzeba kontrolować. Poza tym ewentualna wymiana maili to z mojego punktu widzenia odrobina kurtuazji, która w środowisku ASH raczej jest obecna i, przynajmniej z mojego punktu widzenia, umila sam proces / spaja ludzi. Całkowita automatyzacja wszystkiego mogłaby doprowadzić do spłycenia procesu, co w naszym przypadku nie jest pozytywem - jest nas tak niewielu, że praktycznie wszyscy się znamy i dobrze moim zdaniem, że nie pozostajemy wobec siebie bezosobowi. ;-) Quote Link to post Share on other sites
Gor Posted April 13, 2014 Report Share Posted April 13, 2014 Marcin- jak coś powiesz to miło się czyta aż :) Nic dodać-nic ująć. Inna sprawa bracie że jak imprezy będą na 300+ osób to bez software'u może się nie obejść ;) A że kiedyś będą to pewne! Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.