Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Grubość drutu sprężyny a jej siła


Recommended Posts

Witam!

 

Zamierzam wsadzić mocniejszą sprężynę do Sig Sauera 90 (wszystkich chętnych do złośliwych komentarzy uprzedzam z góry że cylinder, tłok i prowadnice mam już metalowe) i chciałem nieco popytać na ten temat.

 

Tabele ze sprężynami jakie widziałem na różnych forach zazwyczaj pokazują porównania sprężyn różnych firm oraz prędkości kulek na nich uzyskiwane. Ja chciałbym uzyskać informację na temat jak grubość drutu wpływa na siłę sprężyny.

 

Na zagranicznych forach czytałem że do Sig Sauer 90 ludzie wsadzali sprężyny 200% - 250% (w sumie nie wiem czy 200% mocniejsze niż były czy np. sprężynę z AEG-a 200%-co by było dziwne bo są inne wymiary). Czy ktoś ma jakąś tabelę dla porównania jakie są średnice drutów w sprężynach różnych mocy z AEG-ów?

 

Fabrycznie mam sprężynę o grubości 1,3 mm i chodzi mi o to czy sprężyna 1,5 mm będzie miała zadawalającą siłę, czy też mam zmienić powiedzmy na 2 mm? Albo czy np. 2 mm to już nie będzie przegięcie i czy po pierwszym strzale (jeśli naciągnę :)) karabin mi się nie rozsypie?

 

Jeśli ktoś ma jakieś dane co do przekładania się grubości drutu na siłę albo jakiś wzór na przeliczanie bardzo prosze o pomoc.

 

Dzięki.

Pozdrawiam!

Link to post
Share on other sites

Słuchaj ja Ci radze iśc ze stockowa sprężyna do firmy która dorabia wszelkiego rodzaju sprężyny(pisałem to już na forum)-powiesz że chcesz te 150-200% oni Ci dopasują tak żeby było ok(dobiorą grubośc drutu i ilość zwojów).

 

Jedyne co musisz podać to do ilu mm ma sie sprężyna składać(musisz zmierzyć) i druga sprawa jak mocna ma być i na koniec jaką srednice ma ta sprężyna mieć(z regóły średnica wew i zewnetrza bedzie inna od stockowych-ze wględu na to iż prawdopodobnie bedziesz miał sprężyne z grubszego drutu(ja u siebie zrobiłem mniejszej srednicy prowadnice żeby spring był ok).

Życze powodzenia i mam nadzieje że napiszesz jak Ci sie udało...Pozdrawiam :!:

Link to post
Share on other sites

Jest trochę inaczej niż pytasz.

:arrow: Po pierwsze: średnica drutu mimo iż ważna nie jest czynnikiem jedynym i decydującym.

:arrow: Po drugie jest taki nieformalny parametr u ludzi związanych ze sprężynami jak jej "szybkość". Chodzi o szybkość z jaką wraca do stanu rozprężenia. Dla nas te cecha jest bardzo ważna. Chcemy by jak najwięcej energii zamieniało się w szybki ruch postępowy a nie uderzało w głowicę cylindra.

:arrow: Szczerze wątpię by była możliwość dokładnego przeliczenia sprężyny do wykonania (kiedyś to próbowałem robić i efekt był raczej marny – korzystałem z metodologii sprężyn zaworowych silników spalinowych).

 

A teraz co dobrego. Jeśli znasz w okolicy firmę która ma narzędziownię z prawdziwego zdarzenia idź tam i porozmawiaj ze "starym fachurą". Wyjaśnij, że potrzebujesz sprężyny szybkiej, pokaż tę którą masz. Zmierz minimalną odległość między dnem tłoka i podporą sprężyny (to da możliwość przeliczenia liczby zwojów Twojej nowej sprężyny, oczywiście musisz też założyć, że muszą pomiędzy nimi pozostać odstępy), średnicę tłoka (sprężyna musi mieć średnicę zewnętrzną niższą żeby się nie blokowała na tłoku), zmierz ukierunkowywacz (prowadnicę) ściśniętej sprężyny (sprężyna musi mieć średnicę wewnętrzną większą, żeby się nie blokowała z kolei na tym elemencie).

 

Poproś najlepiej o wykonanie kilku sprężyn różniących się ilością zwojów ( 2 zwoje więcej, 2 zwoje mniej) i innymi parametrami, żebyś mógł sprawdzić która będzie optymalna. Możliwe, że będziesz też musiał docelowo dokonać poprawek w częściach które już masz wymienione lub je zamówić od nowa (inna średnica drutu może swego wymagać).

 

Acha, zapomniałbym bardzo istotna jest kwestia odpowiedniego hartowania sprężyny. Samym hartowaniem można dużo poprawić / zepsuć ale to już zrobi Ci hartownik i nie licz na to, że zdradzi Ci swoje sekrety.

 

To tak w skrócie.

 

Pozdrawiam

 

Medium

 

PS. Trochę informacji znajdziesz tutaj.

Link to post
Share on other sites
Szczerze wątpię by była możliwość dokładnego przeliczenia sprężyny do wykonania (kiedyś to próbowałem robić i efekt był raczej marny – korzystałem z metodologii sprężyn zaworowych silników spalinowych).

 

heh no zgodze sie z Tobą jednak w firmie w której dorabiałem mieli program gdzie gośc wpisywał liczbe zwojów,srednice itd i otrzymywał gotowy jakis tam wynik.

 

Co do hartowania to mi to również w tej firmie zrobili :wink:

Aha i niepowiedziałem chyba najlepszego za spreżyne ok 330%-350%zapłaciłem 17zł :!: (dla porównania powiem że spężyna 380% CA kosztuje 95zł)

Link to post
Share on other sites

Dzięki wielkie panowie za pomoc. Spróbuję poszukać takiej firmy, we Wrocławiu na pewno powinno coś być.

 

Co do wymiarów to nie powinno być problemu bo mam zaprzyjaźnionego tokarza i prowadnicę oraz tłok mogę mieć w dowolnym rozmiarze :)

Na forum czytałem wypowiedzi, że do tych karabinów dostawiają dodatkowo krótsze sprężyny z pistoletów ale jak na mój rozum mocniej ściśnięta sprężyna + druga niezespolona z nią to chyba nie to samo co jedna silniejsza sprężyna (->Medium?).

 

Myślałem też nad sprężynami z wiatrówek (powinny być "szybkie" chyba?), które sprzedawane są na Allegro. Mają podobne wymiary i nieco grubsze druty ale będzie to wsadzanie w ciemno. Z pewnością polepszą się osiągi ale nie będę wiedział co i jak - czy jest to spężyna 10% mocniejsza od mojej i mogę wsadzić jeszcze mocniejszą czy też o 300% i karabin się po miesiącu rozsypie. Poza tym kosztują 15-25 zł, a chcąc eksperymentować musiałbym kupić ze trzy różne. W porównaniu z ceną jaką podał Eddie i jeśli w dodatku mają specjalne programiki w tych firmach nie pozostaje mi nic innego jak od poniedziałku rozpocząć poszukiwania :)

W razie czego zgłoszę się Eddiego po pomoc :D

 

Dzięki raz jeszcze!

Pozdrawiam!

Link to post
Share on other sites

Przy tej energii kulki którą chcesz otrzymać lepiej nie łączyć sprężyn, chociaż jak mi pękła w pistolecie sprężyną mam połączone dwa kawałki tej samej spreżyny i działa.

 

Dużo lepszym rozwiązaniem jest sprężyna o zmiennej odległości między zwojami przy rozprężaniu najpierw gwałtowniej przyspiesza później łagodnieje gdy tłok uderza w głowicę cylindra.

 

Sprężyn od wiatrówek nie ruszaj - zniszczą Ci replikę.

 

Pozdrawiam

 

Medium

 

PS. Eddie - ty masz szczęście tak wyliczyć i zrobić sprężynę - zazdroszczę Ci, ja musiałem wszystko robić "na wyczucie" i jeszcze sporo testować...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...