Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Polskie pociągi wojskowe/opancerzone.


Recommended Posts

Witam

Mam pytanie, czy pociągi opancerzona są nadal w użyciu w naszym wojsku ? Wiem że podczas 2WŚ było ich 12, ale potem do ~1950 zostały przekazane SOK'owi i zlikwidowane. Jak sie sprawa ma dziś ? Pytam z ciekawości :)

 

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

W czasie II WŚ były całkiem popularne. Zresztą jest w sieci o nich tyle info, wystarczy poszukać.

Gdzieś mam zdjęcia takich pociągów "u mnie" na stacji. Jak znajdę to wrzucę.

 

Było ich więcej niż 12, albo miały jakąś dziwną numerację. W Modlinie np stał nr 15 "Śmierć", nr 13 "Generał Sosnkowski" i in.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

(...)Było ich więcej niż 12, albo miały jakąś dziwną numerację. W Modlinie np stał nr 15 "Śmierć", nr 13 "Generał Sosnkowski" i in.

Miały "dziwną" numerację. Poprostu po wojnie z Rosją radziecką zostawiono kilkanaście najbardziej nowoczesnych składów a reszte dano do kasacji.

http://derela.republika.pl/pociagi.htm

http://iirp.prv.pl/pancerne/dowodztwo_pancerne.html

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Rosjanie używają mobilnych wyrzutni rakiet balistycznych na torach, więc składy pancerne służą pewnie albo jako część tego systemu albo ich ochrona.

 

W gruncie rzeczy ma to sens, pociag łatwiej zakamuflować niż kolumnę pancerną + wozy wyrzutni, oszczędza się też na paliwie... no i w Rosji są miejsca gdzie łatwiej dojechać pociągiem niż droga (tajga)

 

 

Zresztą w taktycznym wymiarze taki pociąg pancerny ciągle może zasiać spore spustoszenie (mozliwe że bronią ppanc piechoty go nie rozpykasz bo za duży), a Rosjanie zawsze zakładali że to oni będą panować w powietrzu, więc i zapewnią swoim składom ochronę z tej strony... oczywiście to gdybanie, ale fajnie by było czegoś bliżej sie dowiedzieć na ten temat.

Edited by obcy
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Nie do końca tak.

 

Nowoczesnej konstrukcji pociągi pancerne, z wieżami od czołgów T-62 były używane do ochrony BAM (Bajkalsko-Amurskiej Magistrali) jeszcze w 1992, a więc po rozpadzie ZSRR! Ta linia ma 4200 km długości, przebiega przez bezdroża Syberii, a więc pociąg pancerny był lepszy, niż inne pojazdy.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Dawno dawno temu pociągi pełniły duża rolę, bo torów trochę już było, a utwardzonych dróg, po których mogły się poruszać czołgi i samochody niewiele. I chodzi tu o poruszanie się w wymiarze strategicznym, na odległościach kilkuset kilometrowych. pociąg taką odległość jest w stanie porównać w ciągu kilku godzin, kolumna czołgów znacznie wolniej (przerwy na tankowanie, zmianę załóg itp). Dlatego na obszarach bardzo rozległych, o ubogiej infrastrukturze drogowej(jak wschód Rosji) pociągi wciąż mają trochę sensu.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...