Fikus Posted June 18, 2008 Report Share Posted June 18, 2008 Witam Mam pytanie, czy pociągi opancerzona są nadal w użyciu w naszym wojsku ? Wiem że podczas 2WŚ było ich 12, ale potem do ~1950 zostały przekazane SOK'owi i zlikwidowane. Jak sie sprawa ma dziś ? Pytam z ciekawości :) pozdrawiam Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted June 28, 2008 Report Share Posted June 28, 2008 Nie słyszałem żeby jakakolwiek armia używała ich w dzisiejszych czasach, zatem WP raczej ich nie używa ;). Quote Link to post Share on other sites
konrad_es Posted June 28, 2008 Report Share Posted June 28, 2008 W czasie II WŚ były całkiem popularne. Zresztą jest w sieci o nich tyle info, wystarczy poszukać. Gdzieś mam zdjęcia takich pociągów "u mnie" na stacji. Jak znajdę to wrzucę. Było ich więcej niż 12, albo miały jakąś dziwną numerację. W Modlinie np stał nr 15 "Śmierć", nr 13 "Generał Sosnkowski" i in. Quote Link to post Share on other sites
Arthur Currie Posted July 12, 2008 Report Share Posted July 12, 2008 (...)Było ich więcej niż 12, albo miały jakąś dziwną numerację. W Modlinie np stał nr 15 "Śmierć", nr 13 "Generał Sosnkowski" i in. Miały "dziwną" numerację. Poprostu po wojnie z Rosją radziecką zostawiono kilkanaście najbardziej nowoczesnych składów a reszte dano do kasacji. http://derela.republika.pl/pociagi.htm http://iirp.prv.pl/pancerne/dowodztwo_pancerne.html Quote Link to post Share on other sites
generalsimus Posted November 23, 2008 Report Share Posted November 23, 2008 Nie słyszałem żeby jakakolwiek armia używała ich w dzisiejszych czasach, zatem WP raczej ich nie używa ;). WP nie używa, ale z tego co wiem Armia Federacji Rosyjskiej tak. Quote Link to post Share on other sites
zavisza Posted December 18, 2008 Report Share Posted December 18, 2008 W dzisiejszych czasach przy szybkich ruchach wojsk pancernych, zmechanizowanych i zmotoryzowanych oraz miażdżącej potędze lotnictwa pociąg pancerny by mógł zaistnieć w swojej formie musiałby chyba być fortecą na kołach, z dziesiątki dział plot ;) Quote Link to post Share on other sites
Mavie Posted December 19, 2008 Report Share Posted December 19, 2008 W skansenie w Chabówce są pozostałości takich machin. Na sesję zdjęciową dobre miejsce. Tak jak powiedział zavisza, nie ma sensu dzisiaj używać czegoś takiego. Pociągiem nie ma się szans na ominięcie min, barykady, itd. Quote Link to post Share on other sites
generalsimus Posted December 19, 2008 Report Share Posted December 19, 2008 W skansenie w Chabówce są pozostałości takich machin. Na sesję zdjęciową dobre miejsce. Tak jak powiedział zavisza, nie ma sensu dzisiaj używać czegoś takiego. Pociągiem nie ma się szans na ominięcie min, barykady, itd. Mimo wszystko, spróbuj to Ruskom wytłumaczyć :-P Quote Link to post Share on other sites
obcy Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 (edited) Rosjanie używają mobilnych wyrzutni rakiet balistycznych na torach, więc składy pancerne służą pewnie albo jako część tego systemu albo ich ochrona. W gruncie rzeczy ma to sens, pociag łatwiej zakamuflować niż kolumnę pancerną + wozy wyrzutni, oszczędza się też na paliwie... no i w Rosji są miejsca gdzie łatwiej dojechać pociągiem niż droga (tajga) Zresztą w taktycznym wymiarze taki pociąg pancerny ciągle może zasiać spore spustoszenie (mozliwe że bronią ppanc piechoty go nie rozpykasz bo za duży), a Rosjanie zawsze zakładali że to oni będą panować w powietrzu, więc i zapewnią swoim składom ochronę z tej strony... oczywiście to gdybanie, ale fajnie by było czegoś bliżej sie dowiedzieć na ten temat. Edited April 24, 2009 by obcy Quote Link to post Share on other sites
Arthur Currie Posted May 3, 2009 Report Share Posted May 3, 2009 Rosjanie jakiś czas temu zlikwidowali kolejowe wyrzutnie rakiet balistycznych. A pociagi pancerne to jeszcze wczesniej. Jeszcze za ZSRR poszły na żyletki. Quote Link to post Share on other sites
generalsimus Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 Nie do końca tak. Nowoczesnej konstrukcji pociągi pancerne, z wieżami od czołgów T-62 były używane do ochrony BAM (Bajkalsko-Amurskiej Magistrali) jeszcze w 1992, a więc po rozpadzie ZSRR! Ta linia ma 4200 km długości, przebiega przez bezdroża Syberii, a więc pociąg pancerny był lepszy, niż inne pojazdy. Quote Link to post Share on other sites
berylpl Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 Dawno dawno temu pociągi pełniły duża rolę, bo torów trochę już było, a utwardzonych dróg, po których mogły się poruszać czołgi i samochody niewiele. I chodzi tu o poruszanie się w wymiarze strategicznym, na odległościach kilkuset kilometrowych. pociąg taką odległość jest w stanie porównać w ciągu kilku godzin, kolumna czołgów znacznie wolniej (przerwy na tankowanie, zmianę załóg itp). Dlatego na obszarach bardzo rozległych, o ubogiej infrastrukturze drogowej(jak wschód Rosji) pociągi wciąż mają trochę sensu. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.