Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

Znam tą sprawę i w sumie ona mnie zainspirowała do zbudowania własnego (jestem elektronikiem i z wykształcenia i z zamiłowania). Z tą różnicą że to co stworzyłem daję tu w takiej postaci, żeby każdy chociażby średnio zaawansowany mógł sobie coś takiego sam zbudować - daję schematy hardware'u i źródło software'u. Poza tym mój układ wydaje się mniej skomplikowany niż wyżej podany. Koszt samych części to ok. 35-40PLN.

 

Aha, jeszcze jedno: mała zmiana w sofcie - poprzedni po przestawieniu na burst i wciśnięciu spustu, uruchamiał go, ale cyklicznie - czyli szybkie serie po 3 kulki. Teraz po zakończeniu serii czeka na puszczenie spustu.

 

Później może dodam sygnalizację przełączenia trybu ognia, oraz dodatkowy burst na 6 kulek.

Link to post
Share on other sites

Dałem źródło, aby po lekkich modyfikacjach można było zastosować nieco inny mikrokontroler. Mogę również udostępnić sam wsad w formacie HEX.

 

Jak życie pokazuje teoria jedno a praktyka drugie. Układ pod małym obciążeniem (ok. 1A) pracuje jak najbardziej poprawnie. Gdy podpiąłem do niego gearbox pierwsze co padło to hamulec. Okazało się że przeoczyłem jeden mały, ale jak bardzo ważny szczegół: stabilizator 78L05 ma minimalne napięcie wejściowe, przy którym pracuje prawidłowo - jest to 8V, a pod obciążeniem silnikiem napięcie na batrii spada do ok 6,5V. Tym sposobem układ wyłączał się i następowało krótkie spięcie ponieważ oba tranzystory SI9430 i BUZ11 były w stanie przewodzenia.

 

Rozwiązanie: zastosować stabilizator LM2931(A)-5.0 - jego minimalne napięcie wejściowe to ok. 5,2V - zadziała bez problemu i wyprowadzenia ma kompatybilne z 78L05.

Link to post
Share on other sites

Powinno być w porządku - może problemem jest jakieś przywarcie do obudowy w AK, jeśli jest metalowa to się to ponoć zdarza. Chociaż zamiast tych 220ohm/1W dałbym przynajmniej 4,7kohm/0,25W - nie wiem po co taki mały rezystor tam dałeś.

Link to post
Share on other sites

Zmieniłem stabilizator na LM2931 i zasilanie jest prawidłowe już od 5,2V na baterii. Niestety problem ze sterowaniem silnikiem pozostał - silnik naciąga prawie na max. sprężynę i na tym koniec - mosfet BUZ11 grzeje się jak głupi. Dodam że w podstawowym układzie z tranzystorem i dwoma rezystorami wszystko działało jak należy.

 

Tak więc projekt zawieszony do czasu znalezienia przyczyny wadliwego działania układu.

Link to post
Share on other sites

Na razie jednak postanowiłem iść małymi krokami do przodu. Tak powstał układ MOSFET z hamulcem. Jego schemat jest bardzo podobny do stopnia końcowego pierwotnego projektu, jest jednak kilka różnic:

- hamulec nie jest sterowany oddzielnie tylko tym samym sygnałem co tranzystor uruchamiający silnik,

- tranzystor hamulca zmieniony został na IRF9Z34,

- dodana dioda shottky'ego SS14 (40V/1A).

 

Schemat:

drv.sch.pdf

 

Zastosowanie tego układu zmusiło mnie do kilku modyfikacji repliki:

- wycięcie niepotrzebnego plastiku w zespole lufy pomiędzy dwoma otworami, w które są wkręcane śruby mocujące zespół do lufy,

- pełna wymiana elektryki, ponieważ MOSFET zmienił miejsce montażu,

- zastosowane zostały wtyki i gniazda MOLEX - bardzo podobne do TAMIYA ale nie są kompatybilne.

 

Z ciekawości rozebrałem gearbox żeby zobaczyć efekt działania hamulca w trybie SEMI - tłok był przyklejony do zespołu dyszy wylotowej, chociaż antyreversal jeszcze nie zaskoczył - czyli działa jak należy.

 

I tak przy okazji: znalazłem na YouTube coś takiego:

G36 EBB.avi

 

Zamierzam też zrobić coś takiego, ponieważ oprócz efektu wizualnego ;) będzie można to również wykorzystać do trybu burst, który pewnie powstanie w niedalekiej przyszłości w oparciu o wyżej prezentowany układ MOSFET i EBB.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Witam,

 

Jak Ci się grzeje ten mosfet pod obciążeniem to prawdopodobnie z powodu spadku napięcia na gate poniżej poziomu pełnego otwarcia.

 

Spróbuj zrobić test - podłącz zasilanie mikrokontrolera z osobnego źródła i zobacz wtedy czy się grzeje.

 

Jeśli tak to użyłbym jakiegoś mosfeta przeznaczonego do pracy z układami logicznymi (np IRL1404)

 

pozdrawiam

 

PS. mógłbyś podesłać zdjęcia jak to wszystko zamontowałeś (głównie chodzi o to gdzie jest fotokomórka)

Link to post
Share on other sites

Projekt niestety na razie został zarzucony. Test z osobnym zasilaniem robiłem, ale nic nie dał. W tej chwili mam sam MOSFET + hamulec sterowany ze spustu. Na razie jest to podstawa do dalszej rozbudowy. Jest jeszcze sprawa samego spadku napięcia na BUZ11 - przy 15A jest to 0,6V - nie sądzę jednak żeby to był problem.

 

Fotokomórka wstępnie miała być zainstalowana na wyjściu podajnika kulek, ale to by działało źle, ponieważ w podajniku zawsze zostaje kulka lub dwie. Lepszym pomysłem byłoby zainstalowanie jej przed samą komorą HU w miejscu gdzie są podawane kulki.

Link to post
Share on other sites

Jeśli dobrze rozumiem Twój schemat to sterujesz BZU11 sygnałem logicznym 5V?

 

Wg specyfikacji to za mało (i jeśli tak to będzie się grzał):

 

buz11.jpg

 

Mam jeszcze pytania:

Jak ustalasz 3 strzały (czasowo na podstawie rof?) - nie znam za bardzo C ale tak wydedukowałem:)

Link to post
Share on other sites

Widzisz - na to nie spojrzałem. Z tego wniosek, że powinno być minimum 8V na bramce. W planach i tak chcę w aktualnym układzie zastosować IRL3713 zamiast BUZ11 - ma on rezystancję Rds na poziomie 0.004ohm przy napięciu bramki 4,5V i prądzie Ids 30A. Więc powinno spokojnie wystarczyć.

 

Co do trybu burst:

Dobrze dedukujesz ;P - to była wersja podstawowa więc miało być prosto. W związku z ewentualną możliwością montażu fotokomórki na wejściu komory HU, można będzie zliczać strzały. Dalej: można będzie dopisać kawałek kodu na tryb burst np. 6-cio strzałowy...

Link to post
Share on other sites

Ja robiłem coś podobnego na atmega8, tylko fotokomórkę zamontowałem z tyłu gboxa tam gdzie cofa się tłok, w momencie gdy bariera zniknęła (tłok pojechał do przodu) fotokomórka "zliczała strzał" i ewentualnie wyłączała silnik. Nie miałem jednak hamulca i testy robiłem tylko na otwartej replice.

Nie zamontowałem tego w końcu w replice, bo uznałem, że dużo będzie przeróbek przełącznika trybu ognia (żeby umieścić tam styki) a 3 strzałowy burst nie jest warty takiego wysiłku;)

 

Wg mnie najdokładniej jest przewiercić obie połówki gearboxa cienkim wiertłem

w dolnej części linii ruchu tłoka (tak żeby nie "łapało" sprężyny) i wtedy zawsze wiesz dokładnie kiedy tłok został zwolniony (u mnie to działało doskonale).

Z drugiej strony to rozważyłbym, dla uproszczenia, czy nie przewiercić komory hop-up w miejscu wejścia dyszy i sprawdzać fotokomórką położenie dyszy (tyle, że wg jej położenia ciężko jest ustalić co się dzieje w gbox'ie)

 

 

Acha, a problem z regulatorem napięcia rozwiązałem trochę po barbarzyńsku - czyli walnąłem kondensator 20000u na linii zasilania 8)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...