Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Zębatki 72:1, pytanie o sens i zalety


Recommended Posts

(nie znalazłem, ale jak było, to wywalić)

Znalazłem na stronie jednego ze sklepów zębatki o przełożeniu 72:1 o prostych zębach i do tłoka o szczęce pełnej szerokości. Zdziwiłem się, bo "nie tego dziadek mnie uczył"... czy to w ogóle ma sens? Czy ktoś posiada i montował takie zębatki? Co z reakcją na spust?

Do tej pory jako granicę między racjonalnością a masochizmem uważałem zębatki ITU Guardera o przełożeniu 45:1 (jeśli się nie mylę), które przy użyciu silnika "torque" przy LiPo 11,1 dają szybkostrzelność "średnią" delikatnie rzecz ujmując. I tu moja obawa, która sprowokowała we mnie napisanie tematu- czy posiadając zębatki o takim przełożeniu nie uzyskujemy szybkostrzelności podobnej do balisty, co zyskuje zabarwienie dewiacji? Lub czy takie przełożenie umożliwi zastosowanie silnika hi speed nawet przy ekstremalnych sprężynach i działania jak najbardziej cywilizowanego?

 

Na stronie sklepu napisano:

"Wbrew oczekiwaniom testowany przez nas na sprężynie M130, silniku typu "max torque" i baterii LiPo 11.1V daje szybkostrzelność w okolicach 20 strzałów na sekundę i doskonałą reakcję na naciśnięcie spustu. Bardzo przyjemnie pracuje - cicho i dynamicznie."

 

Czy można wierzyć tym zapewnieniom?

Link to post
Share on other sites

Jest w tym sens, nawet spory. Mniejsze przełożenie w mniejszym stopniu obciąża silnik, a same ząbki zyskują na wytrzymałości. Mając odpowiedni silnik można mu podać napięcie nawet wyższe od 11,1 co sprawi, iż uzyskasz naprawdę dobry ROF na mocnej sprężynie. (m140+).

 

Powiem więcej, istnieje sytuacja, w której można na takich zębatkach uzyskać większy ROF od tych z większym przełożeniem. Mianowicie, mając już starą baterię, która słabo trzyma napięcie pod obciążeniem.

Czy można wierzyć, czy nie, należy sprawdzić samemu, przekonany jestem, że dobrze złożony GB uzyska te wartości, pytanie pozostaje tylko po co? Do sprężyny 130 nie potrzeba wyczynowych ząbków.

Link to post
Share on other sites

Powiem więcej, istnieje sytuacja, w której można na takich zębatkach uzyskać większy ROF od tych z większym przełożeniem. Mianowicie, mając już starą baterię, która słabo trzyma napięcie pod obciążeniem.

No tak, ale to są dywagacje wg zasady, że body od Boyi jest ładniejsze od King Armsa, ale z założeniem, że King Arms ma urwane uszy.

Staramy się raczej operować teorią w warunkach optymalnych :icon_biggrin:

 

Pytanie, co jest "odpowiednim zestawem", bo to są raczej zębatki pod SP170/M190, skoro SHS 18:1 wytrzymują M140 a czasem więcej?

 

 

 

Edit: szyk zdania, bo było nie po polskiemu.

Edited by Jedenasty
Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie to wygląda jak 18:1, zreszta nawet tytuł obrazka tak sugeruje:P

 

Nie znam się zbytnio ale skoro już 45:1 potrzebują tłoka o zwężanych zębach to co dopiero tutaj:)

 

Najlepiej jakby taktyczny dał porządne zdjęcie w dużej rozdzielczości bo na razie to jakaś miniaturka robiona kalkulatorem:) i nawet z niej nie wynika takie przełożenie chyba że ktoś mi to ładnie wytłumaczy jak to się liczy:)

Link to post
Share on other sites
Staramy się raczej operować teorią w warunkach optymalnych

 

No właśnie, dysponując silnikiem magnum + lipo 11,1v nie jest koniecznie przejmowanie się tym czy silnik i batka wytrzyma takie obciążenie i jedynym ograniczeniem jest właściwie sam fakt, czy ząbki wytrzymają naprężenia powodowane przez naszego springa. Jeżeli tak, to najlepiej jest użyć ząbków z możliwie jak największym przełożeniem (18:1 czy nawet większe, np 13:1).

 

Zagadka polega na tym, co zrobić, jeżeli nie operuje się ogniwami lipo i porządnym silnikiem. Wtedy właśnie obciążenie prądowe ma ogromne znaczenie. Spadek napięcia np baterii 8,4v może nawet przekroczyć barrierę 4v co powoduje malutki ROF właśnie. Spadek napięcia pod obciążeniem nie jest liniowy, tak samo zresztą jak wzrost prądu przy zwiększaniu obciążenia silnika.

 

Pytanie, co jest "odpowiednim zestawem", bo to są raczej zębatki pod SP170/M190, skoro SHS 18:1 wytrzymują M140 a czasem więcej?

 

Odpowiedź jest banalna, jeżeli ząbki są na tyle wytrzymałe, że nie pękają przy m140 a silnik się nie nagrzewa przesadnie mocno, dając jednocześnie dobry rof, to nie warto używać mniejszego przełożenia.

Edited by adamso
Link to post
Share on other sites

Panowie - oto cytat z opisu produktu: "(...) Zestaw o enigmatycznym przełożeniu "72:1". Wbrew oczekiwaniom testowany przez nas na sprężynie M130, silniku typu "max torque" i baterii LiPo 11.1V daje szybkostrzelność w okolicach 20 strzałów na sekundę i doskonałą reakcję na naciśnięcie spustu. (...)"

 

Inaczej mówiąc - nie tylko Wam przełożenie 72:1 wydaje się absurdem. Niemniej właśnie taki jest opis na opakowaniu. Sklep nie może mieć w opisie produktu innych informacji niż te na opakowaniu.

Testowo mam zamontowany ten zestaw w swoim AKMS-ie - chodzi mniej więcej jak 18:1.

 

Dla tych, którzy lubią liczyć - ilości zębów na poszczególnych kołach (pierwotne/wtórne):

- 1 zębatka - 30/10

- środkowa - 39/20

- tłokowa - 32/16 (sektor)

Zapadki przeciwpowrotne - 8.

 

Ściskam,

 

Czoper

Link to post
Share on other sites
Inaczej mówiąc - nie tylko Wam przełożenie 72:1 wydaje się absurdem. Niemniej właśnie taki jest opis na opakowaniu. Sklep nie może mieć w opisie produktu innych informacji niż te na opakowaniu.

Testowo mam zamontowany ten zestaw w swoim AKMS-ie - chodzi mniej więcej jak 18:1.

 

Damn... czuję się, jak wtedy, gdy mi powiedzieli, że Św. Mikołaj nie istnieje... :icon_neutral:

 

A tak poważnie, dzięki za szybką odpowiedź. Policzę sobie później ząbki na swoich 18:1 i porównam.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...