Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

Witam.

 

Wczesniej bylem przekonany ze lepiej nie lutowac kabli do kostki stykowej tylko "wtyczki" ktora pozniej mozna wlozyc na wystajace blaszki z kostki stykowej. Spotaklem sie z opiniami ze lepiej je bezposrednio lutowac (chodzi mi o kable) do kostki, dlatego ze sa duzo nizsze opory. Bd uzywal tylko semi. Zalezy mi na tym, zeby nie zacinal sie tlok/zebatki/silnik przy szybkim naciskaniu spostu. Pytanie - czy jest sens to robic w moim wypadku ?

 

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Przy szybkim naciskaniu spustu zacinki na semi spowodowane są złym ustawieniem zębatek w stosunku do przerywacza.

A co do wtyczek to oczywiste, że je wywalić i lutować bezpośrednio. Wtyczki to tylko dodatkowy opór, a kabli od kostki stykowej się nigdy nie odłącza ?

Edited by adrIan
Link to post
Share on other sites

No ogólnie chodzi o zmniejszenie oporów ale przede wszystkim o wpływ na zacięcia silnika (na semi sie czasami zdarza). - ale lutowanie to czy nie lutowanie to nie ma raczej nic do zacięć.

 

Zapomniałem dopisać też o reakcji na spust - używam tylko semi i musi ona być jak największa.

 

Załóżmy, że miałbym auto - 15k/s - kable przy kostce nie lutowane. Jakbym je przylutował, dałoby to chociaż 1k/s więcej ? Bo Jeśli nie to, nie widzę sensu. Aż tak, to to chyba nie zmniejsza oporów. Jeśli ktoś ma jakieś porównanie to proszę o info.

Link to post
Share on other sites

No to się zdecyduj. Z mosfetem ma to jakiś sens - łatwiej wszystko rozebrać, jak można porozłączać kable, również w przypadku awarii mosfeta można by to jakoś poskładać w warunkach polowych żeby działało - oczywiście, jeśli zastosujemy wtyczki również wszędzie indziej.

 

Bez mosfeta - całkowicie bez sensu.

Link to post
Share on other sites

Ok, dzięki za odpowiedzi Panowie. Jeszcze się nad tym zastanowię ;)

 

Tak przy okazji zapytam. Czy ten układ, na z podanej strony, jest mosfetem z hamulcem silnika ( tak żeby nie była naciągnięta sprężyna) ? Użyję tylko jednego IRF3703PBF. Myślę, że przy m100-m110 jest OK. Chyba, że to coś zmieni (użycie dwoch IRF3703) jeśli chodzi zacięcia (tak jak opisywałem wyżej) ?

Link to post
Share on other sites

Nie, układ z linka nie ma AB - to tylko 2 identyczne tranzystory złączone po to, żeby były mniej obciążone i dzięki temu się nie spaliły. Bez sensu trochę - jak tranzystor jest za słaby, to trzeba kupić lepszy, różnica w kosztach jest groszowa.

Link to post
Share on other sites

Nie, układ z linka nie ma AB - to tylko 2 identyczne tranzystory złączone po to, żeby były mniej obciążone i dzięki temu się nie spaliły. Bez sensu trochę - jak tranzystor jest za słaby, to trzeba kupić lepszy, różnica w kosztach jest groszowa.

Wiciok, z sensem wierz mi.

Tranzystor jest na 200A, więc nie ma opcji by był za słaby. Ale puść 200A przez nóżki obudowy. Odprowadź tą moc z takiej małej obudowy... Dlatego lepiej dać 2 nawet słabsze tranzystory niż jeden mocny. Ja się właśnie bawię możliwościami IRL3713 i czarno widzę puszczanie go na pełnej mocy. W replice niewykonalne. Jeżeli nawet nóżki wytrzymają (chwilę) to radiatorem musiałby być aluminiowy GB. Prawda taka, że prędzej spalisz obudowę niż złącze. Choć jeszcze wcześniej poddadzą się kable i luty.

Link to post
Share on other sites

Zacznijmy może od tego, że w replice żaden silnik nie weźmie tyle prądu (aku też by musiał być naprawdę potężny - np. 4Ah 50C), więc to raczej akademicka dysputa.

W normalnych warunkach 1 tranzystor wystarczy - może i dwa będą lepsze, ale po prostu nie sądzę, żeby miało sens robienie układu z aż takim zapasem mocy. Jak ktoś chce - niech robi. Ja osobiście nie widzę potrzeby komplikowania układu, zwiększania jego rozmiarów i zwiększania kosztów.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...