Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Przełożenie zębatek STU


Recommended Posts

Siemka!

 

Każdy poleca aby przy wymianie sprężyny na mocniejszą niż, dajmy na to m110-120 zakładać zębatki Torque Up albo i Super Torque Up. Logika podpowiada, że twardszą sprężynę trudniej naciągnąć. Aby było łatwiej silnikowi trzebaby lekko zmienić przełożenie zębatek. I tu sie pojawia pytanie:

czy zębatki TU i STU różnią się tylko wytrzymałością od standardowych, czy też mają inne przełożenie?

 

I dodatkowo: czy te zębatki wytrzymają m120 ewentualnie m130?

http://www.asgshop.pl/produkt.php?id=822

Bo jeśli nie to wiadomo, że będę zmuszony wziąć te:

http://www.asgshop.pl/produkt.php?id=413

 

Nie chodzi mi o porównanie tych dwóch zestawów tylko o to, czy pierwszy może chodzić z m120...

A te to czym się w praktyce różnią?

http://www.asgshop.pl/produkt.php?id=382 mogą chodzić z m120?

 

Proszę mnie nie jechać... Na zębatkach się wcale nie znam dlatego proszę o wypowiedzi raczej praktyków, niż tych co to "wiedzą_bo_tak_powinno_pasować" :-F .

 

Z góry dzięki za pomoc...

Edited by poldeck
Link to post
Share on other sites

TU i STU maja normalne przełożenia. Są oczywiście w sprzedaży zębatki o większej ilości zębów [większym przełożeniu] lub zębatki helikalne, które teoretycznie powinny zwiększać szybkostrzelność ale z takimi nie miałem jeszcze styczności :).

 

TU i STU sa przeznmaczone już do dość mocnych sprężyn i napewno spokojnie wytrzymają M130 a napewno M120. Co do zwykłych stockowych zębatek CA to teoretycznie spokojnie chodzą na M120 ale jest to też loteria. Trafiają się takie które sypia się na stockowej spręzynie.

Link to post
Share on other sites

Muszę grzecznie i uprzejmie sprostować wypowiedź mojego przedmówcy co do zębatek TU i STU otóż mają one WIĘKSZE przełożenie od standardowych zębatek, a (jeśli są z tej samej firmy ofkors) wytrzymałością materiału to one się nie różnią (zrobione są z takiej samej stali). Żeby było jasne - dane pochodzą z doświadczeń własnych oraz machineguna. Jeśli nie ufasz temu sklepowi policz sobie zęby na zdjęciach zębatek w obojętnie jakim sklepie... Jeśli zębatka pierwsza jest stosunkowo mała, środkowa ma duuże koło stykające się z zębatką silnikową i mało zębów napędzających ostatnią zębatkę (bo jak wiesz koła zębate w gearboxie składają się z dwóch rzędów zębów) no i oczywiście ostatnia zębatka jest większa to masz do czynienia z dużym przełożeniem...

 

Co do pierwszych przez ciebie proponowanych zębatek to powiem ci że jedni mówią że dają radę z M120, inni że przy M100 im puszczały....

 

Co do helikalnych Original Torque to mają one troszkę lepszą wytrzymałość od powyższych, ale zdrowszym posunięciem będzie jednak zainwestowanie w większe przełożenie (bo napewno dłużej pożyją) chociarz te powinny wytrzymać (no i dawać większy ROF za sprawą większego przełożenia). To tak jak w rowerze - zmniejszasz przełożenie (sprzodu "trójka" a z tyłu "siódemka") i ciężko się to napędza, ale szybciej obraca kołem. Jeśli wrzucisz jedynkę, to możesz kręcić szybko pedałami (używasz mniejszej siły) ale za to możesz podjechać pod duuużą górkę (oi dużym stopniu nachylenia), ale przy małej prędkości.

 

Prościej mówiąc o ile masz conajmniej stockowy silnik CA i batkę 9,6V na DOBRYCH i WYDAJNYCH ogniwach to zestaw powinien wystrzelić wiele kulek na helikalnych ze standardowym przełożeniem. Jeśli nie zależy ci na oszałamiającym ROFie to weź TU lub STU (jeśli planujesz mocniejszy tuning w przyszłości)

 

Oczywiście nie myśl że na STU i TU będziesz miał rof na poziomie 10 - 12 bb/s....! To zależy od batki ale jakoś strasznie drastycznie się to różnić ine będzie (w przypadku TU ROF spadnie o jakieś 1,5 bb/s a STU o jakieś 2 - 3 bb/s W PORÓWNANIU DO STANDARDOWEGO (stockowego) PRZEŁOŻENIA), ale na pewno wystrzelisz więcej kulek (też nie jakoś drastycznie więcej) i zębatki pewnie dłużej pożyją.

 

Wybór należy do Ciebie ;D

PZDR

Edited by misiek009
Link to post
Share on other sites

Zębatki:

- high speed

- normal/orginal

- TU

- STU

- Max/Ultra/Infinite

 

Różnią się włąśnie przełożeniem oraz wytrzymałością, materiałem z którego są wykonane - wszystko zależy od producenta.

 

Na M120 spokojnie pociągniesz na zwykłych zębatkach CA. Owszem mogą się uszkodzić, ale nie słyszałem o wielu takich przypadkach, zwykle w sytuacji zacięć itp, kiedy to nie można jasno wskazać powodu uszkodzenia. Na SP120 z aku 9.6V na 1600 4/5SC moje M15 CQB miało 23k/s i wszystko śmigało.

 

Jeśli chodzi o M130/140 i silniejsze, to zębatki STU stosuje się też, żeby raczej poprawic zrywność, prędkośc reakcji, nie zarżnąć silnika, nie zerwać tłoku. Sprawa zależy tez od wydajności akumulatora.

 

Wracając do przełożenia zębatek, bardzo łatwo je policzyć po prostu mnożąc przez siebie stosunki liczby zebów na kolejnych stykach.

 

I tak na przykład:

 

Prometheus Standard 18.72

Prometheus Double Torque 23.79

Prometheus Triple Torque 26.43

Prometheus High Speed 16.46

 

Co znaczy, że ostatnia zębatka kręci się X wolniej niż silnik.

 

BTW np. na Machingunie liczą jakoś od drugiej strony ;)

 

Zębatki helikalne natomiast maja inną konstrukcję teoretycznie zapewniającą cichszą pracę i wiekszą wytrzymałość. Ja akurat jestem do nich sceptycznie nastawiony, bo zjechałem dwa komplety helikalnych zębatek Systemy, a kultura pracy też nie jest wg mnie lepsza. Po prostu dźwięk bardziej przypomina wizg niż zgrzyt.

 

Misiek - małe sprostowanie do ROF. TO zależy od silnika i akumulatora.

 

Na stockowym silniku ROF może spaść np. z 18 do 12-13. Ale po wstawieni Systema Magnum wraca ;) To po prostu zależy od sprezyny, wydajności aku i parametrów silnika.

Link to post
Share on other sites

Tomkower: mhmm Ja mam jakies czarne zębatki (stu miały być jak kupowalem ;););) ) i zębatka środkowa ma MNIEJ zębów niż stockowa CA. Pozostałe zębatki mają tyle samo.

 

Z racji drobnego faktu,ze jeden z zębów na rzeczonej 'srodkowej czarnej' jest walnięty(swoją drogą jedyny przypadek kiedy w swojej krótkiej karierze widziałem na oczy skopaną zębatkę srodkową dla por: 6 tłokowych i 2 silnikowe wymieniłem różnym ludziom)-po dokonaniu pomiarów- wsadziłem stock CA i wszystko bangla.

 

 

 

Z ciekawych rzeczy: stocki wella są niezłe-mój egzemplarz łaził na m120,teraz rozpracowuje m110 i ...zero śladów zużycia.

Link to post
Share on other sites

Mój egzemplarz wella buja na m100 a były testy i z m120 :-F .

Zębatki rzeczywiście nie mają śladów zużycia...

U kumpla niby te same w AK74 Cymy poszły na stockowej sprężynie ale to z naszej winy, bo prowadnica wymieniona była ciut niepasowna ze sprężyną i klinowała tłok...

Poszły tam 3 zęby na tłokowej... Między innymi stąd ten temat:D

Teraz do tej Cymy złożyliśmy wszystko nowe oprócz tłoka i silnika a zębatki to stock CA, które zostały komuś po tuningu. I tak wymienimy na STU... Póki co buja na m120 tylko batkę trzeba wymienić. :uśmiech:

Link to post
Share on other sites

szalony jack pirat - Sprostowanie do sprostowania - to także zależy od zębatek :P To można łatwo wytłumaczyć (przeczytaj mój kawałek z rowerem... silnik obraca jednakowo szybko w przypadku STU i Original ale z racji tego że przełożenie STU jest większe, silnik musi się okręcić więcej razy żeby naciągnąć tłok - rozumiesz już o co mi chodzi? :D

Edited by misiek009
Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...

Mam pytanie:

Jak fizycznie rozpoznać różnice pomiędzy helikalnymi zębatkami Standardowymi CA, Torque UP CA i Super Torque Up CA mając tylko jedne w ręce?Zapewne jest to różna w ilości zębów, ale mając jedne ciężko je porównać. Więc może wie Ktoś ile zębów mają poszczególne rodzaje zębatek lub chociaż standardowych(wtedy będzie można po zwiększonej ilści poznać że jest to np.Torque UP)?! A może są jakoś oznaczone, np.przez wybite w stali każdej zębatki symbol?

Link to post
Share on other sites

Myślałem o tym, ale nie ma odpowiedniego rzutów perspektywicznych zdjęć :uśmiech: aby można było dokładnie policzyć, a po drugie zuważyłem że zdjęcia nie odzwierciedlają faktycznego produktu, inaczej mówiąc jedno zdjęcie jest przypisane do np.2 rodzajów zębatek. Jeżeli wiesz gdzie znaleźć dobre i wierne fotki, proszę o linki-chętnie policze :uśmiech: Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

I dodam tylko apropos helikalnych.

Jedyna różnica to to ,że zęby są skośne tj. jednocześnie zazębiają sie dwa a nie jeden ząb oraz pow. styku jest dużo większa.

Te dwa atuty powodują ,że te zebatki są DUŻO wytrzymalsze.

dodatkowym efektem UBOCZNYM jest cichsza praca wynikająca z delikatniejszego obciążenia i zazębiania/rozzębiania kolejnych zębów...

 

Za to mają dużo mniejsza tolerancję na nieudolny shiming...

 

A przełożenie liczymy za pomocą proporcji i nie ilości zębów a średnic...

Edited by chaota
Link to post
Share on other sites

Mala obserwacja :

 

M15A4 CA + M110 + KAN 9,6 V -> nie uciaga, trzeba wymienic

MP5A2 CA + M120 + CA STU + TEN SAM KAN 9,6V -> bangla az milo!

 

Czy zatem zebatki maja wplyw na "uciagalnosc" sprezyny przez baterie?

 

Ach, STU halasuja jak powalone - chyba sobie zafunduje (cel : ultraglosna eMka).

Link to post
Share on other sites

:):):) Chyba zgrzyt zębatek to nie ten odgłos, o który chodzi :)

JAsne, że mają wpływ, przecież o to właśnie chodzi w zębatkach o zwiększonym przełożeniu.

 

To jedyne sensowne wytlumaczenie az takiej roznicy w odglosie. No bo przeciez nie prowadnica i nie sprezyna, a juz na pewno nie precka i gumka hop-up -_-'. Obaj mamy bore-up'y. Kumpel - wyciszony Guarder, ja - ultraglosny Deep Fire. Jedyne wytlumaczenie tego halasu u niego widze w zebatkach.

Link to post
Share on other sites

Nie kumam, przecież zębatki hałasują przed uderzeniem głowicy, więc dokładnie wiadomo, który dźwięk jest od czego?

 

Ja mam taka teorię, że STU hałasują bardziej bo mają większe zęby i wolniej się kręcą. Stąd większe zgrzyty. Choć teoria trochę podupada przy emce Kmiecia, który ma taki shimming, że dźwięk zębatek jest jak stockowy. A ma 530fps.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...