paint Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 (edited) Jeśli mogę coś dodać. Zjawisko naskórkowości, czyli nierównomiernej gęstości prądu w przewodniku ma się nijak do silników AEGów. Zjawisko narasta przy wzroście częstotliwości prądu przemiennego. Pojedynczej "szpili" wzrostu prądu podczas rozruchu silnika nie można w żadnym razie nazwać prądem przemiennym. Żeby zjawisko naskórkowości miało jakikolwiek praktyczny wpływ na przewodność przewodów, częstotliwość musiałaby skoczyć znacznie powyżej 60Hz. Ktoś z was potrafi tak szybko naciskać spust podczas strzelania? ;) Ilość "drucików" w lince przewodu również nie ma znaczenia przy prądzie stałym. Wiem, że każdy z drucików jest rozpatrywany jako osobny przewód, dzięki czemu rezystancja się nie sumuje, ale dzieli. ALE. Przy zastosowaniu jednego grubego "druta" o identycznym przekroju poprzecznym prąd będzie taki sam, jak w przypadku linki. Wszystko zależy od jakości przewodnika i przekroju poprzecznego. Oddawanie temperatury w przypadku linki i druta o tym samym przekroju będzie takie samo, jeśli będą w takiej samej izolacji, bo liczy się powierzchnia oddawania ciepła przez izolację i sam materiał z jakiego izolacja jest zrobiona. Żeby poprawić oddawanie ciepła mamy do wyboru: stosować przewodnik o jak najmniejszej rezystancji (nie grzeje się), albo stosować kilka przewodów równolegle, żeby zwiększyć wypromieniowanie ciepła. Które i tak będzie się gromadzić w zamkniętej przestrzeni body, więc na jedno wychodzi... Podsumowując. Ilość drucików w lince nie ma żadnego znaczenia, producenci przewodów modelarskich pod tym względem nabijają nas w butelkę. Znaczenie ma jakość przewodnika. Im czystszy, tym lepszy. Znaczenie ma przekrój poprzeczny przewodnika. Im większy, tym lepszy. W rozważaniach nie brałem pod uwagę faktu, że linka się szybko nie uksyje. ;) Użyjcie trochę mózgu i poszukajcie miedzianych przewodów o wysokiej czystości miedzi, a nie zdawajcie się na "modelarskie", czy "specjalnie zaprojektowane dla...", bo to często znaczy tyle, co "droższe, bo idioci się nie znają, albo boją się zepsuć, więc i tak kupią". Jeśli coś pokręciłem, albo pieprzę głupoty, to pokażcie mi błędy w rozumowaniu i poprzyjcie przykładami, przynajmniej się czegoś nauczę i zweryfikuję własną wiedzę. Pozdrawiam. Edited March 2, 2010 by paint Quote Link to post Share on other sites
natek_sk Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Tyle, że w głośnikach nie płynie prąd rzędu 20A... Dlatego kable głośnikowe są do głośników, a kable modelarskie do prądu... Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 W rozważaniach nie brałem pod uwagę faktu, że linka się szybko nie uksyje. icon_wink.gifUżyjcie trochę mózgu i poszukajcie miedzianych przewodów o wysokiej czystości miedzi, a nie zdawajcie się na "modelarskie", czy "specjalnie zaprojektowane dla...", bo to często znaczy tyle, co "droższe, bo idioci się nie znają, albo boją się zepsuć, więc i tak kupią". Polecam zobaczyć cenę przewodów modelarskich a ich odpowiedników w hurtowniach elektrycznych/elektronicznych. Przewód typu SiFF kosztuje za metr kilka groszy taniej (przy 100m) niż przewód modelarski w sklepie (detalicznie nawet po 10cm). Więc jeżeli przewody modelarskie są nabijaniem w butelkę to przewody w sklepach i hurtowniach elektronicznych/elektrycznych też. To ciekawe co byś powiedział o przewodach sprzedawanych przez producentów części do AS. Gdyby przewody modelarskie nie były dobrej jakości to modelarze by ich nie stosowali. Dla nich złe przewody to np. 2-3 min latania modelem mniej. Chcesz to załaduj sobie sztywne druty do kolby nikt ci nie broni. Tu liczy się elastyczność przewodów. Można zastosować drut ale on jest przeznaczony do montażu stałego. SiF do zastosowań o małym współczynniku ruchu a SiFF o dużym natężeniu ruchu przewodów. W replikach te przewody cały czas pracują mechanicznie, każde odpinanie i wpinanie akumulatora to ruch przewodów. Rozbieranie i składanie repliki też. Nie wiem od jakiego resora sprężyna musiała by wylądować w AEGu żeby nagrzać 1,5mm^2 lub 16AWG dobrego modelarskiego przewodu. Btw przewody modelarskie są drogie? Gdzie? Quote Link to post Share on other sites
seger Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 a 16AWG i 1,5mm to nie to samo ( lub baaardzo zbliżone do siebie ) ;) ? stosowałem w swojej giecie 1mm na m140 był ciepły fakt ale n ie stopił sie nie śmierdział (stockowy po 20 strzałach przepalił sie przy silniku) Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 16AWG to no cały 1,5mm^2 ;) Bardzo zbliżony ale jednak nie to samo ;) Quote Link to post Share on other sites
szumitek Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 16AWG to 1,3mm, może dlatego to nie to samo;) Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 1,5mm^2 najbardziej odpowiada 15AWG. Quote Link to post Share on other sites
paint Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 (edited) Nie wiem od jakiego resora sprężyna musiała by wylądować w AEGu żeby nagrzać 1,5mm^2 lub 16AWG dobrego modelarskiego przewodu.Chciałem się od razu zabezpieczyć przed opiniami, że temperatura będzie miała wpływ na prąd w przewodach itd. Co do giętkości przewodów, to nie polemizuję, nie ma związku z prądem płynącym przez przewód. Edited March 3, 2010 by paint Quote Link to post Share on other sites
seger Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 tak ale ułozenie takiego sztywniaka w gb i zabielenie oraz przylutowanie do niego konektora przynajmniej mnie dobrowadza do tego ze robie sie zółty w kropki bordo, wychodze z siebie i staje obok. Quote Link to post Share on other sites
SlayerASG Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Ja bym prosił was o doradzenie kabla bez żadnych fachowych bełkotów. Domyślam się, że zaproponujecie mi jakieś modelarskie ale teraz proszę o podanie odpowiedniej grubości takie żeby dobrze współpracowały z AEGiem o mocy 430 fpsów, baterią 9.6 i mosfetem. Nie wiem czy to co wymieniłem ma jakikolwiek z tym związek ale na wszelki wypadek wolałem o tym wspomnieć. Jeśli można to proszę o jakiś link do przewodu. Quote Link to post Share on other sites
alhander Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 Przepraszam że dołożę swoje trzy grosze. Zapraszam do lektury http://www.mif.pg.gda.pl/kfze/wyklady/WM2rozdzial4a.pdf Strona 11 Nie ma znaczenia dla prądu, czy jest to drut, linka z 100 drucików, czy tysiąca. Ważny jest przekrój, długość, materiał z jakiego mamy przewód, oraz temperatura. "opór jest proporcjonalny do długości odcinka przewodu i odwrotnie proporcjonalny do jego przekroju". Jeżeli przewód modelarski, przewód głośnikowy, i drut, będą wykonane z takiej samej miedzi,(mierzone w tej samej temperaturze) to ich właściwości elektryczne będą takie same. Jedyna różnica to odporność na drgania, wibracje, podłączanie baterii. Drut szybko pęknie pod izolacją. Linka kolumnowa, jak i przewód modelarski, bedzie z czasem też tracić poszczególne włókna. Peknięcie włóna = spadek przekroju = wzrost rezystancji. Przy czym przewód modelarski, jako że ma drobniejsze druciki (bardziej elastyczne) będzie degradował znacznie wolniej. Więc tak naprawdę wybór przewodu jaki zastosujemy zależy od nas samych, i od tego czy wolimy częściej zaglądać do repliki i sprawdzać rezystancje przewodów :wink: czy odjąc sobie od ust parę browców, i zamontować modelarskie. Ja mam kable stokowe, bo te parę omów na przewodach naprawdę powiewa. Dla maniaków polecam zastosowanie nadprzewodników. Panie i Panowie - będziecie zachwyceni. To tyle mojego Quote Link to post Share on other sites
paint Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 Przewody mogą się poksyć podczas takich czynności, jak częste wyginanie przewodów przy zmianie batki, albo częste otwieranie body w różnych celach. Nie wyobrażam sobie takich wibracji, co by potrafiły w ciągu tych kilkudziesięciu minut uszkodzić 2mm przewód. Inaczej po tygodniu musiałbym wymieniać wszystkie przewody w moim zasilaczu (wentyl notorycznie wpada w wibracje, cały komp aż buczy)! @seger Przykład drutów w GB to tylko przykład, ja też bym takich nie kładł. ;) Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 (edited) alhander dokładnie tak jak piszesz ale uwierz że zauważysz różnicę jak dał byś porządne 1,5mm^2 ;) A z tymi nadprzewodnikami to już trochę przesadziłeś ;) Większość nawet nie wie co to jest ;) Edited March 6, 2010 by KicpA Quote Link to post Share on other sites
MAJOR762 Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 Tyle, że w głośnikach nie płynie prąd rzędu 20A... Chyba nie wiesz o czym mówisz i nie zdajesz sobie sprawy z tego jakie prądy potrafią płynąć przy dużych głośnikach i mocnych wzmacniaczach :roll: Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 Major to nie jest forum audio więc zostawiam takie kwiatki jak ten ;) gdyby Poprawiać każdą głupotę to forum było by 2 razy większe. Quote Link to post Share on other sites
paint Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 to nie jest forum audio więc zostawiam takie kwiatki jak ten Było dementować właśnie dlatego, że to nie jest forum o audio i nie każdy wie, jakie prądy płyną przez przewody głośnikowe... na przykład ja ;). Quote Link to post Share on other sites
alhander Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 (edited) KicpA być może że z nadprzewodnikami przesadziłem. Ale pisząc to miałem wizje, człowieka z aegiem w ręku pokrytym szronem, i lodem, oraz butlą na plecach z ciekłym azotem, czy innym paskudztwem. Co do wibracji, czy odłączania przewodów od akumulatora,(uszkodzenia żył w lince kabla) to nie rozpatruje tego przypadku w przedziałach czasowych typu miesiąc czy dwa. Raczej patrzyłem na przypadek, trochę bardziej z akademickiego punktu widzenia. Linka z pleciona drobniejszych drucików, mechanicznie wytrzyma dłuższą eksploatację. KicpA muszę ci przyznać rację, dobre przewody modelarskie, są robione z wysokogatunkowej miedzi, (lub jakiś stopów miedzi - miedź srebrowa) - tak przynajmniej podejrzewam. A za takie coś już trzeba zapłacić. I zapewne odczuł bym różnice. Ale ja szanuje każdą swoją kulke w low-capie, i nie ma co się spieszyć z jej wystrzeliwaniem - Tak tłumaczę swoje stokowe kabelki. 8) Edited March 6, 2010 by alhander Quote Link to post Share on other sites
grzechotnik Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 I zapewne odczuł bym różnice. Ale ja szanuje każdą swoją kulke w low-capie, i nie ma co się spieszyć z jej wystrzeliwaniem - Tak tłumaczę swoje stokowe kabelki. 8) No i raczej tak będziesz więcej kulek wydawać. Masz gorszą reakcję na spust. Czyli wróg już w tym czasie co wystrzelisz jedna kulkę zdąży uciec. Pozdrawiam. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 (edited) Do nadprzewodnictwa trzeba temperatury bliskiej zeru bezwzględnemu więc ten AEG rozpadł by się przy podniesieniu z ziemi ;) To nie zderzacz hadronów ;) Edited March 6, 2010 by KicpA Quote Link to post Share on other sites
paint Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 Unobtainium? Za dużo AVATARa! :D Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 Mówimy o świecie rzeczywistym... Quote Link to post Share on other sites
paint Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 Skoro tak, to wzmianka o nadprzewodnikach w tak niepoważnej dziedzinie elektryki jak ASG w ogóle nie powinna paść. Chyba, że za jakieś 50 lat, jak w końcu ktoś wpadnie na pomysł, jak taki nadprzewodnik otrzymać w temperaturze pokojowej... Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 No tak ale już padło stwierdzenie że jest to przesadzone porównanie. Quote Link to post Share on other sites
SlayerASG Posted March 18, 2010 Report Share Posted March 18, 2010 (edited) Witam, chciałbym wymienić okablowanie w moim AKS-74. Jak sama nazwa wskazuje mam wersje ze składaną kolbą, co za tym idzie, mam baterię pod pokrywą. I tu kieruje do Was moje pytanie. Ile kabla musiałbym zakupić, żeby wykonać taki zabieg. Planuję od razu zakupić mosfet, a że pod deklem za wiele miejsca nie ma, prawdopodobnie będę musiał umieścić go w łożu. Byłbym wdzięczny gdyby ktoś powiedział mi ile końcówek będę potrzebował (wtyk+gniazdo) Oto rzeczy, które chcę zakupić: [LINK] Niskooporowy T-Connector [LINK] Przewód niskooporowy 1,5mm2 [LINK] AEG Mosfet + AB Co sądzicie o takim Zestawie, jesteście w stanie podać mi jakieś tańsze zamienniki? Edit: Rozwiejcie moje wątpliwości. Czy przy montażu mosfetu rezygnuje się z bezpiecznika? Edited March 18, 2010 by SlayerASG Quote Link to post Share on other sites
natek_sk Posted March 18, 2010 Report Share Posted March 18, 2010 Konektory OK, kabelek też powinien być OK, takiego mosfeta to sobie można samemu zrobić za pół ceny korzystając z pomocy filipińskich kolegów po fachu: http://translate.google.pl/translate?hl=pl...hl%3Dpl%26lr%3D co do kabla: http://modele.sklep.pl/index.php?cPath=89_141 do wyboru, do koloru (AWG 16 powinien być OK) Poszukaj sklepów modelarskich, a znajdziesz duuużo ciekawych rzeczy i taniej :) Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.