Foka Posted July 11, 2008 Report Share Posted July 11, 2008 Niesamowite odkrycie w Wielkopolsce Wydobycie wraku niemieckiego działa, fot. Joanna Mościcka Niebywałego odkrycia dokonano w Wielkopolsce. Z dna rzeki Rgilewki niedaleko Grzegorzewa wydobyto kompletny, zabytkowy wrak niemieckiego działa samobieżnego Sturmgeschütz IV /StuG IV. Odkrycia dokonali członkowie Sekcji Historyczno-Eksploracyjnej Towarzystwa Przyjaciół Sopotu wraz z pasjonatami historii z Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu. Niemiecki pojazd wojskowy zatonął 19 lub 20 stycznia 1945 roku podczas przekraczania skutej lodem rzeki Rgilewki koło Grzegorzewa. Prawdopodobnie zginęło w nim dwóch członków załogi. - Po oczyszczeniu i zbadaniu wraku poznamy jego prawdziwą historię – mówi Piotr Lewandowski, jeden z organizatorów akcji - Dwa lata temu udało nam już się wydobyć nadbudówkę wraz z działem kaliber 75, jednak trudne warunki terenowe wstrzymały wówczas akcję. Na świecie są tylko dwa wraki działa StuG IV. Oba znajdują się w Polsce. Pierwszy z nich został wydobyty w 1999 roku z bagna koło wsi Sępólno Krajeńskie i Komierowo niedaleko Bydgoszczy i trafił do Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej, drugi to wrak z Rgilewki. Ten zabytek ma trafić do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu. Quote Link to post Share on other sites
suli Posted July 11, 2008 Report Share Posted July 11, 2008 (edited) Ze zdjęciami http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,544...eki_skarb_.html To fragment wypowiedzi z forum historycy.org W dniach 28 września - 1 października 2006 r. w rzece Rgilewka koło Grzegorzewa wydobyto nadbudówkę z działem oraz inne fragmenty niemieckiego działa samobieżnego Sturmgeschütz IV /StuG IV/ (Sd.Kfz. 163). W trakcie prac w rzece Rgilewka dotarto do góry pojazdu. Okazało się, że podczas prób wydobycia w latach 50. (przez wojsko z użyciem 2 czołgów T-34 oraz dźwigu kolejowego) pojazd został rozerwany (a nie jak co poniektórzy piszą rozsadzony!). Poszły spawy. Blachy są całe. To da się naprawić. Miejscami zachowała się farba. Numer taktyczny StuG-a IV to "981". :] Wydobyliśmy świetnie zachowaną nadbudówkę wraz z działem. Niestety sukces nie jest pełen, gdyż wanna wraz silnikiem benzynowym Maybach HL 120 TRM została na dnie. Trzeba będzie po nią wrócić i poskładać pojazd w całość. Warunki pracy nieciekawe, ale jak widzicie spróbowaliśmy jeszcze raz i się udało. W Polsce mamy dwa StuG-i IV całość: http://www.historycy.org/index.php?showtopic=22704 Czyli jest co świętować bo całość została wydobyta : D Edited July 11, 2008 by suli Quote Link to post Share on other sites
komar Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 (edited) Witam W związku, iż jest to mooj pierwszy post będę się streszczał i przekażę informacje które może niejednego zainteresują. Wszystkie informacje na temat prac przy odnawianiu stug'a są prowadzone i można je znależć pod tym adresem: www.sturmgeschutziv.pl/ Prace przy nim trwają nieustannie, wiec jest szansa, iż tego lata będzie już sprawny w całej okazałości. Edited April 23, 2009 by komar Quote Link to post Share on other sites
Nanteris Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Myślę , że wszyscy zainteresowani tematem śledzą na bieżąco losy Stuga z Poznania , wkrótce pojazd ma mieć uruchomiony silnik , mam nadzieję że pojawi się niedługo na inscenizacjach wzmacniając niemiecka siłe pancerna której tak nam brakuje . Quote Link to post Share on other sites
suli Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Ostatnio został prezentowany kfz13 więc powoli się interes rozkręca. Quote Link to post Share on other sites
komar Posted April 25, 2009 Report Share Posted April 25, 2009 Ostatnio został prezentowany kfz13 więc powoli się interes rozkręca. Jaknajbardziej to cieszy, jednakże gdyby nie działania kilku osób można by w Polsce pokazywać i wykorzystywać jeszcze lepsze i ciekawsze pojazdy.Niestety prywata i chęć zysku doprowadziły do tego, iż by pokazać dobry sprzęt niemiecki trzeba sie troszkę postarać. Prosty przykład ile w inscenizacjach bierze udział prawdziwych motocykli niemieckich, a ile są to tylko przekombinowane daj boże emki nie wspominając o dnieprach bądź innych produktach sowieckiej motoryzacji? Dobrze, że ten stug jest takim promykiem nadzieji w świecie zabytkow militarnych. Quote Link to post Share on other sites
Sepp Posted April 27, 2009 Report Share Posted April 27, 2009 (...) Prosty przykład ile w inscenizacjach bierze udział prawdziwych motocykli niemieckich, a ile są to tylko przekombinowane daj boże emki nie wspominając o dnieprach bądź innych produktach sowieckiej motoryzacji?(...) Na ten temat było już wiele dyskusji na innych forach. Wątek o oryginalności motocykli w rekonstrukcji historycznej nie jest tematem tego forum. Zdaję sobię z tego sprawę, że około 80% (a może i więcej) tych pojazdów jest produkcji radzieckiej, z których większosć jest jedynie pomalowana różnymi odcieniami szarego koloru bez żadnej stylizacji na maszynę z epoki. Sam często spotykam się z tym, że jadąc zaprzęgiem "made by Ivan" słyszę, że to BMW, Zündapp, itp., ale najlepsze jest to, że gdy tylko gdzieś pojawię na BMW R 35 (motocykl z epoki, w Polszy zwany "osiołek"), to pojawiają się głosy, że to Junak, bo ma tylko jeden gar, a BMW robiło tylko boxery. Quote Link to post Share on other sites
karzynek Posted October 14, 2009 Report Share Posted October 14, 2009 Będzie jeździł http://www.polskieradio.pl/historia/artykul.aspx?id=101691 Quote Link to post Share on other sites
Nanteris Posted October 14, 2009 Report Share Posted October 14, 2009 Jeździ już od wielu tygodni . Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.