Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Wydobyto StuG IV


Recommended Posts

Niesamowite odkrycie w Wielkopolsce

Wydobycie wraku niemieckiego działa, fot. Joanna Mościcka

 

Niebywałego odkrycia dokonano w Wielkopolsce. Z dna rzeki Rgilewki niedaleko Grzegorzewa wydobyto kompletny, zabytkowy wrak niemieckiego działa samobieżnego Sturmgeschütz IV /StuG IV.

Odkrycia dokonali członkowie Sekcji Historyczno-Eksploracyjnej Towarzystwa Przyjaciół Sopotu wraz z pasjonatami historii z Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

 

Niemiecki pojazd wojskowy zatonął 19 lub 20 stycznia 1945 roku podczas przekraczania skutej lodem rzeki Rgilewki koło Grzegorzewa. Prawdopodobnie zginęło w nim dwóch członków załogi. - Po oczyszczeniu i zbadaniu wraku poznamy jego prawdziwą historię – mówi Piotr Lewandowski, jeden z organizatorów akcji - Dwa lata temu udało nam już się wydobyć nadbudówkę wraz z działem kaliber 75, jednak trudne warunki terenowe wstrzymały wówczas akcję.

 

Na świecie są tylko dwa wraki działa StuG IV. Oba znajdują się w Polsce. Pierwszy z nich został wydobyty w 1999 roku z bagna koło wsi Sępólno Krajeńskie i Komierowo niedaleko Bydgoszczy i trafił do Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej, drugi to wrak z Rgilewki. Ten zabytek ma trafić do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

Link to post
Share on other sites

Ze zdjęciami http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36001,544...eki_skarb_.html

 

To fragment wypowiedzi z forum historycy.org

W dniach 28 września - 1 października 2006 r. w rzece Rgilewka koło Grzegorzewa wydobyto nadbudówkę z działem oraz inne fragmenty niemieckiego działa samobieżnego Sturmgeschütz IV /StuG IV/ (Sd.Kfz. 163).

W trakcie prac w rzece Rgilewka dotarto do góry pojazdu. Okazało się, że podczas prób wydobycia w latach 50. (przez wojsko z użyciem 2 czołgów T-34 oraz dźwigu kolejowego) pojazd został rozerwany (a nie jak co poniektórzy piszą rozsadzony!). Poszły spawy. Blachy są całe. To da się naprawić. Miejscami zachowała się farba.

Numer taktyczny StuG-a IV to "981". :]

Wydobyliśmy świetnie zachowaną nadbudówkę wraz z działem.

Niestety sukces nie jest pełen, gdyż wanna wraz silnikiem benzynowym Maybach HL 120 TRM została na dnie. Trzeba będzie po nią wrócić i poskładać pojazd w całość.

Warunki pracy nieciekawe, ale jak widzicie spróbowaliśmy jeszcze raz i się udało.

W Polsce mamy dwa StuG-i IV

całość:

http://www.historycy.org/index.php?showtopic=22704

Czyli jest co świętować bo całość została wydobyta : D

Edited by suli
Link to post
Share on other sites
  • 9 months later...

Witam

W związku, iż jest to mooj pierwszy post będę się streszczał i przekażę informacje które może niejednego zainteresują. Wszystkie informacje na temat prac przy odnawianiu stug'a są prowadzone i można je znależć pod tym adresem:

www.sturmgeschutziv.pl/

Prace przy nim trwają nieustannie, wiec jest szansa, iż tego lata będzie już sprawny w całej okazałości.

Edited by komar
Link to post
Share on other sites

Ostatnio został prezentowany kfz13 więc powoli się interes rozkręca.

Jaknajbardziej to cieszy, jednakże gdyby nie działania kilku osób można by w Polsce pokazywać i wykorzystywać jeszcze lepsze i ciekawsze pojazdy.Niestety prywata i chęć zysku doprowadziły do tego, iż by pokazać dobry sprzęt niemiecki trzeba sie troszkę postarać. Prosty przykład ile w inscenizacjach bierze udział prawdziwych motocykli niemieckich, a ile są to tylko przekombinowane daj boże emki nie wspominając o dnieprach bądź innych produktach sowieckiej motoryzacji? Dobrze, że ten stug jest takim promykiem nadzieji w świecie zabytkow militarnych.

Link to post
Share on other sites

(...) Prosty przykład ile w inscenizacjach bierze udział prawdziwych motocykli niemieckich, a ile są to tylko przekombinowane daj boże emki nie wspominając o dnieprach bądź innych produktach sowieckiej motoryzacji?(...)

 

Na ten temat było już wiele dyskusji na innych forach. Wątek o oryginalności motocykli w rekonstrukcji historycznej nie jest tematem tego forum. Zdaję sobię z tego sprawę, że około 80% (a może i więcej) tych pojazdów jest produkcji radzieckiej, z których większosć jest jedynie pomalowana różnymi odcieniami szarego koloru bez żadnej stylizacji na maszynę z epoki.

Sam często spotykam się z tym, że jadąc zaprzęgiem "made by Ivan" słyszę, że to BMW, Zündapp, itp., ale najlepsze jest to, że gdy tylko gdzieś pojawię na BMW R 35 (motocykl z epoki, w Polszy zwany "osiołek"), to pojawiają się głosy, że to Junak, bo ma tylko jeden gar, a BMW robiło tylko boxery.

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...