Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

v2 CA ekspresowo wyszczerbia zębatkę tłokową


Recommended Posts

Mój M15A2 CA miał swoje lata miał zanim oddałem go do tuningu. Body było nieźle sfatygowane w skutek suchych treningów ale sam GB był względnie mało używany. Chcąc wstawić M130 zakupiłem

 

- baterię 9,6v 2000mAh

- silnik długi systema turbo

- powiększony cylinder wraz z głowicą tłoka i dyszą

- sprężynę M130

 

kupując karabin u znajomego zębatki dostałem jakoby wzmocnione z samego początku z myślą o tuningu. Ten jednak przeprowadziłem dużo później. Zębatki jakoby były wzmocnione, ale reputacja kolegi nie pozwalała w to wierzyć.

 

Karabin po włożeniu podanych części nie strzelał - silnik nie był w stanie uciągnąć sprężyny. Pech, usłyszałem, trzeba było kupić magnuma. Znajomy któremu płaciłem za tuning wzruszył ramionami, powiedział że dziwne że ten silnik nie jest w stanie pociągnąć sprężyny (pomijając fakt że systema turbo ma moment obrotowy o 20-30% wyższy od stockowego CA a tylko 3% niższy od magnuma) i zamiast tego wstawił M110. Bałem się trochę że przy powiększonym cylindrze M110 spowoduje spadek mocy zamiast wzrostu ale nie miałem wyboru, bo zlot był tuż tuż.

 

Na zlocie karabin strzelał. I tyle dobrego mogłem o nim powiedzieć, bo mimo tuningu widać było spadek osiągów w stosunku do stocka. Ale przynajmniej strzelał, więc na gęstwinę wystarczyło.

 

Po wystrzeleniu mniej więcej 8 midów coś zaczęło dziać się nie tak. Dźwięk stał się bardzo basowy. Brzmiało jakby coś blokowało się w środku, ale nie wiedziałem dokładnie co. Bałem się że może zapiaszczyłem gearboxa, oddałem kilka strzałów i usłyszałem dźwięk mielonych zębatek.

 

Karabin od razu oddałem do stoiska gunsmitha.

 

Okazało się że poszła zębatka tłokowa. Powiedziano mi że to dziwna sprawa, bo zazwyczaj wysiada systemowa, ta środkowa.

 

Kolega któremu oddałem karabin otwiera własny serwis ASG. O ile sam umiem rozłożyć i złożyć GB problemy sprawiają mi takie sprawy jak prawidłowy shimming, prawidłowe dokręcenie śruby silnika czy doszczelnienie całego układu, czyli różnica między tym żeby działał, a żeby działał optymalnie. Dlatego zdziwiłem się kiedy panowie z gunsmitha, przy oddaniu karabinu, powiedzieli że shimming był fatalny. Okazało się że w GB wcale nie było piachu. Oddali karabin z nową zębatką. Zanim włożyłem magazynek poszedłem strzelić parę razy na sucho i znowu poszła zębatka. Znowu tłokowa i na tych samych zębach.

 

Na następny dzień odebrałem karabin z wymienionym tłokiem (najwyraźniej ostatnia zębatka zjechała pierwsze zęby tłoka) i wsadzoną kolejną zębatką tłokową. Zamiast znajomego przytłumionego pisku znowu usłyszałem huczący bas. Strzelając na semi karabin wydawał się działać, ale po 5 strzałach na auto znowu poszła zębatka.

 

Panowie z gunsmitha męczyli się jeszcze nad tym karabinem przez pół dnia po czym skapitulowali - za każdym razem słychać było basowy huk a zębatki - tłokowe - trzeba było wymieniać częściej niż magazynki. Oddali woreczek części, trzy wyszczerbione zębatki, resztki karabinu i pobrali opłatę.

 

Zębatki XYT nie wyglądały na wymiarowe dlatego zmierzyłem je i porównałem do CA. Po uśrednieniu wyników suwmiarką:

 

CA: Wysokość 7.0mm, wysokość zębów: 2.7mm

XYT: Wysokość 7.3mm, wysokość zębów 1.9mm

 

Jednak nawet taka różnica nie powinna powodować tak szybkiego zużycia. Sprężyna w końcu była M110, coś co markowy karabin powinien przyjąć bez problemów.

 

Galeria części. Wszystkie części za wyjątkiem GB zostały umyte przed fotografowaniem.

 

>> GB v2 CA M15A2 <<

 

Pytanie: Dlaczego mieli zębatki tłokowe w takim tempie, skąd bierze się bas, jak to naprawić. Jeżeli trzeba zamieszczę dodatkowe fotki.

Edited by cziman
Link to post
Share on other sites

Spotkałem się z takim uszkadzaniem zębatek, ale na sprężynie M130 i silniku Magnum.

Rozwiązaniem było zamontowanie helikalnych zębatek STU Systemy.

 

Co do zdjęć:

- widzę, że masz boreup DF... wymień go na jakiś porządny :roll:

- przewody są źle ułożone i silnik zrywa izolację

- źle założona sprężynka antireversala

- za dużo smaru

 

Przed włożeniem nowych zębatek trzeba wyjąć wszystko z gearboxa i umyć cay szkielet (najlepiej w rozpuszczalniku), co by pozbyć się wszelkich przeoczonych kawałków zębatek.

Link to post
Share on other sites

Przewody lada moment idę wymienić na jakieś niskooporowe miedziane. Przy okazji przeczyszczę styki. Jako że będę dolutowywał dodatkowe 4 ogniwa do baterii (to zwykłe paluszki AA), zlutuję też sobie mosfeta z airsoftmechanics.

 

Co do sprężynki antireversala, zawsze tam ją wkładalem. Czy powinna opierać się bezpośrednio na metalu, a nie z kablami?

 

A co do DeepFrajera, słyszałem że to marne części, ale dopiero po fakcie. :/

Z drugiej strony głowica wygląda na wymiarową. Wolałbym nie wymieniać znowu tej części, najwyżej wstawić większego o-ringa.

 

Jeżeli będzie tylko zamówienie z WGC kupię zębatki. Przy okazji jakiś plastikowy tłok z metalowymi zębami.

 

Właściwie które zębatki mają wyższe przełożenie? Max torque prometheusa czy systemy?

Link to post
Share on other sites

Nie dolutowuj żadnych ogniw. To nie są zwykłe paluszki zapewniam Cię.

Tłok bierz z plastikowymi zębami, lepiej by padł najtańszy element.

 

OLO, jak zwrócić uwagę na położenie wyrwanych zębów to w dwóch przypadkach ta pozycja odpowiada zamknięciu cyklu, nie wydaje Ci się?

Link to post
Share on other sites

To są najzwyklejsze paluszki. Akumulatorki AA 1.2Vz tym że o (nieco) wyższym natężeniu rozładowywania, przez co bardziej nadają się do np. aparatów fotograficzncyh czy zabawek.

 

Akumulatorki AA Intellect 1.2v 2000 mAh

 

Ale ogólnie paluszki mają słabą wydajność prądową. Dlatego dolutuję drugą taką baterię (8 ogniw) równolegle. W ten sposób zwiększy się pojemność (do 4000 mAh) i natężenie prądu ale napięcie pozostanie takie samo.

 

Teraz właśnie jadę kupić nowe kable i MOSFETa. Awaria jest naprawiona. Okazało się że dysza blokowała się na resztce kulki. Żeby pomyśleć że panowie z gunsmitha nie wpadli na to przez cały dzień.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

 

 

Ale ogólnie paluszki mają słabą wydajność prądową. Dlatego dolutuję drugą taką baterię (8 ogniw) równolegle. W ten sposób zwiększy się pojemność (do 4000 mAh) i natężenie prądu ale napięcie pozostanie takie samo.

 

 

Pamiętaj, że dolutowując nowe ogniwa, zwiększasz opór wewnętrzny całego pakietu...

Link to post
Share on other sites

Poprostu: im więcej ogniw tym większy opór przepływanego prądu.

np ogniwo KR1700AU ma 17mOhm oporu wewnętrznego pakiet 9,6 (8ogniw) ma opór wewnętrzny (8*17)=136mOhm

Nie ma znaczenia jak połączysz ogniwa opór i tak się zwiększy...

(bo zwiększy się ilość ogniw)

Link to post
Share on other sites

Strzelałeś na sucho czy z kulkami zawsze? Bo albo zębatki za szybko sie obracają i wpadają w drogę tłoka na co by wskazywało umiejscowienie wyrwanych zębów. Albo coś sie stało z komorą i kulka niewchodząc do gumki zatyka dyszę i tworzy strzykawkę w zespole cylindra co w dalszym strzelaniu bez zwolnienia sprężyny wykańcza zębatki (Jak da mnie to bardzo prawdopodobne bo słyszysz dziwny basowy dźwięk).

Link to post
Share on other sites

Problem rozwiązany, przynajmniej częściowo. Heh.

 

W komorze była kulka, a to właśnie wykańczało zębatkę.

 

Teraz problem jest inny. Wsadziłem MOSFETA a ten zwiększył opór układy na tyle że kiedy podłączyłem intellecta tłok zatrzymuje się na końcu. Skurczybyk grzeje się tak że musiałem radiator mu przymocować.

 

Widać będę musiał dokupić drugą taką batkę szybciej niż myślałem. :\

Link to post
Share on other sites

Samodzielnie. Sama płytka z MOSFETem była najprostszym elementem całej kombinacji. Wywiercić parę dziurek na elementy, pobawić się piłką, lutownicą i gotowe.

 

Większym problemem było okablowanie. Szukałem cholerstwa przez tydzień i odwiedziłem chyba każdą hurtownie elektryczną zanim dałem za wygraną i wsadziłem 3.0mm kabel audio z miedzi beztlenowej.. kabel -ledwo- się zmieścił, bo był o 0,5mm grubszy od stockowego a trzeba było wsadzić jeszcze kontrolny i przelutować kostkę stykową tak żeby do dolnego lutu wchodzily dwa kable.

 

airsoft mechanics poleciło IRF3707, ale w elektronicznym powiedzieli mi że takiego nie ma w katalogu IRF (zdziwiło mnie to, bo jest), więc dali rzekomo lepszy IRF3710

 

Porównanie parametrów:

 

Zalecany (IRF3707)

 

Drain-Source Voltage  30 V
Gate-to-Source Voltage ± 20 V
25°C Continuous Drain Current, VGS @ 10V  62 A
70°C Continuous Drain Current, VGS @ 10V  52 A
Pulsed Drain Current 248 A
25°C Maximum Power Dissipation  87 W
70°C Maximum Power Dissipation  61 W
Linear Derating Factor 0.59 mW/°C
Junction and Storage Temperature Range -55  to + 175 °C

 

Obecny (IRF3710)

 

25°C Continuous Drain Current, VGS @ 10V 57 A
100°C Continuous Drain Current, VGS @ 10V 40 A
Pulsed Drain Current  230
25°C Power Dissipation 200 W
Linear Derating Factor 1.3 W/°C
Gate-to-Source Voltage  ± 20 V
Avalanche Current 28 A
Repetitive Avalanche Energy 20 mJ
Peak Diode Recovery dv/dt  5.8 V/ns
Operating Junction and -55  to + 175

 

Martwi mnie rozproszenie cieplne 200W.. przecież to grzałka.

 

Zastanawiam się co z tym fantem zrobić. Silnik systema turbo nie naciąga M110 przy batce intellecta 9,6v 2000mAh. Mogę poszukać innego MOSFETa albo równolegle dolutować drugą baterię..

Link to post
Share on other sites

Z eletroniki wiem niewiele więc dzięki bardzo za poradę, KicpA. W poniedziałek pójdę kupić tego mosfeta którego poleciłeś.

 

Dziwi mnie tylko trochę różnica w cenie. Na stronie którą podałeś 50 USD, w sklepie internetowym niecałe 9 zł?

Link to post
Share on other sites

Rzeczywiście, nie widziałem co jest pod spodem. Układ bardzo ciekawy, na pewno lepszy niż jakakolwiek jedno-FETowa samoróbka. Mając schematy, zdjęcia, parę groszy i trochę wolnego czasu myślę że mógłbym spróbować coś takiego zmajstrować. Patrząc na to jak zrobiłem okablowanie przyda mi się trochę praktyki z lutownicą :D

Link to post
Share on other sites

No niezły ci zamiennik dali :P

IRF3707 - RDS = 12.5mΩ

na

IRF3710 - RDS = 23mΩ

 

no te co kolega KicpA radzi są i tak dużo lepsze

 

IRL1404 - RDS = 4mΩ

IRL3713 - RDS = 3mΩ

 

Generalnie najważniejszym moim zdaniem parametrem jest RDS czyli rezystancja przewodzenia, z tym że oczywiście reszta parametrów musi być wystarczająca :P

 

Przy M130 musi już być radiator lub przynajmniej mosfet przykręcony do GB.

Pozatym radzę darować sobie Intellecta, miałem jednego chwaliłem sobie aż po ok 10 miesiącach spadła wydajność prądowa i się już do niczego nie nadaje, lepiej dołożyć do Sanyo.

Link to post
Share on other sites

Z tym grzaniem chodzi o pojedynczego IRL3713 czy cały układ?

 

Dziwi mnie przewodność miedzi na płytce. Do podłączenia zasilania swojego AEGa używam kabla 2cmm miedzi, czy płaska warstewka miedzi nie będzie za cienka? Tam chyba z resztą widzę cynę a nie miedź.

 

Mam akurat pod ręką płytkę, drukarkę laserową więc w PN zajdę do elektronicznego i kupię wszystkie części, jakiś środek do wytrawiania, jakąś kalkę i wszystkie części.

 

Widzę kolego KicpA że znasz się na tym o wiele lepiej ode mnie, więc jakieś rady co do budowy takiego układu?

Link to post
Share on other sites

Jak najkrótsza ścieżka miejsca lutowania przewodu do draina i tak samo do sourca. U mnie punkty lutownicze przewodów są praktycznie tuż przy nóżkach a drainy są połączone ze sobą na jednym dużym punkcie lutowniczym i przewód bezpośrednio do transystorów.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...