Cyr4x Posted October 19, 2008 Report Share Posted October 19, 2008 (edited) MOSFET jak to zrobić . Potrzeba : 1. Lutownica Transformatorowa, grzałkowa. 2. Kalafonia, cyna. 3. obcinaczki boczne. 4. Dwa Śrubokręty płaskie, jeden 2mm, a drugi według potrzeby 4 mm, a najlepiej zestaw śrubokrętów. 5. Zestaw Imbusów . 6. Ściągacze do kabli 3mm-4 mm. 7. nożyk do tapet! 8. jeden IRFP064N !!!! 9. Rezystor 100 Ohm. 10. Rezystor 25-35 k Ohm. 11. koszulki termokurczliwe. 12. Jakieś inne narzędzia. 13. rzeczy nie wymienione Schemat obrazkowy ( prosty ) I .Rozkręcanie: Bierzemy Rozkręcamy cały karabin. FOTOGRAFUJĄĆ co skąd ! Bo potem możecie nie złożyć . Staracie się wydostać cały Gear Box + okablowanie . II . Demontaż okablowania. : Odłączamy wszystkie kabelki . Tzn. Bierzemy i ściągamy z Silnika kabelki które są dane na nasuwki. Nie musząc pamiętać jak są bo na mocowaniu są zrobione czerwone kropki i czarne lub tylko jeden kolor żeby wiedzieć. Stuk spustu ( włącznik, zamykacz obwodu ... Itp. ) Tutaj możecie mieć przylutowane i trzeba nożykiem do tapet przeciąć delikatnie izolacje, ściągnąć ja i odlutować kable z miejsc do lutowania . Albo możecie mieć tak jak w MINIMI że po prostu macie nasuwki jak z silnikiem . III odzysk . (opcjonalne) Jeśli nie macie kupionych nasuwki ( optymalny zakup ) To trzeba odzyskać rzeczy z starego okablowania . Bierzemy Nożyk do tapet i przecinamy izolacje ściągamy ją i widzimy że jest ściśnięte . Bierzemy obcinaczki boczne LUB ostry nóż kuchenny . I Przecinany tak gdzie kabel jest przyciśnięty do nasuwki . nie martwiąc się bo zlutujemy to do kupy potem . Staramy się to otworzyć delikatnie robiąc tak żeby nie uszkodzić spodu . czyścimy to z Śmieci i resztek kabelka. Robimy tak z nasuwkami na silnik i do styku . Fotografia jak przed i jak po . ( Styki do akumulatora ) Tak samo postępujemy z bezpiecznikiem . Wtyczka do akumulatora . I dlatego jest wam potrzemy śrubokręcie 1mm-2mm . Patrzymy z góry gdzie znajdują się dwie takie małe blaszki po bokach . W różnych typach widać po prostu z boku sreberko i dziurę czyli carne miejsce. Wkładamy śrubokręt i wginamy . Delikatnie jak się uda z jednej strony to z drugiej i lekko ciągniemy za kabel w dół . Powinno wyskoczyć jak nie to powtarzamy ponownie operacje . Po wyciągnięciu robimy operacje z nasuwkami . wgięte haczyki . Wygięte przygotowane do montażu . IV Kupno części . Idziemy do sklepu elektronicznego z okablowaniem karabinku i kupujemy nasuwki jakie to się znajdują w naszej replice . Jedyny problem to znaleźć wtyczki na akumulator. Kupujemy od razu też przewody czarny i czerwony linka 2mm przewód w środku miedz. Lub jak ktoś może to grubsze . V. NOWE okablowanie . Są dwie metody albo na nowych kablach lub na starych . Preferowane na nowych . Bierzemy stary najdłuższy przewód i wzorujemy na nim długość CZERWONEGO kabla . Z jednej strony tak 3-4 mm odcinamy izolacje . Robimy to nożykiem tzn. robimy w danej odległości przecięcie i ściągamy ten kawałek izolacji . Skręcamy gołą linkę tak żeby była skręcona . Bierzemy Lutownice i robimy zabieg bielenia kabli . czyli Lutownica w rękę rozgrzewamy wkładamy do kalafonii i bierzemy cyny trochę na grot i na skręcony kabel i robimy tak żeby był cały srebrny i nie było widać na nim linki że jest skręcona. Skręcony przewód. Wybielony. Bierzemy nasuwkę na końcówkę na silnik i w wew. robimy miejsce na lutowanie . Tzn. bierzemy lutownice nagrzewamy trochę cyny Katalonii i robimy tak żeby w środku było trochę cyny tak rozlanej wyglądającej na to że jest rozlana na tym . Wystarczy nawet mała ilość. Bierzemy kabel wybielony poprzednio i lutujemy to do siebie. Czyli rozgrzewamy lutownice bierzemy przewód i przewód wkładamy w miejsce uprzednio przygotowane do zlutowania na nasuwce i grzejemy jak puści cyna na dole ( roztopi się ) i widzimy że teraz już jest to całością to zabieramy grot i przestajemy grzać . Lut ma być lśniący wiec jak coś więcej cyny . Z drugiej strony przewodu wkładamy koszulkę termokurczliwą i przesuwamy tak żeby zakryła całą nasuwkę zostawiając miejsce na przodzie . Teraz musicie zrobić coś bardzo trudnego . Czyli około 5-6 cm ( w zależności od długości kabli ) musicie przeciąć izolacje na długość 4-5 mm . (jak na fotce ) i Bielimy przewód . Teraz z tego miejsca musicie uciąć kabel idealnej długości do styku . Z obydwu stron trzeba wybielić kabel . Z jednej strony przewodu lutujemy rezystor 100 Ohmowi . I przylutowujemy do styku do wejścia oznaczonego jako COM . A jak nie ma to trzeba zgadywać . Tzn. że nie ma różnicy . Zakrywamy koszulką termokurczliwą. Jeśli mamy nasuwkę to rezystor lutujemy do nasuwki,nakładamy koszulkę . Z drugiej strony na razie zostawiamy . Teraz Pora na pomyślenie gdzie chcecie Tranzystor . I w jakim miejscu go ulokować . Najlepiej tak żeby go szkoło przyczepić do czegoś metalowego . Lub w takim miejscu gdzie uda się umieścić Radiator . Do rączek bierzemy tranzystor. Położyć go tak że na dół skierowana jest część metalowana. Od lewej strony oznaczamy jako 1, środkowy jako 2 , a ten po prawej jako 3 . Okey. Bierzecie rezystor 30-35kOhm. I musicie przylutować go jak na zdjęciu . Znaleźliście idealne miejsce na tranzystor . Dobrze teraz musicie wziąć długość kabla czarnego tak przyciąć że od miejsca znajdowania się akumulatora kabel mógł dobrze tam dotrzeć . Przycinamy , i z obu stron bielimy go . Bierzecie teraz go i lutujecie jedną końcówkę wybieloną do nóżki nr 3 . ucinacie koszulkę termokurczliwą i zostawiacie . Z nóżki nr 3 prowadzicie kabel czarny do silnika do złączki czarnej . Przycinacie odpowiednią długość i wybielacie. Przylutować ten kabel do 3. Nałożyć dwa kawałki koszulki Jeden na tranzystor a drugi na nasuwkę . Z drugiej strony przylutować nasuwkę na silnik . Przesunąć koszulkę na nasuwkę . Okey jesteśmy w połowie roboty :D Pamiętacie styk ? Trzeba do niego wrócić . Bierzemy teraz czerwony przewód i prowadzimy od styku do tranzystora . Tak żeby nie zahaczał i szedł dobrze . Wybielamy końcówki lutujemy do nasuwki lub do styku . Nakładamy Koszulki termo kurczliwe 2 sztuki i lutujemy kabel do nóżki nr 1. Czyli silnik podłączony, MOSFET też. Zostało dodać tylko zasilanie . Ale pierw trzeba dać grubszą koszulkę na czerwony przewód na którym zrobiliśmy rozgałęzienie do styku . Bo można zapomnieć . ( JA TAK ZROBIŁEM ;D ) bierzemy końcówki do akumulatora wkładamy tak jak nasuwki lutujemy teraz trzeba odgiąć te blaszki co wgięliśmy do środka . Czyli bierzemy śrubokręt 1-2 mm lub igłę i robimy to . Wkładamy analogicznie to tego jak się wkłada akumulator . ( tak to powinno wyglądać ) Czyli już wszystko gotowe ! Czas podpiąć akumulator. Robimy to tak że jak coś jest nie tak i strzela SAM to możemy go odłączyć szybko . Podłączamy akumulator i przyciskamy spust. Jak strzela to jest DOBRZE :D i składacie teraz cały gear box do Body i montujecie wszystko jak było szybciej . I macie MOSFET w karabinku :D Co do fotek przepraszam ale aparat zrobił BUNT . i jak robi z lampą błyskową to sam siebie oślepia i nic nie widać . Fotki robione przy sztucznym świetle. ale jak ktoś chce jakieś dokładne fotki ( bo te robione pod czas montażu są nie "czytelne" ) to moge zrobić nowe . Specjalnie do tego kroku . MANULA stworzony przez Mr.Cyr4x WAR IS NOW ! filmiki http://pl.youtube.com/watch?v=tone58ful5g http://pl.youtube.com/watch?v=mIW5E6H9MAo MINIMI DODAM POTEM Edited February 14, 2009 by fiedotow Link to post Share on other sites
Cyr4x Posted January 2, 2009 Author Report Share Posted January 2, 2009 Oki mosfet G36 C z JG Rozbieramy pierw karabinek . Robiąc zdjęcia co i jak . Trzeba przygotować zestaw narzędzi jak i też podłoże . Tutaj użyty fajny żółty ręcznik z Gruby. Rozbieramy po kolei starając się wydostać GearBox . SZUKAMY GDZIE UMIEŚCIĆ MOSFET . Gdy już nam się uda pora zobaczyć jak kable sobie idą w replice i naj lepiej z fotografować . Odłączyć kable od silnika. U mnie były zabezpieczone koszulką termokurczliwą . Nożyk do ręki i odcinamy kawałek i ściągamy delikatnie . Potem przechodzimy do styku . U mnie okazało się że jest lutowany . Więc ścinamy i staramy się ściągnąć jak naj bardziej izolacje i odlutowywujemy . Całe okablowanie mamy na boku . I teraz zabieramy się za ściągnięcie końcówki . Do tego jest nam potrzemy śrubokręcie 1mm-2mm . Patrzymy z góry gdzie znajdują się dwie takie małe blaszki po bokach . W różnych typach widać po prostu z boku sreberko i dziurę czyli czarne miejsce. Wkładamy śrubokręt i wginamy . Delikatnie jak się uda z jednej strony to z drugiej i lekko ciągniemy za kabel w dół . Powinno wyskoczyć jak nie to powtarzamy ponownie operacje . Odcinamy wszystkie potrzebne rzeczy od kabla . I zostawiamy je na boku . Teraz trzeba je oczyścić. Bierzemy Nożyk do tapet i przecinamy izolacje ściągamy ją i widzimy że jest ściśnięte . Bierzemy obcinaczki boczne LUB ostry nóż kuchenny . I Przecinany tak gdzie kabel jest przyciśnięty do nasuwki . Nie martwiąc się bo zlutujemy to do kupy potem . Staramy się to otworzyć delikatnie robiąc tak żeby nie uszkodzić spodu . czyścimy to z Śmieci i resztek kabelka. Robimy tak z nasuwkami na silnik, i do akumulatorów . Fotografia jak przed i jak po . Kable Są dwie metody albo na nowych kablach lub na starych . Preferowane na nowych . Ja biorę kable z starego zasilacza . Bierzemy stary najdłuższy przewód i wzorujemy na nim długość CZERWONEGO kabla . Z jednej strony tak 3-4 mm odcinamy izolacje . Robimy to nożykiem tzn. robimy w danej odległości przecięcie i ściągamy ten kawałek izolacji . Skręcamy gołą linkę tak żeby była skręcona . Bierzemy Lutownice i robimy zabieg bielenia kabli . czyli Lutownica w rękę rozgrzewamy wkładamy do kalafonii i bierzemy cyny trochę na grot i na skręcony kabel i robimy tak żeby był cały srebrny i nie było widać na nim linki że jest skręcona. Skręcone przewody. Wybielony. Bierzemy nasuwkę na końcówkę na silnik i w wew. robimy miejsce na lutowanie . Tzn. bierzemy lutownice nagrzewamy trochę cyny Katalonii i robimy tak żeby w środku było trochę cyny tak rozlanej wyglądającej na to że jest rozlana na tym . Lutujemy teraz dwa kable czerwony i czarny . Teraz zabieramy się za styki . Bierzemy czerwony przewód przycinamy i wybielamy . Lutujemy i dajemy koszulki. Ustawiamy i podgrzewamy . Mamy ładnie kable więc teraz pora włożyć silnik do rękojeści . Teraz czas na gościa specjalnego . IRF 3205. Pierwsza czynność przyciąć nóżki , potem pora przylutować rezystor 25-35 k Ohm. Potem do środkowej nóżki przylutowywujemy kabel czarny z silnika . ALE pierw wkładamy na kabel koszulkę . Teraz pora wziąć kabel z styku i poprowadzić do lewej nóżki, to samo co z czarnym robimy . Teraz pora na czerwony kabel z silnika . W wybranym miejscu przez nas żeby nam było dogodnie wycinamy 3-4 mm kawałek izolacji pierw dookoła a potem pośrodku i ściągamy izolacje . Wybielamy i lutujemy w te miejsce rezystor 100 Ohm . I od rezystora czerwony kabel . I w koszulkę i podgrzewamy . Ten kabel będzie już szedł do zasilania . Do tranzystora teraz do ostatniej nóżki bierzemy i lutujemy czarny kabel . Który będzie szedł do zasilania . Sprawdzamy długość czerwonego kabla do zasilania i czarnego. Przycinamy jak są różne . Teraz pora przylutować końcówki . Ale pierw trzeba odgiąć te skrzydełka co pierw wgięliśmy do środka. Nożyk i pod ważmy tak żeby 1-2 mm wystawały . Lutujemy te końcówki i wkładamy do wtyczki . NIE POMYLIĆ JAK ! Jak jest okey względem instrukcji to powinno działać . MANULA stworzony przez Mr.Cyr4x WAR IS NOW ! filmiki z UMP http://pl.youtube.com/watch?v=tone58ful5g http://pl.youtube.com/watch?v=mIW5E6H9MAo i z G36C ale pod czas obróbki muiałem wyciąć końcówke :/ ktoś wszedł i wtrącił swoje 4 litery . MOSFET nawet po 10 sec się nie nagrzał . Po prostu karabin ten mało prądu potrzebuje na strzały . W minimi czuć lekko ciepło . Dlatego jest radiator. Słychać małe przyśpieszenie karabinku . pozdrawiam MANULA stworzony przez Mr.Cyr4x WAR IS NOW ! Pytania na PW . zawsze pomoge . Link to post Share on other sites
grzechotnik Posted January 24, 2009 Report Share Posted January 24, 2009 (edited) Czy ten MOSFET się grzeje? http://www.projectwolfdragon.com/Products/...all%20Guide.pdf Czy inne tranzystory też będą dobre? np. IRF 3703? Edited January 24, 2009 by grzechotnik Link to post Share on other sites
Liquid Snake Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 Mozna prosic o poprawe linkow do fotek. Nie ma ich. Link to post Share on other sites
grzechotnik Posted January 29, 2009 Report Share Posted January 29, 2009 Jaki jest najlepszy tranzystor? Czy IRF3713 jest dobry? Link to post Share on other sites
I3ongo Posted February 1, 2009 Report Share Posted February 1, 2009 nie chcę być upierdliwy, ale weźcie poprawcie orta w temacie, bo aż siara, że przyklejony. Link to post Share on other sites
grzechotnik Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 :D Czy IRF3713 się poprawnie "otworzy" przy stockowej 8.4V i M110? Link to post Share on other sites
MAJOR762 Posted February 2, 2009 Report Share Posted February 2, 2009 Odpisałem Ci w odpowiednim temacie więc przeczytaj ze swej łaski a nie pytasz 2 kilku miejscach o jedno (dodatkowo w temacie do tego nie stworzonym :wink:). Link to post Share on other sites
theant Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 Witam. Jest to mój pierwszy post. W sumie to dopiero teraz czytam ten post, a już mam założonego mosfeta - w moim przypadku wymyślić co i jak to nie był problem. Zastosowałem tranzystor BUZ11 (50V/30A) i dwa rezystory - 10kohm między nóżkami 1(G) i 3(S) tranzystora i 100ohm między nóżką 1 a stykiem spustu, do nóżki 2(D) podłączony jest "-" silnika. "+" silnika jest na stałe podłączony do "+" akumulatora poprzez bezpiecznik. Układ ma się bardzo dobrze - jedynie miałem problem z sensownym umieszczeniem go w środku. Chciałem aby tranzystor miał gdzie odprowadzać ciepło i żeby się nie tłukł w środku - więc przykręciłem go z prawej strony GB nieco dłuższym wkrętem niż oryginalny tuż nad językiem spustowym. Link to post Share on other sites
gall_anonim Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 3/4 zdjęć nie działa i beznadziejny ort w tytule Link to post Share on other sites
grzechotnik Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Chyba 1/4 ehhh. Zaraz poproszę moda o naprawę. Link to post Share on other sites
Cyr4x Posted February 16, 2009 Author Report Share Posted February 16, 2009 (edited) witam . częśc fotek z tego tematu zostala usunięta przez mojanie uwage z servera za co mocno przepraszam . Część fotek udalo mi się odzyskać oprócz fotek z MINIMI :/ fotki z UMP są raczej nie potrzebne bo UMP ma ten sam typ GB jak G36. Od prawie miesiąca pisze jak zrobić mosfet na GB versja 2 . Ale nigdy nie umie czasu znaleść na to szkoła i problemy rodzinne . Jak ktoś ma MINIMI i chce mieć tego mosfeta czy inny trudny GB i chciał by żeby mu zrobić mosfet i przyokazji przysłużyć się bo bym dał w tym momęcie do poradnika następny karabin . To piszcie na PW . Koszt wysyłki karabinu wynosi około 20 zł . Mosfet to 10 zł . Robocizny nie liczyć bo niechce . ( mowa o tym jak ktoś przysyła mi z polski bo jak tutaj z okolicy to już tak ) Z przykrością musze po czekać na aparat żeby dobrze wam przedstawić krok po proku co trzeba zrobić . Edited February 16, 2009 by Cyr4x Link to post Share on other sites
grzechotnik Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 Ja bym poprosił fotki z UMP. Jeśli można oczywiście. Widzę, że zadziałałem z "montarzem" Link to post Share on other sites
Daredevil69 Posted March 18, 2009 Report Share Posted March 18, 2009 Troche noobowe pytanie ale nie znam się dobrze na elektryce. Jakiego typu rezystor najlepiej użyć ?? 1/2 W, 2 W czy też nie ma to znaczenia :P Link to post Share on other sites
MAJOR762 Posted March 19, 2009 Report Share Posted March 19, 2009 (edited) Raczej nie ma znaczenia, ja jednak używam 2W profilaktycznie. Zależy to jeszcze jakiej wielkości rezystory u Ciebie w elektronicznym mają. Edited March 19, 2009 by MAJOR762 Link to post Share on other sites
uszy19922 Posted March 31, 2009 Report Share Posted March 31, 2009 Bardzo fajny poradnik, ale nie rozumiem, czym i jak można uzyskać burst fire? Czy jest to zaleta (wada) MOSFET-a, czy można to w każdej chwili wyłączyć? Aha, kolega pisał, że zastosował Kondensator, proszę o mały schemacik gdzie na kablach go zastosować i jaki kondensator wybrać, żeby jak najbardziej zwiększyć ROF w replice małym kosztem. Pozdrawiam Link to post Share on other sites
grzechotnik Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 MOSFET, nie daję bursta. To oddzielny temat. Sam MOSFET tego nie daję. Nie wiem co tam cyryx wykombinował ale ja Ślązaków nie rozumiem :F Kondensatory niskoimpendacyjne 16V, podłączasz równolegle do baterii, najlepiej tuż przy wtyczce. PS: Już jest taki temat to się tam zapytaj a nie tutaj śmiecimy, ok? Pozdrawiam serdecznie, grzechotnik Link to post Share on other sites
KicpA Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Zamiast kondensatorów polecam batkę któa nadrobi braki mocy które występują w obecnych batkach. Link to post Share on other sites
grzechotnik Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 Zamiast kondensatorów polecam batkę któa nadrobi braki mocy które występują w obecnych batkach. Tak, brawo. Następny, który robi tuning repliki wkładając tylko M150 i nic więcej... Po co ludzie robią MOSFETy? Odpowiedz sobie na to pytanie. Tak tylko nie każdego stać aby wydać od tak 200PLN i np. ładowarkę mikroprocesorową za kolejne 200PLN? Ja w MP5 K PDW [Galaxy] po wymianie okablowania, zrobieniu MOSFETa i kondensatorów ma ROF porównywalny jak ta sama replika w stocku na 9.6V FireFoxa. Pozdrawiam serdecznie. Link to post Share on other sites
99TOMCAT Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 Tak, brawo. Następny, który robi tuning repliki wkładając tylko M150 i nic więcej... Po co ludzie robią MOSFETy? Odpowiedz sobie na to pytanie. Tak tylko nie każdego stać aby wydać od tak 200PLN i np. ładowarkę mikroprocesorową za kolejne 200PLN? Ja w MP5 K PDW [Galaxy] po wymianie okablowania, zrobieniu MOSFETa i kondensatorów ma ROF porównywalny jak ta sama replika w stocku na 9.6V FireFoxa. Pozdrawiam serdecznie. Porównaj koszt kabli+ mosa + kondów+ robiciznę. Wiele osób albo nie ma umiejętności lutowanie itp, albo po prostu woli dać to komuś zamiast tracić czas który mozna przeznaczyć na zarabianie $ albo pobycie z rodziną. Wtedy wymiana Batki wcale nie wychodzi tak drogo. Poza tym zawsze można kupić batkę li-po i do tego najtańsza ładowarkę z balancerem i zamykamy się w ok 100zł bez ruszania czegokolwiek w replice a efekt podobny + mamy pojemniejszą baterię ... Link to post Share on other sites
KicpA Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 (edited) Buahahahahahahahahhaaaaaakhemkhemhahahahahahaha. Od dziś jesteś moim idolem. Nie żebym odpowiadał na twoje namolne pytania w temacie o Mosach i doradzał Ci który będzie lepszy. Od prawie 2 lat montuje mosy. Następny, który robi tuning repliki wkładając tylko M150 i nic więcej... Czym popierasz swoją wypowiedź? Widziałeś kiedykolwiek wnętrze choć jednej repliki. Wierz mi nie żałuje na części. Batkia FF? Daj spokój rozumiem gdybyś pisał o Sanyo. Testuję teraz batkę LiFe i powiem że na brak mocy nie da się narzekać 120A chwilowego rozładowania, do tego stała rozładowania lepsza niż w NiCD. Dała radę odpalić auto z wylanym akumulatorem i nie jest delikatna jak LiPo. Więc po co kondensatory w takim przypadku? Edited April 8, 2009 by KicpA Link to post Share on other sites
myszak Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 Może dorzucę swoje trzy grosze odnośnie mosfetu/mosfetów. Otóż bawię się ostatnio w elektronikę, z lepszym lub gorszym skutkiem - w każdym razie dopiero zaczynam. Z rzeczy które mi się nasuwają czytając innych wypowiedzi. Co właściwie można zyskać używając tranzystora polowego MOSFET. MOS ma to do siebie, ze prąd bramki praktycznie nie płynie (jest rzędu mikroamperów/nanoamperów) więc cała reszta prądu płynie między źródłem (G) a drenem (D) [Kirchhoff się kłania]. Wnioski nasuwają się same: - brak łuku elektrycznego między blaszkami spustu (brakuje mi słownictwa, dopiero zaczynam z tuningiem AEG) - prąd nie płynie przez trigger więc opory na drodze bateria-mos-silnik są dużo mniejsze. - skoro tak, silnik ma więcej prądu dla siebie i zwiększa się szybkostrzelność. Nie widziałem schematu jaki był podany przez autora how-to, ale wnioskuję z listy części, że MOS jest zupełnie niezabezpieczony. Silniki prądu stałego mają to do siebie, że wydzielają bardzo dużą indukcyjność, a MOS jest czuły na przeciwne prądy. Tranzystor długo by nie pociągnął. Dioda zabezpieczająca dwukierunkowa na drodze Dren - źródło i bramka- źródło powinna układ zabezpieczyć. Kwestia aktywnego hamowania silnika. W mojej opinii poco wydawać pieniądze na MOS skoro można wydać na dwa MOSy i zrobić układ z aktywnym hamowaniem. Panowie z extreme-fire.com dali czadu i zbudowali różne różniaste sterowania do broni asg. Żeby było fajniej udostępnili schematy ;) więc dla ludzi którzy wiedzą jak się trawi płytkę drukowaną polecam http://extreme-fire.com/SupportDocuments/A...Schematics.jpeg Jeśli ktoś by się zainteresował to polecam przejrzeć http://extreme-fire.com/SupportDocuments/ Ciekawe rzeczy można znaleźć. Odnośnie ceny tego całego ustrojstwa. za sam układ zapłaciłem ok 30zł za okablowanie niskooporowe z dobrą izolacją (teflon) + wtyczki T-deans niskooporowe zapłaciłem ok 40-50 zł ;P Służę pomocą gdyby ktoś próbował zbudować własny. Ja osobiście budowałem taki: http://www.filairsoft.com/forum/showthread.php?t=52330 z tą różnicą, że nie w technologii na powierzchniowej (smd) tylko w montażu przewlekanym (tht) i płytka wyszła mi ciut duża ok 80x20 [mm] Powodzenia i liczę, że za dużo bzdur nie na gadałem. A jeśli nagadałem to proszę o sprostowanie. Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 (edited) Nie widziałem schematu jaki był podany przez autora how-to, ale wnioskuję z listy części, że MOS jest zupełnie niezabezpieczony.Silniki prądu stałego mają to do siebie, że wydzielają bardzo dużą indukcyjność, a MOS jest czuły na przeciwne prądy. Tranzystor długo by nie pociągnął. Dioda zabezpieczająca dwukierunkowa na drodze Dren - źródło i bramka- źródło powinna układ zabezpieczyć. Obecnie większość tranzystorów a zwłaszcza tych wysoko-prądowych, posiada diodę równolegle do D-S. Druga sprawa to nie ma czegoś takiego jak dioda dwukierunkowa, bo w tym wypadku dioda ma za zadanie zabezpieczyć układ przed indukcją wsteczną. Czyli ma być spolaryzowana zaporowo i na siebie przyjąć prąd wyindukowany w cewce. Nie ma potrzeby wpinania diody równolegle do G-S. Edited April 8, 2009 by ruffin-89 Link to post Share on other sites
KicpA Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 G (Gate) - tu jest podawany sygnał sterujący najczęściej w mili amperach (mA) przy naszych mosach. Jako przełącznik w naszych obwodach odpowiada złącze S-D (Source-Drain) czyli źródło-dren. Rezystancja złącza S-D jest uzależniona od tranzystora. Najmniejsza jaką znalazłem to między 0,8mOhma do 1mOhma. Stronka Extreme fire była podawana już bardzo dawno w innym temacie o mosach. Link to post Share on other sites
myszak Posted April 8, 2009 Report Share Posted April 8, 2009 Obecnie większość tranzystorów a zwłaszcza tych wysoko-prądowych, posiada diodę równolegle do D-S. Tak też właśnie czytam specyfikację tranzystorów które użyłem...faktycznie mają zabezpieczenie. Druga sprawa to nie ma czegoś takiego jak dioda dwukierunkowa, bo w tym wypadku dioda ma za zadanie zabezpieczyć układ przed indukcją wsteczną. Czyli ma być spolaryzowana zaporowo i na siebie przyjąć prąd wyindukowany w cewce. Nie ma potrzeby wpinania diody równolegle do G-S. Ale jest coś takiego jak dwie diody protekcyjne, połączone katodami, w jednej obudowie. Pełni rolę podobną do warystora, ale jest dużo słabsze. Poco taka dioda transil? No przydaje się jeśli mamy układ z aktywnym hamowaniem i silnik wytwarza indukcję w obu kierunkach. I dla tego, moim zdaniem taka dioda jest potrzebna (w MOS jest zabezpieczenie tylko w jedną stronę diodą Zenera) G (Gate) - tu jest podawany sygnał sterujący najczęściej w mili amperach (mA) przy naszych mosach. Jako przełącznik w naszych obwodach odpowiada złącze S-D (Source-Drain) czyli źródło-dren. Rezystancja złącza S-D jest uzależniona od tranzystora. Najmniejsza jaką znalazłem to między 0,8mOhma do 1mOhma. Stronka Extreme fire była podawana już bardzo dawno w innym temacie o mosach. Wszystko się zgadza. Napisałem coś sprzecznego? Ja użyłem z rezystancją RDS(on) = 4.0mΩ Skoro pojawiła się, to sorry za powtórzenie. Link to post Share on other sites
Recommended Posts