enx Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Witam Niedawno wymieniałem sobie kable na niskooporowe kabelki kupione gdzieś w sklepie elektrycznym. Jest niestety 1 problem i podejrzewam jakieś zwarcie. Gdy podłączam moją konstrukcję: tymi skrętkami, jeden + drugi - do baterii to bateria się pali. Styki w gearboxie się nie dotykają, tzn dotykaja tylko wtedy gdy ten klocek z metalowym bolcem po naciśnięciu spustu je dotknie (spręzynka jest OK, mechanizm się cofa). Jeden styk oznaczyłem +, drugi -. + skręciłem z drugim kablem który pójdzie do bieguna dodatniego w silniczku, - z kablem ujemnym który również pójdzie do silniczka. I nie działa, bateria się grzeje, pali, kopie. Tutaj więcej fotografii: Na początku podejrzewałem baterię, że może coś w wtyczce czy cuś, lecz nie. Sprawdziłem na dwóch innych i jest to samo, więc ja chyba zrobiłem coś nie tak. Jakieś sugestie? :) Będę naprawdę bardzo wdzięczny. Czekam na pomoc i pozdrawiam, Jacek /A, zestrzelcie Mikołaja ;) Quote Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 (edited) Baterie Ci się palą bo robisz zwarcie, kostką stykową. Powiedzmy tak, kostka stykowa to włącznik z wej. i wyj. Ty podłączyłeś plus baterii do wej. kostki stykowej a do wyj. minus baterii. Czyli zwierając styki zwierasz jednocześnie plus z minusem baterii. Musisz podpiąć tak: [Plus baterii}---{Wej. kostki stykowej]/[Wyj. kostki stykowej}---{Plus silnika] [Minus silnika}---{Minus Baterii] Edited December 6, 2008 by ruffin-89 Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 6, 2008 Author Report Share Posted December 6, 2008 (edited) Niezbyt rozumiem. Co mam w takim razie zrobić? Kable wychodzące z gearboxa mają być 1 kablem po skręceniu, czy jak? :D Edited December 6, 2008 by enx Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Nie robić czegoś jak nie masz o tym pojęcia. Poszukaj na forum schematów podłączenia przewodów np w temacie o mosfetach. Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 6, 2008 Author Report Share Posted December 6, 2008 Niezbyt rozumiem. Co mam w takim razie zrobić? Niezbyt rozumiem. Co mam w takim razie zrobić? Quote Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 (edited) Prościej już nie potrafię. Oczywiście symbolika, kostki ma się nijak do rzeczywistości ale zasada działa ta sama. Edited December 6, 2008 by ruffin-89 Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 6, 2008 Author Report Share Posted December 6, 2008 Niezbyt rozumiem. Co mam w takim razie zrobić? Quote Link to post Share on other sites
radzu Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 (edited) Dlaczego mam dziwne wrażenie że: - nie znasz się zupełnie na elektryce, - połączyłeś równolegle styk z silnikiem, prawidłowe połączenie powinno wyglądać tak: Edit: W między czasie ruffin-89 wstawił poprawny schemat End edit - kable skręcałeś, a nie lutowałeś - to największy błąd który powoduje że w obwodzie są jeszcze większe spadki, - kable które urzyłes wydają mi sie zbyt cienkie, nie wystarczy że będą nisko oporowe ale muszą też być minimum 1mm^2 żeby to miało jakiś sens, - aż się boję jak może wyglądać twoja wtyczka skoro sądzisz że to może być jej wina, - grzanie, palenie, kopanie "baterii": grzać to się może jeśli ją zewrzesz tą niedbałą prowizorką (bo inaczej tego nazwać się nie da), palenie - nie wiem co ci się pali ale jeśli "bateria" to nadaje się ona już do wyrzucenia, kopanie - chyba żartujesz że 8-10V potrafi cię kopnąć ? chyba tylko na języku. Moja rada to weź znajdz lepiej kogoś kto ci to zrobi bo po tym co zobaczyłem szczerze wątpię czy ci się to samemu uda. Edit 2: Jak do wieczora nikt ci nie wytłumaczy to może się szarpnę i narysuję to w postaci schematu dla osób nie znających się na schematach :P Edited December 6, 2008 by radzu Quote Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 (edited) Jeżeli nie rozumiesz tak prostego schematu, to nie ruszaj tego już w ogóle, daj to komuś kto ci to zrobi. Bo nawet kable są do D... P.S. Czemu nie zrobiłeś dokładnie, tak jak kable były wcześniej ? Edited December 6, 2008 by ruffin-89 Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 6, 2008 Author Report Share Posted December 6, 2008 (edited) Tak wygląda mój schemat teraz: Baterię podejrzewałem dlatego, że może coś się tam przepaliło czy coś, zalutuję gdy będzie wszystko OK. Może ktoś zrobić poprawny schemat opierając się o mój? Edited December 6, 2008 by enx Quote Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 (edited) Edited December 6, 2008 by ruffin-89 Quote Link to post Share on other sites
mag Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Weź pod uwagę fakt, że przy Twoim (autora) "oryginalnym" podłączeniu to powinno strzelać bez dotykania spustu. Wtedy masz dopływ prądu do silnika. Jeśli nawet wtedy nie działało to coś jeszcze masz nie tak. Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 6, 2008 Author Report Share Posted December 6, 2008 A widzisz ;) Teraz rozumiem :) Dzięki :) Pozdrawia Quote Link to post Share on other sites
mag Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 I jeszcze dla własnej edukacji przyjrzyj się temu co ruffin-89 wcześniej Ci wkleił. To DOKŁADNIE taki sam schemat. Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 6, 2008 Author Report Share Posted December 6, 2008 (edited) No więc zrobiłem tak jak mówiliście i dalej to samo. Edited December 6, 2008 by enx Quote Link to post Share on other sites
mag Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 (edited) Masz bardzo niechlujne lutowania kabli - sprawdź dokładnie, bo najwyraźniej coś polutowałeś czego nie powinieneś. I jak możesz pokaż zdjęcie lutowania przy spuście tylko bez izolacji. EDIT: o ile to w ogóle jest izolka, bo wygląda na zwykłą taśmę klejącą. Jak nie pomoże - daj komuś do obejrzenia. Edited December 6, 2008 by mag Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 8, 2008 Author Report Share Posted December 8, 2008 No więc zabrałem się do robienia wszystkiego na nowo. Kupiłem kabel głośnikowy 1mm, cynę z kalafonią, styki wykorzystałem stare, i te termocośtam kapturki ;) Wszystko starannie zlutowałem, zaizolowałem i poskręcałem: Teraz już nie strzela bez naciśnięcia spustu, ale po jego naciśnięciu gdy dotykam styków + i - w baterii to one iskrzą, silnik ani drgnie. Co mogłem zrobić nie tak? Quote Link to post Share on other sites
poldeck Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 To nie jest starannie polutowane. Prawdopodobnie gdzieś masz perfidną zwarę. Daj komuś do polutowania jak należy. Quote Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 Zmasakrowana kostka stykowa. Lepiej już nic nie kombinuj i daj komuś kto się zna. Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 8, 2008 Author Report Share Posted December 8, 2008 Wina leżała w silniczku, chyba był spalony. Wsadziłem silniczek CA i działa jak należy, ROF się zwiększył gigantycznie :) Pozdrawiam, dzięki. Quote Link to post Share on other sites
poldeck Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 W sumie jak robiłeś mu przez jakis czas ostre zwarcia to miał prawo sie zepsuć ;-) . Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 8, 2008 Author Report Share Posted December 8, 2008 Nie szkoda mi go było, bo to chyba jakiś PJ, lub CM ;) Temat do zamknięcia. Quote Link to post Share on other sites
Viamortis Posted December 9, 2008 Report Share Posted December 9, 2008 (edited) WYMIĘKŁEM!!! :F BTW: Nie szkoda mi go było, bo to chyba jakiś PJ PJ ma świetne silniki. Co do silnika, to jak dla mnie, to mogłeś go odwrotnie podpiąć/wsadzić i dlatego nie mógł ruszyć. Może próbował się kręcić w drugą stronę i blokował go AR??? Edited December 9, 2008 by Viamortis Quote Link to post Share on other sites
enx Posted December 9, 2008 Author Report Share Posted December 9, 2008 Pj robi syfiaste silniki, lepsze o niebo są stockowe JG. Próbowałem zmieniać bieguny i nie działał. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.