Pikace Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 Wyglada na to, ze sie potwierdzaja plotki z forum airsoftplayers na temat problemow w nowych gunach produkcji Marui. Przypminam, ze dotycza one gerboxa w wersji 2 i modeli serii MP5 oraz M4/M16. Na jednej ze stron dystrybutorow sprzetu mozna znalezc info, ze klopoty wynikaja ze zuzytych form, z ktorych sa odlewane gerboxy, jak ktos zna angielski to sobie doczyta szczegoly: Disturbing Trend Noticed in V2 Gearboxes We have noticed a recent and disturbing trend in Marui Type 2 gearboxes. At first, we thought it was a fluke associated with the MP5 series but it has manifested itself in the M16 series lately. As Marui continues production of their AEG's, QC is slipping. The molds appear to be faulty (worn out) as the bushing holes are not tight enough to securely hold the bushings in place. It is also an inconsistent type of problem which makes it even more disturbing. The problem is this. If the bushings that support and center the gear shafts aren't fixed, the bushing can begin to spin in the locator hole. If the bushings spin, two things happen. First, the alignment of the gears within the gearbox will change. That is NOT a good thing. As the alignment changes, the mesh of the gear teeth change and that leads to damaged and destroyed gears, motor gears, pistons, and possibly more, if the slippage allows the timing to go away. Second, as the alignment changes, the bushings move around laterally as well as concentrically because of the forces imparted by rotating mass and motor torque. That can lead to destruction of the bushing hole itself. That in turn leads to a possibility of a gear jam due to being cocked in the bushing. Ideally, bushings should be a zero clearance fit to the stationary plane. Well...that isn't how our gearboxes are designed. They are designed to be a press fit clearance and that is good enough. But, as the molds for the gearbox halves age from production use, that press fit clearance has degraded to a point where the bushings just flop into place. The solution is new molds. Yeah, right. Like Marui is going to listen to us. So you need to contemplate a field fix as it were. You cannot fix this reliably if you already have wear to the point that the bushings flop in their receiving holes. This can be applied to gearboxes that are A) new or B) still serviceable. Completely disassemble the gearbox. The only thing you should have is the two shells. Create a wood jig that will fit inside the cavity of the gearbox and allow the bushings to seat in the gearbox. Seat the bushings, place the wooden jig in place and turn the assembly over so you are looking at the outer part of the shell with the bushings in place. Using a steel punch point, "shrink" the hole around each bushing with 4 punches, spaced 90 degrees apart. This is more of a feel thing than a precision thing, so use caution. The shells aren't that tough and you don't want to break it. When you are done, the bushings should be locked in place and that should give extended life to your gearbox. Zauważyliśmy ostatnio niepokojący trend w Gearbox'ach Typ 2 Marui. Najpierw, myśleliśmy, że to był fuks łączony z serią MP5 ale to zaistniało ostatnio w serii M16. Kiedy Marui kontynuuje produkcję AEG, ich Kontrola Jakości śpi. Formy okazują się, by być wyeksploatowane ponieważ otwory łożysk ślizgowych nie są na tyle wytrzymałe, by pewnie trzymać łożyska na miejscu. Jest to problem, który robi się niepokojący. Chodzi o to, że łożyska ślizgowe opierają i centrują zębatki a tuleje łożysk mogą się obracać wokół swej osi. Jeśli łożyska ślizgowe obracają się, pojawiają się dwa zjawiska. Pierwsze - ułożenie zębatek w gearbox'ach się zmienia. To nie jest dobry objaw. Z tego powodu uszkadzają się tryby zębatek niszczące całe koła zębate we wnetrzu, koła zębate silnika i zęby tłoka, a mogą być i większe uszkodzenia jeśli antyreversal nie będzie blokował zębatek (przesunięcie się jednego wyrobionego łożyska względem drugiego w tej samej osi i w konsekwencji ułożenie kół zębatych pod kątem). Drugie - zmiana głębokości osadzenia łożysk ślizgowych. Przesuwają się one w kierunkach osiowych z powodu oddziaływania sił obrotowych, bezwładności i momentu obrotowego silnika. Może to doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia gniazd łożysk ślizgowych w ściankach Gearbox'a. W konsekwencji doprowadza to do możliwości uszkodzenia trybów kół zębatych z powodu przesunięcia łożysk ślizgowych w kierunku zgodnym z osią obrotu zębatek. Idealnie łożyska ślizgowe nie powinny mieć luzów aby prawidłowo pracować. Nie jest to zatem błąd konstrukcyjny. Zaprojektowany luz wypełniany jest podkładkami i to jest rozwiązanie wystarczająco dobre. Ale, ponieważ formy do odlewów połówek Gearbox'ów są już zużyte zaprasowywanie łożysk ślizgowych jest fikcją i są one jedynie luźno wkładane w otwory, a nie zaprasowywane. Rozwiązaniem jest jedynie wykonanie nowych form. Tak naprawdę stanie się tak dopiero wtedy gdy Marui zacznie nas słuchać. Należy się więc przyjrzeć w jaki sposób łożyska zostały osadzone. Nie ma sposobu na trwałe i pewne naprawienie tego defektu. Jako jedyny sposób częściowej poprawy można zastosować taki sposób w przypadku: a) nowego gearbox'a B) gearbox'a używanego już od dłuższego czasu Rozbierz Gearbox na części pierwsze. Jedyną rzeczą jaka powinna Ci pozostać to połówki Gearbox'a. Przygotuj drewniane gniazdo (kopyto) które będzie pasowało do wnętrza Gearbox'a. Połóż je tak by łożyska ślizgowe osiadły pod ciężarem. Następnie całość obróć w taki sposób by patrzeć, na łożyska ślizgowe umieszczone prawidłowo na swych miejscach, od zewnętrznej strony Gearbox'a. Używając stalowego punktaka "zmniejsz" otwór, najlepiej w czterech miejscach od obwodzie otworu (co 90 stopni). Jest to bardziej sprawa precyzji i wyczucia więc trzeba być bardzo ostrożnym. Trzeba pamiętać, że obudowy Gearbox'a nie są zbyt twarde i oczywiście nie masz zamiaru ich uszkodzić. Jeśli przeprowadzisz taką poprawkę, łożyska ślizgowe powinny być unieruchomione i to powinno przedłużyć czas użytkowania Twojego Gearbox'a. Pozwoliłem sobie na przetłumaczenie tej ważnej informacji. Gdyby ktoś miał zastrzeżenia do tłumaczenia proszę je zgłaszać bezpośrednio do mnie za pośrednictwem PW. Niestety w angielskim nie jestem aż tak silny jak w rosyjskim. Pozdrawiam Medium Zaczerpniete z http://www.airsoftgear.com/techtalk.htm#Tr...Trend%20Noticed (tak przy okazji, to warto sie zapoznac z caloscia tej stronki, jest pare interesujacych info). Jesli ktos planuje w najblizszym czasie zakup nowego, marujowskiego MP5 lub M16, to radze przemyslec decyzje... :wink: Quote Link to post Share on other sites
PA Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 W świetle tych informacji pozostaje mieć tylko nadzieję, iż w M14 będziemy mieli doczynienia z kompletnie nowym GB trzaskanym na nowych formach. Bo inaczej hit sezonu stanie się shitem sezonu. A gwiazdka już blisko :P Quote Link to post Share on other sites
Styp Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Odgrzeje ten topic. Czy już coś wiadomo o wymianie form przez Marui :?: Quote Link to post Share on other sites
Styp Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Nadal nic nie wiadomo :?: Chce przesiasc sie na M733 i nie wiem czy nie obawiac sie juz tej wady i spokojnie go eksploatowac, czy odrazu po zakupie repliki wymienic gearbox na produkcji CA, ten co jest teraz w promocji na MG za 119zl :roll: P.S. Sorry za wszystkie bledy,ale klawiatura mi oszalala :lol: Quote Link to post Share on other sites
Styp Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Skoro nikt nie odpowiada na temat tych form od GB, to może zadam inne pytanie. Czy mogły by się wypowiedziać osoby, które kupiły jakiegokolwiek nowego guna z TM z wersją gearboxa 2, od końca ubiegłego roku. Czy wystapiły u nich jakiekolwiek problemy z GB (oczywiście pomijamy tu takie wypadki jak: podczas instalowania mocniejszej sprężyny połamałem cylinder, lub po zainstalowaniu spręzyny 300% GB pękł na pół), tylko czysto fabryczne awarie. Sorry że tak bardzo molestuje ten temat :lol: Quote Link to post Share on other sites
Mariusz_Piwowar Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Miałem m733 w zeszłym roku i zadnego problemu z GB nie było. Pozdrawiam Quote Link to post Share on other sites
Julas Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Chciałem nawiązać do ostatniego pytania Stypa. Jak wyglada teraz sprawa GB ver.2 w AEG'ach TM kupionych od września ubiegłego roku (problemy które opisał Pikace) :?: Z góry dziękuję za odpowiedź:) Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.