vonHavel Posted May 17, 2013 Report Share Posted May 17, 2013 Problem: mam replikę, która pali mosfety. Jest to CM048 po tuningu. Silnik Systema Turbo, kable 1,5mm, sprężyna M140, bateria Li-Po 7.4 20C. Bez MOSFETów działa bez zarzutu. Pierwszy mosfet, który się zjarał został przełożony z innej repliki, której już nie używałem. Po kilku strzałach mosfet szlag trafił - wysoka temperatura i obwód zamknięty na stałe - replika strzelała ogniem ciągłym po podpięciu baterii. Myślałem, że jest to owoc jakiegoś uszkodzenia mechanicznego, bo mosfet miał już parę ładnych lat. Kupiłem wobec tego drugi mosfet - tym razem PicoSSR od GATE. Polutowałem zgodnie ze schematem i stało się dokładnie to samo. Po kilku strzałach mosfet jest martwy. Nie mam pojęcia co jest nie tak. Wykluczam błąd w lutowaniu - pierwszy mosfet miał całe okablowanie montowane fabrycznie, wystarczyło podpiąć pod silnik i kostkę stykową. Replika jest na 100% wypodkładkowana poprawnie i nie działa pod dużym obciążeniem. Help? Quote Link to post Share on other sites
gloomer Posted May 17, 2013 Report Share Posted May 17, 2013 Ogólnie mosfety gate nie mają jakiś dobtych opini ale to dziwne, że przy dobrym poskładaniu i takiej baterii się zjarał. Możliwe, że po prostu miałeś za słabe mosfety do m140. Może spróbuj stworzyć własny. Quote Link to post Share on other sites
marcinus Posted May 17, 2013 Report Share Posted May 17, 2013 Też mam złe doświadczenie z firmą Gate. Doszło do zwarcia (ale nie od razu) w modelu GDS-4004 zamontowanym w P90 ze słabiutką konfiguracją: 330 fps, stockowy silnik, wymienione kable, lipo 7,4 40C 2200 mAh. Quote Link to post Share on other sites
rogal138 Posted May 17, 2013 Report Share Posted May 17, 2013 Kiedys miałem podobną przypadłość, winę ponosiło zwarcie w postaci kilku drucików z linki, nie do końca dobrze przylutowanych do styków. Replika strzeliła - raz, drugi i mosfet zdychał zagotowany. Skoro twierdzisz że podkładkowanie itp masz ok to dokładnie przejrzyj całe okablowanie. Quote Link to post Share on other sites
Fedajkin Posted May 17, 2013 Report Share Posted May 17, 2013 Problem elektryki bierze się z elektryki a nie podkładkowania, ludzie. Skonstruuj sobie swój układ na porządnym mosfecie a nie tych badziewnych gate'owych wynalazkach, robionych by trzepać kasę. Jeśli wszystko dobrze zlutujesz, kable będą całe, żadnego przebicia albo zwarcia, to taki mosfet jest praktycznie wieczny. Nawet gdyby, to kupujesz kolejny, składasz od nowa i masz swoją własną wieczną gwarancję. Polecam ten model: http://datasheetz.com/data/Discrete%20Semiconductor%20Products/MOSFETs%20-%20Single/IRLR3717TRPBF-datasheetz.html Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 18, 2013 Report Share Posted May 18, 2013 Nie do końca problemy elektryki biorą się z elektryki. Faktem jest, że mosfety płoną z powodu przegrzania i uszkodzeń wewnętrznych, zwarć itd. Przegrzanie może być skutkiem słabego oddawania ciepła (brak radiatora gdy powinien się tam znaleźć) lub przekroczeniem dopuszczalnego prądu. A prąd ten może właśnie wynikać ze złego spodkładkowania, gdzie silnik pracuje ciężej (i pobiera przez to większy prąd) by nadrobić straty energii mechaniczne na łożyskach. Quote Link to post Share on other sites
mike88 Posted May 18, 2013 Report Share Posted May 18, 2013 a ja bym podpiął większą batkę ;) może to głupio zabrzmiało ale jeśli batka jest słaba to zaobserwowałem pare razy, że kilkukrotne naciśnięcie spustu gotuje kable, potem pali mosa. podpinam większą i jak ręką odjął :) Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 18, 2013 Report Share Posted May 18, 2013 No to jest właśnie wina zbyt dużego prądu. Mosfetom nie przeszkadza specjalnie napięcie (dopóki jest w granicach ich pracy) natomiast co faktycznie je grzeje to prąd. Jeśli bateria jest zbyt mało wydajna to co się dzieje przy naciśnięciu spustu? Silnik zaczyna pracować, pobiera spory prąd. Napięcie baterii gwałtowanie spada, ale silnik dalej pracuje z tą różnicą, że "nadrabia" niższe napięcie większym prądem. I stąd też problemy. Quote Link to post Share on other sites
Rogaś Posted May 18, 2013 Report Share Posted May 18, 2013 Miernik w łapę i sprawdzasz czy nie ma przebicia na szkielet GB lub nie pomalowaną cześć korpusu repliki. + i - z mosfeta do batki sprawdzasz na nie wciśniętym spuście a potem na wciśniętym. Nie ma prawa zapiszczeć nic. Jak piszczy to jest zwarcie gdzieś. Dodam że miałem już okazje montować większość produktów Gatee i nie miałem nigdy z żadnym ich produktem problemów. Merfy2, Merfy 3.2, Gate 4005, nowe NanoAB, PicoSR sam posiadam. Jedyny problem jaki zauważyłem to w PicoSR. Pierwsza seria miała słabe rezystory diody i to był ich słaby punkt. Szybko wprowadzona poprawka i wymieniony mosfet. Quote Link to post Share on other sites
vonHavel Posted May 21, 2013 Author Report Share Posted May 21, 2013 Przepięć brak, wszystko polutowane jest czyściutko i odpowiednio odizolowane. Próbowałem na baterii 11.1V 40C, ale oba mosfety są już martwe na amen. Kupię nowy i spróbuję z baterią o wyższym woltażu. Quote Link to post Share on other sites
rogal138 Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Skoro wszystko jest idealnie to dlaczego fety się palą ? :P Na wyższej niż 11.1V nie radze próbować. Sprawdzałeś faktycznie miernikiem czy nie ma przebić gdzieś ? Bo tak to troche bez sensu, praktycznie wszystkie możliwe powody palenia sie feta ci podano więc... Quote Link to post Share on other sites
vonHavel Posted May 23, 2013 Author Report Share Posted May 23, 2013 Chodziło o batkę mocniejszą niż 7.4, na której próbowałem po raz pierwszy. Może z nią jest coś nie tegez. Miernikiem sprawdziłem i nie ma nigdzie przebić. Skoro wszystko jest idealnie to dlaczego fety się palą ? :icon_razz: Na wyższej niż 11.1V nie radze próbować. Sprawdzałeś faktycznie miernikiem czy nie ma przebić gdzieś ? Bo tak to troche bez sensu, praktycznie wszystkie możliwe powody palenia sie feta ci podano więc... Quote Link to post Share on other sites
Said Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 Miałem pdobny problem, zmiana baterii pomogła. Było 7,4V Li po, po przesiadce na 9.6 NiMh 2000Mah od firefoxa wszystko działało ok. Mosfet i lipol do kosza. Quote Link to post Share on other sites
rogal138 Posted May 23, 2013 Report Share Posted May 23, 2013 (edited) Wow, wow, teraz coś zauważyłem -> Silnik Systema TURBO losie, gdzie do M140 z Hi-Speedem. Zwróciło moją uwage, bo dobry HT to mógłby nawet całkiem przyzwoity rof mieć, więc zdziwiło mnie że niby za słaba bateria. Edited May 23, 2013 by rogal138 Quote Link to post Share on other sites
narkus Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 nie kupuj kolejnego mosfeta tylko zrób włansy używając 2 tranzystorów o dużej mocy i jak najmniejszym oporze. takie rozwiązanie powinno pomóc, a napewno będzie tańsze od testowania na kolejnych kupnych mosfetach. Quote Link to post Share on other sites
thewojtz Posted May 24, 2013 Report Share Posted May 24, 2013 no systema turbo to bardzo słaby silnik, trzeba jeszcze sprawdzić stan szczotek :) Quote Link to post Share on other sites
Fedajkin Posted May 25, 2013 Report Share Posted May 25, 2013 Słabe to te silniki może nie są, chodzi mi o ogólne ich możliwości. Problem dotyczy jedynie ceny, która na obecnym poziomie i w zestawieniu z takimi Elementami jest totalnym zdzierstwem. Elementów sobie kupię 4 za cene jednej systemy. Zaś regularne czyszczenie silnika żadnemu nie zaszkodzi. Quote Link to post Share on other sites
Folq Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 Witam odgrzeje troche kotleta, otóż wczoraj rozkręcałem replike w celu doszczelnienia głowicy tłoka (pierwszy raz po ingerencji w niej serwisanta) i po złożeniu jej już w całość mosfet po 1-2 min pracy zaczął się grzać. Baterie mam redox-a lipo 7,4v 20C 2200mAh i to wszystko jest na sprężynie m110. Dodatkowo sprawdzając spodkładkowanie repliki zauważyłem że silnik jest za mocno dokręcony i wydaje mnie się że to może być problemem, ale chciałbym poznać wasze wypowiedzi. Oczywiście za wszelką pomoc wielkie dzięki. Quote Link to post Share on other sites
P&P Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 To może ustaw silnik...................? Quote Link to post Share on other sites
Folq Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 W tym problem że serwisant posmarował czymś te śrube dopychającą silnik i nie idzie jej teraz odkręcić także czy istniały by inne możliwości grzania się mosfetu. Quote Link to post Share on other sites
Rogaś Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 Zle wypodkladkowany gb, zle dobrane przelozenie zebatek do mocy silnika i springa zainstalowanego w gb, zwarcie na kablach, slabej jakosci mosfet.... Wiecej info synu. Quote Link to post Share on other sites
Folq Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 Zębatki i silnik to stock PJ spring jest słabszy niż w stocku, a mosfet serwisant robił także albo mosfet do d**y albo silnik. A czy płytka selektora ognia może z body robić zwarcie? Quote Link to post Share on other sites
Rogaś Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 (edited) Jest taka opcja jeśli płytka ma blaszkę i styki w GB też posiadają blaszki. Sprawdź miernikiem czy nie ma zworek. Edited August 8, 2013 by verb007 Quote Link to post Share on other sites
Folq Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 Ok sprawdzałem body miernikiem i jest ok. Pomocuje się jeszcze z silnikiem i zobacze. Quote Link to post Share on other sites
Rogaś Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 Najlepiej ta śrubę podgrzać do odpowiedniej temperatury i klej powinien puścić ale musiałbyś być bardzo uważny żeby nie stopić chwytu silnikowego i innych elementów z tworzywa. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.