rolli1401 Posted November 15, 2014 Report Share Posted November 15, 2014 Witam, Zakupiłem ostatnio baterię LiPo 7.4V 2600 mAh 25C i po kilku dniach od otrzymania postanowiłem aby ją sprawdzić. Podłączyłem ją więc do ładowarki IMax B6 celem naładowania. Włączyłem program ładowania z balansem i ustawiłem wszystkie parametry zgodnie z rodzajem baterii. Po jakichś 30 minutach ładowania bateria zaczęła pęcznieć więc od razu ją odłączyłem i wyniosłem na dwór. Po ok 3 minutach doszło do samozapłonu. Pytanie moje brzmi co się stało? Czy zrobiłem coś źle? Mam jeszcze jedną identyczną baterię ale nie chcę jej podłączać dopóki nie dojdę do tego co się stało... Jeśli macie jakieś sugestię to będę wdzięczny. Jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że może powinienem był najpierw rozładować nową baterię. Będę wdzięczny za każdą sugestię. Quote Link to post Share on other sites
seger Posted November 15, 2014 Report Share Posted November 15, 2014 podaj co za bateria konkretnie oraz parametry jakie ustawiłeś Quote Link to post Share on other sites
rolli1401 Posted November 15, 2014 Author Report Share Posted November 15, 2014 Bateria: 7.4V 2600mAh 25C LiPo LP305 Vapextech Brand 2L Link do opisu z Ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/331329381260?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT W ładowarce ustawiłem: LiPo Balance 2.6A 7.4V (2S) Wcześniej już ładowałem tak samo inną (identyczną) baterię i nie było problemu. Quote Link to post Share on other sites
seger Posted November 15, 2014 Report Share Posted November 15, 2014 no to bateria w takim razie była fabrycznie uszkodzona, składaj reklamację :) Quote Link to post Share on other sites
rolli1401 Posted November 15, 2014 Author Report Share Posted November 15, 2014 Dzięki za odpowiedź. Napisałem do sprzedającego o tym co się stało, a że stało się to dzisiaj czekam na odpowiedź. Z baterii prawie nic nie zostało, więc nawet nie mam co mu odesłać. Pytanie czy uwierzy mi na słowo... Przychodzi mi na myśl tylko jeszcze jedno. Czy możliwe jest aby winna była ładowarka? Bo opisać muszę jeszcze jedno zdarzenie. Kolega pożyczył ode mnie ową ładowarkę w celu naładowania swoich baterii i załatwił w podobny sposób jedną ze swoich baterii. Różnica polega na tym, że podłączył do ładowania naładowaną baterię. Jednak później ładował już inną (rozładowaną) baterię i nie było problemu. Czy można w jakiś sposób sprawdzić ładowarkę? Z góry dziękuję! Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted November 15, 2014 Report Share Posted November 15, 2014 Sprawdź czy ładowarka ładuje poprawnym napięciem i prądem. Druga sprawa, prąd ładowania, akumulator teoretycznie powinien go wytrzymać, ale ogólnie nie zaleca się ładować li-po maksymalnym prądem. Quote Link to post Share on other sites
rolli1401 Posted November 15, 2014 Author Report Share Posted November 15, 2014 Sprawdź czy ładowarka ładuje poprawnym napięciem i prądem. Druga sprawa, prąd ładowania, akumulator teoretycznie powinien go wytrzymać, ale ogólnie nie zaleca się ładować li-po maksymalnym prądem. Nie bardzo rozumiem... Co to znaczy aby nie ładować maksymalnym prądem? Jak mam go zmniejszyć? Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted November 15, 2014 Report Share Posted November 15, 2014 W ustawieniach ładowarki. Ja jak mi się nie śpieszy ładuje akumulatory połową prądu maksymalnego, lub 2A (gdy ładować można ponad 4A) gdyż ładowanie maksymalnym dozwolonym prądem mimo wszystko skraca żywotność baterii a jego przekroczenie, może być nieprzyjemne. Więc w twoim przydaku normalnie ładował bym akumulator prądem 1.2A Quote Link to post Share on other sites
rolli1401 Posted November 15, 2014 Author Report Share Posted November 15, 2014 Dzięki, tak też zrobię następnym razem tylko najpierw muszę sprawdzić czy ładowarka działa poprawnie. Quote Link to post Share on other sites
seger Posted November 15, 2014 Report Share Posted November 15, 2014 Sprawdź czy ładowarka ładuje poprawnym napięciem i prądem. Druga sprawa, prąd ładowania, akumulator teoretycznie powinien go wytrzymać, ale ogólnie nie zaleca się ładować li-po maksymalnym prądem. Nie gadaj takich głupot. Akumulatory li-po można ładować prądem 1C i to bez strat. Wyższy prąd od 1C jest szkodliwy ale większość producentów podaje jakie prądy może użytkownik zastosować. Większość baterii teraz na rynku można ładować prądem 4C nawet i nie ma prawa się im nic nie stać (poza spadkiem pojemności i żywotności, ok. 10%). Chyba zę łądowarka zrobiła ci psikusa i dała jakieś dziwnaczne parametry, typu 12V na wyjsciu do batki :) Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted November 15, 2014 Report Share Posted November 15, 2014 Nie gadaj takich głupot. Akumulatory li-po można ładować prądem 1C i to bez strat. Wyższy prąd od 1C jest szkodliwy ale większość producentów podaje jakie prądy może użytkownik zastosować. Większość baterii teraz na rynku można ładować prądem 4C nawet i nie ma prawa się im nic nie stać (poza spadkiem pojemności i żywotności, ok. 10%). Chyba zę łądowarka zrobiła ci psikusa i dała jakieś dziwnaczne parametry, typu 12V na wyjsciu do batki :icon_smile: Tak? To naładuj sobie takie lipo 12V i 10A a gwarantuje, że wybuchnie. Natomiast sam prąd łądowania zniszy akumulator zapewne w 10 minut. Quote Link to post Share on other sites
mareq Posted November 15, 2014 Report Share Posted November 15, 2014 Nie prawda. Jeśli akumulator dopuszcza ładowanie prądem powyżej 1C to jest to na nim oznaczone. Sam uuzywam w modelach latających lipole z prądem ładowania 5C i bez problemu ładuję akumulatory 2.2Ah prądem 10A. W porównaniu do ładowania prądem 1C przy 5C wchodzi do nich kilka % mniej. Quote Link to post Share on other sites
seger Posted November 16, 2014 Report Share Posted November 16, 2014 ładuję swój akus (7,4V 3300mAh 30/60C) prądem nawet 15A jak mi się śpieszy i żyje. Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted November 16, 2014 Report Share Posted November 16, 2014 Kolega pożyczył ode mnie ową ładowarkę w celu naładowania swoich baterii i załatwił w podobny sposób jedną ze swoich baterii. Różnica polega na tym, że podłączył do ładowania naładowaną baterię. Jednak później ładował już inną (rozładowaną) baterię i nie było problemu. Czy można w jakiś sposób sprawdzić ładowarkę? Z góry dziękuję! To nie powinno mieć znaczenia, przecież Imax kontroluje napięcie cel zanim zacznie ładować, jeśli był naładowana, to powinien skończyć prawie od razu po rozpoczęciu ładowania. Prąd ładowania tym bardziej nie powinien mieć wpływu, bo jak cela osiągnie 4.2V to proces ładowania przechodzi z trybu stałoprądowego na stałonapięciowy i prąd ładowania maleje stopniowo do zera. Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted November 16, 2014 Report Share Posted November 16, 2014 To nie powinno mieć znaczenia, przecież Imax kontroluje napięcie cel zanim zacznie ładować, Nie, Imax powinien kontrolować, a czy to robi będziesz wiedział dopiero jak sprawdzisz. Quote Link to post Share on other sites
rolli1401 Posted November 16, 2014 Author Report Share Posted November 16, 2014 Czyli reasumująjąc w grę wchodzą trzy możliwości: 1. Bateria fabrycznie uszkodzona (choć patrząc na to, że dwie różne baterie zostały zniszczone w krótkim okresie czasu, to chyba mało prawdopodobne) 2. Ładowarka wysyła zbyt wysoki prąd ładowania. 3. Ładowarka nie kontroluje napięcia w baterii i nie odłącza ładowania w odpowiednim momencie... O ile wiem jak sprawdzić pierwsze dwie możliwości, to nie mam pojęcia jak sprawdzić trzecią... Jakieś pomysły? Quote Link to post Share on other sites
karol_alasz Posted November 16, 2014 Report Share Posted November 16, 2014 Głupie pytanie,wiem,ale wtyczkę balancera wpinasz w ładowarkę? Quote Link to post Share on other sites
rolli1401 Posted November 16, 2014 Author Report Share Posted November 16, 2014 Hehe tak, oczywiście wpinam :) Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted November 16, 2014 Report Share Posted November 16, 2014 Puntk 3 to po prostu Voltomierzem zmierzyć napięcie w trakcie ładowania i zobaczyć na ile zgadza się z tym na wyświetlaczu. Quote Link to post Share on other sites
rolli1401 Posted November 16, 2014 Author Report Share Posted November 16, 2014 Dziękuję wszystkim za pomoc. Nie rozwiązałem problemu ale wyeliminowałem go kupując drugą ładowarkę. Nie mam zamiaru stracić kolejnej baterii. Przy okazji dużo się nauczyłem, m.in. o wszystkich oznaczeniach widocznych na baterii. I najważniejsze, nigdy nie spuszcze z oka ładujacej się baterii... Pozdrawiam! Quote Link to post Share on other sites
Vaco Posted November 17, 2014 Report Share Posted November 17, 2014 Jeszcze taka rada, bardzo pomocna przy ładowaniu baterii każdego rodzaju: Zainwestuj/zrób sobie metalową skrzynkę z przykrywką zamykaną i małą dziurką na kable gdzieś z boku i ładuj baterie w środku skrzynki.. Uchroni Cię to przed niekontrolowanym pożarem. Tak jest bezpiecznie ;-) Quote Link to post Share on other sites
MarekMac Posted November 17, 2014 Report Share Posted November 17, 2014 Można kupić też torbę ochronną na LiPo. Quote Link to post Share on other sites
seger Posted November 17, 2014 Report Share Posted November 17, 2014 Tak, najlepsza jest metalowa, szczególnie jak uszkodzona będzie izolacja i dojdzie do zwarcia! Brawo! Większej głupoty w życiu nie czytałem. Skrzynka, doniczka lub inne naczynie ceramiczne (od biedy doniczka). a jak masz kasę to kup sobie walizkę do li-po. Waży 7kg, wytrzymuje 1400 stopni. Można rozpalić w niej ognisko i połozyć sobie na nogi ;) Quote Link to post Share on other sites
Vaco Posted November 17, 2014 Report Share Posted November 17, 2014 Seger nie bardzo rozumiem co w tym jest głupiego. Ja mam skrzynkę metalową w której jest bateria z ładowarką, a na zewnątrz wychodzi jedynie kabel zasilający z ładowarki. Prawdę mówiąc nie bardzo rozumiem co się może złego wydarzyć w razie zapalenia się baterii. Oczywiście stosuję zasadę, że należy być w pobliżu. Więc gdyby coś było nie tak, to mogę odłączyć kabel i wynieść skrzynkę na zewnątrz. I zakładam, że ktoś szanuje baterię i nie ma zdartej izolacji. A jak się zedrze, to należy podjąć wszelkie kroki, żeby to naprawić. Nawet w instrukcji jest napisane, żeby takiej baterii nie ładować/nie używać ;-). Quote Link to post Share on other sites
Yahalom Posted November 17, 2014 Report Share Posted November 17, 2014 Licho nie śpi, po co ryzykować taką sytuację, skoro można tego uniknąć? Po za tym metal jest przewodnikiem i prądu i ciepła - życzę powodzenia w razie "W" :) Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.