Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

Hmmm nie mam pojęcia co to za mosfet więc możliwe że ma większą rezystancję dren-źródło i dlatego nie widać różnicy, pozatym jeśli już wcześniej miałeś dobrej jakości przewody (lub urzyłeś starych) to także nie odczuje się większej różnicy.

 

Moim zdaniem podstawową zaletą montarzu mosfeta jest odciążenie styków, przez co przy mocnych replikach nie wypalają się styki.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 857
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Temperatura tranzystora (a w efekcie jego przegrzanie bądz nie) zależy od mocy jaka wydzieli się na tranzystorze czyli P = U*I , a jako że napięcie jakie odłoży się na tranzystorze to U = I*R (gdzie R to rezystancja dren-źródło) to ostateczny wzór na moc wydzielaną będzie miał postać P = I*I*R. Dodatkowo prąd w układzie zależy od napięcia oraz wydajności prądowej akumulatora oraz od oporu silnika.

 

Tak więc wpływ na to jak bardzo będzie się grzał tranzystor, zależy od:

- typu tranzystora (rezystancji dren-źródło)

- napięcia akumulatora

- wydajności prądowej akumulatora (zazwyczaj jest większa od prądu w układzie, więc można ten czynnik w pewnym stopniu pominąć)

- oporu silnika (zarówno mowa to o oporze uzwojenia jak i oporach w GB)

- dodatkowych rezstancji (kabli, złączy, bezpiecznika - jeśli istnieje w układzie -czynnik ten zmiejsza moc wydzielaną na tranzystorze, lecz jednocześnie jest nieporządany z powodu spadków mocy silnika)

 

Jak widać nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi czy i jaki jest potrzebny radiator, zazwyczaj powinno wystarczyć dociśnięcie tranzystora do GB bądz metalowej obudowy repliki, lecz w niektórych przypadkach (mocno tuningowanych replik, w których najbardziej przydaje się taki układ z powodu odciążenia styków) może to być za mało i może być wymagany radiator. Gdy montujemy radiator najlepiej dopasować go w ten sposób aby przekazywał także ciepło w miarę możliwości na GB oraz body.

Należy także pamiętać iż w niektórych przypadkach nawet użycie radiatora może być niewystarczające i należy wtedy unikać ognia ciągłego (co zresztą przy mocno tuningowanych replikach jest zalecane także ze względu na zużycie GB).

Link to post
Share on other sites

Witam

podłączyłem cały układ (IRF3205)

mam baterie 12v3000mAh KAN oraz silnik EG700 Tokyo Marui do tego sprężyna Deep Fire M130 + podójne łożyskowanie + Bore Up z Deep Fire ....

Efekt??... rof 16 strzałów/sekundę

po mojemu to chyba mam za słaby silnik jak na taki tuning...

 

Co sądzicie?

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fajna sprawa - popatrz na charakterystyki

 

Przy aeg'owych napięciach na bramce daje ~80-100 A.

 

Tylko dobrze by było chyba dać coś, żeby prąd na bramce nie skakał przy zmianie obciążenia - ale o tym jest chyba parę postów wyżej.

 

Inna sprawa, że jakoś nie ufam sprzedawcą elektroniki na allegro - bo taki tranzystor może być uwalony, a sprawdzić tego się nie da (np. z wadą produkcyjną, tak, że nie wytrzymuje tego, czym się chwali producent).

 

Inna sprawa, że nie będziemy montować go do zasilacza, więc nie zjara kompa za 3k ;)

 

H.

 

Edit: Tylko trzeba je nieźle chłodzić - bo wygląda na to, że z temperaturą prąd leci na pysk.

Edited by Hallor
Link to post
Share on other sites

BadIDea podejrzewam że może byc pewien problem... napięcie 500V -> jak testowałem irfp2907 którego wytrzymałośc prądowa to 75V, w takim przypadku nie chciał działac prawidłowo na baterii 9,6V a zaczynał chodzic na batce 10,8V. Czyli idąc dalej tokiem myślenia jaki próg napięciowy (przy którym będzie normalnie zaczynał pracowac) będzie miał tranzystor o wytrzymałości napięciowej 500V ?

Tranzystor o wytrzymałości napięciowej 55V spokojnie chodzi na baterii 9,6V i wyższych, niższych to nie wiem bo nie posiadam baterii 8,4V...

Takie są moje spostrzeżenia na temat montażu przeze mnie FET.

Efekt nieprawidłowego działania to wyraźnie wolniej obracający się silnik, niezłe nagrzewanie tranzystora i iskrzenie styków

Edited by kermit
Link to post
Share on other sites

Kermit - popatrz na charakterystyki...

 

on przy Uds 9-12V spokojnie chodzi...

Wprawdzie przy podaniu na bramkę 12v nie wychodzi poza zakres liniowy (bodajże - ten co jest przed "kolankiem"), ale i tak wali 80+A, wiec ma malutka rezystancje dynamiczna, czy jak sie ona zwala?

Link to post
Share on other sites

Ok wszystko fajnie z tymi fatami na wysokie napięcia otwierają się przy tych 8-12V po 80A ale przyjmijmy taką sytuację prowadzimy ogień i nagle zaczyna nam się kończyć batka napięcie sterujące do feta dochodzi coraz mniejsze jego wydajność spada rozgrzewa się przy czym rozgrzewanie jeszcze bardziej osłabia jego wydajność.

Co prowadzi do spalenia układu a że fety palą się w stanie otwartym to mamy AEG-a który nie przestaje strzelać puki mu się nie wyciągnie batki.

 

dlatego ja szukał bym jakiegoś jak najbliżej wartości napięć na jakich pracujemy, no chyba ze mamy batki które trzymają po 8,4V do samego koniuszka, a realia są takie ze napięcie potrafi spaść poniżej 7V przy rozruch silnika a na słabej baterii jeszcze niżej

 

dlatego ja proponuje irl3803 stoi na allegro po 5zł i ładnie otwiera się już przy 4V.

 

Proponuję także inny schemat stworzony przez ludzi z airsoftmechanics.com trochę bardziej zabezpieczony http://team-titanium.com/~airsoft/AEGSwitch-NoBrake.gif

chociaż pisze że nie testowany, to sporo ludzi go już testowało łącznie zemną.

 

 

autor tego schematu rozpisał także układ z hamowaniem silnika.

http://forums.airsoftmechanics.com/index.php?topic=249.60

Link to post
Share on other sites

@ BadIDea - Ten tranzystor dla naszych zastosowań wcale nie jest taki dobry, mniejsza o max prąd czy napięcie, najważniejsza jest rezystancja dren-źródło w czasie nasycenia, a w tym allegrowym wynosi ona 80 mOhm co w porównaniu z 8 mOhm IRF3205 jest dość dużą wartością.

 

Co do schematu który wstawił doubleg to na moje elektronika oko jest on dużo lepszy od tego standartowego jaki był przedstawiony na początku tematu.

Link to post
Share on other sites

1. IRF5210SPBF Tranzystor P-MOSFET 100V 40A 3,8W TO263

2. IRL1404PBF Tranzystor N-MOSFET LOGL 40V 160A 200W TO220

3. 1W 100R Rezystor metalizowany 1W 100R

4. 1W 220R Rezystor metalizowany 1W 220R

5. 1W 4K7 Rezystor metalizowany 1W 4K7

Z czego pozycje od 3 do 5 - po 20 sztuk, wiec będę się dzielił z chętnymi :)

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jeżeli komuś pomoże układ zmontowany Przez Doktora z Wydziału Elektroniki Mikrosystemów i Fotoniki to prosze

MOSFET

Zasilanie na Bramke można zaczerpnąć z bateri przez dzielnik napięć a do MOSFETa dołączyć należało by Zenerkę [Diodę Zenera] no i jak na rysunku rezystorki.

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Prawde mówiąc nie widzę większego sensu w tym schemacie (bo jest to schemat, a w zasadzie część schematu, a nie jak to określiłeś "zmontowany układ").

Na pewno dużo wyjaśniły by komentarze wygłoszone podczas rysowania tego wycinku, ale tak ...

 

Zenerka jest niepotrzebna, w samej strukturze omawianych tutaj mosfetów znajduje już się odpowiednia dioda zabezpieczająca, już bardziej pożyteczna była by dioda dołączona do zacisków silnika (według schematu doubleg'a).

Dzielnik napięcia jak dla mnie wprawdzie przy niektórych tranzystorach byłby potrzebny, ale to trzeba wyznaczyć osobno dla każdego przypadku, na podstawie charakterystyki wyjściowej oraz napięcia akumulatora.

 

Po dokładniejszym przeanalizowaniu układu doubleg'a (http://team-titanium.com/~airsoft/AEGSwitch-NoBrake.gif) muszę stwierdzić że jest on najlepszym rozwiązaniem i jedyne co mógłbym dodać to rezystor wpięty w szereg z włącznikiem lecz to czy powinien być i jego wartość zależy od wcześniej wspomnianej charakterystyki wyjściowej oraz napięcia akumulatora.

Link to post
Share on other sites

Zmontowałem cały układ w/g schematu (http://team-titanium.com/~airsoft/AEGSwitch-NoBrake.gif) jego działanie w/g prowizorycznych testów, jest mniej wydajne,niż układ z jednym mosfetem IRF3703. Różnica wynosi około 1 kulki na sekunde, więc jest znikoma, ale zawsze. Pozostaje kwestia wytrzymałości calości. Tutaj znów jeden prosty irf3703 do tej pory po zamontowaniu go w 4 karabinach, sprawuje sie nienagannie, nawet nie grzeje sie, działa bez zarzutu. W tym bardziej skomplikowanym układzie dodatkow trzeba sie dużo namęczyć, żeby to wszystko upchać.

Edited by sirwiz
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Witam!

Kupiłem ostatnio mosfet i chcę go zamontowąć w swoim G36. Wiem ,że z 3 wyjść muszą iść kolejno kable do: lewy do batki(+), środkowy do spustu(+) i prawy do silnika(+)

Tak wyglada moje okablowanie w G36 i mam pytanie czy lepiej było by na tych kablach podłączyć Mosfet(włączyc do układu) czy lepiej na nowych. Zalezy mi by nie rozkęcać gearboxa.

 

http://img251.imageshack.us/my.php?image=dsc00256ue8.jpg

 

Ewentualnie czy byłby ktoś w oklicach Białegostoku\warszawy kto mógłby mi pomóc to zamontować??

Link to post
Share on other sites

Nieznam kostrukcji G36, jaki tam jest rozkład przewodów ani czy jest tam gdzieś miejsce na poprowadzenie nowych przewodów, ale przy GB v2 nie ma możliwości podłączyć mosfeta bez rozbierania GB.

 

Poza tym łączenia na starych kablach jest trochę nielogiczne, gdyż mosfet montujemy aby zmniejszyć rezystancję obwodu, a urzywając starych kabli (które trzebabędzie przedłużyć) dodajemy dodatkowe połączenia które zwiększają nam rezystancję obwodu.

 

Najlepiej popytaj na lokalnych forach czy ktoś nie mógł by ci tego zrobić za przysłowiowe piwo :P

Link to post
Share on other sites

Kable ida tak jak na zdjęciu. Od wtyczki z baterii idą czerwony i czarny, czarny idzie prosto do silnika a czerwony idze do jedengo gniazda styków a z 2 ganizda idzie osobny czerwony idzie do silnika. W g36 jest sporo miejsca na wkładanie kabli. Ja mosfet mam już z kablami, poprostu nowe łączyłbym z starymi by nie rozkręcać gearboxa bo nie znam się na tym zabardzo...

Edited by yuri629
Link to post
Share on other sites

Co do zdjęcia to prawdemówiąc nie widzę na nim nic sensownego (nie widać gdzie które kable idą), w przypadku GBv2 nie da się bez rozbierania bo kable do silnika przechodzą przez GB i nie ma możliwości ich inaczej przeprowadzić lecz jeśli u ciebie jest taka możliwość no to możesz sprubować.

Połączenie było już zdaje się kilka razy wspominane w tym temacie, jak co to: http://www.airsoftmechanics.com/home/content/view/23/30/1/0/

Co do łączenia nowych kabli ze starymi to zadbaj by nowe były przynajmniej takiej grubości jak stare, oraz by połączenia były dobrze polutowane z dużą ilością cyny, a następnie miejsca lutowania zabezpieczone koszulkami termokurczliwymi.

Link to post
Share on other sites

GB v3 nie trzeba rozbierać aby wymienić kable, należy tylko zdemontować płytkę selektora i odkrecić śrubkę trzymającą styki. Jeden da się wyciągnąć drugi trzeba lutować tak jak jest.. Jeśli chcesz dostać się do silnika musisz wyciągnąć cały chwyt i odkręcić mocowanie silnika u dołu chwytu. Proponuje wymienić wszystkie kable od silnika (czerwony przy silniku jest przerażająco cieńki!). Doradzam również pozbyć się wtyczki między bezpiecznikiem a kablem, który idzie do styku. Ja w swoim G36 wymieniłem wszystkie kable razem z baterią na beztlenowe, niskooporowe 1,5mm^2 od silnika aż do baterii. Sdt. wtyczkę zamieniłem wtykiem typu "T".

 

Ma ktoś pomysł na zmniejszenie zużycia prądu? Magnum konsumuje ampery aż miło...

Edited by Pivvcio
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...