woma Posted February 1, 2007 Report Share Posted February 1, 2007 Czy możliwe jest zasilanie AEGa z akumulatora samochodu (działko pokładowe)? Czy ma ktoś pomysł na (możliwie płynną) regulację napięcia na wyjściu? Quote Link to post Share on other sites
FireBurner Posted February 2, 2007 Report Share Posted February 2, 2007 (edited) Jest to mozliwe, ale nie wiem czy oplacalne. W pelni naladowany akumulator samochodowy ma napiecie okolo 14,4V, wiec przy zalozeniu ze replika bedzie mocno tuningowana mozna zasilac aega bezposrednio z akumulatora samochodowego tak samo jak z baterii 12V. Jezeli chodzi o plynna regulacje napiecia przy tak duzym obciazeniu to niestety byloby to raczej nie oplacalne. Zreszta po co plynna regulacja? Edited February 2, 2007 by FireBurner Quote Link to post Share on other sites
hellmans Posted February 2, 2007 Report Share Posted February 2, 2007 Mój znajomy zasila sd6 ICSa stockowe z takiego aku. ma metr jakiegoś kiepskiego kabla i wychodzi mu na wyjściu 9V. Za 30zł można dorwać fajny aku, powiedzmy 8ah. Quote Link to post Share on other sites
woma Posted February 2, 2007 Author Report Share Posted February 2, 2007 A co jak aku ma być pod maską, a karabin na dachu? Jak z oporami kabli? Quote Link to post Share on other sites
Diablo Posted February 2, 2007 Report Share Posted February 2, 2007 a moze kable głosnikowe (tak głosnikowe :D) o przekroju hmm z 3,5mm taki przekrój powinien stawiać mały opór... Quote Link to post Share on other sites
woma Posted February 2, 2007 Author Report Share Posted February 2, 2007 a żeby uzyskać tak około 10V z aku jakiś prosty układzik czy sam opornik wystarczy? ale nie wiem czy jakiś opornik wytrzyma tak duże prądy. Quote Link to post Share on other sites
0L0 Posted February 2, 2007 Report Share Posted February 2, 2007 Opornik to nie za dobre rozwiązanie. Lepszy by był stabilizator napięcia. W sklepach z elektroniką można znaleźć takie układy. Quote Link to post Share on other sites
Diablo Posted February 2, 2007 Report Share Posted February 2, 2007 jeżeli akumulator daje 14,4 V to sądzę (nie mierzyłem) ,ze napiecie powinno wyniosić powyżej 10V moge dla przykłądu podac tylko tyle ,ze w moim Ak jest około metra kabla :P (zmyślny system z umieszczeniem 2 dodatkowych ogniw pod nakładką rury gazowej) sprawdzałem miernikiem bezpośrednio z baterii a następnie poprzez skomplikowaną plontanine kabli i mierni (byś moze niedokałdny) ale wskazał mi praktycznie tyle samo :F Quote Link to post Share on other sites
woma Posted February 3, 2007 Author Report Share Posted February 3, 2007 Problem ze stabilizatorem jest taki, że nigdzie nie mogę znaleźć takiego, który poradzi sobie z prądem z AEGa. Wszystkie mają wydolność do 1A Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted February 3, 2007 Report Share Posted February 3, 2007 Rany co Wy kombinujecie ?? Jakoś dziwnym trafem w samochodowych instalcjach elektrycznych wszystkie odbiorniki prądu "chodzą" na 12V i jakoś u mnie żarówki które są na końcu samochodu (a nie jest to mały samochód) bez problemu ciągną z aku na przedzie te swoje 12V i nie potrzebne są im żadne stabilizatory, przekaźniki czy inne wynalazki. Nie wiem to jakieś narodowe hobby "szukanie problemów tam gdzie ich nie ma" ?? Przeciętne przewody lelktryczne podłączone do aku i mające długośc jakieś 2 metry spokojnie na "koncach" dadzą 12V. No jedyne co to mogą się zjarać od amperarzu jeżeli będą za cieńkie. Jeżeli będa miąły te 1,5-2mm spokojnie będą "chodzić" Quote Link to post Share on other sites
Diablo Posted February 3, 2007 Report Share Posted February 3, 2007 Czyli miałem rację :) :P sorka za ot :) Quote Link to post Share on other sites
FireBurner Posted February 3, 2007 Report Share Posted February 3, 2007 Problem ze stabilizatorem jest taki, że nigdzie nie mogę znaleźć takiego, który poradzi sobie z prądem z AEGa. Wszystkie mają wydolność do 1A Mowilem, ze nie oplaca sie babrac w plynna regulacje i stabilizatory. Dostepne sa stabilizatory w postaci jednego ukladu scalonego, ktore maja wydajnosc do kilku amper (oczywiscie przy zastosowaniu odpowiedniego radiatora), ich koszt to kilkanascie zlotych/szt., ale w tym przypadku stabilizator musialby miec okolo 25A wdajnosci, wiec musialby to byc bardziej skomplikowany uklad niz jeden scalak. Musialoby to byc cos w podobie zasilacza do CB, ktore maja z reguly okolo 20A wydajnosci. Koszt takiego zasilacza to okolo 70-80 zl. Quote Link to post Share on other sites
marys1 Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 a nie można zrobić tego najprościej jak się da? potencjometr połączony tak, żeby regulował napięcie. Masz regulacje od 0 do max. A ograniczyć do 9V można chyba diodą zenera + jakiś radiator ( miejsca bedzie dużo. FET w obwodzie aega wytrzymuje te klikanaście amperów. Dość spory temat o tym jest. Quote Link to post Share on other sites
FireBurner Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 (edited) Nie da sie tego zrobic na rezystorach, wiec na potenciometrze tez nie bo potencjometr to nic innego jak rodzaj rezystora z plynna regulacja rezystancji. W tym przypadku dioda zenera tez nie ma racji bytu, i jeden FET tez nie zalatwia sprawy. Obciazenie pradem okolo 20A niestety wymusza bardziej skomplikowane i bardziej kosztowne rozwiazania niz jeden tranzystor, dioda czy potencjometr. Moim zdaniem szkoda zachodu. Edited February 6, 2007 by FireBurner Quote Link to post Share on other sites
marys1 Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 cóż nie jestem na takim etapie nauki, żeby rozwiązać taki problem ;) więc wierze Ci na słowo. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.