SebasTTan Posted May 19, 2008 Report Share Posted May 19, 2008 Tym razem przygotowałem dla was instrukcję jak wykonać w zaciszu domowym instalację dla około 30A obciążenia instalacji elektrycznej pracującej na przekaźniku samochodowym. Oszczędność jest duża gdyż jak wiadomo przy tuningu zespół styków spustu szybko się wypala przy dużych mocach broni. Wykonany w sposób jaki opisałem powinien wystarczyć wam minimum na 10 lat ;) Zapraszam do lektury. Pytania, uwagi i krytyka mile widziane. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted May 19, 2008 Report Share Posted May 19, 2008 Ogólnie super. Kiedyś nad tym myślałem ale nie miałem miejsca na przekaźnik w emce krótkiej :D. Takie pytanie czemu tylko 1mm^2? strasznie mało. Ja osobiście bardziej polecam dobre 1,5mm^2 i 2,5mm^2. Jedynek używam do podania sygnału na bazę tranzystora :D. Jest to ciekawa alternatywa dla mosfetów bez aktywnego hamulca. Quote Link to post Share on other sites
SebasTTan Posted May 19, 2008 Author Report Share Posted May 19, 2008 1mm w zupełności wystarczy dla prądu jaki będzie nimi płynął, oraz łatwiej znaleźć kawałek miejsca aby go przymocować do GB :) Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted May 19, 2008 Report Share Posted May 19, 2008 U mnie jedynki się grzały przy M130 nieznacznie ale zawsze ;) Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted May 19, 2008 Report Share Posted May 19, 2008 1mm^2 to stanowczo za mało dla przewidywanego obciażenia 30A (chyba że naprawde impulsowo, dla obciażenia oporowego). Innymi słowy - jeśli chcesz sterować tym grzałke włączając ją na 0,1s co 1s. Dla obciażenia stałego, a tym bardziej dla obciażenia indukcyjnego, jakim jest niewątpliwie silnik elektryczny normy przewidują (minimalnie) 1mm^2/10A (to z norm/doświadczenia pokoleń elektryków). Wychodzi z tego że kabel 3mm^2 to dobra średnica, ale i 2,5 sie nada. To tyle jeśli chodzi o strone teoretyczna... praktycznie to te 2,5 są mocno nadmiarowe, ale przyda się w przypadku a) długich serii, gdzie silnik będzie pobierał taki prąd przez kilka sekund b) awari, gdzie silnik się zatnie/przypali i pociągnie prąd zwarciowy - zanim bezpiecznik wyleci (bo jest zwłoczny) spalisz kabelek i nieestetycznie przypalisz body Reasumując, jeśli można - wstawcie grubsze kabelki, może nawet emaliowane druty, tam gdzie sie da. Pozatym - dlaczego przekaźnik, IMHO o wiele lepiej zastosować tranzystor MOS, który raz że łyka takie same, albo większe prąd, dwa że jest tańszy (znacznie, powiedziałbym nawet), trzy że ma krótszy czas "załączania" niż przekaźnik, co być moze nie ma znaczenia... a byc może ma. Te kilka ms może uratować nasze "życie". Ponadto w przekaźniku cewki wypalaja sie tak samo (prawie) jak w spuście, bo idea jest taka sama, a w tranzystoeze MOS nie ma sie co wypalać. Ponadto tranzystor jest wyraźnie mniejszy, nawet z radiatorem, który może sie dla 30A przydać. I jeszcze jedno pytanie - czemu bezpiecznik na low-side? Generalnie dobrym zwyczajem jest zakładanie takowego na gorącą żyłe... Pozdrawiam :) Quote Link to post Share on other sites
SebasTTan Posted May 20, 2008 Author Report Share Posted May 20, 2008 Panowie poczytajcie co ja do was piszę. Przewody 1mm są w małym obwodzie który zasila przekaźnik, przekaźnik pobiera prąd rzędu 10 - 20 mA. Przewody do zasilania silnika nie napisałem jakie gdyż nie wiem jakie zastosowano w stockowej broni. Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 A to wybacz, zwracam honor. Jednakże reszta pytań/kwestii/zastrzeżeń pozostaje nadal... ;) Quote Link to post Share on other sites
Viamortis Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Ghost666: może napiszesz dla nas lepszą instrukcję odnośnie lepszego sposobu? Będziemy wdzięczni jeśli będzie co najmniej tak użyteczna jak kolegi SebasTTana. Pozdrawiam. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 http://extreme-fire.com/ Quote Link to post Share on other sites
SebasTTan Posted May 20, 2008 Author Report Share Posted May 20, 2008 Ghost666: Nigdzie nie piszę o bezpieczniku zwłocznym. Nie wiem ile kosztuje tranzystor MOS ale przekaźnik do 10 zł Jeśli zrobisz przewody na wsuwki to wymiana zajmie ci około 30 sekund i nie trzeba rozbierać GB tak jak w przypadku zespołu styków. Wątpię aby ms miały tak znaczący wpływ na twoje życie, w końcu przy jednoczesnym lub nawet sekundowym trafieniu i tak schodzą obie osoby bez kłótni o te właśnie milisekundy. Zgodzę się z tobą że prąd płynie od + do - ale na schemacie łatwiej mi było narysować to odwrotnie. Poza tym przy tak małych obwodach wątpię aby miało to większe znaczenie. Jeśli czujesz się na siłach wykonaj proszę tak jak prosił kolega Viamortis instrukcję obwodu na tranzystorze MOS. Jeśli faktycznie jest tańsza o nawet 5 zł może faktycznie warto będzie zaoszczędzić jeszcze więcej. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Instrukcji jest pełno w temacie o masach więc po co jeszcze raz pisać. Quote Link to post Share on other sites
SebasTTan Posted May 21, 2008 Author Report Share Posted May 21, 2008 Ja niestety nie znalazłem żadnej, więc postanowiłem takową wykonać sam. Jeśli to się komuś nie podoba to wcale nie musi ani tego czytać ani tym bardziej wykonywać. Quote Link to post Share on other sites
Viamortis Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 Mnie się podoba SebasTTan :). Zdaje się, że kolega Ghost666 chciał się po prostu powymądrzać i pokazać jaki jest mądry. Twoja instrukcja jest pierwszą tego typu na jaką się natknąłem. Pozdrawiam. Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 Fakt faktem, na WMASGU nic nie widzę, a przysiągłbym że widziałem temat o tuningu tego typu. Jak tylko wrócę do domu poszukam w linkach i pokaże schemat, a jeśli nie uda mi się go znaleźć, to sam mogę narysować. A z ciekawszych rzeczy, które znalazłem szukając tego - http://wmasg.pl/forum/index.php?showtopic=30028 Linki _chyba_ nie działają, ale fajnie pokazuje to jak można jeszcze wykorzystać mosfeta - układ, który po 3 strzałach odłącza silnik, obojętnie w jakiej pozycji jest spust. To działa, mój kumpel już coś takiego wykonał, ja sie póki co biorę. Ponadto: Viamortis, nie, nie chciałem się powymądrzać, chciałem zwrócić uwagę że jest to nie jedyne i niekoniecznie najlepsze rozwiązanie wypalających się styków. Quote Link to post Share on other sites
Pasti Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 Lamerskie pytanie: do jakich tuningów byłby zalecany ten zestaw(rozumiem że m150 to już na pewno :) )? Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 (edited) Na wmasgu były linki do schematów z mosfetami i nawet pełne instrukcje jak je wykonać. I żeby nie było nie neguję tej instrukcji ale zachęcam do używania mosów bo są mniejsze. Edited May 21, 2008 by KicpA Quote Link to post Share on other sites
SebasTTan Posted May 22, 2008 Author Report Share Posted May 22, 2008 Jeśli faktycznie zachęcasz to poproszę o jakiś działający link z polską instrukcją wykonania. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted May 22, 2008 Report Share Posted May 22, 2008 Polskiej nie ma. Ale za to jest cały temat który zawiera chyba z 6 różnych schematów. Quote Link to post Share on other sites
slepy Posted June 2, 2008 Report Share Posted June 2, 2008 Nie chce zakładać nowego tematu, a informacji na interesujący mnie temat nie znalazłem. Więc... http://allegro.pl/item375300448__aeg_mosfe..._gds_4002_.html Czy może ktoś coś powiedzieć na temat tego układu mosfet? Będzie sprawować się lepiej niż opisany w pierwszym poście patent, no i pytanie najważniejsze - wart te 40 zeta czy lepiej odpuścić? Obecnie w AEGu nie mam nawet bezpiecznika. Po up'ie i wymianie kabli wywaliłem bezpiecznik z układu i ostatecznie uzyskałem świetną reakcje na spust i dość fajny ROF, jednak będę spał spokojnie, jeśli coś będzie zabezpieczało elektryke... Quote Link to post Share on other sites
misiek009 Posted June 3, 2008 Report Share Posted June 3, 2008 To nie zabezpieczy elektryki... Ale co do samego układu - wart swojej ceny. Jakbyś chciał sam takie cudo lutować to wyjdzie cię trochę drożej niż to (z przesyłkami). Wiem - sam pokusiłem się na lutowanie. Tranzystor jaki tam siedzi to IRL3713PBF Quote Link to post Share on other sites
slepy Posted June 3, 2008 Report Share Posted June 3, 2008 Więc mówisz, że ten mosfet z linka + bezpiecznik (25A? Czy inny jakiś?) będzie dobrym rozwiązaniem? Myśle, że w takim razie zainwestuje w ten układ z linka. Quote Link to post Share on other sites
misiek009 Posted June 3, 2008 Report Share Posted June 3, 2008 No weź bezpiecznik z 25 - 30A i ten układzik i będzie lux. GDS4001 oparty jest o chyba najlepszy mosfet do takich zastosowań jaki widziałem. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted June 3, 2008 Report Share Posted June 3, 2008 (edited) misiek każdą część zamawiałeś osobno że ci to drożej wyszło. Układ który ja robiłem na 2 mosfetach i parę elementów wyszedł grosze. Coś koło 20zl. Też na irl3713 i z hamulcem na innym fecie. Edited June 3, 2008 by KicpA Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted June 4, 2008 Report Share Posted June 4, 2008 Czemu drożej? ten tranzystor jest aż tak drogi? 40zł jak za układ na jednym fecie wydaje mi sie sporą ceną. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted June 4, 2008 Report Share Posted June 4, 2008 Za irl3713 krzyczą sobie aż 3,99 ;) Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.