Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Elektryka do tuningów


Recommended Posts

Tym razem przygotowałem dla was instrukcję

jak wykonać w zaciszu domowym instalację dla

około 30A obciążenia instalacji elektrycznej

pracującej na przekaźniku samochodowym.

Oszczędność jest duża gdyż jak wiadomo

przy tuningu zespół styków spustu szybko się

wypala przy dużych mocach broni.

 

Wykonany w sposób jaki opisałem powinien

wystarczyć wam minimum na 10 lat ;)

 

Zapraszam do lektury.

 

 

Pytania, uwagi i krytyka mile widziane.

Link to post
Share on other sites

Ogólnie super. Kiedyś nad tym myślałem ale nie miałem miejsca na przekaźnik w emce krótkiej :D. Takie pytanie czemu tylko 1mm^2? strasznie mało. Ja osobiście bardziej polecam dobre 1,5mm^2 i 2,5mm^2. Jedynek używam do podania sygnału na bazę tranzystora :D. Jest to ciekawa alternatywa dla mosfetów bez aktywnego hamulca.

Link to post
Share on other sites

1mm^2 to stanowczo za mało dla przewidywanego obciażenia 30A (chyba że naprawde impulsowo, dla obciażenia oporowego). Innymi słowy - jeśli chcesz sterować tym grzałke włączając ją na 0,1s co 1s.

Dla obciażenia stałego, a tym bardziej dla obciażenia indukcyjnego, jakim jest niewątpliwie silnik elektryczny normy przewidują (minimalnie) 1mm^2/10A (to z norm/doświadczenia pokoleń elektryków). Wychodzi z tego że kabel 3mm^2 to dobra średnica, ale i 2,5 sie nada.

To tyle jeśli chodzi o strone teoretyczna... praktycznie to te 2,5 są mocno nadmiarowe, ale przyda się w przypadku

a) długich serii, gdzie silnik będzie pobierał taki prąd przez kilka sekund

b) awari, gdzie silnik się zatnie/przypali i pociągnie prąd zwarciowy - zanim bezpiecznik wyleci (bo jest zwłoczny) spalisz kabelek i nieestetycznie przypalisz body

Reasumując, jeśli można - wstawcie grubsze kabelki, może nawet emaliowane druty, tam gdzie sie da.

 

Pozatym - dlaczego przekaźnik, IMHO o wiele lepiej zastosować tranzystor MOS, który raz że łyka takie same, albo większe prąd, dwa że jest tańszy (znacznie, powiedziałbym nawet), trzy że ma krótszy czas "załączania" niż przekaźnik, co być moze nie ma znaczenia... a byc może ma. Te kilka ms może uratować nasze "życie". Ponadto w przekaźniku cewki wypalaja sie tak samo (prawie) jak w spuście, bo idea jest taka sama, a w tranzystoeze MOS nie ma sie co wypalać. Ponadto tranzystor jest wyraźnie mniejszy, nawet z radiatorem, który może sie dla 30A przydać.

 

I jeszcze jedno pytanie - czemu bezpiecznik na low-side? Generalnie dobrym zwyczajem jest zakładanie takowego na gorącą żyłe...

 

Pozdrawiam :)

Link to post
Share on other sites

Panowie poczytajcie co ja do was piszę.

Przewody 1mm są w małym obwodzie który zasila przekaźnik,

przekaźnik pobiera prąd rzędu 10 - 20 mA.

Przewody do zasilania silnika nie napisałem jakie gdyż nie wiem

jakie zastosowano w stockowej broni.

Link to post
Share on other sites

Ghost666:

Nigdzie nie piszę o bezpieczniku zwłocznym.

Nie wiem ile kosztuje tranzystor MOS ale przekaźnik do 10 zł

Jeśli zrobisz przewody na wsuwki to wymiana zajmie ci

około 30 sekund i nie trzeba rozbierać GB tak jak w przypadku

zespołu styków.

Wątpię aby ms miały tak znaczący wpływ na twoje życie,

w końcu przy jednoczesnym lub nawet sekundowym trafieniu

i tak schodzą obie osoby bez kłótni o te właśnie milisekundy.

 

 

Zgodzę się z tobą że prąd płynie od + do -

ale na schemacie łatwiej mi było narysować to odwrotnie.

Poza tym przy tak małych obwodach wątpię aby miało to większe znaczenie.

 

 

 

Jeśli czujesz się na siłach wykonaj proszę tak jak prosił kolega Viamortis

instrukcję obwodu na tranzystorze MOS. Jeśli faktycznie jest tańsza o nawet 5 zł

może faktycznie warto będzie zaoszczędzić jeszcze więcej.

Link to post
Share on other sites

Fakt faktem, na WMASGU nic nie widzę, a przysiągłbym że widziałem temat o tuningu tego typu. Jak tylko wrócę do domu poszukam w linkach i pokaże schemat, a jeśli nie uda mi się go znaleźć, to sam mogę narysować.

 

A z ciekawszych rzeczy, które znalazłem szukając tego - http://wmasg.pl/forum/index.php?showtopic=30028

Linki _chyba_ nie działają, ale fajnie pokazuje to jak można jeszcze wykorzystać mosfeta - układ, który po 3 strzałach odłącza silnik, obojętnie w jakiej pozycji jest spust. To działa, mój kumpel już coś takiego wykonał, ja sie póki co biorę.

 

Ponadto: Viamortis, nie, nie chciałem się powymądrzać, chciałem zwrócić uwagę że jest to nie jedyne i niekoniecznie najlepsze rozwiązanie wypalających się styków.

Link to post
Share on other sites

Na wmasgu były linki do schematów z mosfetami i nawet pełne instrukcje jak je wykonać.

 

I żeby nie było nie neguję tej instrukcji ale zachęcam do używania mosów bo są mniejsze.

Edited by KicpA
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Nie chce zakładać nowego tematu, a informacji na interesujący mnie temat nie znalazłem. Więc...

 

http://allegro.pl/item375300448__aeg_mosfe..._gds_4002_.html

 

Czy może ktoś coś powiedzieć na temat tego układu mosfet? Będzie sprawować się lepiej niż opisany w pierwszym poście patent, no i pytanie najważniejsze - wart te 40 zeta czy lepiej odpuścić?

 

Obecnie w AEGu nie mam nawet bezpiecznika. Po up'ie i wymianie kabli wywaliłem bezpiecznik z układu i ostatecznie uzyskałem świetną reakcje na spust i dość fajny ROF, jednak będę spał spokojnie, jeśli coś będzie zabezpieczało elektryke...

Link to post
Share on other sites

To nie zabezpieczy elektryki... Ale co do samego układu - wart swojej ceny. Jakbyś chciał sam takie cudo lutować to wyjdzie cię trochę drożej niż to (z przesyłkami). Wiem - sam pokusiłem się na lutowanie. Tranzystor jaki tam siedzi to IRL3713PBF

Link to post
Share on other sites

misiek każdą część zamawiałeś osobno że ci to drożej wyszło. Układ który ja robiłem na 2 mosfetach i parę elementów wyszedł grosze. Coś koło 20zl. Też na irl3713 i z hamulcem na innym fecie.

Edited by KicpA
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...