ludi2010 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 (edited) Witam, jak zmierzyć fps bez chrono? Słyszałem ,że podobno da radę, tylko jak to się robi? Edited January 5, 2011 by ludi2010 Quote Link to post Share on other sites
ALABASTER Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Nie da się. Można zmajstrować chrono samodzielnie ale trzeba mieć smykałkę do elektroniki. W przybliżeniu fps dla danej repliki można oszacować na podstawie zamontowanej sprężyny. Quote Link to post Share on other sites
AnR Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Nie da się. Quote Link to post Share on other sites
Pik Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Da się :D. Musisz mieć kamerę do wykonywania zwolnionych ujęć :D. Musisz mieć do tego skalę. Klatka po klatce, przy znanej częstotliwości klatek porównasz dystans, jaki pokonuje kulka. Wyliczając wszystko spokojnie dojdziesz do szybkości kulki. To rozwiązanie zapewne jest tak proste i tanie, że spokojnie będziesz mógł za tę kasę pojechać po chrono na Tajwan i z nim wrócić :D. Quote Link to post Share on other sites
jos Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 (edited) Słyszałem o pewnym sposobie z wykorzystaniem mikrofonu komputerowego. Na dystansie X metrów po środku ustawia się mikrofon. Na jednym końcu lufa a na drugim cel (ważne, żeby było wyraźnie słychać trafienie). Rejestrator dźwięku rejestruje wystrzał i odbicie się kulki. Dzięki temu można na wykresie wyliczyć (podobnie można sobie sprawdzić rof) czas jaki kulka potrzebuje do przebycia danego dystansu. A wzór na prędkość jest prosty. Tyle, że: - pomiar nie odbędzie się bezpośrednio przy końcu lufy tak jak w chrono tylko na dużym dystansie a wtedy kulka mocno zwolni - dystans musi być na tyle duży by nagrywarka dźwięku nie zarejestrowała strzału i trafienia jak jednego dźwięku - wynikiem będzie średnia prędkość z jaką kulka przebyła Xm a nie „klasyczne” fpsy czy m/s-y. - pewnie wynik będzie na tyle niedokładny, że nie ma sensu tego robić. Ale da się. Mniej-więcej. Edited January 5, 2011 by jos Quote Link to post Share on other sites
AnR Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 A idź z tym pomiarem. Quote Link to post Share on other sites
dobry_mudzyn_z_afryka Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Jak kupię chrono to sprawdzę metodę josa, ciekaw jestem ile to "mniej więcej" wynosi ;) Quote Link to post Share on other sites
Marcin_eM Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Nie mając chrono tylko aparat cyfrowy, w którym mogę ustawić samemu czas (tryb S) zrobiłbym tak: -ustawiłbym czarne, ewentualnie ciemne, tło pod ścianą i zrobił skalę np kratka 5x5 cm -następnie na możliwie dużej ogniskowej by zminimalizować zniekształcenia obrazu ustawiłbym aparat tak, by obejmował te tło -zadbałbym o dobre oświetlenie -poprosiłbym kolegę by naparzał na auto :P równolegle do płaszczyzny tła i możliwie jak najbliżej jej -sam pstryknąłbym parę fot, najlepiej w trybie seryjnym -i tak metodą prób i błędów, po wystrzeleniu pewnie niemałej ilości kulek doszedłbym do tego jakie ustawienia czasu są najlepsze, a na następnie na kompie badając długość smugi na zdjęciu wyliczyłbym przybliżoną wartość prędkości kulki ale, jak to napisał AnR A idź z tym pomiarem. ;)Więc lepiej udać się do kogoś, kto ma i za przysłowiowe piwo zmierzy Ci te fpsy. Albo do sklepu, tam mierzą odpłatnie. Quote Link to post Share on other sites
zaki123 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 (edited) ja wrócę do tego, co jos napisał, bo gdzieś, kiedyś o tym czytałem. 1. nie X metrów tylko 1m 2. mokrofon ustawiasz w odległości 0,5m (czyli na połowie dystansu) owijasz replike jakimiś poduszkami, żeby nie było słychać silnika i zębatek (ważne, bo przez to powstaje za dużo pików na wykresie 3. najpierw przeprowadzasz z 10 wystrzałów i analizujesz który pik jest od czego (jako szum powinno zarejestrować prace gb, jaki 1 wyraźny pik- udeżenie tłoka o dno cylindra, 2 pik to opuszczenie lufy przez kulke, 3 to uderzenie oto, co ustawołeś metr od lufy. taka jest teoria, więc będziesz musiał sam to dokładnie rozszyfrować) 4. do obliczania najlepiej jest użyć jakiegoś programu do obróbki dźwięku. Ważne, żeby można było policzyc ile milisekund mineło od opuszczenia lufy do udeżenia o cel. 5. ja użyłbym jakiejś blachy, żeby było słuchać co do wypowiedzi Pika. A masz taką kamerę? metoda przyjemna, tylko sprzęt w cenie z 4-5 chrono Edited January 5, 2011 by zaki123 Quote Link to post Share on other sites
dobry_mudzyn_z_afryka Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Nie mając chrono tylko aparat cyfrowy, w którym mogę ustawić samemu czas (tryb S) zrobiłbym tak:-ustawiłbym czarne, ewentualnie ciemne, tło pod ścianą i zrobił skalę np kratka 5x5 cm-następnie na możliwie dużej ogniskowej by zminimalizować zniekształcenia obrazu ustawiłbym aparat tak, by obejmował te tło-zadbałbym o dobre oświetlenie-poprosiłbym kolegę by naparzał na auto :P równolegle do płaszczyzny tła i możliwie jak najbliżej jej-sam pstryknąłbym parę fot, najlepiej w trybie seryjnym-i tak metodą prób i błędów, po wystrzeleniu pewnie niemałej ilości kulek doszedłbym do tego jakie ustawienia czasu są najlepsze, a na następnie na kompie badając długość smugi na zdjęciu wyliczyłbym przybliżoną wartość prędkości kulkiale, jak to napisał AnR ;)Więc lepiej udać się do kogoś, kto ma i za przysłowiowe piwo zmierzy Ci te fpsy. Albo do sklepu, tam mierzą odpłatnie. A to nie lepiej za pomocą dobrej kamery nagrać film? Masz tam conajmniej 24 klatki/sekunde, zdjęć aparatem w trybie sekwenci masz mniej. Quote Link to post Share on other sites
Marcin_eM Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 (edited) A nie powiem Ci bo nie obcowałem z taką kamerą. Być może stopklatka wystarczy by to policzyć. Czym by się nie robiło liczy się idea ;) ---EDIT--- Tu jeszcze jest kwestia czy cały ten czas (1/24 s) został wykorzystany na zapis obrazu. Jako, że z kamerami do czynienia nie miałem opieram się tylko na doświadczeniach z lustrzanek. Przy dobrym oświetleniu może być to krótszy zapis niż 1/24 s aż dojdziemy do efektu z filmu Szeregowiec Ryan :P Nie wiem, czy można zobaczyć to w EXIFie, czy nie. Edited January 5, 2011 by Marcin_eM Quote Link to post Share on other sites
johny13 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 (edited) Da sie zmierzyc na 3 sposoby, ktore sa znacznie tansze i znacznie prostrze: - test puszki, o ktorym wiekszosc tutaj zapomniala: koszt puszki coca cola - 1zl :rolleyes: ( tylko nie bierz puszki od red bull'a bo kulka wyleci ci w kosmos :teeth: ) 1 scianka…………….290+FPS 2 scianki…………..340+FPS spod srodek………385+FPS* spod krawedz………...450+FPS gorny srodek…………..470+FPS gorna krawedz……………500+FPS - znajac czas oraz odleglosc, jestes w stanie obliczyc predkosc kulki ;) predkosc = droga : czas :cool: - znajac sile sprezyny >>> KLIK <<< Pomiary nie sa idealnie dokladne,ale daja mozliwosc poznania orientacyjnej predkosci wylotowej. Edited January 5, 2011 by johny13 Quote Link to post Share on other sites
wiciok Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 (edited) predkosc = droga : czas Tylko w ruchu jednostajnym. Ruch kulki jest zmienny. Przy małej odległości nie powinno być problemów, ale pomiar i tak będzie niedokładny. Edited January 5, 2011 by wiciok Quote Link to post Share on other sites
Widmo34 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 jest tez test puszki... johny13 ubiegłes mnie.. Quote Link to post Share on other sites
dobry_mudzyn_z_afryka Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Dobra, właśnie mierzyłem fpsy za pomocą puszki. Kulka przebiła 2 ścianki a jak strzelałem w denko to jest dziura ale kulka nie wpadła du puszki tylko się odbiła, nie wiele brakowało a by się udało. To ile mam fpsów? :P Mam springa M100 więc wynik wydaje się być dobry chociaż robiąc próbę papierka, papierowe kółko wzbijało się w powietrze na wysokość mniej więcej połowy wsadzonego maga :P Quote Link to post Share on other sites
Widmo34 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 (edited) wiem ze jak przebije deńko puszki to replika ma cos około 380 fps wiec skoro nie dało rady to bedzie mniej niz 380 czyli moze cos ok 360... Edited January 5, 2011 by Widmo34 Quote Link to post Share on other sites
zaki123 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 (edited) kamera 24 k/s :hahaha: dajmy przykład 100m/s, przy 24fps (frames per second/klatek na sekunde, bo tak mi łatwiej :blush: ) kulka przebędzie (nie wliczając oporu powietrza i tego że to niemożliwe przy takiej mocy) 100m, czyli w 1/24 czyli 1 klatka nagrania 4,17m. jakim cudem ustawisz kamerę tak, jak masz badzo dobrej jakości kamere wkęcącą w full HD to może zdołasz coś z tym zrobić. aparaty cyfrowe, przynajmniej niektóre (np mój Canon PowerShot a570) mogą kręcić film "szybciej", bo akurat mój nawet do 60fps, czyli kulka w czasie nagrania 1 klatki pokona 1,67m, tyle że przy rozdzielczości bodajże 640x400 ja kulki bym tam pewnie nawet nie dostrzegł na tyle, aby obliczyć z jaka prędkością się porusza. Do "bawienia się" w takie rzeczy potrzeba kamery do zdjęć poklatkowych i przynajmniej z 400fps. Z aparatem i robieniem zdjęć może się udać, ale potrzebna jest wiedza wejściowa czyli ile mniej-więcej mamy fpsów lub m/s w karabinku. PS. nie chcę się czepiać, ale metoda z puszką to mierzenie energii kinetycznej a nie fpsów. Oczywiście wiem, że Ek, jeśli znamy mase kulek, przekłada się na fpsy. PS2. przy próbach z aparatem trzeba policzyć jaki czas ekspozycji ("mrugnięcia przysłony") trzeba ustawić dany aparat, doroviś skale tak jak przy kamerach (np do 5cm biała kreska na czarnym tle) i mieć szczęście, że zarejestruje się całą smugę pozostawiona przez kulkę, bo jednak tu farta trzeba mieć :blush: Edited January 5, 2011 by zaki123 Quote Link to post Share on other sites
AnR Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Albo do sklepu, tam mierzą odpłatnie. No, u mnie za kupno kawy do sklepu można mierzyć do umrzenia. :F Quote Link to post Share on other sites
zaki123 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 No, u mnie za kupno kawy do sklepu można mierzyć do umrzenia. :F umrzenia baterii czy tego, kto mierzy? tak się pytam :blink: Quote Link to post Share on other sites
dobry_mudzyn_z_afryka Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 kamera 24 k/s :hahaha: Dlatego napisałem minimum :P Przy 24 to nie ma sensu, przy 60 już prędzej ale przyda się więcej, lepsze to niż cykanie fotek w trybie sekwencji aparatem :P Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Test puszki- kupsko. Test z mikrofonem ale inna metoda (2 piezogłośniczki przyklejone do 2 kartek papieru w znanej odległości) jest czoko. Quote Link to post Share on other sites
zaki123 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Test z mikrofonem ale inna metoda (2 piezogłośniczki przyklejone do 2 kartek papieru w znanej odległości) jest czoko. a możesz wyjaśnić jak byś to zmontował? mamy strzelać do tych glośników czy jak? bo nie rozumiem Quote Link to post Share on other sites
Marcin_eM Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 No, u mnie za kupno kawy do sklepu można mierzyć do umrzenia. :F Szkoda, że nie masz sklepu w Trójmieście :biggrin: Quote Link to post Share on other sites
Viamortis Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Ja mam pomysł! Do skrzynki po warzywach wkładasz pionowo kwadratowe płaty kartonu, tak żeby sztywno siedziały. Tworzysz w ten sposób serię barier. Kartony się nie stykają ze sobą. Wywalasz przednią i tylną ściankę skrzynki. Bierzesz repliki kontrolne (np. 300, 350, 450 fps) i walisz żeby porównać ile kartonów przebije kulka. A potem tylko wymieniasz wkłady. :cool: Quote Link to post Share on other sites
zaki123 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 eleganckie rozwiązanie i dokładniejsze niż z tą puszką Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.