Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Pytanie odnośnie tłoków


Recommended Posts

Będzie to związane z ciśnieniem wylatywanego powietrza. Chociaż mam wrażenie, że prędkość tłoka = twardość sprężyny z błędem +-10m/s.

 

EDIT: Końcowa prędkość oczywiście. Na pewno przydadzą się takie wzorki, jak Fx=-kx oraz a=F/m. A także F=-Fx. W razie pytań - karta wzorów z fizyki.

Edited by SirHawk
Link to post
Share on other sites

Uch, źle się wyraziłem :D. Rzecz jasna, chodziło mi o błąd w obliczeniach w prędkości tłoka (twardość sprężyny to N/m, wiem :P). A za twardość wstawić oznaczenie cyfrowe po M, tudzież SP. Mam też na uwadze istnienie oznaczeń w procentach, ale jak to przełożyć - nie wiem.

 

Albo po prostu zawiesić ciężarek o jakiejś znanej masie, sprawdzić odchylenie (nasz x) i skorzystać z Fn=-Fx. Powinno się otrzymać "k".

 

EDIT: współczynnik sprężstości, nie twardość! Ych...

Edited by SirHawk
Link to post
Share on other sites
Chociaż mam wrażenie, że prędkość tłoka = twardość sprężyny z błędem +-10m/s.

No to by było idealne wyjście, choć wydaje mi się to za "zbyt proste" rozwiązanie :icon_razz:

 

A co do mierzenia niutonometro-ciężarkiem to hmmm....

Edited by Tomek P-ń
Link to post
Share on other sites

Nagraj sobie na kompa pracę gearboxa. W programie do obróbki dźwięku wychwycisz moment końca naciągania sprężyny i uderzenia głowicy tłoka o głowicę cylindra i wyznaczysz z tego czas. Zmierz drogę jaką przebywa tłok. Podstaw dane pod wzór na prędkość i gotowe.

Link to post
Share on other sites

Więc trzeba zrobić to na trzy sposoby:

1. Zakładamy, że jednak jest rozprężenie o stałej sile. Wtedy wykorzystujesz wzorki, które wcześniej podałem, jednak wynik może być nieprawdziwy.

 

2. Pozostajemy przy realiach i robimy to sposobem treda211. Jednak wtedy wyjdzie prędkość średnia, która będzie odbiegała od końcowej.

 

3. Rozbierasz GB, wyjmujesz sprężynę, tłok i prowadnicę, prowadnicę montujesz w poziomej blokadzie, dorysowujesz na kartonie skalę, ściskasz sprężynę z tłokiem i puszczasz. Masz v końcowe :D.

Link to post
Share on other sites

No nie masz. Bo nestety ale tłok spręża przed sobą powietrze (praca). Już na sucho słychać, że tłok zapyla szybciej, bez nawet samej gł cylindra tłok będzie miał o wieeele większą prędkość. Nie jestem w ogóle przekonany czy jest to do zrobienia prostymi, domowymi metodami.

 

Przy metodzie 1. otrzymamy wyniki z kosmosu, odpada. Poza tym jak obliczyć (PROSTYMI METODAMI) jaki opór stawia sprężone powietrze?

 

Metoda 2. niestety też nie bardzo ale prędzej. Można założyć ruch przyspieszony, dobrać tylko odpowiednią funkcję przyspieszenia (tłok jest pchany coraz słabiej przez sprężynę ale jednocześnie ma coraz większą prędkość).

 

Metoda 3. odpada z powodu które napisałem na początku.

 

 

Widzę tak, albo znajdujemy sensowną metodę pomiaru albo zostaje nam obliczenie a tu bez całeczek potrójnych i powierzchniowych się nie obejdzie na moje oko. No, albo poszukać jakiegoś oprogramowania :icon_biggrin:.

 

Licek, bez kulki nie dostaniesz rzeczywistego pomiaru. No i nie wiem czy istnieją takie dalmierze.

Edited by dexterkrak
Link to post
Share on other sites

Różnica między prędkościami w poszczególnych fazach drogi tłoka jest tak znikoma, że możemy potraktować to jako błąd pomiarowy. Nie wiem do czego jest potrzebna ta wartość, ale wyliczona w ten sposób co podałem napewno wystarczy. No chyba, że kolega Tomek P-Ń buduje zegar atomowy na bazie gearboxa :)

 

Edit: A może kolega podzielłby się informacją, nad jakim projektem pracuje?

Edited by tred211
Link to post
Share on other sites

Na oko :icon_smile:. Chodzi poprostu o to, że to Według mnie jest jedyna najprostrza metoda pomiaru (dająca mimo wszystko dobry wynik), a każda inna jest o tyle problematyczna, że nie wystarczy dokonać tylko pomiaru (który wymga większej inwencji twórczej) ale rozłożyć matematycznie ruch tłoka.

 

Do tego celu trzeba byłoby zmodyfikować tłok (oczywiście w zależności jak dokłądny pomiar byśmy chcieli uzyskać). Zdystansować głowice tłoka od głowicy cylindra. Ten dystans byłby naszym ds. Wykonujemy wtedy dwa pomiary jeden bez dystansu jeden z dystansem. Wtedy określimy w jakim czasie tłok przebędzie ds i wyznaczymy mniej więcej dokładną prędkść końcową tłoka ( im mniejsze ds tym dokładniejszy wynik)

Link to post
Share on other sites

Różnica między prędkościami w poszczególnych fazach drogi tłoka jest tak znikoma, że możemy potraktować to jako błąd pomiarowy.

 

Skąd taki wniosek? To przypuszczenia czy podeprzesz to jakimś dowodem? Prędkość początkowa zależy też od oporów głowicy tłoka i cylindra, dochodzi do tego hamowanie sprężonym powietrzem (tym większe im szczelniejszy układ i mniejsza bezwładnośc głowicy i tłoka).

 

Może są to wartosci pomijalne może nie...

Link to post
Share on other sites

Ludu mój ludu......

 

Gdyby kolega Tomek napisałby do czego to potrzebuje to ułatwiłoby dyskusję.

 

Wniosek jeden. Prędkość średnia dla różnych sprężyn będzie inna.

 

Jeżeli kolega Tomek chce mieć podaną prędkość tłoka w poszczególnych fazach cyklu należy wyznaczyć ds dla każdej fazy ruchu. Im ds mniejsze tym pomiar musi być bardziej wyrafinowany. Tylko po co ta dyskusja skąd ja takie wnioski wyciągam itd. NIe wiemy do czego potrzebna jest ta wartość. I według mnie prędkość średnia od prędkośći końcowej tłoka jest na tyle zbliżona, że możemy pominąć ten błąd i uprościć pomiar. A to, że różni się w poszczególnych fazach ruchu to nie podlega dyskusji. Ale widzę, że są osoby, które chcą się wykazać wiedzą ;)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...