Tomek P-ń Posted November 22, 2012 Report Share Posted November 22, 2012 Może to wydfać się trochę dziwne, ale chciałbym się dowiedzieć z jaką prędkością porusza się typowy tłok w momencie wystarzału. Załóżmy, że sprężyna to m150 Quote Link to post Share on other sites
morf420 Posted November 22, 2012 Report Share Posted November 22, 2012 O.o a po co Ci taka informacja. Trzeba by się chyba zagłębić w rofa by wycisnąć takie informacje. Quote Link to post Share on other sites
Tomek P-ń Posted November 22, 2012 Author Report Share Posted November 22, 2012 O.o a po co Ci taka informacja. Projekt nad którym pracuję :) Niestety nie jestem w stanie określić precyzyjnie właściwości sprężyn używanych w replikach, i stąd takie pytanie. Quote Link to post Share on other sites
SirHawk Posted November 22, 2012 Report Share Posted November 22, 2012 (edited) Będzie to związane z ciśnieniem wylatywanego powietrza. Chociaż mam wrażenie, że prędkość tłoka = twardość sprężyny z błędem +-10m/s. EDIT: Końcowa prędkość oczywiście. Na pewno przydadzą się takie wzorki, jak Fx=-kx oraz a=F/m. A także F=-Fx. W razie pytań - karta wzorów z fizyki. Edited November 22, 2012 by SirHawk Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 22, 2012 Report Share Posted November 22, 2012 Chociaż mam wrażenie, że prędkość tłoka = twardość sprężyny z błędem +-10m/s. to jak to nazwałeś "twardość sprężyny podaje się w m/s?! Quote Link to post Share on other sites
SirHawk Posted November 22, 2012 Report Share Posted November 22, 2012 (edited) Uch, źle się wyraziłem :D. Rzecz jasna, chodziło mi o błąd w obliczeniach w prędkości tłoka (twardość sprężyny to N/m, wiem :P). A za twardość wstawić oznaczenie cyfrowe po M, tudzież SP. Mam też na uwadze istnienie oznaczeń w procentach, ale jak to przełożyć - nie wiem. Albo po prostu zawiesić ciężarek o jakiejś znanej masie, sprawdzić odchylenie (nasz x) i skorzystać z Fn=-Fx. Powinno się otrzymać "k". EDIT: współczynnik sprężstości, nie twardość! Ych... Edited November 22, 2012 by SirHawk Quote Link to post Share on other sites
Tomek P-ń Posted November 22, 2012 Author Report Share Posted November 22, 2012 (edited) Chociaż mam wrażenie, że prędkość tłoka = twardość sprężyny z błędem +-10m/s. No to by było idealne wyjście, choć wydaje mi się to za "zbyt proste" rozwiązanie :icon_razz: A co do mierzenia niutonometro-ciężarkiem to hmmm.... Edited November 22, 2012 by Tomek P-ń Quote Link to post Share on other sites
tred211 Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Nagraj sobie na kompa pracę gearboxa. W programie do obróbki dźwięku wychwycisz moment końca naciągania sprężyny i uderzenia głowicy tłoka o głowicę cylindra i wyznaczysz z tego czas. Zmierz drogę jaką przebywa tłok. Podstaw dane pod wzór na prędkość i gotowe. Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Tyle, że nie jest to prędkość jednostajna. Nawet założenie, że jest to ruch jednostajnie przyspieszony może być zbyt daleko posuniętym wnioskiem. Quote Link to post Share on other sites
SirHawk Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Tylko, czy faktycznie jest istotne, jaki ruch jest wykonywany? Moim zdaniem najistotniejsza jest prędkość końcowa tłoka. Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 A jak chcesz ją ustalić jesli nie wiesz jak porusza się tłok? Quote Link to post Share on other sites
hellmans Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Prędkość w metrach na sekundę dla sprężyn to prędkość wylotowa kulki którą osiągnie replika na tej sprężynie. Nie ma to żadnego związku z poruszaniem się tłoka. Być może uda Ci sie to za pomocą mikrofonulub szybkiej kamery skierowanej na GB z cylindrem typ 1. Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Nie wiem o czym Ty piszeszesz ale chyba nie o tym o czym my. My zastanawiamy się nad prędkością końcową tłoka, a nie wylotową kulki. Quote Link to post Share on other sites
SirHawk Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Sprężyny o niejednakowych zwojach nie rozprężają się ze stałą siłą? Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Oczywiście, że nie. Sprężyna to sprężyna, fizyka to fizyka... a marketing to marketing. Quote Link to post Share on other sites
SirHawk Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Więc trzeba zrobić to na trzy sposoby: 1. Zakładamy, że jednak jest rozprężenie o stałej sile. Wtedy wykorzystujesz wzorki, które wcześniej podałem, jednak wynik może być nieprawdziwy. 2. Pozostajemy przy realiach i robimy to sposobem treda211. Jednak wtedy wyjdzie prędkość średnia, która będzie odbiegała od końcowej. 3. Rozbierasz GB, wyjmujesz sprężynę, tłok i prowadnicę, prowadnicę montujesz w poziomej blokadzie, dorysowujesz na kartonie skalę, ściskasz sprężynę z tłokiem i puszczasz. Masz v końcowe :D. Quote Link to post Share on other sites
l_isek Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Skieruj dalmierz w wylot dyszy podepnij do kompa niech ci narysuje wykres odległości w czasie i gotowe. Nie wiem tylko zkąd weźmierz takie narzędzia pomiarowe ale poszukaj może na jakięjś uczelni albo na laborkach pomiarowych Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 (edited) No nie masz. Bo nestety ale tłok spręża przed sobą powietrze (praca). Już na sucho słychać, że tłok zapyla szybciej, bez nawet samej gł cylindra tłok będzie miał o wieeele większą prędkość. Nie jestem w ogóle przekonany czy jest to do zrobienia prostymi, domowymi metodami. Przy metodzie 1. otrzymamy wyniki z kosmosu, odpada. Poza tym jak obliczyć (PROSTYMI METODAMI) jaki opór stawia sprężone powietrze? Metoda 2. niestety też nie bardzo ale prędzej. Można założyć ruch przyspieszony, dobrać tylko odpowiednią funkcję przyspieszenia (tłok jest pchany coraz słabiej przez sprężynę ale jednocześnie ma coraz większą prędkość). Metoda 3. odpada z powodu które napisałem na początku. Widzę tak, albo znajdujemy sensowną metodę pomiaru albo zostaje nam obliczenie a tu bez całeczek potrójnych i powierzchniowych się nie obejdzie na moje oko. No, albo poszukać jakiegoś oprogramowania :icon_biggrin:. Licek, bez kulki nie dostaniesz rzeczywistego pomiaru. No i nie wiem czy istnieją takie dalmierze. Edited November 23, 2012 by dexterkrak Quote Link to post Share on other sites
tred211 Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 (edited) Różnica między prędkościami w poszczególnych fazach drogi tłoka jest tak znikoma, że możemy potraktować to jako błąd pomiarowy. Nie wiem do czego jest potrzebna ta wartość, ale wyliczona w ten sposób co podałem napewno wystarczy. No chyba, że kolega Tomek P-Ń buduje zegar atomowy na bazie gearboxa :) Edit: A może kolega podzielłby się informacją, nad jakim projektem pracuje? Edited November 23, 2012 by tred211 Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Skąd wniosek, że tłok porusza się na tyle jednostajnym ruchem, że można pominąć różnice w prędkości? Quote Link to post Share on other sites
tred211 Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Na oko :icon_smile:. Chodzi poprostu o to, że to Według mnie jest jedyna najprostrza metoda pomiaru (dająca mimo wszystko dobry wynik), a każda inna jest o tyle problematyczna, że nie wystarczy dokonać tylko pomiaru (który wymga większej inwencji twórczej) ale rozłożyć matematycznie ruch tłoka. Do tego celu trzeba byłoby zmodyfikować tłok (oczywiście w zależności jak dokłądny pomiar byśmy chcieli uzyskać). Zdystansować głowice tłoka od głowicy cylindra. Ten dystans byłby naszym ds. Wykonujemy wtedy dwa pomiary jeden bez dystansu jeden z dystansem. Wtedy określimy w jakim czasie tłok przebędzie ds i wyznaczymy mniej więcej dokładną prędkść końcową tłoka ( im mniejsze ds tym dokładniejszy wynik) Quote Link to post Share on other sites
l_isek Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Różnica między prędkościami w poszczególnych fazach drogi tłoka jest tak znikoma, że możemy potraktować to jako błąd pomiarowy. Skąd taki wniosek? To przypuszczenia czy podeprzesz to jakimś dowodem? Prędkość początkowa zależy też od oporów głowicy tłoka i cylindra, dochodzi do tego hamowanie sprężonym powietrzem (tym większe im szczelniejszy układ i mniejsza bezwładnośc głowicy i tłoka). Może są to wartosci pomijalne może nie... Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Zacznijmy może od tego, że prędkość początkowa tłoka to 0. Quote Link to post Share on other sites
tred211 Posted November 23, 2012 Report Share Posted November 23, 2012 Ludu mój ludu...... Gdyby kolega Tomek napisałby do czego to potrzebuje to ułatwiłoby dyskusję. Wniosek jeden. Prędkość średnia dla różnych sprężyn będzie inna. Jeżeli kolega Tomek chce mieć podaną prędkość tłoka w poszczególnych fazach cyklu należy wyznaczyć ds dla każdej fazy ruchu. Im ds mniejsze tym pomiar musi być bardziej wyrafinowany. Tylko po co ta dyskusja skąd ja takie wnioski wyciągam itd. NIe wiemy do czego potrzebna jest ta wartość. I według mnie prędkość średnia od prędkośći końcowej tłoka jest na tyle zbliżona, że możemy pominąć ten błąd i uprościć pomiar. A to, że różni się w poszczególnych fazach ruchu to nie podlega dyskusji. Ale widzę, że są osoby, które chcą się wykazać wiedzą ;) Quote Link to post Share on other sites
Guest (ID:6452) Posted November 24, 2012 Report Share Posted November 24, 2012 (edited) A CO CIEBIE OBCHODZI NA CO MU TO??? Może chce wiedzieć bo tak i już, nie zmienia to sposobu w jaki wyznaczymy prędkość tłoka. Nie zienia to też faktu, że prędkość końcowa od średniej będzie się różniła całkiem sporo. Edited November 24, 2012 by dexterkrak Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.