Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Lipo nie działa na mrozie


Recommended Posts

Witam, od około roku posiadam baterię PowerBean 7.4v 1200 mah 20C (rozdzielona). Tej zimy zaczęła się nagle dziwnie zachowywać. Otóż w temperaturze pokojowej replika funkcjonuje normalnie, ale po krótkim czasie wystawienia na działanie mrozu, replika nie jest już w stanie naciągnąć tłoka. Po naciśnięciu spustu na auto słychać delikatny tuch tłoka, a po puszczeniu spustu jego powrót na miejsce. Również podczas gdy chciałem baterię rozładować z 8.20 v do 6 v, przy około 7.5 v napięcia ładowarka zaczęła pokazywać błąd "low voltage error" uniemożliwiający dalsze rozładowanie baterii. Używam ładowarki Imax B6. Co może być przyczyną takiego zachowania pakietu, i czy można go jeszcze odratować?

Link to post
Share on other sites

A czego oczekujesz od akumulatora? Że będzie działał nawet przy -50 stopniach ?

Takie bujdy tylko w erze ;)

Kolejna kwestia to albo bateria jest zużyta, że rozjeżdża się mimo rozładowania z balancerem, albo ładowarka jest tak gówniana, że powoduje rozjechanie ogniw.

Link to post
Share on other sites

Na pewno oczekiwałem że tam gdzie tradycyjne baterie moich kolegów działają po 2 godziny na mrozie po czym wysiadają, lipo będzie pracować co najmniej tyle, a nawet dłużej. A w moim przypadku już jakieś 15-20 minut na dworze powoduje zupełny spadek "mocy" baterii. Zresztą nie może być to stan normalny, bo jeszcze rok temu świeżo po zakupie moja bateria działała dłużej od nimh o dwa razy większej pojemności, a była to temperatura -5 C. Wniosek - lipolka rzeczywiście była odporna na temperaturę ale coś się sknociło. Nie sądzę żeby to była wina ładowarki, jak wspominałem używam Imaxa.

Link to post
Share on other sites

Bateria może być zdechnięta jak najbardziej. Ogniwa li-pol mają żywotność od 50 do 150 noo max 200 cykli. Potem nadają się do utylizacji. Te słabsze najczęściej charakteryzują się mniejszą żywotnością.

Jeżeli uważasz że Imax to szczyt technologi w ładowarkach to jesteś w potężnym błędzie. Jest to najprostsza, najtańsza ładowarka mikroprocesorowa dostępna na rynku. Szału nie robi, są z nimi problemy jak najbardziej.

Coś jak w bajce o udach. Uda się albo się nie uda - tak mniej więcej wygląda jej produkcja i inne takie tam pierdoły ;)

Link to post
Share on other sites

Zacznij od sprawdzenia napięć akumulatora, jakie napięcie mają poszczególne cele?

 

 

Moja kopia Imaxa sprawuje się bardzo dobrze. Więcej do AS nie potrzebuję.

 

Padnięty akumulator masz, musisz inny kupić. Tylko nie bierz PowerBean'a, bo ich stosunek cena/jakość wypada marnie. Poszukaj pakietów Turnigy lub DualSky.

 

Korzystałeś kiedyś z pakietów PB?

Link to post
Share on other sites

Ja korzystałem,i się w pełni z przedmówcą zgadzam :icon_wink: Nie ,żebym coś przeciwko waszym batkom miał,bo są ok,ale ceny są w stosunku do innych wysokie.

 

Przykład.

 

11.1 1600 15c powerbean- Coś koło stówki

11.1 1600 20c Zippy czy turnigy- 6 dyszek :icon_smile:

 

Śmigałem na w/w batkach,i twierdzę,że Zippy wypadł lepiej,ale głównie dlatego,żę miał 20-30C.

Edited by Nitro
Link to post
Share on other sites

Jak już wszyscy tak polecają te Turnigy, to ja też się dołączę. Pod hasłem "LIPO Li-Pol 11,1V 20C 2200mAh Turnigy MOCNA" na Allegro kryje się chyba najlepsza bateria jaką miałem do tej pory. Przede wszystkim cena jest bardzo atrakcyjna. No i samego sprzedającego polecam, bardzo miło się dyskutuje jak i przeprowadza transakcje :-).

Link to post
Share on other sites

Drogi przedstawicielu firmy PowerBean. Gdyby fabryka waszych pakietów była ulokowana w Polsce, to z chęcią bym wasze pakiety kupował. Nawet dawałbym niestandardowe zamówienia.

 

A tak to za zdzieranie 3/5 ceny pakietu średniej półki w celu zarobienia na pośrednictwie (wszak tylko i wyłącznie zarząd firmy zarabia a sklepem nie jesteście) wam dziękuję. Wolę kupić o wiele tańszego jawnego chińczyka, który w dodatku charakteryzuje się lepszą wydajnością.

Link to post
Share on other sites

Drogi przedstawicielu firmy PowerBean. Gdyby fabryka waszych pakietów była ulokowana w Polsce, to z chęcią bym wasze pakiety kupował. Nawet dawałbym niestandardowe zamówienia.

 

A tak to za zdzieranie 3/5 ceny pakietu średniej półki w celu zarobienia na pośrednictwie (wszak tylko i wyłącznie zarząd firmy zarabia a sklepem nie jesteście) wam dziękuję. Wolę kupić o wiele tańszego jawnego chińczyka, który w dodatku charakteryzuje się lepszą wydajnością.

 

Drogi SirHawk,

 

Gdyby fabryka pakietów była ulokowana w Polsce to cena była by kilkukrotnie wyższa. Niestandardowe zamówienia również realizujemy, ale nie dla klientów detalicznych, koszt jednej sztuki na pewno by Cię odstraszył.

 

My nikogo nie zmuszamy do zakupu, każdy kupuje to co jemu odpowiada i na co może sobie pozwolić, ktoś woli tańszy, ktoś woli droższy, a ktoś chce pójść do sklepu i kupić od ręki akumulator bo go potrzebuje w tym momencie, nie za 3 dni z Allegro, nie za 14 dni z Hong Kongu tylko w tej danej chwili.

Link to post
Share on other sites

Po wczorajszej nocce też zauważyłem ten problem.

 

Pierwsza rzecz, w niskich temperaturach wzrasta wewnętrzna rezystancja ogniw i szybciej można je rozładować.

Li_Po_DiscTGph.JPG

Typical Discharge Graph

CC/CV Charge at 4.2V, 0.5C, +25ºC. CC Discharge at 0.5C to 3.0V.

http://www.ibt-power.com/Battery_packs/Li_Polymer/Lithium_polymer_tech.html

 

Druga rzecz, bateria z biegiem czasu (cykli) samoistnie zwiększa swoją wewnętrzną rezystancję. W kombinacji z niską temperaturą mamy jeszcze większą wartość.

 

W sumie można zastanawiać się czy to jest tak istotne. Według mnie jest jeśli się ma taką batkę jak ty Rorg. 1200 mAh i 20C daje Ci teoretycznie 24A prądu rozładowania, w rzeczywistości będzie o wiele mniej. W połączeniu z niską temperaturą, bateria będzie dawać jeszcze mniejszy prąd i w końcu nie będzie wyrabiać prądowo.

 

Rozwiązaniem problemu jest, niestety, wymiana bateri na taką o większej pojemności i większym współczynniku rozładowania. Najlepiej tak żeby chwilowy prąd był co najmniej 35-40 A.

Link to post
Share on other sites

Swoją drogą: Przyglądam się swojemu pakietowi i po raz kolejny stwierdzam to samo. Pakiet jest rozdzielony na dwie prostopadłościenne części. Jedna z nich rzeczywiście przypomina prostopadłościan, jest twarda. Druga ma łukowate powierzechnie płaski tzn. boki. Po lekkim ściśnięciu w palcach te obłości uginają się jakby było tam powietrze. Czy to oznaka spuchniętego pakietu? Jeżeli tak to co mogło spowodować taki stan rzeczy i czy mogę tego akumulatora nadal używać?

Link to post
Share on other sites

Jeśli masz spuchnięte ogniwo to oznacza, że rozładowałeś je poniżej 3V na celę, dla tego też pakiet nie ma takiej samej wydajności jak w pełni sprawny akumulator. Stanowczo odradzam korzystanie z uszkodzonego pakietu.

 

Myślę, że jak ktoś nie ma wprawy w lutowaniu i pojęcia o składaniu pakietów lipo to z 4 ogniw zrobi dwie 7.4V, które będą do wyrzucenia :)

Link to post
Share on other sites

Ja mam PB i trzyma się dobrze już prawie drugi rok (w międzyczasie przeszła przeróbkę z 11,1V na 7,4V) Co do ceny to jakiś czas temu ceny pakietów PB mocno poszłu w górę. 2400 15C 11,1V kosztowało swego czasu 99PLN teraz cos pod 140 PLN.

 

Wracając do tematu spróbuj sprawdzic napięcie na poszczególnym ogniwie i naładować je osobno. Rozebranie i przerobienie pakietu nie jest trudna jak się ma podstawowe pojęcie o lutowaniu. Dodatkowo nie mieszałbym pakietów różnych firm. A co do żywotności to te 50-200 ładowań jest mocno zaniżone (kwestia sporna) w stosunku do tego co podaja producenci ogniw (nie pakietów) najlepiej poprosic producenta pakietów o takie dane.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Nie wiem czy wpływu na to wszystko nie ma to, że to są bateryjki 15C w znakomitej większości i po prostu nie można wymagać żeby pracowały bezawaryjnie przez niewiadomo jaki czas skoro każde naciśnięcie spustu (moment nacisnięcia) często powoduje pobór prądu zdecydowanie większy niż możliwości tych ogniw. Po jakimś czasie to je po prostu zabija...

 

Żeby nie być gołosłownym - moje stare CM040 na SP130 (tylko !) i na baterii 9.6V 1800mAh KAN w chwili naciśnięcia spustu potrafiła pociągnąć 35A które potem spadało do stabilnych 7-8A. Na Lipo 11.1V ten prad może byc większy, jak skończe sesje to usiąde do tego i pomierze znowu... Tym razem na kilku replikach i bateriach - słabym 7.4V 25C 1300mAh, 11.1V 2200mAh 35C i 14.8V 1800mAh 25C i replikach od SP100 i stock silniku po SP165 i silniku na neodymach. Pomary robiłem z wykorzystaniem cyfrowo-analogowego oscyloskopu Goldstar OS-3060, mierząc spadek napięcia na mosfecie - metoda wystarczająco dokładna do tego moim zdaniem...

 

Niby one moga w impulsie dać większy prąd, ale w jak długim i jak czesto ? Bo strzelanie na semi to może mocno nadwyrężyć taki pakiecik...

Link to post
Share on other sites

często powoduje pobór prądu zdecydowanie większy niż możliwości tych ogniw.

...

Żeby nie być gołosłownym - moje stare CM040 na SP130 (tylko !) i na baterii 9.6V 1800mAh KAN w chwili naciśnięcia spustu potrafiła pociągnąć 35A które potem spadało do stabilnych 7-8A. Na Lipo 11.1V ten prad może byc większy, jak skończe sesje to usiąde do tego i pomierze znowu

 

dla batki 2400mAh 15C ciągły prąd rozładowania to 36A, chwilowy jest oczywiście większy więc nie wiem jakie to jest obciążenie dla batki? Batki o małej pojemności nawet z dużym C mogą mieć natomiast problem z wydajnością.

Link to post
Share on other sites

@Rorg

słuchaj w twoim zapytaniu brakuje mi kilku bardzo istotnych danych o replice w której użytkujesz ten pakiet. Mógłbyś podać model repliki, rodzaj gb, wielkość i typ łożysk, włożoną sprężynę i uzyskiwane fps, a także rodzaj okablowania, silnika i czy masz mosfet - wszystkie te parametry mają wpływ na dobór pakietu lipo i działanie repliki. Może od tego trzeba było zacząć, zanim wynikła dyskusja czy pakiet jest sprawny czy nie. O "spuchnięciu" ogniwa też wypadałoby od razu poinformować. Używałeś w ogóle jakiegoś monitorka lipo żeby pakietu nie rozładować, czy tak na "czuja" strzelałeś i ładowałeś (balansowałeś czy ładowałeś?) pakiet po strzelance?

 

Pakiety lipo mają dużo lepszą odporność na niskie temp. w porównaniu do ni-cd czy ni-mh, faktycznie ich wydajność wtedy jest niższa, ale rozchodzi się tu o około. 15%, nie padają jak muchy. W komórkach też lipo jest, a padają wam w zimie od razu?

Używam pakietów lipo od 4 lat w różnych replikach (głównie Esky i turnigy tam gdzie się je tylko uda upchnąć, ale również firefox, redox i powerbean), na początku koledzy bali się do mnie zbliżyć - naoglądali się filmików o wybuchających pakietach. Pomijając nawet wszelkie dane techniczne, specyfikacje i wykresy, a opierając się jedynie na praktyce - batki lipo dają radę w zimie. Ale muszą być dobrze dobrane do repliki - jak ktoś sobie do AK z 400fps włoży pakiet 7,4v 1200mah który ledwo ciągnie latem, to nie ma co oczekiwać, że zimą będzie lepiej. GB v2. ze sprężyną m120 na łożyskach kulkowych 8mm (np. KWA) śmigają na 7,4V 20c aż miło, ale gb v3. z podobną sprężyną (niezależnie czy z łożyskami 6 czy 7mm) w praktyce preferuje pakiet 11,1v 12-15c. W emce z gb v2 i łożyskami 7mm, na sprężynie m140 i batce 11,1 20c 2200 Turnigy, po 6 godzinach w lesie przy -15 stopni, rof był tak fajny, że wzmocniony tłok madbulla dosłownie rozerwało na pół ;p

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...