Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Majkiel

NOKTOWIZJA

Recommended Posts

ok.  

Kręcąc okularem staraj się uzyskać maksymalną ostrość krawędzi wypalonej kropki. Sprawdź czy da się "przejechać" punkt ostrości.

Jeśli się nie da - to coś się stało w okularze, jeśli sie da - to pozostałe dwa przypadki lub ew. uszkodzenie przetwornika od błysku.

Rozumiem że żadnych "maziajów" od palców na okularze i obiektywie nie ma.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poczekam do nocy i odpiszę - narazie nie mam jak ustawić ostrości :)

Nie rozumiem co masz na myśli mówiąc "ostrośc krawędzi wypalonej kropki" , punkt ostrości całego obrazu mogłem "przejechać" , dało się ustawić do pewnego momentu gdzie obraz był prawie ostry i potem było tylko gorzej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, w takim razie nie ma problemu w okularze.

Spróbuj zlokalizować trzy śrubki w korpusie blokujące obrót obiektywu (najczęsciej pod farbą, co 120 st, blisko krawędzi korpusu). Po ich delikatnym wykręceniu będziesz miał regulację obiektywu. 

Wkręcając odsuwasz punkt ostrości, wykręcając- przybliżasz.  

Share this post


Link to post
Share on other sites


Po lekkim odkręceniu wydaje mi się że jakość obrazu się polepszyła, nie jest on już zamazany.
Dodatkowo zauważyłem że powodem może być ochrona oczu - po jej zdjęciu i przyłożeniu oczu problem z zamazaniem nie występuje.

 

ps: wiem, to było głupie pytanie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przeczytałem wątek i niby wiem, że gen 1 i gen 1+ to szrot, przy czym potrzebuję nokto tylko do przemieszczania się. Posiadam termo zamontowane na replice i zgrane z lunetą. Tego używam do wymiany kompozytu i wyszukiwania celów. (To że podświetlacz widać nie stanowi jakiegoś problemu i tak zobaczę kogoś na termo). Nokto ma służyć mi tylko, żeby idąc, widzieć, co pod nogami mam. Z waszego doświadczenia, czy w tym celu (tylko przemieszczanie) nie sprawdzi się jakieś nokto  1+ generacji, np pulsar chalenger lub jakiś inny system bez powiększenia z montażem na głowę? Z góry dzięki za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raczej się nie sprawdzi. Używałem parę razy takiej konfiguracji, o jakiej wspominasz, czyli termo na replice i Pulsar Challenger GS 1x20 gen1+ na głowie. Słaby oświetlacz, połączony z wąskim kątem widzenia sprawił, że używanie tego było niewygodne. Pod nogi widziałem, ale niewiele więcej. Próba użycia mocniejszego oświetlacza na replice też nie poprawiła sytuacji, bo musiałem kierować ją zawsze tam, gdzie chciałem popatrzyć. Poza tym, pozostawał wciąż drugi poważny problem, czyli wąski kąt widzenia. Zdecydowanie wygodniej było mi korzystać z samego termo na replice, a w kryzysowych momentach całkowitej ciemności wspomóc się światłem białym.

Jedyny raz, kiedy to rozwiązanie sprawdziło się nieco lepiej, to podczas nocnego CQB.

Pewnie jakiś noktowizor z szerszym polem widzenia lepiej by się sprawdził, jednak podczas używania jedynki w aktywnym trybie i tak traci się część zalet płynących z korzystania z termo (mimo wszystko bardziej zdradzasz swoją pozycję).

Jako minimum do takiego rozwiązania, konieczna jest moim zdaniem minimum generacja druga, a i to nie zawsze się sprawdza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam użytkowników :) 

Zastanawiam się czy jest szansa zakupić nokto w przedziale cenowym 2-3,5 tys nadające się do asg. Zakup planuje na przełom maj/czerwiec 2019. Ale chciałbym się dowiedzieć czy taki zakup jest możliwy i co polecacie. 

Pozdrawiam serdecznie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generalnie budżet 3,5-4k pozwala na sensownej, używanej generacji II. 
Świat powoli odchodzi od zachwytu termowizją i okazuje się, że noktowizja w wielu sytuacjach jest po prostu niezastąpiona, więc o ile termowizja traci mocno na wartości co roku, o tyle w noktowizji pewien status quo jest zachowany.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 11.12.2018 o 10:22, Trzmiel napisał:

Generalnie budżet 3,5-4k pozwala na sensownej, używanej generacji II. 
Świat powoli odchodzi od zachwytu termowizją i okazuje się, że noktowizja w wielu sytuacjach jest po prostu niezastąpiona, więc o ile termowizja traci mocno na wartości co roku, o tyle w noktowizji pewien status quo jest zachowany.

Co mógłbyś polecić w tej kwocie 4k ? Trochę poczytałem , pooglądałem i natrafiłem na taki materiał twierdzący, że gen 2 szybciej się ''zużywa'' niż gen3. Ile w tym prawdy ? Czy to mit ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klasyczne gen 2 (np. MX9916) na pewno tak, ale podobne problemy miały tuby gen 3 omni I-III (i nie były wiele jaśniejsze) choć nadal mówimy o czasie rzędu 5000h.  Współczesne dobre tuby gen II (Photonis , Harder) raczej mają taką samą żywotność jak gen 3(~10000h). Powiem więcej w pewnych warunkach nowy przetwornik gen 2 będzie lepsza od gen 3, sprawa nie jest już taka prosta. 
Najważniejsze to nie kupować rosyjskich i chińskich tub, są dużo gorszej jakości i mają słabsze parametry. W twoim budżecie raczej w grę wchodzą przeróbki PVS-5, zabawki pokroju pulsarów, armasightów czy dedali omijaj szerokim łukiem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

O wiele bardziej wole kupić gotowy produkt niż kombinować na własna rękę nie mając podstawowej wiedzy w tym temacie. 

Sa w Polsce jakieś serwisy bądź prywatne osoby, u których mogę kupić taki sprzęt bądź zlecić złożenie takiego sprzętu ?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojawiają się takie sprzęty, ale ze względu na fakt tę to technologia która w okolicy roku 90 zniknęła z produkcji, a zapasy tub skutecznie wyprzedawano juz 10 lat później, obecnie nie ma dużej dostępności do wojskowych tub gen 2. Alternatywa mogą być Photonisy, Philipsy i brytyjskie tuby serii EEV ale ich ceny bywają rożne i dostępność też losowa. Poza tubą trzeba też zdobyc optykę która to po promo ma różne ceny a po drugie jest słabo dostępna. Problem dodatkowo komplikuje fakt, że są to wyroby z listy towarów o podwójnym zastosowaniu lub z listy uzbrojenia więc trzeba zwracać uwagę co się kupuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niska to znaczy ile, bo był swego czasu  wysyp demobili  po straży granicznej w dużo mniej niż 1000zł

wiesz, że jego budowa pozwala tylko na zastosowanie jako podglądacz / luneta ? 

wszelkie montaże i cykl włączania wymagają jego przeróbki 

co do obrazu, to nei wypowiem się bo nie miałem przed okiem, ale ponoć ok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dużo zależy od stanu przetwornika. Musisz pamiętać to co pisał zbyt- bez solidnych przeróbek na głowie nie zamocujesz. Obiektyw jest dość ciemny i ciężki. Okular nie ma żadnej korekty dioptrycznej, dobry obraz jest tylko wtedy kiedy jest idealnie w osi optycznej. Zasilanie 3x1/3N (cena+dostępność) , włącznik tylko chwilowy (łatwe do zrobienia).

Z zalet: obiektyw jest na gwincie C-mount. Można znaleźć dobry, jasny obiektyw (duży) i wtedy będzie lepiej, choć raczej mało mobilnie.

Czyli z całego sprzętu, warto zajmować się tylko przetwornikiem , reszta jest prędzej czy później do wymiany. No i dochodzimy do pytania czy 500E za przetwornik który trzeba wyjąc z obudowy (jest wklejony) to dużo czy mało.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 13.09.2019 o 21:25, W2o napisał:

Cześć.

Napisz co to za sprzęt tu, albo na PW.

 

Dziękuję za odpowiedź .Fajnie, że wciąż jesteś na tym forum i pomagasz innym :)

 

To jest Pvs-14. Po strzale z .308 zgasł. Generalnie już kiedyś miałem go tak zamontowanego, ale nic takiego nie miało miejsca po reakcji na odrzut. Później głównie używałem urządzenie do obserwacji. Coś mnie podkusiło żeby sprawdzić. Po strzale zgasł. Nie reagował w ogólne i nie włączał się mimo, że czerwona dioda IR się paliła, więc prąd dochodził. Na szczeście po odkręceniu tyłu i zamontowaniu z powrotem zaskoczył. Przy okazji wyczyściłem tył okularu.

Zastanawiam się czy miałeś kiedyś takie objawy i czy zapowiadają one rychły koniec tuby/obudowy. Do tej pory tuba Omnii VII działała bez najmniejszego problemu (żadnych plam/mrugania). 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok.

Z opisanych objawów przyjąłbym że problem raczej bardziej dotyczy odgiętych/utlenionych styków obudowy lub pierścienia blokującego przetwornik w obudowie  niż samego przetwornika.

Sprawdź czy pierścień nie ma luzu (srebrny lub złoty pod okularem), bo może to doprowadzić do uszkodzenia gwintu w obudowie i będzie problem.

Pozdrawiam

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, W2o napisał:

 

8 godzin temu, W2o napisał:

ok.

Z opisanych objawów przyjąłbym że problem raczej bardziej dotyczy odgiętych/utlenionych styków obudowy lub pierścienia blokującego przetwornik w obudowie  niż samego przetwornika.

Sprawdź czy pierścień nie ma luzu (srebrny lub złoty pod okularem), bo może to doprowadzić do uszkodzenia gwintu w obudowie i będzie problem.

Pozdrawiam

 

Dziękuję, trochę mnie uspokoiłeś.

Pierścień sprawdzałem. Wydaje się, że jest dobrze dokręcony, aczkowliek nie mam do tego żadnego specjalnego klucza. Kiedyś montowałem tubę xr5 w obudowie od dipola bodajże 128 i tam dokręcałem po prostu palcami. Ten tutaj w ogóle nie można tak ruszyć. Przy stykach wolę sam nie kombinować. Jakby problem się powtarzał to można ewentualnie do Ciebie wysłać na odpłatne odświeżenie tych styków i ewentualne napełnienie gazem ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...