bsx Posted September 28, 2005 Report Share Posted September 28, 2005 czy ktos dotarł moze do informacji z jakiego stopu sa gearboxy?? potrzebuje tego bo mam znajomego modelarza odlewniczego, ktory zrobi mi matryce do odlania gearboxa (oszczenosc jakiś 2000-3000zł), a samo odlanie to juz tylko kilka zlotych(tez znajomy)... tylko ze musze znac wszytskie parametry wspolczesnych gearow (twardosc (najlepiej Brinella i vickersa), z jakiego stopu sa (rzeby dobrac cos lepszego)) w sumie twardosc moge zmierzyc sam na laborkach na uczelni ale potrzebuje jakiegos kawalka gearboxa bo swojego nie wyjme zeby zepsuc... wiec jesli ktos chce sie przyczynic do powstania 'niezniszczalnego' i taniego gearboxa robionego na zamowienie to prosze o pomoc... planuje zrobic kilka i dac starym wyjadaczom do testow odpornosciowych... co wy na to?? Link to post Share on other sites
Arthur Currie Posted September 28, 2005 Report Share Posted September 28, 2005 interesujaca alternatywa choc koszta Gearboxa jest stosunkowo niska to jeśli byś jeszcze odlewał inne części AEGów i po naprawde niskich kosztach to pewnie by cie panowie z TM czy CA zatrudnili. A co do materialu to chyba stal (tak jest/było w opisach w sklepach z airsoftem) Link to post Share on other sites
bsx Posted September 28, 2005 Author Report Share Posted September 28, 2005 koszt jest niski ale jaka jest jakosc... nawet hurricany pekaja przy wiekszym podkreceniu... wiec czy nie lepiej zrobic cos lepszego jesli mam do tego jeszcze checi i mozliwosci?? to ze to jest stal to wie kazdy... ale nie kazdy wiem ze w zaleznosci od tego ile procet wegla doda sie do zelaza powstaja rozne rodzaje stali (odsylam do wykresu zelazo-wegiel) a co za tym idzie rozne wlasciwosci... krotko mowic... im wiecej wegla tym stop bardziej kruchy... ale dochodzi jeszcze hartowanie (wolne, szybkie) i odpuszczanie... dlatego ten watek jest kierowany raczej do osob znajacych sie na temacie... Link to post Share on other sites
0L0 Posted September 28, 2005 Report Share Posted September 28, 2005 w sumie twardosc moge zmierzyc sam na laborkach na uczelni ale potrzebuje jakiegos kawalka gearboxa bo swojego nie wyjme zeby zepsuc... Nie wiem jakich cudów u Ciebie na uczelni uczą, ale u mnie po pomiarze twardość próbki nie ulegały zniszczeniu :roll: (chociaż do próby rozciągania i udarności gearbox był by niezbędny). Twardość możesz śmiało zmierzyć na wasnym gearboxie ;) Link to post Share on other sites
bsx Posted September 28, 2005 Author Report Share Posted September 28, 2005 wiem wiem... ale znajac moje szczescie zrobilbym cos co by go uszkodzilo... bardziej mi zalezy na pytaniu z czego on dokladnie jest... i jakie naprezenia powinien wytrzymac... Link to post Share on other sites
Catch22 Posted September 28, 2005 Report Share Posted September 28, 2005 ZnAl. Gówno na klamki. Link to post Share on other sites
bsx Posted September 29, 2005 Author Report Share Posted September 29, 2005 no i o to mi chodzilo... dzieki... a moze szpece macie jakies obiekcje do stali?? czy uwazacie ze to moze stworzyc jakies problemy?? Link to post Share on other sites
Arthur Currie Posted September 29, 2005 Report Share Posted September 29, 2005 korozja moze zaszkodzić ale popsikanie cynkiem zabezpieczy przed rdzą gearbox (choć woda raczej tak nie powinna sie dostać to warto psiknąc cynkiem) Link to post Share on other sites
bsx Posted September 29, 2005 Author Report Share Posted September 29, 2005 to u sumie jest wazne ale narazie to wykonam, potestujemy a poniej bede myslal nad zabezpieczeniem od korozji... Link to post Share on other sites
Medium Posted September 30, 2005 Report Share Posted September 30, 2005 Znal nie będzie dawał wytrzymałości o której marzysz. Niestety Gearboxy podobno specjalnie zostały tak skonstruowane, że nie wytrzymają zbyt silnej sprężyny. Musiałbyś albo zrobić z innego materiału, (ale w odlew ze stali jakoś trudno mi uwierzyć), albo zastosować pewne ciekawe rozwiązanie. Otóż Gearbox ma swoiste koncentratory naprężeń które ulegają uszkodzeniu przy zbyt silnej sprężynie. Ich wzmocnienie jest możliwe. Po prostu przy odlewaniu swojego Gearbox'a spróbuj wzdłuż w materiale Gearboxa umieścić stalowe sztabki. Konstrukcja będzie na pewno o wiele bardziej wytrzymała, tym bardziej, że sztabki można dobrać w ten sposób by wywiercić w nich otwory (tak jak normalnie Gearbox jest łączony) i stanowiłyby swoisty szkielet, a co stal to nie znal. Chyba za bardzo poetycznie się wyraziłem ale chodzi o inną wytrzymałość mechaniczną. :D Gdybym (jak kiedyś prosiłem na forum) miał zepsuty Gearbox próbowałbym go w ten sposób zregenerować, to znaczy usuwając część materiału (frezowanie) umieszczenie w usuniętych miejscach stalowych sztabek, zalanie całości (myślałem o twardniejących uszczelniaczach lub uzupełniaczach ubytków). Niestety nie mam na czym eksperymentować, bo swojego Gearbox'a nie chcę ruszać :) . Gdybyś miał jakieś trudności lub nowe doświadczenia - napisz o tym. Może nie samym odlewaniem, ale wzmacnianiem Gearbox'a jestem zainteresownay. Pozdrawiam Medium Link to post Share on other sites
dzikki Posted September 30, 2005 Report Share Posted September 30, 2005 Gdybym (jak kiedyś prosiłem na forum) miał zepsuty Gearbox próbowałbym go w ten sposób zregenerować, to znaczy usuwając część materiału (frezowanie) umieszczenie w usuniętych miejscach stalowych sztabek, zalanie całości (myślałem o twardniejących uszczelniaczach lub uzupełniaczach ubytków). Niestety nie mam na czym eksperymentować, bo swojego Gearbox'a nie chcę ruszać :) . Pozdrawiam Medium Medium rybeńko widać słabo pytałeś. Skontaktuj się ze mną a otrzymasz do eksperymentów prawie nowy gearbox v.2 TM za symboliczną cenę pokrycia kosztów wysyłki plus na piwo dla dobrego wujka dzikkiego. Link to post Share on other sites
izi Posted September 30, 2005 Report Share Posted September 30, 2005 Dla porownania moge dolozyc V2 GB'y CA(7 i 6 mm) :) Link to post Share on other sites
Holman Posted September 30, 2005 Report Share Posted September 30, 2005 Ta ja tez moge dorzucic pare "ofiar" jak eksperymenty beda mialy szerszy zakres hehehe. Link to post Share on other sites
dzikki Posted September 30, 2005 Report Share Posted September 30, 2005 Panowie to dajcie mi te g-box'y, a ja zapakuje w jedną paczkę i podeśle Medium jeśli tenże zachce poeksperymentować. Link to post Share on other sites
Medium Posted September 30, 2005 Report Share Posted September 30, 2005 Właśnie napisałem PW do Ciebie z danymi i chciałem pisać jeszcze do innych chłopaków którzy się zgłosili. Dziękuję z góry. Pozdrawiam Medium Link to post Share on other sites
bsx Posted September 30, 2005 Author Report Share Posted September 30, 2005 dzikii... podeslij mi jeden do zrobienia formy... medium... dlaczego nie wierzysz w odlew ze stali?? co jest nie tak?? Link to post Share on other sites
Medium Posted September 30, 2005 Report Share Posted September 30, 2005 Odlew tak skomplikowanego kształtu jak Gearbox ze stali to tylko w technologii ciśnieniowej. Forma do takiego odlewu to ok. 100 000 PLN (słowie sto tysięcy), a całkiem możliwe, że więcej (sporo będzie kosztowało usunięcie wszystkich wad które pojawiłyby się w produkcji). Do tego musisz mieć maszynę do ciśnieniowych odlewów stali (podać płynną stal pod ciśnieniem to nie jest prosta sprawa). Czyli musisz mieć dostęp do technologii (w moim przekonaniu rzadko spotykanej) i musisz jeszcze zrobić drogą formę. Odlewy innego rodzaju raczej nie wchodzą w rachubę, chyba, że chcesz odlać tylko wnętrze zostawiając bardzo grubą ściankę i później z zewnątrz to obrobić (ewentualnie wewnątrz jakieś dopasowania drobiazgów). Czyli zrobić zwykły odlew (tym razem to już będzie bardziej żeliwo niż stal) i zrobić z tego półproduktu cienkościennego Gearbox'a. Ale jeśli masz dostęp do parku maszynowego, który pozwoli na taką obróbkę łatwiej dla jednej sztuki zrobić to z metalu frezując, wiercąc itp., tylko, że wtedy wykonanie jednego Gearbox'a wyniesie tyle co 5 elektryków z TM, a może nawet więcej. Jak masz prywatną narzędziownię i nie będziesz płacił - rób ze stali (frezuj, wierć itp.). Jeśli nie - tylko zakup nowego Gearbox'a. Samodzielny odlew ze znalu - moim zdaniem to też na granicy fantazji. Być może rzeczywiście jest ktoś w Polsce kto jest w stanie zrobić coś takiego, tylko oprócz zrobienia tego trzeba jeszcze zrobić to tak, by miało dużą wytrzymałość. Jeśli nie zastosować sztabek o których pisałem to uważam, że taki Gearbox będzie miał niższą wytrzymałość niż najtańszy Gearbox dostępny jako część zamienna. Jest tam trochę problemów z zawirowaniami znalu podczas wypełniania przestrzeni formy - produkując coś takiego na skalę przemysłową możesz dopasować parametry, w produkcji jednostkowej raczej nie wyjdzie, tym bardziej, że jeśli wsadzisz stalowe sztabki zmniejszysz przekrój kanałów jakimi będzie płynął znal (w stanie płynnym oczywiście) potrzebne jest zatem wyższe ciśnienie. Jak widać wszystko ma swoje wady i zalety. Pozdrawiam Medium Link to post Share on other sites
Recommended Posts