Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Czy liczy się rodzaj łożyska ??


Recommended Posts

Każdy, kto skończył tecnikum mechaniczne wie, że ślizgowe przenoszą większe naprężenia... lecz w przypadku GB nie sprawdzą się bo to nie jest "stała praca" tak jak np na tokarce.

Łożyska ślizgowe na ogół stosuje się:

 

- przy przenoszeniu bardzo dużych obciążeń (nawet do kilku MN- w - przypadku łożysk o średnicy 1m), a także przy obciążeniach udarowych, gdy konieczne jest, aby łożyska tłumiły drgania wału,

- przy dużych prędkościach obrotowych i możliwości uzyskania tarcia płynnego,

- w razie konieczności stosowania łożysk (lub panwi) dzielonych, gdy wymagana jest cichobieżność łożyska,

- gdy osiąganie bardzo dużej dokładności montażu (koniecznej przy łożyskach tocznych) jest utrudnione,

- w drobnych konstrukcjach o bardzo małych obciążeniach (m. in. w urządzeniach mechaniki precyzyjnej).

 

Łożyska toczne są najczęściej stosowane:

 

- gdy zależy nam na uzyskaniu bardzo małych oporów w czasie pracy, a zwłaszcza podczas rozruchu,

 

- przy zmiennych prędkościach obrotowych wału (ponieważ współczynnik tarcia łożysk tocznych w bardzo małym stopniu zależy od prędkości obrotowej),

 

- przy częstszym zatrzymywaniu i uruchamianiu maszyn (gdyż w takich warunkach pracy łożyska ślizgowe zbyt szybko ulegają zużyciu),

- gdy wymagana jest duża niezawodność pracy i duża trwałość łożyska,

- gdy ze względu na wymiary korpusu maszyny konieczne jest stosowanie łożysk o małych wymiarach wzdłużnych.

 

Wybór rodzaju łożysk (ślizgowych i tocznych) może być uzależniony również od szeregu innych czynników: od warunków pracy, konstrukcji wału, od sposobu smarowania (zależnego m. in. od możliwości doprowadzenia smaru do łożyska), od względów technologicznych związanych z naprawą i wymianą łożysk itd.

 

Więcej info na np Ściąga

http://pcws.zis.ia.polsl.gliwice.pl/slizgo...?action=teoria3

http://pcws.zis.ia.polsl.gliwice.pl/bearings/index.php

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Lepsze to pojęcie subiektywne.

Kulkowe są lepsze bo: zmniejszają naprężenia w GB i trosze zwiększają ROF, są gorsze bo nie najadają się do ostrego tuningu.

Pisałem do kilku sklepów, z tego, co mi odpisywano wynika że łożyska kulkowe 7mm, nadają się do max M120(~400fps).

Choć tu mamy łożyska kulkowe 7mm na M150.

http://www.asgshop.pl/produkt.php?id=1087

Link to post
Share on other sites

wszystko jest kwestią spasowania - tez uważam ze do większych upów ładowanie kulek jest ryzykowne mimo to Kozi na 7mm kulkach i 270-300PDI jedzie juz czwarty rok wywalając grad kulek i wszystko żyje - pewnie jest to kwestia wytrzymałosci starych CA ale napewno nie tylko.

Link to post
Share on other sites

Czesc

 

A może czas wybrac się do sklepu z łożyskami "mechanicznymi" i zaryzykowac kupno "zwykłych" łożysk kulkowych?? Stawiam że pociągną lepij niz te dedykowane do AEGów

 

Lozyska do AEGow maja kolnierze, ktore ustalaja je osiowo. Nie znam lozysk maszynowych ktore takowe by posiadaly.

 

Lozyska slizgowe dodatkowo lepiej radza sobie z reakcjami (obciazenie lozyska) osiowymi, gdzie lozyska kulkowe srednio takowe znosza. Reakcje osiowe generowane sa na zebatce silnikowej i w przypadku uzycia zebatek helikalnych.

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Hmm w polskiej normie też nie ma łożysk do Isuzu Troopera a jednak dało się dopasować ;) Oryginały kosztowały 200 a "dopasowane" 50 za sztukę. Skoro są łożyska do mechanizmów śmigłowców RC, czy ogólnie pojętych modeli RC obsługujące mechanizmy, mechanikę, przeniesienia napędu, i wszelkie inne pierdułki to na 100% da się znaleźć odpowiednie łożyska poza "oryginałami" do AEGów. Jakoś nie wierzę żeby firmy robiące AEGi produkowały na własne potrzeby łożyska, zębatki, szkielety, osie, przewody, wtyczki, bezpieczniki, wkręty, gwoździe, tworzywo, cegły, beton..... Jeżeli już coś produkują to części replik odpowiadające za "całość" lufy, body, kolby itp części które trzeba samemu "zrobić" żeby odwzorować oryginał. Jestem przekonany prawie na 100%, że GB a dokładniej ich bebechy z wyjątkiem zespołów cylindrów/tłoków i elementów mających znaczenie przy rozmiarach i kształcie GB cąła reszta (zębatki, osie, łożyska, sprężyny) są produkowane przez zakąłdy zajmujące się właśnie taką produkcją a tylko "firmowane" przez producentów "ASG"

Gdyby rozebrać odpowiednią ilość zabawek z napędem (samochodziki czy inne takie) made in China/Japan/Taiwan to na pewno z ich mechanizmów złożyłby mechanikę GB bez problemów. A na tych częściach na pewno nie będzie nazw TM/ICS/CA czy innych takich. Jeżeli ktoś bawił się albo bawi się modelami firmy NIKKO RC to raczej nie byłby taki pewny co do łożysk czy kół zębatych i ich niepowtarzalności w AEGach.

łożyska średnicy 6/7mm to nic wyjątkowego w "świecie" RC ;)

 

To tak jak z głupimi złączkami do baterii w AEGach... to nic innego jak standardowe złączki produkowane właśnie na potrzeby modeli RC i nie tylko.

 

;)

Link to post
Share on other sites

Czesc

 

Thor_ zapraszam na strone www.skf.com chyba najbardziej renomowanego producenta lozysk na swiecie. Jest katalog on-line z rysunkami tabelami rozmiarowymi ... - powodzenia w poszukiwaniach :lol:

 

W przemysle maszynowym (bo o lozyskach dla tego przemyslu mowimy) nie stosuje sie lozysk z kolnierzami. Problem z lozyskiem do GB nie lezy w jego rozmiarze, a budowie. Nie wiem co chcesz udowodnic twierdzac, ze lozyska do AEGa sa standaryzowanymi lozyskami kulkowymi.

 

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Nie chcę udowadniać że są standaryzowanymi łożytskami tylko proponuje czasem "wyjść" poza ramy ASG/AEG jeśli chodzi o sprzęt. Nie chcę nikogo zmuszać ale po latach doświadczeń w modelarstwie wiem że dość często można się zdziwić co można "znaleźć" poza specjalizowanymi dziedzinami i ile można zaoszczędzić.

 

To tylko była propozycja/podpowiedź jeśli ktoś spróbuje i znajdzie to "wygra" jeśli nie.. cóż bywa i tak. ;)

Link to post
Share on other sites
Nie ma w polskiej normie takich lozysk ktore by pasowaly.

 

ale są w japońskiej ...

bierze sie łożysko w łapę i idzie do hurtowni, to proste - facio sobie pomierzy i na drugi dzień łożyska czekają :D jeszcze tylko 210 za komplecik i możemy sie cieszyć 7 milimetrowymi łożyskami i to z kołnierzem 8O

Link to post
Share on other sites

Tak czy siak pełnowartościowe łożysko kulkowe, a nie łożyska stosowane przez firmy robiące AEGi, bez problemów przeniesie obciążenia i siły występujące w GB nawet ze sprężynami m210. Dlaczego ? Z tego samego powodu z jakiego "body" w replikach metalowych nie jest stalowe tylko znalowe, z tego samego powodu z jakiego większość łożysk jest również z dziwnych stopów a te które niby sa stalowe nie sa z porządnych gatunków stali.

 

Jestem pewien że "budując" samemu całą mechanikę GB stosując "maszynowe" łożyska, porzadną stal na zębatki i osie można zrobić "niezniszczalny" GB w zakresie obciążeń jakie przenosi.

 

Panowie "mechanicy" zawsze łożyska toczne będą lepiej przenosiły siły, będą zmniejszały opory toczenia i tarcia lepiej niż łożyska ślizgowe. Kwestia wytrzymałości to tylko kwestia dobrania odpowiednich materiałów i opłacalności. Są oczywiście miejsca gdzie sprawdzją się tylko łożyska ślizgowe.

 

http://ardamet.pl/4.html A tu nieistniejące łożyska "maszynowe" spełniające "warunki" służby w AEGach :mrgreen:

 

Założę się że są "lepsze" jakościowo od łożysk systemy, deepfire i innych firm robiących łożyska do AEGów ;)

Link to post
Share on other sites

- przy przenoszeniu bardzo dużych obciążeń (nawet do kilku MN- w - przypadku łożysk o średnicy 1m), a także przy obciążeniach udarowych, gdy konieczne jest, aby łożyska tłumiły drgania wału,

- przy dużych prędkościach obrotowych i możliwości uzyskania tarcia płynnego,

- w razie konieczności stosowania łożysk (lub panwi) dzielonych, gdy wymagana jest cichobieżność łożyska,

- gdy osiąganie bardzo dużej dokładności montażu (koniecznej przy łożyskach tocznych) jest utrudnione,

- w drobnych konstrukcjach o bardzo małych obciążeniach (m. in. w urządzeniach mechaniki precyzyjnej).

 

Łożyska toczne są najczęściej stosowane:

 

- gdy zależy nam na uzyskaniu bardzo małych oporów w czasie pracy, a zwłaszcza podczas rozruchu,

 

- przy zmiennych prędkościach obrotowych wału (ponieważ współczynnik tarcia łożysk tocznych w bardzo małym stopniu zależy od prędkości obrotowej),

 

- przy częstszym zatrzymywaniu i uruchamianiu maszyn (gdyż w takich warunkach pracy łożyska ślizgowe zbyt szybko ulegają zużyciu),

- gdy wymagana jest duża niezawodność pracy i duża trwałość łożyska,

- gdy ze względu na wymiary korpusu maszyny konieczne jest stosowanie łożysk o małych wymiarach wzdłużnych.

 

Wybór rodzaju łożysk (ślizgowych i tocznych) może być uzależniony również od szeregu innych czynników: od warunków pracy, konstrukcji wału, od sposobu smarowania (zależnego m. in. od możliwości doprowadzenia smaru do łożyska), od względów technologicznych związanych z naprawą i wymianą łożysk itd.

Link to post
Share on other sites

- przy przenoszeniu bardzo dużych obciążeń (nawet do kilku MN- w - przypadku łożysk o średnicy 1m), a także przy obciążeniach udarowych, gdy konieczne jest, aby łożyska tłumiły drgania wału,

- przy dużych prędkościach obrotowych i możliwości uzyskania tarcia płynnego,

- w razie konieczności stosowania łożysk (lub panwi) dzielonych, gdy wymagana jest cichobieżność łożyska,

- gdy osiąganie bardzo dużej dokładności montażu (koniecznej przy łożyskach tocznych) jest utrudnione,- w drobnych konstrukcjach o bardzo małych obciążeniach (m. in. w urządzeniach mechaniki precyzyjnej).

 

Łożyska toczne są najczęściej stosowane:

 

- gdy zależy nam na uzyskaniu bardzo małych oporów w czasie pracy, a zwłaszcza podczas rozruchu,

 

- przy zmiennych prędkościach obrotowych wału (ponieważ współczynnik tarcia łożysk tocznych w bardzo małym stopniu zależy od prędkości obrotowej),

 

- przy częstszym zatrzymywaniu i uruchamianiu maszyn (gdyż w takich warunkach pracy łożyska ślizgowe zbyt szybko ulegają zużyciu),

- gdy wymagana jest duża niezawodność pracy i duża trwałość łożyska,

- gdy ze względu na wymiary korpusu maszyny konieczne jest stosowanie łożysk o małych wymiarach wzdłużnych.

Wybór rodzaju łożysk (ślizgowych i tocznych) może być uzależniony również od szeregu innych czynników: od warunków pracy, konstrukcji wału, od sposobu smarowania (zależnego m. in. od możliwości doprowadzenia smaru do łożyska), od względów technologicznych związanych z naprawą i wymianą łożysk itd.

 

To co na czerwono proponuje "rozkminić" czyli:

-potrzebę przenoszenia obciążeń rzędu 1MN ??

-potrzebę "opanowania" trcia "płynnego" ??

-obciążenia udarowe ??

-bardzo duża dokładność montażu ?? (studiowałem mechanikę precyzyjną...)

 

A nastęnie część niebieska czyli łożyska kulkowe (toczne) w aspekcie pracy w GB... Jak coś cytujecie to chociaż zastanówcię się czy ma to sens ;)

 

[ Dodano: Czw 16 Lis, 2006 ]

Robicie z budowy GB jakiegoś "potwora" o mocy 100x wiekszej niż silniki w F1 i stopniu skomplikowania jak prom kosmiczny a to tylko kilka osiek, zębatek mały i słabieńki silnik elektryczny i kawałek tłoka w cylindrze... A rozprawiacie nad sensem używania łożysk ślizgowych czy tocznych.

 

Panowie tak długo jak nie zastosuje się "pożądnych" łożysk tak długo jesteście skazani na wynalazki ludzi którzy zarabiają na replikach i ich podzespołach.

Chcesz solidną replikę ? wsadź ją w body prawdziwego gnata, chcesz mieć pewny GB wymień wszystko na odpwiednio dopasowane części spoza świata ASG. Są tańsze i solidniejsze niż "gotowce" firmowe ;)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...