Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

gwarancja a rękojmia


Recommended Posts

Trochę się wahałem bo podnoszenie tego tematu to trochę wywoływanie wilka z lasu. (wyobrażam sobie, że może zaowocować podniesieniem cen replik).

 

A więc: sprzedawcy idąc za producentami udzielają rocznej gwarancji na AEG'i. Niektórzy, co mnie szczególnie zbulwersowało, nawet półrocznej (i to na G&P- dobrej jakości repliki). Niby mają takie prawo bo to ich dobrowolne zobowiązanie. Ale mamy przecież rękojmie - i to dwuletnią. Czy nie? Ktoś orientuje się w tym temacie?

 

A idąc tym tropem - kupujemy AEG'a za 150 złotych i co wtedy? Też mamy dwuletnią rękojmię? Czy sprzedawca ma jakiś kruczek by się z tego wykpić?

 

Dzięki za wszelkie odpowiedzi. Jeśli sprawa była poruszana to przepraszam i proszę o linka.

Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się, że rękojmia jest na rok.

Wydaje mi się, że w przypadku gnata za 150zł powinni to uznać, tylko konieczna jest trzykrotna awaria-za trzecim razem wymiana lub zwrot kasy. Jeśli źle gadam to proszę o poprawienie.

Link to post
Share on other sites

Działa to na takiej zasadzie.

Kiedy zauważyłeś wadę w produkcie, sprzedawca może:

-Wymienić na produkt pozbawiony wad

-Obniżyć cene

-Naprawić usterkę

-Oddać pieniądze

 

Co do powtarzalności tych czynności tą są już jakoś tam regulowane, przecie 100 razy nie można czegoś naprawiać 8)

 

Zwrot pieniędzy dokonywany jest tylko w ostateczności, najpierw kombinowanie z naprawą.

Jednakże to tylko teoria 8) dużo sklepów jest wporzo i często od razu dostajesz kase.

 

http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=140

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, jeżeli kupujący stwierdzi tę niezgodność przed upływem dwóch lat od wydania towaru. W przypadku wymiany towaru na nowy termin dwuletni biegnie na nowo.

Ale to chyba dotyczy tylko żywności i takich tam...

 

A tutaj co do gwarancji:

http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=390

http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=417

Edited by Px
Link to post
Share on other sites

Nie ma rekojmi - została zastapiona przez "zgodność towaru z umową" i to trwa dwa lata.

http://www.skp.pl/pages/sub-pages/cd/files/rozdzial_5_6.html

 

Z mojej wiedzy wynika jednak, że jest to Rękojmia za wady chyba, że kodeks cywilny zmieniono.

 

Od siebie dodam że wada fizyczna polega także na tym, że rzecz nie ma właściwości o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego lub kiedy rzecz została wydana w stanie niezupełnym, także bez instrukcji lub informacji potrzebnej do prawidłowego korzystania z rzeczy.

O wadzie trzeba zawiadomić sprzedawce w ciągu miesiąca od jej wykrycia, wrazie nie dotrzymania terminu traci się możliwość korzystania z rękojmi.

Jeśli wada wystąpi możemy domagać się jednej z 4 czynności wymienionych przez Px, jednak jeśli sprzedawca usunie wady lub wymieni produkt to nie możemy domagać się obniżki lub odstąpienia umowy. W przypadku kiedy sprzedawca wykorzysta jedną z możliwości (czyli wymieni lun naprawi) a produkt nadal ma wady to możemy żądać obniżenia ceny lub odstąpienia. Nie dotyczy to wad nieistotnych.

Link to post
Share on other sites

Jest coś takiego jak:

"Ustawa o szczegolnych warunkach sprzedazy konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz.U. z 2002 r. Nr 141, poz.1176, z 2004 r. Nr 96, poz 959)"

 

I ona mówi nam że mamy prawo rościć swoje prawa do dwóch lat. Po prostu gwarancja daje nam jedno, natomiast ta ustawa daje nam drugie. Jeśli w okresie tych dwóch lat replika lub jakikolwiek towar zepsuje się trzy razy, mamy prawo do wymiany towaru na nowy/zwrot pieniędzy całkowicie lub częściowo(obniżenie ceny przez sprzedawcę)

 

Nie mniej jednak posługiwanie się tą ustawą już na wstępie daje nam przewagę nad sprzedawcą(i w 95% załatwia nam to od razu sprawę)

 

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Jeśli AEG ci się zepsuje (oczywiście nie z towjej winy i w sposób całkowicie wykluczający go z celu do jakie służy) to wysyłasz do sklepu z pismem w którym powołujesz się na art 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

 

Sklep ma ci to uznać i naprawić lub wymienić na nowy towar. Co więcej jeśli w ciągu 14 dni (termin liczony od poniedziałku do soboty z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy) - liczy się data otrzymania pisemnej informacji - sprzedawca nie określił się co do żadania to znaczy ze uznał je za uzasadnione (nawet jeśli jest uszkodzony z twojej winy).

 

Sprzedawca ma obiązek pokryć koszty tranpsportu towaru.

 

Z praktyki wiem że ciężko z niektórymi to prawo wywalczyć - ja teraz zgodnie z tą ustawą staram się reklamować telefon w Orange z czym są olbrzymie kłopoty.

Najlepiej wysłać towar z odpowienim pismem za potwierdzeniem odbioru i czekać. Muszą naprawić.

 

I kilka cytatow z tej ustawy ważny z naszego punktu widzenia:

 

 

Art. 10.

1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie

w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru

kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli

przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić,

jednakże nie poniżej jednego roku.

 

 

 

 

Art. 8.

1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać

doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo

wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają

nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość

towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a

także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny

sposób zaspokojenia.

2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca

ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w

szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz

ponownego zamontowania i uruchomienia.

3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone

w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się,

że uznał je za uzasadnione.

 

Co to jest niezgodność towaru z umową??

 

 

Art. 4

 

3. W przypadkach nieobjętych ust. 2, domniemywa się, że towar konsumpcyjny

jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju

towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości odpowiadają

właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Takie samo domniemanie

przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego

rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy,

producenta lub jego przedstawiciela; w szczególności uwzględnia się

zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do

właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Link to post
Share on other sites

Sklep ma ci to uznać i naprawić lub wymienić na nowy towar. Co więcej jeśli w ciągu 14 dni (termin liczony od poniedziałku do soboty z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy) - liczy się data otrzymania pisemnej informacji - sprzedawca nie określił się co do żadania to znaczy ze uznał je za uzasadnione (nawet jeśli jest uszkodzony z twojej winy).

 

14 dni roboczych punktu obsługi klienta, jeśli sklep pracuje w trybie 5 dniowym to teoretycznie 3 tygodnie, jeśli 7 dniowym to dwa pełne tygodnie.

Link to post
Share on other sites

Kodeks cywilny:

 

Art. 115. Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.

 

Uchwała SN z dnia 25 kwietnia 2003 roku.

 

Sobota nie jest dniem uznanym ustawowo za wolnym od pracy w rozumieniu art. 115 k.c. w związku z art. 165 § 1 k.p.c.

 

 

To znaczy że termin 14 dni dotyczy dni od poniedziałku do soboty z wyłaczeniem tych które ustawa przewidziała jako wolne od pracy. Nieważne w jakim trybie pracuje punkt obsługi klienta.

Dodatkow klient ma się w ciągu tych 14 dni zapoznać z decyzją - czyli jeśli decyzja została wysłana pocztą to liczy się data otrzymania pisma a nie wysyłki.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Po prostu niezgodnosc towaru z umowa tak ?

 

Tak, ale nie jest to takie „po prostu”. ;-)

Ciężar dowodu niezgodności towaru z umową spoczywa na jego nabywcy. Ustawa dnia 27 lipca 2002 r. wprowadza bowiem domniemanie zgodności towaru z umową, ale kryteria tegoż domniemania dotyczą zarówno obiektywnych właściwości dobra, jak i subiektywnych oczekiwań kupującego. Na podstawie przyjętego domniemania towar jest zgodny z umową, jeżeli odpowiada wszystkim określonym przesłankom, których wyliczenie ma charakter koniunkcyjny, a spełnienie winno być kumulatywne. Zatem niezgodnym z umową można uznać towar, który nie spełnia co najmniej jednego z podanych kryteriów.

W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru. W przypadkach w których do indywidualnego uzgadniania nie dochodzi domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Takie samo domniemanie przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela; w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

 

Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży. Ta zasada znajdzie zastosowanie np. przy zakupie replik tuningowanych przez sprzedawcę bądź zakupie elementów do własnego montażu, które albo nie będą pasować albo po ich założeniu zgodnie z instrukcją spowodują nieprawidłowe działanie innych elementów, bądź całej repliki.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jest coś takiego, czego nazwy nie pamiętam, ale polega na tym, że jeśli w czasie rękojmi/zgodności towaru z umową dany towar przestaje pełnić swoją funkcję (w przypadku taniego AEGa jest to strzelanie) to mamy pełne prawo reklamować towar. Sprzedawcy sklepów wiedzą, że klienci nie znają swoich praw i dlatego w kulki sobie lecą. Może to być dowolny towar, mi to tłumaczyli na przypadku czapki za pare zł z supermarketu.

Edited by melon
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Jeśli w okresie tych dwóch lat replika lub jakikolwiek towar zepsuje się trzy razy, mamy prawo do wymiany towaru na nowy/zwrot pieniędzy całkowicie lub częściowo(obniżenie ceny przez sprzedawcę)

Skąd wziąłeś to trzy razy na zepsucie towaru? Ja nigdzie nie widziałem takiego zapisu...

Link to post
Share on other sites

Oj, musiałbym poszukać, ale jeśli towar jest trzy razy serwisowany to mamy prawo zażądać nowego lub zwrotu pieniędzy.

Jak znajdę to pokarzę.

 

 

Potwierdzam.

Jeśli nie ma tego określonego w umowie to po trzykrotnej naprawie przysługuje wymiana na nowy towar.

 

Z tym że wymieniona może być tylko wadliwa część, lub cały przedmiot objęty gwarancją - wszystko zależy od konkretnej sytuacji.

Edited by bombelsars
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=140

 

 

 

Kupujący (nie sprzedawca) wybiera konkretne roszczenie, tj. żądanie naprawy lub wymiany, należy to zrobić na piśmie. Jeżeli kupujący, w razie stwierdzenia niezgodności towaru z umową, zażąda doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową nie wskazując, w jaki sposób (poprzez wymianę czy poprzez naprawę), sprzedawca może wyznaczyć kupującemu w tym celu odpowiedni termin. Po upływie wyznaczonego terminu uprawnienie do dokonania wyboru przechodzi na drugą stronę, czyli sprzedawcę.

 

2. Konsument może żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy (zwrotu pieniędzy), dopiero gdy nastąpiła jedna z sytuacji:

- sytuacja opisana w pkt.1 (naprawa lub wymiana jest niemożliwa lub wymaga nadmiernych kosztów),

- sprzedawca nie zdoła wymienić lub naprawić produktu w odpowiednim czasie (przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia),

- naprawa albo wymiana naraża kupującego na znaczne niedogodności.

 

Od umowy nie można odstąpić, jeśli niezgodność towaru z umową jest nieistotna.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...