Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Killing house - praktyczne rozwiazania


Guest Kret

Recommended Posts

Guest Kret

Witam,

 

czy ktos z uczestnikow forum ma doswiadczenie w budowaniu tzw. killing house'a?

 

Interesuje mnie w szczegolnosci system, jaki zastosowal do stworzenia modulowego scian. W chwili obecnej jestem na etapie tyczek i materialu oraz scianek dzialowych z kartonu (przestrzeliwalne). Wolalbym jednak jakis modulowy system podobny do namiotowego lub rusztowan budowlanych, wypelniony sztywna "sciana"

 

Zalozenie powzialem takie, ze sciany nosne sa nieprzestrzeliwalne, a scianki dzialowe tak - czy slusznie? Co jeszcze powininenem wziac pod uwage?

 

Z gory dziekuje za wszystkie porady.

 

Pozdrawiam

 

Kret

Link to post
Share on other sites

Nie budowałem killing house, ale może pomogę.

Istotne są dwie sprawy, szkielet i "ściany".

Do budowy szkieletu najlepsze byłyby rusztowania (alustar lub inne alumioniowe ale to bardzo wysoki koszt. Alternatywą jest konstrukcja z profili (alu, stalowe, jak do budowy np. regałów sklepowych ale też drogie) lub szkielet drewniany. Przy drewnianym szkielecie może być ciężko z łatwą aranżacją miejsca, choć to najtańsze i najprostsze rozwiązanie.

Ze ścianami powinno być dużo łatwiej. Można użyć plandek rusztowaniowych (bardzo wytrzymałe), płyt pilśniowych, sklejki, płyt gips-kartonowych. To by były nośne.

Jako działowe polecałbym zwykłą czarną folię budowlaną (ew. kilka warstw) lub karton. Dobrze zamocowana nie będzie falować i może udawać ściany działowe tanim kosztem.

Może to oczywiste dla Ciebie sprawy a może coś pomoże.

Link to post
Share on other sites
Guest Kret

Dzieki, kazdy pomysl sie liczy.

 

Rozgladam sie w tej chwili za mobilnymi rozwiazaniami wystawienniczymi. Rusztowania ciagle sa "na tapecie", ale poza kosztem (ktorych laczna "dopuszczalnosc" jeszcze bede ustalal) martwi mnie ich waga i objetosc - pomieszczenie do przechowywania "killing house'a" nie bedzie zbyt duze.

 

Tak czy inaczej dziekuje za kazda sugestie.

 

Pozdrawiam

 

Kret

Link to post
Share on other sites

Można pokusić się o zastosowanie systemu z drzwi przesuwnych stosowanych w meblach domowych/zabudowie wnęk itp. Na ściany "nośne" wykorzystać płyty pilśniowe a na działowe zrobić stelaż i wypełniać go kartonem/folią. Taki system można by zrobić też na własną rękę przy pomocy odpowiedniego profilu w roli szyny i rolek z tworzywa które można kupić bez problemu i nie kosztują majątku.

Killing housa nie budowałem, ale patent sprawdził się podczas remontowania bram przy moim domu. Bramy był bardzo ciężkie wiec rolki na dole musiałem dać metalowe, dość konkretne. Przykręciłem je wewnątrz ceownika stalowego. Rolki mają rowek i jeżdżą na wmurowanym płaskowniku. U góry bramy jest kolejny ceownik, o cienkich ściankach. W nim jeździ rolka z tworzywa (chyba teflonowa) i trzyma bramę w pionie.

Link to post
Share on other sites

Mobilne systemy wystawiennicze to bardzo droga impreza. Najtaniej wyjdzie złożyć samemu, kupując profile w hurtowni (jak będziesz chciał to mam w pracy namiary). Ewentualnie mam gościa, który robi w Gdyni takie rzeczy.

 

Generalnie - drewniane wyjdzie w miarę tanio, aluminiowe czy stalowe dużo drożej. Cenowo zapewne od kilkuset do kilku tysięcy, w zależności o dokładnego metrażu konstrukcji i ostatecznego materiału szkieletu.

 

Ceną minimalną materiału, którą musisz brać pod uwagę jest cena złomu. Każde kształtowanie (ceownik, profil H itd) zwiększa koszt, tym bardziej jeśli będzie to materiał zakupiony. Można poszperać na złomowiskach, choć będzie z tym dużo zachodu.

Link to post
Share on other sites

Z początku dyskusji pojawia się jedna niejasność i żeby dopasować propozycje dobrze żebyś sprecyzował: czy to ma być budowla stała z jedynie przenoszonymi ścianami, czy cała ma być demontowalna? W jakich warunkach to ma być budowane? Pomieszczenie (jaka wysokość), teren otwarty (jakie podłoże)?

Link to post
Share on other sites
Guest Kret

Budowla musi byc cala rozmontowywalna i przechowywana w osobnym pomieszczeniu.

 

Podloze jest miekkie (ziemia/piasek).

 

Teren otwarty - tory strzeleckie strzelnicy otwartej (stad koniecznosc demontazu po kazdorazowym uzytku).

Link to post
Share on other sites

Najtaniej i najłatwiej (bez możliwości pracy mechaniką na drzwiach) - ramy ze sklejki (2 m wys, różna szerokość). Jak dobrze zbite to można bez listew po przekątnej. Obite materiałem do wybotu - papier pakowy, folia budowlana, brezent, dykta itd Mocowanie do podłoża na dwa sposoby:

- podpórki/zastrzały - łatwe do przenoszenia, ale ryzyko potknięć i trzeba uważać przy chodzeniu "przy ścianie"

- na rogach pręty zbrojeniowe, wbijanie w ziemię (musiały by być trochę dłuższe, żeby utrzymały konstrukcję.

 

Ew połączenie obu (z krótszymi prętami), co zapobiegłoby przesuwaniu ścianek.

Można pokombinować z jakimś patentem żeby takie zestawienia łączyć też na górnych krawędziach (izolka, ducktape itp).

 

Przy takim rozwiązaniu można np używać folii przezroczystej imitującej okna, przez które można strzelać, albo je "wybijać" łomem itp. Można też zrobić drzwi (konstrukcja identyczna jak ścianek + zawiasy).

 

Tyle, że to dość delikatna konstrukcja - nie wytrzyma przewracającego się człowieka, wejścia "z kopa", mogą być problemy przy większym wietrze.

 

Do tego musisz pomyślećo stajakach na tarcze.

Link to post
Share on other sites

Właśnie Foka zadał konkretne pytanie, na które Kret odpowiedział, a mnie ono również nurtowało.

 

Kiedyś nosiłem się z zamiarem budowy właśnie czegoś takiego i nadal mi chodzi to po głowie, ale już w przypadku broni palnej i zawodów strzeleckich.

 

Tak czy inaczej konstrukcję oparłbym na Twoim miejscu albo na stalowych/polipropylenowych/polietylenowych rurkach i złączkach. W przypadku stalowych problemy ze złączkami i połączeniami gwintowanymi.

W przypadku PE/PP łączysz wszystko na wcisk.

 

Tak czy inaczej wykonanie elementów z listwy drewnianej o przekroju 2 x 2 cm dla ścianek będzie właściwe. Ewentualnie minimalnie większy profil.

 

Z tym, że:

- każdą listwę polecałbym na końcach nawiercić i łączyć przy pomocy odpowiednich elementów/kształtowników stalowych przy pomocy śrub i nakrętek motylkowych

- materiałem dla ścianek działowych może być paroizolacja - jest to w miarę sztywne, cięższe i wytrzymalsze od folii, nie przebija światła (występuje w kolorze czarnym, ale wtedy jest to tzw. geowłoknina - w sklepie budowlanym to dostaniesz za kilka złotych) - możesz to również łączyć do ramy przy pomocy cienkiej listwy i dwóch śrub

- ramę, którą tak złożysz przytwierdzasz do podłoża przy pomocy kątownika i "śledzia"/"szpilki" wbitej w podłoże. U góry łączysz to na skos przy pomocy listwy i dwóch śrub lub ewentualnie dwóch kątowników i dodatkowych dwóch śrub, tak aby usztywnić konstrukcję

 

- ścianki "nośne" możesz wykonać z jak powyżej polecano płyt pilśniowych, ale ja polecałbym dla łatwiejszego magazynowania i transportu oraz modułowości konstrukcji przyciąć je do rozmiarów wysokość ścianki x 50 cm szerokości i przytwierdzać je przy pomocy dwóch śrub i nakrętek motylkowych - oczywiście odpowiednie otowory w listwach będziesz musiał wykonać

 

Wszystki listwy należałoby wykonać tak samo, aby uzyskać modułowość konstrukcji.

Ewentualnie poszukaj starych regałów magazynowych, które wykonane były z kątowników z odpowiednimi otworami w stałych odstępach - jest to ciężkie, ale solidne rozwiązanie.

 

Ścianki nośne możesz wykonać jeszcze z wcześniej wspomnianego przeze mnie materiału jakim jest paroizolacja dodatkowo wzmacniając go siatką podtynkową - kulka nie zawsze przestrzeliwuje tą siatkę, a zawsze możesz dać jej dwie warstwy.

 

Pozdro i życzę powodzenia w budowie.

Link to post
Share on other sites

Tak czy inaczej konstrukcję oparłbym na Twoim miejscu albo na stalowych/polipropylenowych/polietylenowych rurkach i złączkach.

 

Kret, to jest bardzo fajnie rozwiązanie. Sam mam kilka tak zrobionych parawanów i tarcz. Są złączki prote, kolankowe, typu T, przejściówki.

Rurka 3m dł. 3/4" kosztuje niewiele, obrabia się łatwo i co najważniejsze, po zabawie rozkłada się wszystko i chowa do pokrowca narciarskiego i już.

 

To konstrukcja, a same ścianki można zrobić z folii, tkaniny lub twardsze se styropianu.

Link to post
Share on other sites
Guest Kret

Dziekuje za wszelkie sugestie.

 

Wojtek, Szpargal - te rurki i zlaczki to element jakos specjalnie nazywany, czy po prostu rurki i zlaczki latwe do zidentyfikowania w Castoramie?

 

Jutro i pojutrze bede mierzyl cale przedsiewziecie. Prawdopodobnie rozwiazanie trzeba bedzie wypracowac, bo to wypadkowa ceny, technicznych mozliwosci, dostepnego czasu i wymagan stawianych obiektowi.

 

Pozdrawiam

 

Kret

Link to post
Share on other sites

No rurki normalne, jedziesz do takiego dużego sklepu i wybierasz. Ja na małe tarcze biorę 1/2" a na większe takie mega grubasy :-)

Wejdź do sklepu, popatrz co jest i... use your illusion :-)

 

Tych małych nie sklejam, ale te duże rury lepiej posklejać ze złączkami, są specjalne kleje do nich.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...