KicpA Posted February 24, 2011 Report Share Posted February 24, 2011 (edited) Kiedyś używałem przewodów pseudo głośnikowych, nie robię tego od momentu kiedy spłynęła z nich izolacja przy zwarciu i musiałem całą replikę czyścić ze spalonej i stopionej gumy. Już wiesz czemu się stopiła? Przy marnym pakiecie na zapomnianych już dawno temu ogniwach panasonica 1200mAh large. Pakuj sobie jakie tam chcesz. Ja mam przewody w takiej izolacji od 4 lat i jakoś się nie uszkadza izolacja. Jak ktoś nie dba o replikę to nie wina przewodów. Gdzie ja pisałem o wkładaniu czegoś grubszego niż 1,5mm^2? Ja używam przewodów 1,5mm^2 czasem 2,5mm^2 od muldentala, więcej nie che mi się tłumaczyć bo po co jak liczy się tylko cena a nie efekt. Dla mnie możecie nawet drut miedziany ze ściany wkładać, ja swoje już napisałem. Jak to mówią nic na siłę. Edited February 24, 2011 by KicpA Quote Link to post Share on other sites
Tuksiak Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Marcinek dam Ci FAL`a i włóż tam głośnikowe, nawet 1,5 mm ;-). Głośnikowe włożyłem Żoninej replice, bo tam było trochę miejsca, wywaliłem po roku. G...o nie kable. A silikony są miękkie i owszem,a to powoduje tylko tyle, że nie sprawdza się powiedzenie "nic na siłę, weź większy młotek". Po prostu chwilę trzeba pomyśleć co się robi i tyle. A koszty, jak KicpA napisał maks 8 zeta za 1m w hurtowni elektrotechnicznej takie lepsiejsze już. Quote Link to post Share on other sites
Marcinek83 Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 (edited) Zgadza się, gdzieś gdzie kable się nie układają, można a nawet trzeba wstawić mięczaki, co do łatwości w rozerwaniu izolacji, nie zależy od tego czy ktoś jest niechlujem czy nie, poprostu mają to do siebie że byle co, potrafi je przerwać i trzeba uważać. Ostatnio trafiłem na kabelki 1,6zł za metr, głośnikowe, są w na tyle miękkiej izolacji że pięknie się układają, w środku bardzo cienki drut i gesty splot. Tuksiak, nr. telefonu do mnie masz, daleko też nie masz, podrzuć Falusia, wstawię. Są mięciutkie jak kaczuszka ;) Uploaded with ImageShack.us Edited February 25, 2011 by Marcinek83 Quote Link to post Share on other sites
Tuksiak Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 (edited) Spoko luz mam wstawione silikoniki 2mm^2 czy coś koło :). W L1 mam 1,5 mm i tez dają radę pomimo prądożernego silnika (no ale ja się na spuście nie wieszam z tygodniowymi seriami ;-) ). EDYTA: A teraz i tak byś włożył, bo był dremel z pilnikiem w akcji swego czasu jak chciałem tam pchać zwykłe ;-). (jakieś takie podobne do tych: http://sklep.rms.pl/galerie/p/przewod-glosnikowy-2x-1_1313.jpg ) Edited February 25, 2011 by Tuksiak Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 To nie jest cienki drut, te co pokazałeś mają średnicę ok 0,2mm. 1. Przewód silikonowy 2,5mm^2 muldental, średnica jednej żyły to 0,05mm 2. Przewód elektroniczny cienko żyłowy elastyczny w gumowej izolacji 2,5mm^2, średnica jednej żyły to 0,07mm 3. przewód głośnikowy w gumowej izolacji 2,5mm^2, średnica jednej żyły to 0,2mm Quote Link to post Share on other sites
Marcinek83 Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 Ale to ma 2,5mm. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted February 25, 2011 Report Share Posted February 25, 2011 I co w związku z tym? Przewody o mniejszych przekrojach różnią się ilością tych żył. To jest zdjęcie porównawcze aby pokazać cienki drut. Quote Link to post Share on other sites
white_pl Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 @ Marcinek83 Wiem o jakich kablach mówisz - ostatnio też je "obmacywałem" i aż się spytałem czy to nie silikony-nie . W łodzi kosztują 1,2zł za metr 1,5mm2. Robi je firma Lexton jak by ktoś szukał. Suma sumarum i tak kupiłem te przeźroczyste....są równie miekkie i bez problemu się układają w GB. @ KicpA Mógłbyś zmierzyć opór tych kabli dla odcinka powiedzmy metra czy jaki tam masz ? I drugie pytanko: często modelarskie kable są posrebrzane - końcówki czy po całości ? Bo mam kawełek silikonowego kabla ale jest to czysty miedziany i na dodatek jest grubszy łącznie z izolacją niż głośnikowy... Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Niestety nie mam dostępu do takich mierników... Jest dużo rodzajów przewodów modelarskich, tak samo jak i głośnikowych, od siebie mogę polecić przewody firmy muldental, są jako nr 1 na moim wcześniejszym zdjęciu. Zazwyczaj jak przewody są srebrzone to są całe, końcówki mogą być najwyżej pobielane. Quote Link to post Share on other sites
Marcinek83 Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Jednak te o których mówię, dają radę i się nie grzeją, przy czym łatwo się układają i nie łatwo przetrzeć czy rozerwać izolację. Co do tego czy dadzą mi 0,5k/s więcej rofu, niż "modelarskie" nie mam pojęcia, nie testowałem. Quote Link to post Share on other sites
white_pl Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 I właśnie cała ta dyskusja sprowadza się do tego ,że obaj macie rację - i jedne i drugie się nadają - kwestia ceny i indywidualna decyzja każdego z nas, kto, co chce mieć. Nie mam tylu serwisowanych replik na koncie co wy, ale wymiana kabli sprowadza się do dialogu: - Jakie chcesz kable: te za 1,2 czy te za 6? Daje do "pomacania" jedne i drugie. I tu pada pytanie: - a co mi dadzą te za 6 ? - No właśnie "może" jakieś "0,0ileśtam" do rofa, ale łatwiej je uszkodzić... - Dobra daj te tańsze i zapomnijmy... Quote Link to post Share on other sites
John Petrucci Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 (edited) w takim razie czy te kable 1,25mm^2 nadadza sie do wmiare mocnego tuningu repliki?? m120 na lipo 11,1 1300 30c, 7,4 2200 40c Edited March 18, 2011 by John Petrucci Quote Link to post Share on other sites
Tuksiak Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Przewody jakie zakładałem, to taki typ jak KicpA określił jako muldental ;-), nawet nie widziałem, e to tak się nazywa. Prawie 400 żyłek umieszczonych w przekroju 1,5 mm^2, spring M130, prądożerny silnik, baty do lipo 11,1 2,2 Ah włącznie i zero problemów. Quote Link to post Share on other sites
John Petrucci Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Przewody jakie zakładałem, to taki typ jak KicpA określił jako muldental ;-), nawet nie widziałem, e to tak się nazywa. Prawie 400 żyłek umieszczonych w przekroju 1,5 mm^2, spring M130, prądożerny silnik, baty do lipo 11,1 2,2 Ah włącznie i zero problemów. czyli kablom modelarskim 1,25^2 mogę spokojnie ufać? one sa do 35A hmm czy tyle jest wystarczające do zastosowań asg i fajnego rofu na m130? :) Quote Link to post Share on other sites
Soul reaper Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Wystarczą. Też się ostatnio przekonałem o wyższości okablowania modelarskiego :). Kumpel miał ostatnio zacięcie w scarze g&g, gdzie część okablowania ma stockowe, a część na 1,5mm2 silikonowym (nawaliły styki w kolbie i czymś trzeba je było zastąpić). Replika nie strzelała, więc przydusił spust na trochę dłużej. Bateria lipo 11,1V. Palec ze spustu zdjął jak po kilku sekundach poczuł swąd. Po otworzeniu kolby poszło trochę dymu, okablowanie silikonowe jest praktycznie nie ruszone, stock ma stopioną i przypaloną w niektórych miejscach izolację. Quote Link to post Share on other sites
gromov Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 (edited) Trochę odgrzeję temat, ale być może komuś przyda się w przyszłości. Wrażenie różnicy temperatur dla dwóch kabli o tym samym przekroju żyły, lecz w izolacji silikonowej i gumowej jest wywołane różnicą przewodnictwa cieplnego gumy i sylikonu (w ekstremalnych przypadkach temperatury topnienia tych dwóch substancji). Temperatura samej żyły miedzianej w obu przypadkach jest praktycznie taka sama. Te wentylacje, o których wspominaliście, są dobre dla przewodów cały czas pracujących pod obciążeniem. W AEG'u obciążenia są chwilowe i w zasadzie ciężko wykorzystać potencjał wentylacji. Bez względu na to, czy żyła składa się z 1 czy 400 drucików (co ma to wpływ właściwie tylko na elastyczność przewodu), dla przewodów miedzianych maksymalne, bezpieczne wartości prądu ciągłego są następujące: Przekrój żyły / Natężenie prądu: 0,75 mm2/ 10A 1,00 mm2 / 12A 1,25 mm2 / 14A 1,50 mm2 / 16A 2,50 mm2 / 21A 4,00 mm2 / 27A Żeby było śmieszniej, mosiężne konektory, używane chociażby do łączenia przewodów z silnikiem są zazwyczaj zaprojektowane do ciągłego przewodzenia prądu o wartości maksymalnej tylko 2,5A... Nadal jednak należy pamiętać, że w AEGu obwód zamykany jest na krótko, co bezpośrednio wpływa na nagrzewanie się elementów obwodu. Popatrzcie na te wartości trzeźwym okiem i sami wyciągnijcie wnioski. W mojej replice mam zamontowany mosfet, pakiet LiFePo4 9,9V 1350 mAh 12C, silnik X-High Tech Max Torque (chyba zapomnieli dopisać PRO), który jest Elementem Ultra Torque pod innym szyldem. Podczas serii testowej trwającej kilkanaście sekund, w gearboxie obciążonym sprężyną M100 nie odczułem, alby kable chociaż trochę się nagrzały. Na Li-Po 7,4V 1600 mAh 20C efekt był dokładnie taki sam. Przy mocnej sprężynie pewnie byłyby co najwyżej ciepłe. Mam kable typu LgY 1mm mogące pracować w temp. do 80 stopni C, w izolacji PCV - samogasnącej i ognioodpornej. Cena 1zł za metr. Ich wadą (choć dla mnie to akurat zaleta) jest średnia elastyczność, w zamian za izolację znacznie odporniejszą na uszkodzenia mechaniczne niż silikon czy zwykła guma. Decyzję jaki przewód wybrać, każdy i tak podejmie sam. Jedno jest natomiast pewne - stockowe przewody w cienkiej, twardej i wrażliwej izolacji nie nadają się do niczego i należy je bezwzględnie wymienić. Edited November 8, 2011 by gromov Quote Link to post Share on other sites
white_pl Posted November 9, 2011 Report Share Posted November 9, 2011 Sprostujmy kilka rzeczy: Wartości prądu do przekroju które podałeś są zdaje się dla odcinka 1m i mówimy tu o obciążeniu stałym. (Popraw mnie jeśli źle) Tak czy inaczej ilość prądu jaki "wytrzyma" przewód zależy od jego długości i czasu przez jaki będzie płynął prąd w "udarze". Dlatego bez problemu stosujemy w AEG-ach kable 1,5mm^2. Co do Twojego przykładu z silnikami ( Ja bym tam dodał UberPro :P ) to nie należy się tym sugerować, gdyż obciążenie jakiemu poddawany jest silnik nie zależy od zastosowanej sprężyny ,a obciążenia na zębatkach...innymi słowy od właściwie dobranego przełożenia do danej sprężyny. Strzelam teraz: M120 bardziej obciażą silnik (pobierze więcej prądu) na zębatka OT, niż M140 na ITU - choć zapewne tak jest. Dalej. Największy prąd płynie przez kable w momencie rozruchu silnika, zatem bardziej zagrzejemy kable strzelając szybko na semi, niż trzymając spust na auto. I tak ględzić można bez końca... Tak czy inaczej warto zmienić kable...no chyba ,że to replika CA lub G&P - tam nie widzę sensu ich zmieniać. Chyba ,że zakładamy mosfet :P Pozdrawiam. Quote Link to post Share on other sites
kosteQ86 Posted February 1, 2012 Report Share Posted February 1, 2012 (edited) Wpadły mi ostatnio w ręce przewody w izolacji teflonowej i wg mnie są o wiele lepsze niż w silikonowej. Co jest dla mnie najważniejsze zajmują mniej miejsca, 1,5mm2 ma średnicę 2mm, są sztywniejsze niż silikonowe, co jest dla mnie kolejną zaletą, ale i tak dają się ładnie układać i nie jest je tak łatwo uszkodzić. Tylko jest problem, w detalu nie mogę ich nigdzie znaleść, sprzedają je tylko hurtownie po 100m, więc jakby ktoś miał dojścia to chętnie odkupię:) Mam tylko o przekroju 2,5mm2 które mają średnicę 3mm i to już ciężko wchodzi, jak ktoś chce to niech się odezwie. Aaa i pytanko, gdzie można kupić te przewody które są w sklepach asg? Chodzi mi o te posrebrzane w przeźroczystej izolacji, jaki to jest typ przewodu? Edited February 1, 2012 by kosteQ86 Quote Link to post Share on other sites
henno Posted February 4, 2012 Report Share Posted February 4, 2012 Moje pytanie jest następujące co do kabli silikonowy. Czy takim przekroju i o parametrach nadaję się do repliki ASG. KABEL SILIKONOWY 1.5MM CZARNY Wysokiej jakości elektryczny przewód silikonowy (miedziany) niemieckiej firmy Mundental Elektronik. Dane techniczne: przekrój: 1,5 mm2 = 392x0,07 mm2 max. napięcie: 48V prąd: 23,3A max. prąd/5min: 40A Quote Link to post Share on other sites
seger Posted February 4, 2012 Report Share Posted February 4, 2012 henno: nada się. Jest idealny do repliki. Quote Link to post Share on other sites
Blacha1989 Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 czytam i czytam i zgłupiałem... mam g&g gr25 i szukam do niego kabli aktualnie mam 1,5mm^ ale zębatka silnikowa narusza izolacje, macie jakies dobre rozwiazanie ? Quote Link to post Share on other sites
Snipernr1 Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 W miejscu gdzie zębatka narusza izolacje po prostu zerwij ja i zastąp koszulka termokurczliwą a nawet i 2x. Quote Link to post Share on other sites
seger Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 Zębatka silnikowa nie narusza izolacji, tylko przy wkładaniu silnika, zebatka silnika zahacza o kabelek. Dobrze go popieścic i przykleić i bedzie cacy. Quote Link to post Share on other sites
Blacha1989 Posted November 5, 2012 Report Share Posted November 5, 2012 dzięki za szybko i jasną odpowiedz, pozdrawiam. Quote Link to post Share on other sites
koho Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 (edited) Apropos zacisków, którymi przypinamy kabelki do silnika. Sytuacja z dziś - udałem się do pobliskiego sklepu z częściami elektronicznymi po kable właśnie. Jakich chciałem, oczywiście nie mieli, ale zadałem parę pytań pokazując sprzedawcy kabelek z zaciskiem - na marginesie składane to było u jednego z bardziej znanych i cenionych serwisantów, w serwisie sklepu asg, którego nazwę kurtuazyjnie pominę - i w pewnym momencie usłyszałem coś w stylu: "A co panu z tego niskooporowego kabla, przy takim zacisku i sposobie jego zlutowania z kablem ?" Przyznaję, jestem elektrotechnicznym laikiem, ale czy w powyższej sytuacji ta cała pogoń za niskooporowością przewodów nie jest trochę naciągana ? A zaciski te są przecież standardem, jedyne odstępstwo od tej normy widziałem jak dotąd tylko w replice MRP od G&P, gdzie złączki są przykręcane śrubkami. Edited November 12, 2012 by koho Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.