Axus Posted September 4, 2012 Report Share Posted September 4, 2012 Witam! W mojej emce potrzebuję wymienić okablowanie na niskooporowe i zamontować nowe styki. Zastanawiam się czy nie zamontować MOSFET'u własnej roboty, co by uchronić styki przed przepaleniem (zamówiłem SHS'owskie). M4 pracuje na silniku APS'a na którego nie narzekam wraz z baterią 9,6V 2300mAh. Kable zamierzam wstawić 1,5mm^2. Doradźcie czy warto wstawiać ten MOSFET. Dzięki i pozdrawiam. ;) Quote Link to post Share on other sites
krissolek Posted September 4, 2012 Report Share Posted September 4, 2012 MOSFET zawsze warto wstawiać.Przy własnej robocie to niski koszt ~20-30 zł,a nie dość,że styki bezpieczne to i lepsza reakcja na spust :) Quote Link to post Share on other sites
szymucha2353 Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Warto wstawić, u mnie w elektroniku irl3713 kosztuje 13zł + 2 oporniki po 20gr sztuka. Quote Link to post Share on other sites
Mr MegaMan Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 20-30zł? U mnie za wszystko wychodzi jakieś 10zł. ;) Quote Link to post Share on other sites
Axus Posted September 7, 2012 Author Report Share Posted September 7, 2012 Zakupiłem IRF 3703 PBF. Czy jest on lepszy niż ten mosfet z postu wyżej i czy da radę bez problemu w takiej konfiguracji? IRF 3703 PBF + rezystory 100 ohm i 30 kohm? Quote Link to post Share on other sites
Axus Posted September 7, 2012 Author Report Share Posted September 7, 2012 Dodam jeszcze, że mosfet robię wedle tej instrukcji: http://wru.org.pl/ramki/asg/pliki_warsztat/mosfet/mosfet.html Quote Link to post Share on other sites
Akkenoth Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 http://forum.wmasg.pl/topic/18905-tranzystor-fet-w-obwodzie-aeg/ Zarówno schematy mosfetów w "pełniejszych" wersjach, jak i rozkminy na temat tego, który tranzystor lepszy. Szukajka nie gryzie... Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Czy może mi, przy tej okazji, ktoś wreszcie wyjaśnić jaka jest zaleta wstawiania MOSFETa, bo nie mogę do końca zrozumieć jaka jest jego zaleta oprócz nie zużywania styków. Quote Link to post Share on other sites
Mr MegaMan Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Szybsza reakcja na spust,mniejsze zużycia baterii,nie przegrzewają się styki. Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Okej, w to że styki się nie palą to uwierzę, bo nie ma tam dużego prądu = nie ma iskrzenia przy załączania i rozłączaniu. Szybsza reakcja? czemu, skoro na bazę tranzystora podajemy sygnał z spustu, generowany w ten sam sposób, reakcja ma być szybsza? A w mniejsze zużycie baterii to uwierzę marginalnie, pod warunkiem że ktoś przyzna że moc na silniku jest mniejsza ;-) bo musi być, spadek na FETcie jest przecież dosyć zauważalny przy takich prądach jak w AEGach. Quote Link to post Share on other sites
Akkenoth Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Tyle że FETy (te, których używamy) mają oporność rzędu 8mOhm-ów, a na stykach masz 2 do 4 miejsc, w których miedź styka się z miedzią niemal krawędziowo. Miejsca te ze względu na małą powierzchnię i duży prąd przez nie płynący szybko się utleniają, co powoduje kolejny wzrost oporu. Różnica między mosfetem a brakiem nie jest tak duża, jak między kablami stockowymi a niskooporowymi, ale jest. Ot, przykładowy filmik: Poza tym warto (imho) doinwestować w mosfet z AB, koszta niewiele większe, ale IMHO warto. Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Okej, rozumiem ten fakt - zmniejszamy opór obwodu,, jest ok. Ale dlaczego to ma przekładać się na szybszą reakcję spustu? A co do kabli niskooporowych, to jaka różnica jest w cyfrach? wie ktoś? Quote Link to post Share on other sites
Akkenoth Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Lekko większy rof (czyli obroty silnika) => lepsza reakcja na spust. To tak na prostą logikę, podejrzewam, że jest jeszcze parę szczegółów, które mi teraz do głowy nie przychodzą a wpływ na to mogą mieć. Miedź ma oporność ok 1.6 raza mniejszą niż aluminium, do tego chińskie druty nie są czystym aluminium i są przeważnie cienkie. Ciężko podać konkretne liczby, bo każdy przypadek jest inny. Dla przykładu - moja replika ani myślała ruszyć na baterii 7.2V (3600mAh, Sanyo), dopiero na 9.6V (1100mAh, Firefox) silnik miał siłę naciągnąć. Po wymianie okablowania nie dość, że działała na obu bateriach, to na tej "słabszej" miała lepszy rof niż wcześniej na tej "mocniejszej" (oczywiście na 9.6 był jeszcze wyższy). Rof wzrósł, jak pamiętam, z 11 do ok 17 rps. Quote Link to post Share on other sites
adamso Posted September 10, 2012 Report Share Posted September 10, 2012 Dokładnie jak Akkenoth napisał, szybkość reakcji na spust zależna jest od RoF. W stanie spoczynku sprężyna nie jest napięta, dopiero naciśnięcie spustu napina sprężynę a następnie ją uwalnia. Rof określa ile razy nasz mechanizm jest w stanie napiąć i zwolnić sprężynę w ciągu sekundy, czyli z niewielkim marginesem błędu można stwierdzić, że czas reakcji na spust = 1/RoF Swoją drogą zmniejszenie oporu całego układu (zastosowanie mosfetu i lepszych przewodów) powoduje zmniejszenie obciążenia baterii, a co za tym idzie mniejszy spadek napięcia pod obciążeniem (i dłuższą pracę). Jak już każdy wie, wyższe napięcie = wyższy rof. Dlatego też tak bardzo często polecane są baterie LiPo, gdyż one charakteryzują się znacznie niższym spadkiem napięcia przy dużym obciążeniu, stąd widoczna szybsza praca na baterii LiPo o tym samym napięciu. Niestety ale dokładne obliczenie wpływu na RoF, bez przeprowadzenia doświadczenia na testowanym modelu nie jest możliwe, nie da się powiedzieć, że zastosowanie mosfetu i nowych kabli zwiększy RoF o 3, po prostu istnieje zbyt wiele czynników wpływających na układ. Quote Link to post Share on other sites
Trzmiel Posted September 12, 2012 Report Share Posted September 12, 2012 Poza tym nie wiem czy wiecie ale silnik w aegu ciągnie kilka amper (nawet do 15), Cały prąd leci przez mechaniczny włącznik (kostka stykowa) która to ma bardzo małą średnicę i słabą zdolność do transportowania tak dużego prądu. Kostka stykowa generuje 80% oporu w obwodzie repliki. Kiedy wstawiamy mosfeta to przewody zasilające biegną prosto do silnika z pomięciem tego archaicznego układu włącznika - jego role przejmuje tranzystor mosfet. Dzięki temu znacznie większa ilość prądu biegnie od razu do silnika (pomijam już nawet długość drogi ), dlatego mamy lepszą reakcje na spust. Rof nam rośnie bo wywalamy z układu włącznik o małej powierzchni z przypalonego i utlenionego aluminium/miedzi. Dlaczego mosfet do lipo? Ano gdy używamy pakietów zdolnych oddać naprawde duży prąd i o sporym napięciu (np.11.1V) to każde załączenie mechanicznych styków powoduje bardzo duże iskrzenie i szybko doprowadzi do przepalenia blaszek kostki stykowej (oraz oczywiście z powodów wymienionych powyżej). Quote Link to post Share on other sites
adamso Posted September 12, 2012 Report Share Posted September 12, 2012 kilka amper (nawet do 15) Przy sprężynie guardera sp130 jest to prąd 20-30 A (20 A dla momentu kiedy tłok jest zwolniony i 30 A w momencie kiedy jest w pozycji maksymalnie naciągnięty). Sprawdzone sprzętem laboratoryjnym, prąd rysuje ładną sinusoidę :). Silnik od CM 028. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted September 12, 2012 Report Share Posted September 12, 2012 Adamso, wiele zależy od silnika i nie zapominaj o prądzie rozruchowym (zwarciowym) sięgającym nawet kilku set Amperom w ułamku sekundy ;) Quote Link to post Share on other sites
adamso Posted September 13, 2012 Report Share Posted September 13, 2012 To teraz dodam małą wadę mosfet'a. Mianowicie jeżeli dobierzemy zły mosfet do naszych zastosowań (w szczególności ważny jest spadek napięcia na baterii pod obciążeniem), wtedy nasz mosfet zacznie się grzać. Niestety ale mosfet w przypadku uszkodzenia termicznego nie przerywa obwodu, tylko go stale zwiera, a zatem masz wtedy full auto do momentu, aż wyciągniesz batką lub padnie coś jeszcze :D Dlatego podałem przykładowy silnik, na którym akurat to sprawdzałem :) Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted September 13, 2012 Report Share Posted September 13, 2012 To jest wada, ale już jest podanych tyle dobrych i nadających się mosfetów czy tu na forum czy w necie że ktoś musiał by być bardzo udany żeby kupić zły... ;) Quote Link to post Share on other sites
Trzmiel Posted September 13, 2012 Report Share Posted September 13, 2012 Masz rację powinno być "kilka amper" wtedy łatwiej dostrzec ironię. Mi z pomiarów dla stockowej repliki wyszło 10-15 na trybie auto.. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.