Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Wszystko o akumulatorach


Recommended Posts

Yh, czyli "lepsiejszość" jednego rodzaju baterii nad drugą nie wynika tylko z rodzaju użytych ogniw, ale także posiadanym przed aku parametrów?

Tak

 

Dla dodatkowego ułatwienia tych super dokładnych obliczeń dodam, że rezystancja w tym przypadku rośnie wraz z temperaturą.

Rezystancja zalezy od materialu jakiego uzyles. Jesli uzyles wegla jako przewodnika, to opor ci zmaleje wraz z temperatura ;)Zapomniales dodac o dlugosci przewodnika oraz o polu przekroju ;)

 

No chyba, że szybkostrzelność nie zależy tylko od prędkości obrotowej silnika gearbox'u

zalezy tez od przelozenia kol zebatych ktore jest czesto pomijane ;)

 

Mniejsza rezystancja własna akumulatorka skutkuje jego większą wydajnością prądową. Oznacza to, że przy tym samym napięciu do silnika płynie większy prąd, dzięki czemu silnik szybciej się kręci, a szybkostrzelność nam wzrasta. Ot co.

Dokladnie ;)

 

[...]

 

Ogniwa nie posiadają anody i katody tylko biegun dodatni i ujemny...

http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektroda ,ale to raczej nic nie wniesie do dyskucji :cool:

 

Pojemość [Ah] x Ilość C [gdzie C zastępuje Capacity] = Max. Chwilowe Natężenie [A]

Cos tutaj ostro pokickales we wzorze ;)

Ah ( amperogodziny ) to pojemnosc;)

C- to Culomb czyli ladunek. Jezeli pomnozysz go przez czas, to masz prad ;)

Link to post
Share on other sites
  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Cos tutaj ostro pokickales we wzorze ;)

Hmm... Tego "przelicznika" używa wiele osób w temacie o Li-Po. W każdym razie, nie ważne.

 

C- to Culomb czyli ladunek. Jezeli pomnozysz go przez czas, to masz prad ;)

A nie jak podzielę? Oo

 

Wiem, że C oznacza jednostkowy ładunek, jednak przy aku, gdy jest podawana wielkość C, oznacza to Capacity = Pojemność (tak mnie nauczono). Wtedy to używano tego "niby wzoru". Przykład (2000mAh, 15C):

 

2000mAh = 2Ah

2 x 15 = 30 [A]

I o tym 30A mówiono jako o najwyższym chwilowym natężeniu.

 

Zmierzam do porównania dwóch aku. Na przykład, oba 7.4V, 20C, ale jeden ma 1000mAh, a drugi 2000mAh. Rozumiem, że ten drugi spowoduje większą szybkostrzelność (ile razy?), bo pójdzie więcej prądu. Jednak jak obliczyć to maksymalne chwilowe natężenie, jeśli nie tak jak ja chciałem?

 

Poza tym, to raczej replika narzuca pobór prądu, a nie aku pcha do niej ile wlezie. Chyba, że znowu namotałem...

 

Pozdro,

Kiekos

 

PS Nie bijcie :teeth: Te aku mi spać nie dają :icon_neutral: Mam nadzieję, że się dowiem jak to wszystko jest... :icon_confused3:

Edited by Kiekos
Link to post
Share on other sites

Wiekszosc stockowych nimhow ma po prostu tak niski wspolczynnik C ze silnik pobiera max ile daje pakiet.

Powoduje to ze pakiet szybko sie niszczy - bo pracuje pod maxymalnym obciazeniem, a i tak silnik moze wziasc wiecej.

Krotka mowiac - pali sie caly czas.

 

W sensownym lipolu (nie takim stricte do asg firefoxa ktory jest kiepski) masz dosc duzy zapas wydajnosci pradowej.

Lipol sredniej jakosci - 25 C 2200 mAh daje ciagle 55 A pradu, chwilo potrafi dac nawet do 70-80 (mniej niz 10 sc seria).

Zwykle stockowe silniki pobieraja mniej niz 20 A.

Neodymowe ktore nie sa zbyt silne ani szybkie (stockowe uzwojenie ale z neodymowymi magnesami) pobieraja duzo mniej pradu przy slabych i srednich springach.

(spokojnie spalonym aku ciagnelem springa m135 na neodymowym silniku Cymy, kiedy ten sam aku nie dawal rady naciagnac m4 z sprezyna m100 ale na stockowym silniku).

Sa tez magnumy i kopie magnuma - ktore biora niesamowita ilosc pradu. Z tego co porownywalem - hi speedowe biora najwiecej. Nie zdziwilbym sie jakby elementa bral wiecej niz 30-40 A.

 

 

Lipole latwo oddaja energie, ale tez latwo ja magazynuja.

Wiec nie laduje sie ich 8-12 h jak nimhy, ale 30 min - 1 h.

I mowie tutaj o takich najzwyklejszych najpodlejszych modelarskich ... sa tez wypasione ktore laduje sie 10 min.

 

Teraz zima jest - zwykle nimhy padaja.

Akurat czas zeby przekonac sie ile pomaga sensowny lipol.

 

C w lipolach to nie jest ani pojemnosc, ani ladunek... To jest wspolczynnik pradowy.

C * pojemnosc ( w Ah) = wydajnosc pradowa (w A)

Wychodziloby ze C podawany jest w (1/h) ;p

Link to post
Share on other sites
Wynika z tego, że nie od prądu to zależy drogi Gallain, ale od napięcia raczej

zależy również od prądu! Im większy prąd jest dostarczany do silnika tym większy jest jego moment obrotowy. Im większy moment tym większa siła silnika. Im większa siła tym mniej odczuwalne są obciążenia napędzanego układu co bezpośrednio przekłada się na osiągalną prędkość obrotową.

Edited by xel20
Link to post
Share on other sites

Oznacza to, że przy tym samym napięciu do silnika płynie większy prąd, dzięki czemu silnik szybciej się kręci

 

Czyli to, że w szkole uczyli mnie iż prędkość takiego silnika (prądu stałego) zależy od napięcia a nie od prądu to nie jest prawda ? :zastanawia:

Dla mnie prąd wzrasta przy wzroście obciążenia. Wzrost obciążenia wynika z charakterystyki układu (sprężyna, przekładnia itd.)

Gdybym w trakcie pracy silnika przyłożył większą siłę do sprężyny, zablokował tłok, obciążył mechanicznie przekładnię itd.

to oczywiście prąd wzrośnie. Nijak się to moim zdaniem nie przełoży jednak na wzrost prędkości obrotowej :icon_eek2:

Zakładam, że w czasie normalnej pracy dla danej repliki prąd jest STAŁY. I prawdopodobnie duży :icon_biggrin:

Ktoś tu napisał o lepszych bateriach z ogniwami o mniejszym oporze - zgoda taka bateria może przenieść większy

prąd przy takim samym napięciu.

Wciąż jednak nie rozumiem w jaki sposób wzrost PRĄDU miałby się przełożyć na wzrost prędkości obrotowej...

 

 

 

zalezy tez od przelozenia kol zebatych ktore jest czesto pomijane ;)

 

Jasne i pewnie jeszcze od typu silnika, uzwojenia itd. itp. - czy my tu nie rozmawialiśmy o bateriach ? :bialaflaga:

Zakładaliśmy, że replika jest wciąż TA SAMA a zmieniamy baterię by uzyskać większy ROF. Co mają do tego koła zębate...

 

 

Edit: Xel20 - owszem możliwe, że moment wzrasta. To jednak oznacza, że silnikowi łatwiej jest pokonać opór sprężyny a nie, że wzrosną mu obroty... chcesz powiedzieć, że gdybym usunął sprężynę to taki silnik osiągnąłby prędkość "rozbiegnięcia" ? Wątpię... :zastanawia:

Edited by Kargan
Link to post
Share on other sites
Ogniwa nie posiadają anody i katody tylko biegun dodatni i ujemny...

 

Przeczytaj jeszcze raz co pisze na tym "portalu naukowym" a może zrozumiesz że ogniwo nie ma katody i anody tylko biegun dodatni i ujemny. Katody i anody mają np. diody prostownicze. Ogniwo składa się z katod i anod ale jako cały element posiada elektrody ale przyjęte jest nazewnictwo wyprowadzeń jako biegun dodatni i biegun ujemny bądź elektroda dodatnia i ujemna. Mnie tak uczono przez 4 lata.

 

Rezystancja między katodą a anodą w ogniwie nie daje nam nic (nie ma tam jednej katody i anody), interesującą nas rzeczą jest rezystancja wewnętrzna ogniwa między biegunami. Najbardziej nas interesuje rezystancja wewnętrzna pakietu.

 

Przykładowo:

 

Ogniwo A123systems (ANR26650M1A LiFe) 2300mAh 3,3V posiada rez. wew. na poziomie 8mΩ.

Max ciągły prąd rozładowania to 70A, w peaku do 120A.

 

Sanyo RC-2400 (Nicd) 2400mAh 1,2V posiada rez. wew. na poziomie 3,5mΩ.

Prądy sięgające do 50A.

 

Pakiet złożony z ogniw A123 będzie się składał pewnie z 3 ogniw (napięcie 9,9V, po naładowaniu ma tylko 10,8V) a jego rezystancja wewnętrzna będzie wynosić ok. 24mΩ. Pakiet składający się z 8 ogniw RC-2400 (napięcie 9,6V po naładowaniu prawie 12V) będzie miał rezystancję wewnętrzną w granicy 28mΩ.

 

Interesuje nas rezystancja wewnętrzna między biegunami pakietu bo to nie tylko rezystancja miedzy katodami a anodami wewnątrz ogniwa. Masa innych rzeczy mają wpływ na całkowitą rez. wew. pakietu.

 

Głównymi czynnikami będą w tym przypadku technologia wykonania pakietu, jakość jego wykonania i na końcu rez. wew.

 

 

 

Na wytłumaczenie z jakiego powodu prąd jaki może dać pakiet ma duże znaczenie jest prosta odpowiedz. Po pierwsze nauczcie się przeglądać charakterystyki ogniw, tam wszystko jest opisane. Dla przykładu powyżej wyraźnie widać że mimo różnej rez. wew. pakiety będą pracowały dość podobnie. Napięcie po obciążeniu pakietu 30A dla A123 będzie oscylowało w granicach 8,4V a dla pakietu sanyo od 8,8V do ok 8V. Dla obciążenia 10A dla A123 będzie to od 9,75V do 9V a dla Sanyo od 9,6V do 8,8V.

 

Dla nas wyznacznikiem co i jak się zachowa pod obciążeniem są właśnie charakterystyki rozładowania zamieszczane przez producenta. Z nich można odczytać to że dla jednego pakietu napięcie spadnie bardziej a dla drugiego mniej przy takim samym obciążeniu. Wiąże się też to z maksymalnym prądem jakie może oddać ogniwo. Zazwyczaj im jest on większy tym mniejszy spadek wystąpi. Dla nas odczuwalna będzie różnica między wartościami 20A (pakiety mini i inne badziewia) a 40A i wzwyż. Między 40A a 70A wydajności nie będzie prawie różnicy bo nasze repliki nie przekraczają zazwyczaj w pracy 30A.

 

Nie jest to jakieś skomplikowane więc czytajcie o ogniwach zanim je kupicie.

 

 

Btw, ja tam mieszkam 2 przystanki z mojego rodzimego domu od uczelni, widzę ja przez okno mojego pokoju więc gdzieś mam wszystko inne ;)

Link to post
Share on other sites
Wciąż jednak nie rozumiem w jaki sposób wzrost PRĄDU miałby się przełożyć na wzrost prędkości obrotowej...

Juz pisalem wczesniej : P=VA gdzie P= moc ; V=napiecie ; A = prad

oraz prawa Ohma

 

zalezy tez od przelozenia kol zebatych ktore jest czesto pomijane ;)
Jasne i pewnie jeszcze od typu silnika, uzwojenia itd. itp. - czy my tu nie rozmawialiśmy o bateriach ? :bialaflaga:

Zakładaliśmy, że replika jest wciąż TA SAMA a zmieniamy baterię by uzyskać większy ROF. Co mają do tego koła zębate...

Tylko odpowiedzialem od czego moze jeszcze zalezec ROF a ty sie jeszcze bulwersujesz ;) Dla scislosci: zalezy tez od typu silnika, materialow uzytych etc.

Edited by johny13
Link to post
Share on other sites

 

Wciąż jednak nie rozumiem w jaki sposób wzrost PRĄDU miałby się przełożyć na wzrost prędkości obrotowej...

 

 

 

Ano w bardzo prosty sposób. Na obciążonym silniku występuje spadek napięcia. Im więcej prądu puścimy wtedy do obwodu, tym spadek będzie mniejszy. W naszych akumulatorach, jak ktoś już zauważył, praca odbywa się w ich maksymalnym obciążeniu (nie mogą dać z siebie więcej prądu). Zmieniając zatem akumulator na wydajniejszy zmniejszamy spadek napięcia na silniku podczas wciśnięcia spustu i voila! mamy większą szybkostrzelność.

Link to post
Share on other sites

@ woma - Dodatkowo dalbym jakis opornik o duzym oporze miedzy kable ( miedzy + a - ) tak ,aby uzystac polaczenie rownolegle, co by mi dalo stala wartosc napiecia na silniku ;) To tyle z teori.

@ kicpa - dokladnie to sprecyzowales. Bralem tylko pod uwage nic innego jak budowe pojedynczego ogniwa, co jest moim bledem.

Edited by johny13
Link to post
Share on other sites

No to jest konkretna odpowiedź woma :icon_biggrin: Prawie mnie przekonałeś - wytłumacz mi tylko to:

 

vd_DC.png

 

To (podobno - nie podejmuję się oceniać) wzór na spadek napięcia w obwodzie prądu stałego.

Kalkulator jest TUTAJ

W przypadku naszej repliki: przekrój kabla jest stały, napięcie jest stałe (zakładamy świeżo naładowaną baterię)

długość przewodu zasilającego również jest stała. Oczywiście to tylko kabel - nie ma tu nic o silniku.

Zastanowiło mnie tylko, że jeśli w tym kalkulatorze zwiększam wartość prądu (zostawiając pozostałe

parametry bez zmian) to spadek napięcia (procentowo) mi ROŚNIE :zastanawia:

Zatem im większy prąd (przynajmniej jeśli chodzi o kabel) tym spadek napięcia WIĘKSZY

a co za tym idzie mniejszy ROF ? :icon_eek2:

Czy silnik będzie się zachowywał podobnie jak kabel ? Większy prąd to WIĘKSZY spadek napięcia

na silniku ? :zastanawia:

 

Przykładowo:

12V - 70A - spadek napięcia 6% czyli jakieś 0,72V

12V - 30A - spadek napięcia 2,6% czyli jakieś 0,31V

 

p.s. nie można tam co prawda ustawić 8V, ale dla 12V zależność powinna być podobna co do "kierunku".

p.s. 2 Cholera ja się poddaję bo poczułem się jak w szkole :hahaha:

Link to post
Share on other sites

30A dla A123 będzie oscylowało w granicach 8,4V

10A dla A123 będzie to od 9,75V do 9V

 

Czyli większy prąd (o 20A) to mniejsze napięcie (o około 1,2V) ?

 

Wiąże się też to z maksymalnym prądem jakie może oddać ogniwo. Zazwyczaj im jest on większy tym mniejszy spadek wystąpi.

 

Szczerze i bez bicia - jestem zagubiony jak dziecko we mgle bo to wyżej stoi w sprzeczności z tym niżej :bialaflaga:

Link to post
Share on other sites

Wyżej nie masz spadków napięć tylko napięcie na pakiecie.

 

Napięcie po obciążeniu pakietu 30A dla A123 będzie oscylowało w granicach 8,4V a dla pakietu sanyo od 8,8V do ok 8V. Dla obciążenia 10A dla A123 będzie to od 9,75V do 9V a dla Sanyo od 9,6V do 8,8V.

 

Nie czytamy wyrywkowo...

Link to post
Share on other sites

@Kargan

 

30A dla A123 będzie oscylowało w granicach 8,4V

10A dla A123 będzie to od 9,75V do 9V

Tu chodzi o to, że opór jest stały i ogniwa są takie same. Jedyne co się zmienia to natężenie. Teraz rozpatrujemy, jakie napięcie będzie, gdy dane ogniwo wypuszcza prąd o natężeniu 30A. To samo dla 10A. Otrzymujemy woltarz ogniw. Nie chodzi tu o to, że różnica 20A będzie odpowiednikiem 1.2V, czy co tam jeszcze da się wymyślić...

 

Czy dobrze zrozumiałem?

____________________________________________________________________________________________________

 

Jednak prosiłbym serdecznie, abyście przystopowali z tym spadkiem napięcia :icon_eek2: Chciałem się dowiedzieć od czego zależy "wydajność" aku. No więc, podsumowując to co było na temat wyszłoby, że:

 

1) Wydajność aku zależy nie tylko od napięcia, ale także od: pojemności, współczynnika C, a co za tym idzie, wytwarzanego prądu. Wszystko można uzasadnić wzorem na moc elektryczną. Im większa moc, tym mocniejszy silnik, czyż nie? :icon_biggrin:

 

P = U * I

P - moc

U - napięcie

I - natężenie wynikające z pojemności i współczynnika C

 

2) Wytwarzany prąd można wyliczyć, gdy znamy pojemność aku i współczynnik C (gdzie C stands for Capacity). Na przykład (1000mAh, 20C):

 

Widząc 20C, wiemy, że "20 pojemności w [Ah] da nam wytwarzany prąd w [A], czyli:

 

1mAh = 1Ah

1Ah * 20C = 20A

 

Nie jest to jednak maksymalne wytwarzane natężenie, które czasem może być większe. Czy to prawda?

 

3) Li-Po nadrabiają swoje mniejsze napięcie większym współczynnikiem C, mniejszą rezystancją (własną) oraz lepszym magazynowaniem energii, czyli nie padają nam tak szybko w niskich temperaturach, itd.

 

4) Silnik sam wyznacza ilość pobieranego prądu, toteż gdy natężenie wytwarzane przez aku wynosi 50A, a silnik potrzebuje tylko 30A, pobierze 30A. Jeżeli natomiast aku będzie wytwarzało 20A (za mało), silnik będzie wolniej pracował, a aku przegrzewał i spalał.

 

5) Ja natomiast chcę się zapytać jak to z tym silnikiem. Teoretycznie (jak tu piszecie) silnik sam wyznacza ile chce wziąć prądu. Czemu w takim razie gdy podłączymy batkę 10.8V i 12V będzie różnica? Domyślam się, że napięcie, czyli różnica potencjałów, spowoduje szybszy/zwiększony przepływ prądu? Nie będzie natomiast różnicy między akumulatorami o tym samym napięciu, a różnym natężeniu prądu, które będzie wystarczające silnikowi (np. silnik 20A, jeden aku 30A, drugi aku 40A)? Czy mam rację?

 

Teraz tak sobie pomyślałem o wzorze na moc (P = U * I). Natężenie będzie wyznaczane przez silnik, więc jeżeli produkowane przez aku będzie wystarczające, to także stałe we wzorze, a zmieni się jedynie napięcie. Ahaaaa :icon_eek2: To dlatego przy batkach o tym samym woltarzu, a różnym natężeniu nie będzie różnicy (jeżeli natężenie będzie większe niż te, które chce silnik). :icon_biggrin:

 

Coś mi się wydaje, że nareszcie skumałem :happy:

 

Pozdro,

Kiekos

 

PS Niech mnie ktoś poprawi i sprostuje, jeżeli gdzieś coś popier$#!iłem :wink:

Link to post
Share on other sites

Jezu wiem że tu się nie zadaje pytań ale jest pogubiony :zastanawia: :huh:. Mam ładowarke na której piszę coś takiego:

Battery Charger

Pri.:230V-50Hz

Sec.:4.8V...- 350mA

9.6V...- 150mA

chce nią ładować baterie Ni-mh o :

8.4V i pojemności 1400mA i niemoge za chiny tego obliczyć :icon_idea: wychodzi mi cały czas około 6 godzin. I mam takąprośbe obliczy mi to ktoś?? A tak przy okazji nie banujcie mnie ludzie :D

A a to ...- to

__

...

tylko niewiedziałem jak to napisać.

Edited by oski52
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Witam.

Mam pytanko trochę odbiegające od tematu.

Czy można i z jakim skutkiem podpiąć pod replikę coś takiego: http://allegro.pl/akumulator-zelowy-12v-7ah-wysoka-jakosc-hpg-i1373960296.html#gallery ???

Czy replika to przeżyje bez układu obniżającego napięcie wyjściowe czy też inne parametry?

Replika moja chodzi na batkach 8,4V 1400 mAh.

 

 

Będzie wyższy rof. :D Używa się tego do customowych minigunów czy innych bestii, krów..

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...