Matełuz Posted March 26, 2023 Report Share Posted March 26, 2023 Dzień dobry. Rozebrałem swoją cymkę do czyszczenia i smarowania. Podjąłem się tego "serwisu" profilaktycznie, replika działała świetnie. Po przeczyszczeniu i smarowaniu gearboxa, replika zaczęła baardzo topornie chodzić. Używany wcześniej akumulatorek nawet nie ruszył silnika, świeżo naładowany działa, ale baardzo powoli :( Zanim zacznę pokazywać zdjęcia i filmiki- ktoś może podpowiedzieć, czy ten mechanizm jest na tyle wyżyłowany, że smar na trybach da taki opór, że to ledwo działa? Czy po prostu (coś) popsułem i muszę szukać przyczyny?? Quote Link to post Share on other sites
Huba_lbn Posted March 27, 2023 Report Share Posted March 27, 2023 Smar ma zmniejszyć tarcie, chyba że dałeś o wiele za dużo. Pewnie coś źle złożyłeś. Może podkładki pod zębatki inaczej powsadzałeś? Quote Link to post Share on other sites
Matełuz Posted March 27, 2023 Author Report Share Posted March 27, 2023 Właśnie mogłem za dużo dać smaru. Podkładek nie ruszałem, samego gearboxa w ogóle nie rozkręcałem, czyściłem go z zewnątrz ile się dało. Użyłem molibdenowego gęstego smaru. Mogłem też źle ustawić tą śrubkę regulującą luz silnika, bo przypadkiem ją ruszyłem myśląc, że trzeba ją wykręcić do zdjęcia stopki chwytu. Quote Link to post Share on other sites
KAMA3 Posted March 27, 2023 Report Share Posted March 27, 2023 Mogłeś przesadzić z dokręceniem regulacji silnika. Poluzuj zupełnie śrubkę i sprawdź efekt. Jeżeli nie rozkręcaleś GB, to sprawdź popychacz dyszy, może jest nie w tym miejscu na dyszy, co potrzeba. A tak z ciekawości - po co użyłeś smaru molibdenowego ? Na tworzywa ? Do środka GB to bym rozumiał, tam są stalowe zębatki. Do tworzyw i uszczelnień daje się smar silikonowy. Quote Link to post Share on other sites
Matełuz Posted March 27, 2023 Author Report Share Posted March 27, 2023 (edited) Molibdenowy dałem na zębatki, ten gearbox jest taki dosyć otwarty i nie trzeba go rozkręcać, żeby do zębatek zajrzeć. Te zdjecie zrobiłem przed swoim smarowaniem, te zielone już tam było. Ja swojego smaru dałem ze 2x więcej niż jest tego zielonego Edited March 27, 2023 by Matełuz Quote Link to post Share on other sites
KAMA3 Posted March 27, 2023 Report Share Posted March 27, 2023 No fakt, zapomniałem o tym :) Ale raczej to nie jest przyczyną problemu. Jak masz GB wyciągnięty, to podłącz go do batki i sprawdź czy normalnie działa. Jak tak, to blokuje go coś innego. Quote Link to post Share on other sites
Matełuz Posted March 27, 2023 Author Report Share Posted March 27, 2023 On działa, tylko że strasznie wolno, a jak potrzymałem dłużej na "ogniu" ciągłym, to bateria mi się nagrzała. Pobawię się potem tą regulacją luzu i chyba wyczyszczę te smary i zrobię to lepiej Quote Link to post Share on other sites
Matełuz Posted March 27, 2023 Author Report Share Posted March 27, 2023 A jaki smar polecacie do tych łożysk? To takie dosyć specyficzne łożyska i nie wiem czego tu użyć. Molibdenowy się nada? To są ślizgowe łożyska z jakiegoś plastiku. Quote Link to post Share on other sites
Huba_lbn Posted March 27, 2023 Report Share Posted March 27, 2023 Według mnie jest za dużo smaru, ale nie na tyle żeby zakłócić działanie, chyba że smar się dostał do styków, wtedy mamy problem z przepływem prądu. Ja z lenistwa używam do wszystkiego w GB smaru silikonowego ;) Quote Link to post Share on other sites
KAMA3 Posted March 27, 2023 Report Share Posted March 27, 2023 Mechanizmy replik nie mają jakiś wielkich obciążeń, więc można używać smaru silikonowego lub z dodatkiem teflonu. Smar molibdenowy ma właściwości tłumiące drgania, stosuje się w np. przegubach samochodowych. Bardzo dobrze wycisza brzęczące sprężyny w wiatrówkach, więc można go użyć również do posmarowania sprężyny w GB. Ale delikatnie, to ma być natłuszczenie elementu a nie utaplanie go w smarze ;) Quote Link to post Share on other sites
Matełuz Posted March 28, 2023 Author Report Share Posted March 28, 2023 Przyczyna takiego działania była kompletnie gdzie indziej. Replikę kupiłem od kolegi z forum i była z akusem lipo. Byłem swięcie przekonany, że albo replika, albo sam akumulatorek ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, okazało się że nie... Ten akumulatorek, co w ogóle nie ruszał repliki był kompletnie wyczerpany, a drugi zapasowy, wcześniej naładowany, widocznie się uszkodził i nie trzymał napięcia i po podłączeniu do repliki też nie działał... Także więc, replika działa, problemem było zasilanie. Nie spodziewałem się tego Quote Link to post Share on other sites
Matełuz Posted March 28, 2023 Author Report Share Posted March 28, 2023 Chociaż działało, to i tak to rozebrałem jeszcze raz. Rozebrałem gearboxa na części pierwsze, wyczyściłem każdą zębatkę z osobna, wypolerowałem cylinder, wnętrze korpusu gearboxa tam, gdzie ociera się tłok, dorobiłem podkładkę pod pierwszą zębatkę obok silnika i wszystko nasmarowałem. Chronografu nie mam, więc nie powiem czy działa lepiej. Ale działa, po rozebraniu na pojedyncze części, to już samo w sobie jest czymś :D Quote Link to post Share on other sites
KAMA3 Posted March 29, 2023 Report Share Posted March 29, 2023 Jeżeli zamierzasz częściej grzebać w replikach, to dostęp do chrono i ewentualnie miernika napięcia to podstawa. Np. polerowanie cylindra potrafi zmienić szczelność układu na plus i na minus, bez chrona tego nie sprawdzisz. Quote Link to post Share on other sites
Matełuz Posted March 29, 2023 Author Report Share Posted March 29, 2023 W sumie to ma sens, polerując w ręku, dremelem, mogłem w jakimś miejscu więcej spolerować Quote Link to post Share on other sites
KAMA3 Posted March 29, 2023 Report Share Posted March 29, 2023 Moim skromnym zdaniem polerowanie wnętrza cylindra, jeżeli nie ma on widocznych zarysowań, to przerost formy ;) Lepszy efekt kompresji da zastosowanie dobrej jakości oringa, często te chińskie są naprawdę badziewne. Quote Link to post Share on other sites
Matełuz Posted March 29, 2023 Author Report Share Posted March 29, 2023 Na pewno trzeba zmienić oring tego czegoś, czym się zamyka cylinder, bo strasznie lichy tam jest. Oring samego tłoka wygląda dosyć okej, też nie super, ale jakiś jest Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.