EndeBeats Posted May 25, 2017 Report Share Posted May 25, 2017 Do kolegi, któremu coś "indukuje" - jesteś pewny, że włożyłeś anti reversal? Quote Link to post Share on other sites
zoller Posted May 26, 2017 Report Share Posted May 26, 2017 Do kolegi, któremu coś "indukuje" - jesteś pewny, że włożyłeś anti reversal? Tak jestem pewny :) nie pierwszy raz rozkładam gearboxa i nie jest to pierwszy mosfet jaki robiłem ale inne były w słabszych replikach i nikt nie mówił że coś jest nie tak :) A to jest akurat moja replika i nie do końca wyszło git :D Tak, możesz go zmieniać. Ogólnie raczej w dół. Te tranzystory potrzebują "kopa" do otwarcia. Możesz zejść nawet do 50, Przepraszam, że jeszcze nie odpisałem, lecz chwilowe urwanie głowy mnie zajmuje. Ale jest weekend :icon_smile: Więc damy radę. Dzięki spokojnie nie pali się :D A co do rezystora to tak myślałem ale chciałem się upewnić zawsze lepiej się podpytać. Quote Link to post Share on other sites
ArkadiuszWernicki Posted July 20, 2017 Report Share Posted July 20, 2017 A mi się udało na tym samym układzie z tym samym procesorem zrobić dwa projekty. Pierwszy to mosfet do regulacji mocy a drugi to regulator długości serii. Najfajniejsze jest to, że płytki są identyczne i różny jest tylko program. Na dodatek można je połączyć z sobą i mając dwie te płytki (rysunek wcześniej wstawiałem) mamy układ regulacji mocy i serii, obsługujący też wstępne naciąganie. Do każdej płytki można dołączyć malutki wyświetlacz OLED (0,96cala), na którym będzie widać ustawioną moc lub długość serii. Quote Link to post Share on other sites
MAJOR762 Posted August 9, 2017 Report Share Posted August 9, 2017 Temat przeczytałem cały, niemniej niewiele poszerzyłem swoją wiedzę bo 90% zdjęć nie działa. Tak więc kilka pytań. Czy ten schemat do MOSFETa AB jest prawidłowy?? Chcę go zrobić na IRL3713 oraz IRF4905. I teraz pytania (jeśli schemat jest prawidłowy): 1. Czy warto dodać coś więcej żeby przedłużyć żywotność silnika/baterii/MOSFETa(transile itp)?? 2. Jeśli tak to jakie elementy (oznaczenia)?? 3. Czy mógłby ktoś "wrysować" w powyższy obrazek te elementy (umiejscowienie i kierunek) albo chociaż napisać co na jakiej linni i w jakim kierunku?? Będę wdzięczny za wszelką pomoc. 3713 3713 Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted August 11, 2017 Report Share Posted August 11, 2017 (edited) Moim zdaniem warto dołożyć na pewno transila, tak jak to robili w Extreme Fire w SW-AB-LONG: http://3.bp.blogspot...0/swab-long.png Edited August 11, 2017 by hindus Quote Link to post Share on other sites
MAJOR762 Posted August 11, 2017 Report Share Posted August 11, 2017 Dobra, a mógłbyś "wrysować" transila w schemat który podałemn(przy okazji podając kierunek montażu, znaczy w którą stronę "kreseczka" ;) )?? Bo fakt że kończyłem technikum elektroniczne nie zmienia faktu że od skończenia szkoły nie mam z tą dziedziną wiele wspólnego i niestety ale czytanie takich schematów to na chwilę obecną ciężki dla mnie temat ;) No i jaki transil?? P6KE18CA wspomniany gdzieś w czeluściach tego tematu nada się?? Quote Link to post Share on other sites
mareq Posted August 11, 2017 Report Share Posted August 11, 2017 Transil działa dwukierunkowo, więc montujesz jak chcesz. Na przytoczonym schemacie masz go od strony spustu. Swoją drogą jaką on tam pełni funkcję? Ja bym szybciej go dał na silniku, żeby chronić układ od przepięc powodowanych na przełączaniu jego indukcyjności. Quote Link to post Share on other sites
MAJOR762 Posted August 11, 2017 Report Share Posted August 11, 2017 Dlatego właśnie pytam gdzie go bo że jest od strony spustu też dałem radę wyczytać ale również wydaje mi się to bez sensu. Quote Link to post Share on other sites
mareq Posted August 11, 2017 Report Share Posted August 11, 2017 Pytałeś o kierunek montażu :). Quote Link to post Share on other sites
MAJOR762 Posted August 11, 2017 Report Share Posted August 11, 2017 (edited) Temat przeczytałem cały, niemniej niewiele poszerzyłem swoją wiedzę bo 90% zdjęć nie działa. Tak więc kilka pytań. Czy ten schemat do MOSFETa AB jest prawidłowy?? Chcę go zrobić na IRL3713 oraz IRF4905. I teraz pytania (jeśli schemat jest prawidłowy): 1. Czy warto dodać coś więcej żeby przedłużyć żywotność silnika/baterii/MOSFETa(transile itp)?? 2. Jeśli tak to jakie elementy (oznaczenia)?? 3. Czy mógłby ktoś "wrysować" w powyższy obrazek te elementy (umiejscowienie i kierunek) albo chociaż napisać co na jakiej linni i w jakim kierunku?? Będę wdzięczny za wszelką pomoc. 3713 3713 Dobra, a mógłbyś "wrysować" transila w schemat który podałemn(przy okazji podając kierunek montażu, znaczy w którą stronę "kreseczka" :icon_wink: )?? Bo fakt że kończyłem technikum elektroniczne nie zmienia faktu że od skończenia szkoły nie mam z tą dziedziną wiele wspólnego i niestety ale czytanie takich schematów to na chwilę obecną ciężki dla mnie temat :icon_wink: No i jaki transil?? P6KE18CA wspomniany gdzieś w czeluściach tego tematu nada się?? Pogrubienia moje :icon_wink: Edited August 11, 2017 by MAJOR762 Quote Link to post Share on other sites
MAJOR762 Posted August 11, 2017 Report Share Posted August 11, 2017 Nie mogę edytować, proszę moda o scalenie. Znalazłem jeszcze coś takiego, co myślicie?? Quote Link to post Share on other sites
roball44 Posted August 20, 2017 Report Share Posted August 20, 2017 Major762, schemat prawidłowy nie jest, ale może działać. Od lat błędne schematy powielane. Np. popularny IRL1404Z ma VGS 16V (http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irl1404z.pdf) więc należy dać transil między bramkę i źródło o napięciu przebicia odpowiednio mniejszym, ale i większym od maksymalnego napięcia baterii. Można też dać transile między dren i źródło ich napięcie przebicia powinno być na pewno mniejsze od VDSS tranzystora (dla IRL1404Z jest to 40V) tu mogą być transile jednokierunkowe. Quote Link to post Share on other sites
Pietia01 Posted October 1, 2017 Report Share Posted October 1, 2017 Powiem tak. Ja składam mosfety według tego schematu: http://unconventional-airsoft.com/2009/08/26/how-to-make-a-basic-mosfet-switch/ Złożyłem ich 7 sztuk i się jeszcze żaden nie przepalił. A paliły mi się Jefftrony i Gatey. Mosfet i diodę zamawiam zawsze z tego samego źródła, TME: http://www.tme.eu/pl/details/irlb3034pbf/tranzystory-z-kanalem-n-tht/international-rectifier/ http://www.tme.eu/pl/details/5kp18a-dio/diody-transil-tht-jednokierunkowe/diotec-semiconductor/5kp18a/ Ktoś z obecnych wytłumaczy mi po co ta dioda w ukladzie,nie mam pojecia.Tak wiem niezły odkop. Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka Quote Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted October 1, 2017 Report Share Posted October 1, 2017 (edited) Według autora: Q: Do I really need the huge diode?A: Yes, you should use it. That part eats up the large voltage spikes that are normal in this kind of application. This is not a “theoretical” just-to-be-on-the-safe-side thing, there are some scary voltage spikes that can easily damage and destroy the MOSFET otherwise. Aczkolwiek, ja uważam że dioda powinna wygaszać napięcie wyindukowane na silniku, zwierając minus z plusem. Czyli anoda diody do minusa silnika, natomiast katoda to plusa Edited October 1, 2017 by ruffin-89 Quote Link to post Share on other sites
rogal138 Posted October 1, 2017 Report Share Posted October 1, 2017 (edited) Tyle że większość mosfetów ma taką diodę zintegrowaną w sobie, można sprawdzić w datasheecie. Jedyna potrzebna dioda to ta na bramce, bo tam szpilka może na prawdę łatwo uszkodzić tranzystor. No i nie dawałbym diod bezpośrednio na silnik. Bardzo duża szansa że nie podołają w starciu z wyindukowanym napięciem na silniku. Bez niej, albo w układzie takim jak w tych linkach energia idzie w baterię i tak jest lepiej, Edited October 1, 2017 by rogal138 Quote Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted October 2, 2017 Report Share Posted October 2, 2017 To o czym piszesz to nie do końca jest dioda, bardziej jest to pasożytnicze z złącze i struktura powstająca przy produkcji tranzystorów polowych. Na schematach jest ona zaznaczana aby pamiętać o niej, przy normalnym zastosowaniu w niczym nie przeszkadza przez jej zaporową polaryzację, sytuacja się zmienia przy sterowaniu sygnałami zmiennymi wtedy należy o niej pamiętać. I teraz prędzej wyindukawny prąd przebije się przez tą diodę (najczęstsze uszkodzenie tranzystora FET czyli zwarcie Drenu ze Źródłem) niż uszkodzi dobrze dobraną diodę "zwierającą" silnik. Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted October 2, 2017 Report Share Posted October 2, 2017 To o czym piszesz to nie do końca jest dioda, bardziej jest to pasożytnicze z złącze i struktura powstająca przy produkcji tranzystorów polowych. Na schematach jest ona zaznaczana aby pamiętać o niej, przy normalnym zastosowaniu w niczym nie przeszkadza przez jej zaporową polaryzację, sytuacja się zmienia przy sterowaniu sygnałami zmiennymi wtedy należy o niej pamiętać. I teraz prędzej wyindukawny prąd przebije się przez tą diodę (najczęstsze uszkodzenie tranzystora FET czyli zwarcie Drenu ze Źródłem) niż uszkodzi dobrze dobraną diodę "zwierającą" silnik. I tu się zgadzam. Choć w niektórych przypadkach tą diodę z tranzystora wykorzystuje się, bo czasem mają bardzo dobre parametry. Niemniej zakłócenia filtrujemy najbliżej źródła, czyli dioda na silnik jak najbliżej jego, a ta co jest w tranzystorze nas zwykle nie ratuje. Quote Link to post Share on other sites
ruffin-89 Posted October 3, 2017 Report Share Posted October 3, 2017 I tu się zgadzam. Choć w niektórych przypadkach tą diodę z tranzystora wykorzystuje się, bo czasem mają bardzo dobre parametry. Niemniej zakłócenia filtrujemy najbliżej źródła, czyli dioda na silnik jak najbliżej jego, a ta co jest w tranzystorze nas zwykle nie ratuje. Dokładniej rzecz ujmując, parametry złącza są takie same jak tranzystora mosfet, w którym występują. Quote Link to post Share on other sites
roball44 Posted October 24, 2017 Report Share Posted October 24, 2017 (edited) Ktoś z obecnych wytłumaczy mi po co ta dioda w ukladzie,nie mam pojecia. Tak wiem niezły odkop. Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka http://unconventiona...-2009-06-22.jpg Słaby jest ten schemat, nie rób tego. Już kiedyś o tym pisałem gdzieś chyba. R1 - 47 ohm R2 - 3,3k DZ1 - dioda zenera lub transil 12V D1 - Dioda schottky 1N5822 T1 - IRL1404 schemat rysowany przed chwilą na kolanie, w razie błędów poprawcie proszę. Wartości elementów dla zasilania do ok 11V, czyli do słabszych replik. Można też dać oczywiście transila równolegle do tranzystora. PS. IRLB3034 ma ponad 1kA w impulsie i prawie 200A ciągłego, tym można samochód odpalić :icon_wink: Edit. Wartości elementów też "na oko" ;) Edited October 24, 2017 by roball44 Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted October 24, 2017 Report Share Posted October 24, 2017 PS. IRLB3034 ma ponad 1kA w impulsie i prawie 200A ciągłego, tym można samochód odpalić :icon_wink: Ważniejsze, że ma 1.7mOhm rezystancji w przeciwieństwie do IRL1404 który ma 4mOhm. A to jest bezpośrednio powód grzania się mosfetu przy krótkich seriach na auto nawet przy słabej replice. Skoro bateria nie wydoi więcej niż te kilkadziesiąt amperów, to wartości prądu są akurat na wyrost. Schemat ok, chociaż R1 dałbym większy, np. 100 ohm. Quote Link to post Share on other sites
roball44 Posted October 26, 2017 Report Share Posted October 26, 2017 Powód grzania tranzystorów jest trochę bardziej skomplikowany, w przypadku takich układów byłby to bardziej długi czas wyłączenia ... nieważne. IRLB3034 to bardzo dobry tranzystor, IRLS3034 lepszy ;) IRL1404 też jest bardzo dobry. Ja w swoim dałem IPB017N06N3 też jest ok jak i wiele wiele innych. W słabszych replikach prądy nie są aż tak duże, żeby to miało znaczenie. Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted October 26, 2017 Report Share Posted October 26, 2017 (edited) Też tak myślałem dopóki nie upaliłem IRL1404 przy pomocy stockowej Cymy CM.028 strzelając kilkanaście krótkich serii na auto. Grzał się od tego jak cholera bo dostawał co rusz prąd rozruchowy, a był w obudowie TO220 bez żadnego radiatora, bo "przecież ze stockiem taki mocny mosiek sobie poradzi". Przesiadka na taki o niewielkim oporze dużo dała, bo przestał parzyć przy takim traktowaniu. Edited October 26, 2017 by hindus Quote Link to post Share on other sites
szymo86 Posted October 26, 2017 Report Share Posted October 26, 2017 Ja robie na dwóch 1404 i springi m130 spokojnie wytrzymują. Wysłane z mojego ASUS_X014D przy użyciu Tapatalka Quote Link to post Share on other sites
roball44 Posted October 27, 2017 Report Share Posted October 27, 2017 (edited) zrobiłem kiedyś jeden ze swoich driverów AB na IRL1414ZS , co prawda w D2PAK i dobrze przylutowany do płytki, nie udało mi się go nagrzać. Używałem lipol'a 3S 11,1V, M110 - M120 . Może zrobię kiedyś jakieś pomiary. Edited October 27, 2017 by roball44 Quote Link to post Share on other sites
ArkadiuszWernicki Posted October 27, 2017 Report Share Posted October 27, 2017 zrobiłem kiedyś jeden ze swoich driverów AB na IRL1414ZS , co prawda w D2PAK i dobrze przylutowany do płytki, nie udało mi się go nagrzać. Dobrze przylutowany, większe pole miedzi, odprowadzanie ciepła również przez płytkę. I zasilanie nie 18 a 11. To wszystko bardzo pomogło. Szczególnie dobre połączenie termiczne z płytką. Jako przykład podam coś z innej dziedziny. Gdy robiłem zasilacz na układzie LM2596 to zostawiłem go dotykającego miedzi. Całkiem nieźle dotykał, nie było luzu. Układ się grzał a płytka trochę się ogrzewała od niego. Następnie pod następny układ, pomiędzy jego radiator a miedź, wprowadziłem pastę przewodzącą ciepło. Przylutowałem identycznie, wyłącznie nóżki, nadal nie lutując radiatora. Skutek? Układ się nie przegrzewał. Dlatego taki "detal" jak umocowanie do miedzi zdecydowanie poprawił odprowadzanie ciepła. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.