Foka Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 No własnie napisałem, że tak. Phoenix miałby duuuuże problemy żeby trafić tak szybki i zwrotny cel. Poczytaj o charakterystyce lotu Phoenixa i w jaki sposób atakuje, bo jest to bardzo nietypowe rozwiązanie w broni pow-pow. Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 9, 2006 Author Report Share Posted November 9, 2006 Rozwieję wasze "wątpliwości" w czasie jakichś tam ćwiczeń F-4 marynarki zestrzelił za pomocą sidewindera Phoenixa wystrzelonego z F-14 ;) co prawda atak nie nastapił z "na przeciwka" tylko z "boku" ale sidewinder bez mniejszych problemów wychwycił "żródło"ciepła i dogonił Phoenixa ;) Radar na F-15 powinien na tyle szybko wykryć lecącego w jego kierunku AGM-64 żeby dać czas na ospowiednią reakcję pilotowi. Jeżeli wykrycie nastapiło by w odległośic 20 km od F-15 to spokojnie mógłby zwiać ;) Kwestia wymanewrowania takiej rakiety też jest relatywnie prosta. Dużo prostsza rakiet średniego i krótkiego zasięgu. Zresztą Phoenix bł projektowany do niszczenia przedewszystkim rakiet woda-woda, powietrze-woda i ziemia-woda a nie samolotów ;) A jeżeli już to raczej dużych i powolnych bombowców czy maszyn zwiadu a nie myśliwców. Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 9, 2006 Author Report Share Posted November 9, 2006 Pierwsze zestrzelenie zaliczyło F-15 w ciągu całej First Desert Storm koalicja zestrzeliła w sumie w powietrzu 41 maszyn irackich z czego F-15 zestrzeliły 32. 24 za pomoca Sparrow-ów, 8 za pomoca Sidewinderów. Ciekawostką jest zniszczenie przez F-15E śmigłowca będącego w powietrzu za pomoca bomby naprowadzanej laserem ;) Kilka zestrzeleń maja na koncie F/A 18 nie wiem jak z F-16 dodano później Tym biednym smigłowcem okazał sie Hughes 500 i spadła mu na głowe GBU-10 Paveway II (hmm prawie tona żelastwa na śmigłowiec ważący w zasadzie tyle co bomba :mrgreen: ) [ Dodano: Czw 09 Lis, 2006 ] Jeszcze co do F/A-18 na pewno 2 zestrzelenia z udziałem rakiet amraam w czasie ataku na lotnisko pod Bagdadem. W czasie ataku i przelotu nad lotniskiem dwa MiG-23/27 oberwały w czasie startu. dodano później Polecam lekturkę :mrgreen: ]http://webcom.com/~amraam/aakill.html A o tym nie wiedziałem że jeden zestrzelony F/A-18 niby przez SAMa okazał sie zestrzelonym przez MiGa-25 :mrgreen: F-15 mają "czyste" konta i żaden nie został jeszcze zetrzelony :mrgreen: Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 9, 2006 Author Report Share Posted November 9, 2006 Wracając do "naszych" F-16 słyszałem że nazwa miąła być tajna do momentu oficjalnej imprezy... a wczoraj jakiś wielkogłowy przed kamerami powiedziął że mają się nazywać "Jastrząb" :mrgreen: Czy w tym kraju kiedyś ktoś podejdzie normalnie do czegokolwiek ?? Po kiego zmieniać nazwę maszynie z Sokół na Jastrząb ?? Quote Link to post Share on other sites
Michal_g Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Wracając do Iraku 1991 kilka (jak się nie mylę dwa) zestrzelenia mają na koncie saudyjskie Tornada - to tak tytułem uzupełnienia. Quote Link to post Share on other sites
izi Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Dodam że ma na koncie trochę zestrzeleń w różnych siłach zbrojnych (od USA do Izraela) i ANI JEDNEJ BOJOWEJ STRATY W WALCE POWIETRZNEJ. F-16 które zostały zestrzelone to tylko i wyłącznie zestrzelenia przez środki ziemia-powietrze albo w wyniku katastrof/rozbicia. 8 października 1996 roku Mirage 2000EG (pilot A.Grivas), z jednostki 332 MPK zestrzelił pociskiem Magic Mk 2 F-16D Sił Powietrznych Turcji Tak dla ścisłości ;) Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 9, 2006 Author Report Share Posted November 9, 2006 Izi coś więcej można na ten temat ?? Bo oficjalne "dane" do dziś mówią o tym że żadnej straty bojowej F-16 w walkach powietrznych nie poniosły. Z chęcią bym się czegoświęcej dowiedział. [ Dodano: Czw 09 Lis, 2006 ] Wg tego : http://www.acig.org/artman/publish/article_299.shtml wychodzi że minimum 2 zostały zestrzelone.... ciekawe ani słowa o tym nie słyszałem, nie czytałem... swoją drogą ile w tej tabeli jest zniszczonych Falconów "manouver kill" az się wierzyć nie chce.... To wymaga głębszych "studiów" [ Dodano: Czw 09 Lis, 2006 ] Ostatnia pozycja w tej tabeli wskazuje że F-16C turecki zestrzelił F-16CG greckiego czyli remis między tymi dwoma krajami ;) Chociaż z drugiej strony "engaged" i "crashed" to nie to samo co "R550" czyli w zasadzie nie wiem czy liczyć to jako zestrzał... Quote Link to post Share on other sites
Moses Posted November 10, 2006 Report Share Posted November 10, 2006 Thor moze to ze nie bylo ani jednej straty w walce powietrznej dotyczylo tylko 16tek latajacych pod amerykanska flaga bo jak Ci Izi wskazal i sam znalazles z Twoich zadnej straty w walce zrobily sie juz dwie. Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 10, 2006 Author Report Share Posted November 10, 2006 Yunior gdzie byś nie szukał wszedzie (we wszystkich publikacjach które czytałem) przyjęto że żaden nie zostął zestrzelony a zniszczone to w wyniku katastrof, zestrzałów przez OPL itp.) jak widac nie we wszystko można wierzyć.. z drugiej strony moze materiały do monografi wydanej nop w roku 2002 zakończył autor zbierać w 1999 albo wcześniej. Ok jadę popracować ;) Quote Link to post Share on other sites
Foka Posted November 10, 2006 Report Share Posted November 10, 2006 8 października 1996 roku Mirage 2000EG (pilot A.Grivas), z jednostki 332 MPK zestrzelił pociskiem Magic Mk 2 F-16D Sił Powietrznych Turcji http://www.f-16.net/f-16_mishaps_year-1996.html"Crashed into the Aegean Sea nine miles off the island of Chios during a routine flight. It was part of a flight of four F-4's and two F-16's. Just prior to the mishap two Mirage 2000's intercepted them. One of two person crew was rescued but the other is missing. According to an official report, the TUAF formation had illegaly violated Hellenic airspace and so was intercepted by 2 HAF Mirage 2000EG (331sqn, 114FW, Tanagra AB). The 2 TUAF F-16s evidently denied to comply and started agressive maneuvers against the HAF Mirage 2000EG. During the engagment that followed, one of the HAF Mirage 2000EG (piloted by lt. Grivas) fired a Magic IR missile. As a result a TUAF F-16D (#91-0023) was shot down. Immediately the second TUAF F-16 paused the engagment and escaped to the east in order to return to international air space. It was later determined (and kept secret) that the downed pilot who survived from the crash was in fact an Israeli pilot (Osman Cicekli) dispached from IDFAF. The second pilot (TUAF flight officer) failed to eject in time due to the missile hit and was killed. The downed pilot was rescued 30 min. after shot down by a HAF AB-205 SAR helo (from 358th search and rescue squadron). The pilot received immediate medical care and returned a few days later to Turkey with a HAF C-130 flight. At first the incident was kept secret for obvious purposes and both countries (Greece and Turkey) officialy adopted a mechanical failure as the main cause of the accident. In 2003 the Greek Minister of Defence, Mr. Giannos Papantoniou, stated in public that the incident of Oct. 8th, 1996, that led to the loss of the TUAF F-16D was a result of the immediate action that was taken by HAF fighters during an interception against TUAF fighters violating Greek airspace. " Quote Link to post Share on other sites
sniper1 Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 _____________________F-16_________________________Mig-29 Prędkość max:______2440 km/h___________________2450 km/h Masa startowa max:_14968 kg____________________16000 kg Wznoszenie max:___255 m/s_____________________330 m/s Pułap:______________15240 m____________________18000 m Rozbieg:____________530 m______________________250 m Ciąg:_______1 silnik 79,2 kN dop 129,4 kN___2 silniki 86,4 kN dop 162,8 kN Wersja zakupiona przez Polskę (F-16C Block 52) nie jest najnowszą wersją tego "cudownego " samolotu. Najnowsza wersja exportowa to:F-16E/F Block 60 Desert Falcon Cyfry nie kłamią. Co potrafi Mig-29 ? kliknij Quote Link to post Share on other sites
trex Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 F-16 jest mniejszy, lżejszy, zwrotniejszy i bardziej uniwesralny. Ma większy zasięg, zabiera większy ładunek i jest wygodniejszy w obsłudze dla pilota. No i spróbuj zatankować MIGA w powietrzu :wink: Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 23, 2006 Author Report Share Posted November 23, 2006 Sniper jeden przykłąd zestrzelenia F-16 przez MiGa 29 proszę... Quote Link to post Share on other sites
sniper1 Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 F-16 jest mniejszy, lżejszy, zwrotniejszy i bardziej uniwesralny. Ma większy zasięg, zabiera większy ładunek i jest wygodniejszy w obsłudze dla pilota. No i spróbuj zatankować MIGA w powietrzu :wink: T-rex stałeś się kolejną ofiarą telewizyjnej propagandy. A jest jakiś problem z tankowaniem w powietrzu? Jest wersja Mig'a-29 operująca nawet z lotniskowców Wiem, że wiekszość ludzi mysli że Mig'a-29 to odpala się na pych. A samolot jest wyposażony w procę dalekiego zasięgu. Pilot zaś do wypatrywania przeciwnika używa bazarowej lornetki. Niestety taki obraz jest błędny. Poniżej zamieszczam opis awioniki Mig'a-29: Celownik radiolokacyjny: Wnętrze kabiny pilota jest wyposażone w wyświetlacze ciekłokrystaliczne zobrazowania sytuacji, nowy HUD. Radar impulsowo-dopplerowski RŁPK-29 Topaz (N019) z wielką częstotliwością powtarzania sygnału. W radiolokatorze wykorzystono dopplerowskie różnice częstotliwości do oddzielenia sygnału celu od terenu. Martwa strefa stacji sięga 40° (od 70° do 110°).Radar jest przystosowany do sterowania kpr średniego zasięgu R-27R Aparatura naprowadzania samolotu z ziemi: Aparatura E 502-20 Beriuza służy do odbioru sygnałów z automatyzowanych naziemnych punktów naprowadzania. Następnie je dekoduje i przesyła je do układu sterującego uzbrojeniem oraz zobrazowuje dane na wskaźnikach pokładowych. Kompleks nawigacyjno-celowniczy: Kompleks nawigacyjno celowniczy OEPrNK-29 służy do walk manewrowych (namierzenie przeciwnika i sterowanie uzbrojeniem). Na średnim odległościach pracuje stacja radiolokacyjna, dopiero po zmiejszeniu odległości od celu OEPrNK-29 i RPŁPK-29 pracują równolegle. Przy czym określenie położenia celu (azymut, kąt położenia, odległość) przez kompleks OEPrNK-29 jest dokładniejsze. Warto dodać że kompleks pracuje tylko w pościgu za celem ze względu na zastosowanie termonamiernika. OEPrNK-29 składa się z: - optoelektronicznego układu celowniczego OEPS-29; - systemu nawigacyjnego SN-29; - pokładowej maszyny cyfrowej C-100.02-02. Natomiast w skład układu OEPS-29 wchodzi: - dalmierz laserowy z termonamiernikiem KOŁS-29; - system zintegrowanego zobrazowania SJel-31; - celownik nahełmowy NSC-29; - pulpity sterujące pracą kompleksu. System samoobrony radioelektronicznej: - Stacja ostrzegająca przed opromieniowaniem radiolokacyjnym SPO-15ŁM. - System SUWP-29 w skład którego wchodzą: dwa wyrzutniki flar i dipoli BWP-30-26M z 30 lufami każdy oraz układ ich sterowania. Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 23, 2006 Author Report Share Posted November 23, 2006 Mig 29 żre kupe paliwa, zostawia za sobą widoczny z kilkunastu kilometrów "ogon" spalin (nie strugi kondensacyjne tylko smród), jego radar jest dużo słabszy i mniej czuły niż radary na F-16 (stąd min. bardzo ograniczone możliwości MiGa w zakresie atakowania celów naziemnych, radar nie wyrabia z wyszukiwaniem i naprowadzaniem uzbrojenia na cele na ziemi), Jest dużo łatwiejszym celem dla rakiet na podczerwień w walce manewrowej Sidewinder wystrzelony w jego kierunku trafia z prawdopodobieństwem około 95% iżadne pułapki termiczne nie sa w stanie MiGowi pomóc. Co do lotniskowców... ile jest lotniskowców na których stacjonują MiG 29K (nie jestem pewien co do wersji), Ile MiGów29 miało okazję realnie powalczyć i ile uzyskały zestrzeleń ? Niestety ale MiG jeszcze długo będzie dobrym płatowcem z kiepską awioniką. Jak będe miał chwilę to podam zestawienie parametrów awioniki F-16 i MiG29 nie na zasadzie: Radar impulsowo-dopplerowski RŁPK-29 Topaz (N019) z wielką częstotliwością powtarzania sygnału. W radiolokatorze wykorzystono dopplerowskie różnice częstotliwości do oddzielenia sygnału celu od terenu. Martwa strefa stacji sięga 40° (od 70° do 110°).Radar jest przystosowany do sterowania kpr średniego zasięgu R-27R Ale dokładne dane zakresy częstotliwości, zasiegi, rozdzielczość, zdolność śledzenia celi wtedy może sobie co niektórzy przejrzą na oczy. Proponuję jeszcze wziąc jedną drobną rzecz pod uwagę: Dwie ostatnie wersje MiGa 29 nie wyszły poza kilka prototypów a na ich podstawie niektóre publikacje podają dane techniczne dla wersji użytkowanych. A niestety brak kasy nie pozwolił na produkcje czy modernizację do tych standardów. Quote Link to post Share on other sites
sniper1 Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Sniper jeden przykłąd zestrzelenia F-16 przez MiGa 29 proszę... Nie doszło do tego ponieważ: 1. Amerykanie w iraku wysyłali dwa F-16 na jednego Mig-29 2. Za sterami Mig-29 siedzieli kiepscy piloci. 3. Irakijczycy nie potrafili w pełni wykorzystać zalet "celownika hełmowego" W czasie pozorowanych walk powietrznych z udziałem poenerdowskich Mig-29. Jednoznacznie stwierdzono że: w walce 1 na 1 dobrze wyszkolony pilot w Mig-29 jest groźnym przeciwnikiem i takich sytuacji należy za wszelką cenę unikać. Quote Link to post Share on other sites
sniper1 Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Dwie ostatnie wersje MiGa 29 nie wyszły poza kilka prototypów a na ich podstawie niektóre publikacje podają dane techniczne dla wersji użytkowanych. A niestety brak kasy nie pozwolił na produkcje czy modernizację do tych standardów. w/g mojej wiedzy tylko jeden MiG-29SMT (9.17) ale on i tak nie będzie na sprzedaż. MiG-29SMT (9.17) będzie modernizacją MiG-29 SM -mocniejszy silnik -nowa awionika -nowy radar -nowa stacja zakłóceń aktywnych Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 23, 2006 Author Report Share Posted November 23, 2006 No więc wyprowadzę Cie z błedu co do kilku spraw: 1) co do 2 F16 na 1 Miga to chyba "pijesz" do Iraku więc wybacz ale wg moich źródeł nie doszło do żadnego spotkania F-16 z MiG 29 nad Irakiem 2) MiG 29 SMT hmm ile ich DZIŚ jest gotowych do lotu i w gotowości operacyjnej ?? 3) najnowszym jest wersja SM i najlepiej wyposażona.. nawet została wyposażona w system kontroli elektryczny/elektroniczny wszystkie poprzednie wersje MiG 29 są stateczne i standardowo sterowane czyli? Żaden myśliwiec "stateczny" nie jest w stanie wymanewrować maszyne "niestateczną" z układem Fly-by-Wire... Jak "wujaszek" Putin da kasę to może zostanie zmodernizowana do standardu SMT... Niestety priorytet mają prace dookoła Su27/35. Tak więc wszystkie do tej pory latajace na świecie MiG-29 nie są w stanie zagrozić F-16 wersji block 50 a SMT tym bardziej bo ich nigdzie nie ma... Quote Link to post Share on other sites
sniper1 Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 No więc wyprowadzę Cie z błedu co do kilku spraw: 1) co do 2 F16 na 1 Miga to chyba "pijesz" do Iraku więc wybacz ale wg moich źródeł nie doszło do żadnego spotkania F-16 z MiG 29 nad Irakiem Skoro Mig-29 były na wyposażeniu Iraku to na pewno były użyte. 2) MiG 29 SMT hmm ile ich DZIŚ jest gotowych do lotu i w gotowości operacyjnej ?? Tego na pewno nie dowiesz się z internetu. 3) najnowszym jest wersja SM i najlepiej wyposażona.. nawet została wyposażona w system kontroli elektryczny/elektroniczny wszystkie poprzednie wersje MiG 29 są stateczne i standardowo sterowane czyli? Żaden myśliwiec "stateczny" nie jest w stanie wymanewrować maszyne "niestateczną" z układem Fly-by-Wire... Należy pamiętać że za sterami samolotu siedzi pilot i to głównie jego umiejetności decydują o wyniku walki powietrznej. Systemy mają mu tylko pomagać. Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 24, 2006 Author Report Share Posted November 24, 2006 Napiszę jeszcze raz wyraźniej bo widze że masz problemy ze zrozumieniem: W IRAKU NIE DOSZŁO DO ŻADNEJ WALKI MIĘDZY F-16 A MIG-29 Co do ilości gotowych do użycia MiG-29SMT to też napiszę wyraźnie bo chyba nie zrozumiałeś: Poza bodajże 2 czy 3 demonstratorami technologii nie ma więcej żadnego. Kasa się skończyła. W roku 2003 czy 2004 konsorcjum Mikoyana dostało wielką nagrodę, były fanfary, kawior i inne takie Putin głaskał po główkach za projekt przebudowy MiGów do standardu SMT i na tym sie skończyło... do dziś stoi na takim właśnie poziomie. Należy pamiętać że za sterami samolotu siedzi pilot i to głównie jego umiejetności decydują o wyniku walki powietrznej. Systemy mają mu tylko pomagać. A co do pilota w maszynie i jego wartości bojowej to przestań siac takie pierduły bo może na takiej zasadzie powinnismy przeszkolić naszych pilotów w Miramar i dać im repliki PZL P-11c i będa tłukli F-16/MiGi i inne Gripeny ?? Gdybyś nie zauważył to czasy walki manewrowej typu IIWW się w zasadzie skończyły. Dodam o czym pewnie nie wiesz że wszystkie F-16/F-18/F-15/F-22 mają wprowadzony program walki powietrznej bez udziału pilota sprawdza się w 100%. Problemem są ludzie którzy mimo to nie używaja tego "bajeru" bo "nie ufają" komputerowi. Paradoks bo poza tym całe ich życie w myśłiwcu jest własnie od komputera uzależnione. Proponuje trochę wiecej poczytać a nie kierować się jedynymi słusznymi opiniami. Może jak będziesz mial okazję pogadac z pilotami którzy latali na MiG-29 i F-16 nie na zasadzie "daj się karnąć" ale kilka godzin lotu w tym symulacja walki to trochę spraw Ci się zweryfikuje. Zapewniam że gdyby MiGi były tak wspaniałe to takie kraje jak np Izrael używały by ich tym bardziej że oferują fo nich różne rodzaje modyfikacji awioniki i uzbrojenia. Więc dlaczego sobie takich nie fundną ?? Dlatego że lepszy jest sprzęt sprawdzony i skuteczny niż ten który jak narazie obrywał tylko po tyłkach. Quote Link to post Share on other sites
trex Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Sniper1 napisał: T-rex stałeś się kolejną ofiarą telewizyjnej propagandy. Nie stałem się ofiarą tylko uważam, że F-16 to dobre maszyny i ich zakup przez nasz kraj nie jest wcale totalną porażką jak to niektórzy twierdzą. Powiem Ci więcej - swego czasu rozmawiałem na ten temat z moim szwagrem, który jest dowódcą eskadry lotnictwa transportowego w Krakowie(kiedyś latał na MIGACH) i jest tego samego zdania. Temat powstał w wyniku przemyśleń jednego z kolegów, który właśnie twierdził, że F-16 są do dupy. Moim zdaniem nie są - nie tylko moim bo pare osób myśli tak samo. Skoro Mig-29 były na wyposażeniu Iraku to na pewno były użyte Były, były ale Thor napisał, że nie spotkały się z F-16 Na koniec - dla mnie najistotniejsze w F-16 jest to, że sprawdziły się niejednokrotnie w warunkach bojowych. Quote Link to post Share on other sites
sniper1 Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Dodam o czym pewnie nie wiesz że wszystkie F-16/F-18/F-15/F-22 mają wprowadzony program walki powietrznej bez udziału pilota sprawdza się w 100%. Fajnie nie będziemy musieli szkolić pilotów. 8-) Quote Link to post Share on other sites
trex Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Wracając jeszcze do "spotkań" w Iraku - zestrzelono tam też kilka (chyba 7) brytyjskich Tornad - jestem ciekaw w jaki sposób, z tego co wiem to operowały na niskm pułapie - może ktoś wie co je dopadło? Quote Link to post Share on other sites
thor_ Posted November 24, 2006 Author Report Share Posted November 24, 2006 Poszukam ale z tego co się orientuję to wiszystkiepadły łupem artylerii przeciwlotniczej i "małch" rakiet typu Strieła/Stinger. Jeden czy dwa uznano za zestrzelone ale się poprostu rozbiły (chyba że mylę to z innym "epizodem") Postaram się coś znaleźć Proszę z grubsza można się coś dowiedziec ;) http://209.85.129.104/search?q=cache:XIH41...t=clnk&cd=4 F/A-18 zdjęty przez MiGa-25 :P Buuuu :D Quote Link to post Share on other sites
Mori Posted December 25, 2006 Report Share Posted December 25, 2006 Wiecie czytając cały ten temat, mam głupie wrażenie, iż mamy tu do czynienia z mitem niezwyciężonego F-16. W którego to propagowaniu przoduje thor_ i trex. BTW: może któryś z was łaskawie podałby paliwożerność F-16. Bo jakoś nie potrafię znaleźć ile ton paliwa na godzinę zżera to jankeskie cudo. BTW2: czytając wasze posty mam wrażenia, że nasz MON zrobił interes życia na tych samolotach. Latają bez pilotów – a nawet bez nich walczą :D Pewnie, dlatego tez pan minister Sikorski nie pomyślał o szkoleniu pilotów w Polsce :D No to dość żartów!!! Ja mam głupie przeświadczenie - obym się mylił – że zrobiliśmy ten interes wchodząc jankesom do d… bez mydła, a sami zbierając ciężkie kopniaki. Szkolenie pilotów w USA, remonty i przeglądy w USA, uzbrojenie też pewnie będziemy kupować w USA :( Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.