sieta Posted April 21, 2008 Report Share Posted April 21, 2008 (edited) Poddaję się... ale od początku. Przedmiotem mojego cierpienia jest m15a4 ris ca. Pewnego pięknego dnia postanowiłem wstawić w nią silniejszą sprężynę. Wiedziałem, że coś padnie, ale byłem na to przygotowany. Tak więc do mojej emki wstawiłem m130 Systemy, zmieniłem baterię na Sanyo 9.6v 1800mAh oraz wymieniłem kable na niskooporowe miedziane 2mm kabelki głośnikowe w ładnej silikonowej koszulce (Po wymianie kabli nawet na starej baterii rof wzrósł widocznie). Po takiej modyfikacji spodziewałem się że coś padnie... i padło... mianowicie tłok. Po około 100 testowych kulkach zębatki ca wycięły w tłoku swój profil. Konkretnie w jego pierwszym, największym zębie za który zahacza zębatka wyciągając tłok z cylindra. Pierwsza porażka, której się jednak spodziewałem. Na razie jestem spokojny jak głaz. Kupiłem wzmocniony, czerwony tłok Systemy, który... padł po kilkuset kulkach na polu walki... Tym razem się zirytowałem, bo w końcu m130 to nie jest m150 czy 170... więc o co chodzi... Postanowiłem się nie poddawać. Kupiłem 3 tłok, tym razem JBU z tytanowymi zębami. Przed chwilą go zamontowałem, zrobiłem kilka strzałów singlem, 3 krótkie sekundowe serie... zgrzyt... rozbieram gearbox i okazuje się, że tytanowego zęba nie ma, tak samo jak końcówki tłoka która była tuż za nim. Nie wiem o co chodzi, mam tego dosyć... Nie wydaje mi się, żebym skłądał coś źle. Kilka razy rozbierałem i składałem emkę, kiedy była w stocku, wymieniałem kable, na stockowej sprężynie wszystko grało, nawet na mocniejszej baterii, kiedy rof był ciut za duży, nic się nie stało. Zastanawiam się nad przyczyną... to że zębatki uderzają mocno w pierwszy ząb tłoka i zaczynają go ciągnąć to przecież normalne, m130 stawia wprawdzie większy opór, ale bez przesady, ludzie mają mocniejsze sprężyny. Co robię nie tak, że u mnie ten ząb jest przez te zębatki wyrywany? Ktoś miał kiedyś podobne przeboje? Jestem o krok od wysłania wszystkich gratów do jakiegoś serwisu... ale to byłaby porażka... Przegrać z gearboxem v2... to nie jest to co tygrysy lubią najbardziej... Czerwony - Systema, zielony - JBU Edited April 21, 2008 by sieta Quote Link to post Share on other sites
kali Posted April 21, 2008 Report Share Posted April 21, 2008 Spodkłatkowałeś dobrze zębatki? Najczęstszą przyczyną urywania ostatniego zęba w tłoku jest zacinka kulek w lufie: tłok nie dochodzi do końca, zębatki źle łapią i tłoczek do wywalenia. Ale nie sądzę, żeby Ci się to stało, i to aż 3 razy. Tak na marginesie, stockowe teoretycznie są do max. M120. Quote Link to post Share on other sites
0L0 Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Możliwe, że masz zbyt grubą lub zbyt cienką głowicę tłoka (albo źle zamontowaną). Przed kolejnym montażem sprawdź na sucho, na rozebranym gearboxie, czy obracając zębatką tokową i poprawnie zazębia się ona z tlokiem (ten nie może być przechylony - trzeba zasymulować prowadnicę w drugiej połówce szkieletu palcem ;)). Gdyby chodziło o zacinkę kulek to zryte były by zęby mniejwięcej na środku tłoka. Quote Link to post Share on other sites
sieta Posted April 22, 2008 Author Report Share Posted April 22, 2008 Właśnie zauważyłem, że na wewnętrznej stronie cylindra są rysy, tak jakby tłok chowając się przy uderzeniu w cylindrze w jakiś sposób zahaczał o brzeg cylindra tym pierwszym zębem... tylko jak to możliwe tego nie wiem, bo tłok siedzi w prowadnicy... głowica tłoka to na razie stockowa żółta ca. Po pozytywnym przejściu testów z m130 miałem tam wrzucić bore-up Systemy... więc głowica byłaby inna. Quote Link to post Share on other sites
0L0 Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Pierwszy ząb nie powinien mieć kontaktu z krawędzią cylindra (tłok wystaje z cylindra na ok. 1cm). Są jakieś ślady na pierwszym zębie zębatki tłokowej? Quote Link to post Share on other sites
sieta Posted April 22, 2008 Author Report Share Posted April 22, 2008 No właśnie na zębatkach nie ma śladu uszkodzeń, są jak nowe. Tych zarysowań nie mogła zrobić też zębatka, bo przecież ślady są od wewnątrz cylindra. Zaczynam podejrzewać, że to uszkodzenie powstaje w momencie uderzenia tłoka, a nie w chwili naciągania sprężyny... tylko w co i dlaczego tłok miałby uderzać tym ostatnim zębem? W cylinder? Tylko jak, jeśli jest w prowadnicy... Nie mam zielonego pojęcia co zarysowało cylinder, chociaż szerokość śladów sugeruje że były to zęby tłoka... Quote Link to post Share on other sites
misiek009 Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Moje typy: 1 - Widzę, że na tłoku SYSTEMY także na drugim zębie jest lekkie obtarcie od zębatki, a na JBU urwały się dwa zęby... Polecam poprostu w nowym tłoku spiłować dremlem drugi ząb do połowy swej wysokości. 2 - Podczas zamykania gearboxa tłok może jednak nie wchodzić w prowadnice. Sprawdź czy na prowadnicach nie ma jakichś dziwnych wgnieceń/otarć/wyżłobień. PS: Tłok JBU nie ma tytanowych zębów. Quote Link to post Share on other sites
sieta Posted April 22, 2008 Author Report Share Posted April 22, 2008 W tłoku JBU nie urwało 2 zębów. Między ostatnim (urwanym), a kolejnym zębem jest pusto (czyli jest jeden ząb mniej). PS) True. Nie są tytanowe te zęby, czyli jest jeszcze jakaś alternatywa... a jeśli padnie kolejny tłok, to cena zepsutych tłoków zacznie się niebezpiecznie zbliżać do ceny jakiejś chińskiej repliki... masakra. Quote Link to post Share on other sites
Wojtass_nt Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 (edited) A czy dobrze wsadzasz sprężynę? Bo zapewne masz z nierównym uzwojeniem. Może wkładasz na odwrót? Przez to zbyt ciężko zębatkom uciągnąć tłok na początku. Druga opcja jest taka- czy dobrze ustawiasz zębatki przed złożeniem? Możliwe jest to że zębatka tłokowa uderza w tłok zanim ten zatrzyma się na głowicach? Edited April 22, 2008 by Wojtass_nt Quote Link to post Share on other sites
szmerglu Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 ehem... jakich głowicach ?? jak zębatka tłokowa może uderzać w tłok ? nie ma na to miejsca w GB... Zęby kół zębatych wchodzą w tłok tylko i wyłącznie w zęby tłoka. Wypustka cofająca TappetPlate też musi być prawidłowo ułożona inaczej się ciężko składa GB więc to też odpada, a tak jak kolega sieta pisał - rozkładał i składał szkielet wiele razy. Gdyby tłok nie wlazł na prowadnicę to zamknięcie szkieletu jest naprawdę niesamowitym osiągnięciem ;) Quote Link to post Share on other sites
Wojtass_nt Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Jak ustawiasz zębatkę tłokową przed złożeniem GB? Chodzi mi o położenie pierwszego zęba. Quote Link to post Share on other sites
misiek009 Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 A wypustka, która cofa tappet musi być ustawiona na drugą godzinę. Quote Link to post Share on other sites
hellmans Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 ehem... jakich głowicach ?? jak zębatka tłokowa może uderzać w tłok ? nie ma na to miejsca w GB... Zęby kół zębatych wchodzą w tłok tylko i wyłącznie w zęby tłoka. Wypustka cofająca TappetPlate też musi być prawidłowo ułożona inaczej się ciężko składa GB więc to też odpada, a tak jak kolega sieta pisał - rozkładał i składał szkielet wiele razy. Gdyby tłok nie wlazł na prowadnicę to zamknięcie szkieletu jest naprawdę niesamowitym osiągnięciem ;) To wcale nie jest takie trudne ;) :-F Według mnie głowica tłoka jest jakaś cieńsza i tłok za bardzo chowa się do cylindra i zębatka źle go wyciąga. Quote Link to post Share on other sites
yamahar46 Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Może tłok za bardzo wpada w cylinder i w drodze powrotnej zębatki urywają zęby... Ja kiedyś w cymie zrobiłem taki trik.Pomiędzy tłok a głowice tłoka wsadziłem grubą uszczelke,zwiększył się dystans(pomiędzy głowicą tłoka a głowicą cylindra) i zębatki o wiele lepiej łapały za tłok.Może to coś pomoże. Quote Link to post Share on other sites
Paul Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Ja bym się pierwszymi dwoma tłokami nie przejął bo i stock CA i czerwony SYSTEMY są awaryjne. Co do JBU... to zęby brzeszczotem kolega piłował i nie chciało ich ruszyć :-F Jak nie pomoże żadna z rad to sprawdź czy tłokowa nie ma luzów po złożeniu szkieletu. Quote Link to post Share on other sites
javelin Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Ja też bym obstawiał za cienką głowice tłoka. Między tłok a jego głowicę wsadź małą podkładkę, do 1mm grubości. Ja "zużyłem" w swoim ICSie 5 tłoków - 3 aluminiowe, czerwony systemy i czarny systemy, zanim skumałem żeby zrobić taką sztuczkę z podkładką między tłok a głowicę tłoka. Wprawdzie u mnie tylko w czerwonej systemie oderwało ząb, w pozostałych powoli "piłowało" pierwszy ząb, potem coraz bardziej szły kolejne ząbki aż wreszcie tłoki stawały się nie do użycia. Tylko u mnie takie cyrki działy się na stockowej sprężynie, więc pewnie dlatego nie urywało ich od razu... Quote Link to post Share on other sites
sieta Posted April 23, 2008 Author Report Share Posted April 23, 2008 Dzięki za podpowiedzi. Czekam na kolejny tłok i zastosuje je wszystkie na raz :) Dam znać... Jak ustawiasz zębatkę tłokową przed złożeniem GB? Chodzi mi o położenie pierwszego zęba. Ustawiam ją, że tak powiem, na "luz", czyli tak żeby przy obrocie pierwszy ząb zębatki tłokowej zahaczył o ostatni ząb tłoka... Zastanawiam się nad czymś innym. Czy jest możliwa sytuacja, że po naciągnięciu tłoka przez zębatkę tłokową, kiedy sprężyna się rozpręża i tłok wchodzi do cylindra... że zębatka tłokowa, szybciej wykona ruch obrotowy, niż tłok dojdzie do końca... W takiej sytuacji rzeczywiście mogłoby dojść do zderzenia uderzającego tłoka z zębatkami... Zakładam, ze idealna sytuacja to taka, że w trybie "auto" zanim zębatka zrobi pełny ruch 360 stopni, tłok jest już całkowicie w cylindrze... wtedy idealnie chwyta ona ostatni ząb tłoka i zaczyna go wyciągać... A co jeśli prędkość obrotowa zębatki jest duża i czas jej obrotu jest mniejszy, niż czas w jakim tłok uderzy w głowicę cylindra? Taka sytuacja jest w ogóle możliwa? Quote Link to post Share on other sites
0L0 Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Na M130 i akumulatorze 9,6V - niemożliwe. Quote Link to post Share on other sites
misiek009 Posted April 23, 2008 Report Share Posted April 23, 2008 Myślę, że w ogóle jest to niemożliwe, nawet na silniku HiSpeed, zębatkach high Speed 12V baterii sanyo RC, mosfecie i niskooporowych, grubych kablach bez bezpiecznika. Ruch tłokas jest tak szybki, że poprostu nie ma szans. Quote Link to post Share on other sites
Marcinek83 Posted April 24, 2008 Report Share Posted April 24, 2008 bo w końcu m130 to nie jest m150 czy 170... więc o co chodzi...Postanowiłem się nie poddawać. Kupiłem 3 tłok, tym razem JBU z tytanowymi zębami. Od kiedy JBU ma tytanowe zęby? U mnie śmiga na M150 Guardera właśnie ten tłok. Wyrwanie pierwszego zęba w tłoku to nic innego jak za wysoki moment obrotowy, M130, od M130 zaczyna się poważniejszy tunning, aku. 9,6V to max i dobry silnik, najlepiej przeznaczony do M190. ( To samo powiedzieli by chłopaki z asgshopu ) Osobiście rozwaliłem tłok DF z tytanowymi zębami, JBU śmiga aż miło. Quote Link to post Share on other sites
sieta Posted April 24, 2008 Author Report Share Posted April 24, 2008 Od kiedy JBU ma tytanowe zęby? Tak, tak, już pisałem, mój błąd. Zęby nie są tytanowe. U mnie śmiga na M150 Guardera właśnie ten tłok.Wyrwanie pierwszego zęba w tłoku to nic innego jak za wysoki moment obrotowy, M130, od M130 zaczyna się poważniejszy tunning, aku. 9,6V to max i dobry silnik, najlepiej przeznaczony do M190. Tego trochę nie rozumiem, czyli co, 9.6V max? a nie min? Silnik problemów z naciągnięciem tego tłoka nie ma, to tłok ma problemy :) Quote Link to post Share on other sites
0L0 Posted April 24, 2008 Report Share Posted April 24, 2008 Antireversal działa jak należy? Quote Link to post Share on other sites
sieta Posted April 24, 2008 Author Report Share Posted April 24, 2008 Wiesz co, jak składam całość, to sprawdzam czy antireversal blokuje obrót zębatki w drugą stronę i jest ok, założony jest dobrze, sprężynka jest ok. Nie wiem... może ja po prostu nie mam talentu do składania gb:) chociaż, budowa GB jest jak budowa cepa... Quote Link to post Share on other sites
sieta Posted April 25, 2008 Author Report Share Posted April 25, 2008 (edited) Antireversal działa jak należy? A jednak nie działał... Wcześniej na cieńszych kablach było ok, ale po zmianie na 2mm, jak się przed chwilą okazało, po skręceniu gb, kable dociskały antireversal'a, przez co sprężynka nie odpychała go w kierunku zębatki, tym samym jej nie blokując. Ściąłem izolację na kablach w miejscu przechodzenia ich obok antireversal'a i już jest ok. Pytanie czy to mogło mieć wpływ na niszczenie tłoków.... Edited April 25, 2008 by sieta Quote Link to post Share on other sites
poldeck Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 Mogło i zapewne miało niszczycielski wpływ. Kiedyś już był temat o skutkach braku antyrewersala. Byłe właśnie podobne do twoich doświadczeń. Poza tym: to przecież słychać jak zestaw wraca, kiedy nie ma antyrewersala... Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.