Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Optymalna prędkość wylotowa


Recommended Posts

Witam,

 

Są różne repliki, różne moce, różne lufy, różni ludzie, różne kulki.

 

Musi więc coś być co nie jest różne - prędkość wylotowa, optymalna, niezależna od repliki, mocy, lufy, ludzi, kulek, stała.

 

Przechodząc dalej - chciałbym dyskusję rozpocząć na temat:

 

1. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby zasięg był największy.

2. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby celność była przyzwoita.

3. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby była optymalna (tutaj niestety wielce zależne od widzimisię użytkownika).

 

Meritum dyskusji byłby odpowiedni dobór wagomiaru kulek do mocy repliki oraz jej zastosowania.

 

Na początek najlepiej porozmawiać na temat nr 1, ze względu że temat nr 2 prowadzi do wniosku: "Jak najmniejsza, kulki jak najcięższe", w najprostszej drodze.

 

Dla ludzi którzy są nieobeznani z fizyką jako nauką w praktyce nadmienię, że jeżeli zwiększymy moc oraz zwiększymy odpowiednio wagę kulki - prędkość wylotowa zostanie taka sama.

 

Osobiste odczucia na temat nr 1: 1J - kulka 0,2g.

 

Jak było to eot.

Link to post
Share on other sites

1. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby zasięg był największy.

Zbyt wiele czynników na to wpływa - nie da się określić.

 

2. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby celność była przyzwoita.

Akurat prędkość wylotowa nie ma wpływu na celność. Niezależnie od prędkości wylotowej replika może bić w punkt albo mieć rozrzut że z 20 metrów się w stodołę nie trafi więc pytanie kompletnie bez sensu.

 

3. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby była optymalna (tutaj niestety wielce zależne od widzimisię użytkownika).

Dla każdego rodzaju repliki, każdego środowiska, indywidualnych umiejętności oraz preferencji uzytkownika jest inna więc nie da się jednoznacznie określić.

 

Meritum dyskusji byłby odpowiedni dobór wagomiaru kulek do mocy repliki oraz jej zastosowania.

Dla każdej repliki i preferencji użytkownika jest to czynnik zmienny więc nie da się jednoznacznie określić.

 

Generalnie temat KOMPLETNIE bez sensu.

Edited by MAJOR762
Link to post
Share on other sites

Zbyt wiele czynników na to wpływa - nie da się określić.

Dzień tygodnia też? Jedyny znaczący czynnik który może w tym przeszkadzać to jest interpretacja "zasięgu skutecznego". Co można ujednolicić, wtedy problemu nie będzie. Czy będzie to opad kulki, jej końcowa prędkość czy może energia kinetyczna to można ustalić.

 

Akurat prędkość wylotowa nie ma wpływu na celność. Niezależnie od prędkości wylotowej replika może bić w punkt albo mieć rozrzut że z 20 metrów się w stodołę nie trafi więc pytanie kompletnie bez sensu.

Jak najbardziej z sensem, przeczytaj post nr 1 jeszcze raz i chociaż postaraj się zrozumieć cokolwiek, ale już nie pisz bo powątpiewam w twe zdolności. Podpowiem, że chodzi tutaj nie o efpeesy ale o wagę kulki. Dlatego właśnie proponowałem raczej zacząć od tematu nr 1.

 

Dla każdego rodzaju repliki, każdego środowiska, indywidualnych umiejętności oraz preferencji uzytkownika jest inna więc nie da się jednoznacznie określić.

No, tak jak napisałem.

 

Dla każdej repliki i preferencji użytkownika jest to czynnik zmienny więc nie da się jednoznacznie określić.
Oczywiście, ale można znormować w dość dużym stopniu.

 

Generalnie temat KOMPLETNIE bez sensu.
Możliwe. Ja twierdzę, że po prostu tego sensu nie widzisz. Przybliżę może: kulka za lekka za szybko zwalnia, za ciężka posiada zbyt małą prędkość wylotową, więc temat nie jest tyle o fps'ach ale o doborze wagomiaru kulek. Kulki są jednolitego kalibru, więc problem z mojego punktu widzenia opiera się na doborze odpowiedniej prędkości wylotowej przez zmianę wagi kulki. Czyli moc repliki w J i odpowiednia prędkość wylotowa w FPS, czyli dalej - odpowiednie kulki. Zazwyczaj dobiera się wagę kulek wg uznania, ale co jeśli mamy osiągnąć największy zasięg?

 

Siła oporu, zwalniająca kulkę jest odwrotnie proporcjonalna do jej prędkości, tak więc siła ta będzie mniejsza przy cięższych kulkach, bo będą wolniejsze i będą lepiej zachowywały tą energię Co już było wiele razy powiedziane. Podsumowując pierwszy wzór który mi przychodzi do głowy to: F-d/V opisujący różnicę między energią kulki a siłą oporu, gdzie F - energia kinetyczna kulki, V - prędkośc, d - współczynnik oporu do wyznaczenia, wiadomo że dla energi OVER 9000 ten współczynnik będzie równy 0. Jeżeli jest ktoś tutaj kto zna matematykę albo fizykę wyżej niż na poziomie liceum proponowałbym dodanie coś od siebie.

 

Prosiłbym o nie pisanie że teoria a praktyka 2 różne rzeczy, bo to kwestia dobrego rozwoju teorii, która opisze nam praktykę. Oczywiście testy praktyczne jak najmilej widziane.

 

 

Jeszcze raz dla dyslektyków:

Rozważmy kwestię nr 1. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby zasięg był największy.

 

Najlepiej upraszczając cały układ repliki, pozostawiając jedynie moc (ilość fps) repliki. Gdzie kulka z lufy wypada nie skażona obrotem wokół własnej osi.

Edited by Szreder
Link to post
Share on other sites

1. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby zasięg był największy.

 

Osobiste odczucia na temat nr 1: 1J - kulka 0,2g.

 

328 efpeesów na kulce 0,20g to jest to? Rozumiem, że przy czynniku, którego ni razu nie wymieniłeś w swoich wywodach, czynniku, który najwięcej wspólnego ma z zasięgiem kuli - systemie Hop-Up. Ale ten systemy będzie skuteczny i bezproblemowo działał do czasu, tylko gdy szybkość nie będzie przekraczać ~~250m/s na kuli 0,20g. Choć już i przy tej szybkości wylotowej może być biednie z HU.

 

Dla mnie ogólnie - im większa szybkość wylotowa, z odpowiednią ciężką wagą kul (tak by dobrze odbierały energię i dobrze przeciwstawiały się oporowi stawianemu przez powietrze) tym większy zasięg, pewnie są jakieś ekstremalne granice, ale to już tylko teorie...

 

2. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby celność była przyzwoita.

 

Celność determinują nam czynniki, które średnio niewiele mają wspólnego z szybkością wylotową, choć bez odpowiedniej szybkości nie będzie celności, bo np. kula w ogóle nie opuści lufy. Jak się uczepiłeś 1J to załóżmy, iż nasz gnat generuje taką energię kuli na wylocie lufy. Celność gwarantuje w tym wypadku głównie:

*jakość systemu HU (guma, dystanser)

*jakość wykonania lufy (i jej średnicy w niewielkich granicach)

*jakość kulek podążających zespołem lufy i komory

*stabilizacja lufy wewnętrznej względem zewnętrznej i zewnętrznej względem całej repliki

*szczelność układu sprężającego powietrze

 

Można zapewnić te czynniki na najwyższym dla nich poziomie, dla każdej szybkości wylotowej, dlatego to pytanie wydaje mi się dość smutne. Celność dla danej odległość będzie zależna od energii która jest w stanie nadać nasza replika kuli, pomijając czynniki atmosferyczne i nisko latające łodzie podwodne. Czyli jeśli chcemy strzelać celnie na 40m, to wystarczy stock marujec i 0,2 kule G&G. Jak chcemy celnie strzelać na 100m, to potrzebujemy jakichś przynajmniej 3,5-4J na wylocie i kul 0.4g (nawet pomijając czynniki atmosferyczne jak wspomniałem - lekka kula będzie zbyt podkręcana nawet na najmniejszym ustawieniu HU - do czepialskich).

 

3. Optymalnej prędkości wylotowej kulki - aby była optymalna (tutaj niestety wielce zależne od widzimisię użytkownika).

 

Ogólnie? Świetna lufa, świetny HU, świetne kulki, świetna szczelność i powtarzalne +- 300-350 fps (coś w tym przedziale, ważne, żeby jeszcze można było wchodzić do budynków). Coś al'a stock marujec, chodzi głównie osiągi - zwiększając szybkość o xxx FPS nie będzie miażdzącej różnicy, a takim gnatem można się spokojnie i bez wstydu pokazać gdziekolwiek. Choć sam strzelam z reguły potworkami z szybkościami wylotowymi ok. 500 fps albo wyżej - a co tam! ;-)

 

Wiem, że pisze trochę bez ładu i składu - tj. dziwnie, ale taki już gypi jestem ;-).

Edited by Gogin
Link to post
Share on other sites

Aby zasieg byl najwiekszy ... Jak najwiecej fps, jak najmocniej skrecony hop (trajektoria lekko balistyczna) przyrost zasiegu - 10 m, strata celnosci - rozrzut razy x2, x3 Problem w trafieniu z uwagi na trajektorie (nie jest plaska) Do tego oczywiscie lekkie kulki .. ale to bez sensu jest.

 

Przyzowita celnosc ? Kulki 0.28 na 350 fps...

Znajomi tak strzelaja i cenia sobie. Singiel only i niezbyt dalekie zasiegi ... choc bliskie tez nie. Strata doslownie paru metrow zasiegu ale celnosc duzo lepsza.

 

Osobiscie zasieg reguluje hopem i poprawkami na wysokosc w lunecie.

Trzeba skosic kogos zbyt daleko na celny strzal - duzo hopa i modlimy sie o dobry wiatr...

Tylko niestety w wielu przypadkach nie poczuje on tej spadajacej juz na niego kulki

Link to post
Share on other sites

Pisząc "Jak najwiecej fps" miałeś na myśli, jak dobrze rozumiem, najlżejsze kulki? Popadając w skrajność, to znaczy, że na kulkach 0,12 zasięg będzie największy przy replice np około 1,5J?

 

Przyspieszenie opadu kulek można sprowadzić do stałej, bowiem opór tego opadu jest niewielki, ze względu na nikłe przyspieszenie pionowe. Można przyjąć, tak jak w próżni, że ciało spada z taką samą prędkością niezależnie od gęstości, kształtu, masy. Dlatego pozostaje dalej problem zachowania energii kinetycznej kulki - osobiście nie uważam, że przy kulkach 0,2 i mocy około 1,5J osiągniemy największy zasięg. Z tego co się kiedyś mogłem przekonać najlepszy efekt zasięgu dawały kulki 0,23-0,25(wskazując bardziej na 0,23) przy mocy dającej około 400fps na 0,2 - i tutaj chciałbym wiedzieć czy w ogóle moje spostrzeżenie jest poprawne.

 

Co do patentu lekkiego podkręcania, bądź jego braku to jak dobrze pamiętam Thor o tym pisał, że w ogóle nie używa. Frajdy trochę z tym jest, a bo kulka nam nie skręca pod wpływem HU, i strzelamy parabolą - ale sprawdza się to jedynie przy nie za lekkich kulkach, bowiem pod koniec lotu przy takiej parabolicznej trajektorii potrafią za bardzo opadać w stosunku do prędkości poziomej, a HU daje nam te 5m lotu końcowego bardziej płaskiego.

 

Do tego oczywiscie lekkie kulki .. ale to bez sensu jest.

Tak, ale chodzi mi o wyznaczenie takiej masy kulki, aby jak najdalej poleciała - np przy braku hopka, lub właśnie lekko skręconego, nie chodzi mi tutaj o praktyczność tego rozwiązania tylko wyznaczenie zależności mocy repliki, od masy kulki w przypadku osiągania jak najdalszego lotu.

Link to post
Share on other sites
Tak, ale chodzi mi o wyznaczenie takiej masy kulki, aby jak najdalej poleciała - np przy braku hopka, lub właśnie lekko skręconego, nie chodzi mi tutaj o praktyczność tego rozwiązania tylko wyznaczenie zależności mocy repliki, od masy kulki w przypadku osiągania jak najdalszego lotu.

Najłatwiej ustalić na jakich kulkach będzie strzelać najdalej używając TEGO.

Post nr 10, pobrać plik i testować. Można sprawdzić różne kulki i prędkości wylotowe. Co prawda nie podajemy tam Ek a zamiast fps mamy m/s, ale wszystko można sobie poprzeliczać, pełno jest na necie kalkulatorów.

Link to post
Share on other sites
strata celnosci - rozrzut razy x2, x3 Problem w trafieniu z uwagi na trajektorie (nie jest plaska) Do tego oczywiście lekkie kulki .. ale to bez sensu jest.
No niee, jaki rozrzut? Ładujesz kulki stosowne do prędkości wylotowej i zasieg jest największy. Celność też z resztą. Na lekkich kulkach nie zrobisz wcale największego zasięgu. Nawet maksymalnego a nie skutecznego. Nie zauważyłem żeby po tunningu do 6xx lub 7xx fps spadała celność w jakikolwiek sposób.
Link to post
Share on other sites

Szreder ... ty sie w prozni strzelasz ?

Bez oporow powietrza ?

Bez grawitacji moze jeszcze ?

 

Predkosc opadania kulki bedzie pratycznie stala (grawitacja plus opor powietrza przy spadku swobodnym).

Trajektorie kulki bez hop upa tez mozna policzcy na podstawie rzutu poziomego (tylko bardzo istotne jest dodanie oporow powietrza).

Trajektorie z hopem juz tak nie policzysz ... przynajmniej ja nie potrafie bo masz polaczenie rzutu z moemntem obrotowym. A jak czesto wiruje kulka po wyleceniu z lufy nie sadze zeby ktos wiedzial.

 

Ogolnie topik jest troche bez sensu.

Wiadomo jest ze najlepiej (celnosc i zasieg) strzelac kulkami odpowiednio ciezkimi do predkosci wylotowej (jakakolwiek ona jest).

Link to post
Share on other sites

Nie lubię takich teoretycznych tematów bo pojawia się zawsze milion bzdur ale tym razem sie wypowiem.

 

Nie podobają mi się podane przez Dextera przedziały. A zwłaszcza dolne ich granice. Dla o,25 podniósłbym o jakieś 100 fps a dla 0,28 o jakieś 80. Kulka 0,4 na 500 fpsach to jakieś tęgie przegięcie. Tu bym pakował o,28, w porywach o,3. Tak do 480 spokojnie można przy dobrych 0,25 pozostać.

Link to post
Share on other sites
Nie lubię takich teoretycznych tematów bo pojawia się zawsze milion bzdur
Sam też nie lubię, bo pojawiają się albo bzdury, albo wielkie starania sprowadzenia wszystkiego do "praktyki", która zazwyczaj wygląda tak, że jedna osoba twierdzi tak, druga inaczej, nie mając się czym podeprzeć. Tutaj by się przydało wyprowadzenie właśnie tej teorii, która mogła by to wszystko poukładać w zgrabniejszą całość. Da się wszystko do "tabelek" sprowadzić, trzeba więcej wiedzieć, ciekawe gdzie byśmy byli gdyby sama "praktyka". Polecam poczytać chociażby o prostych zjawiskach fizycznych - jakoś są sprowadzone do "tabelek" i wzorów, a ponoć się nie da.

 

Temat o efekcie mangusa już był, tak więc ten zdaje się być już zbędny, przydało by się jedynie bardziej rozbudować teorię zawartą we wzorach tam zastosowanych, tj rozbudować np siłę oporu powietrza i teoria balistyki kulek BB była by jako tako opracowana.

Link to post
Share on other sites

@ Poldek - znajac polskie realia, na tym forum znajdziesz armie kretynow, ktorzy do mp5K wpakuja sprezyne od Nyski i z grymasem na ryjach oraz kipiaca zloscia i wylewajaca sie zolcia beda sie pytac : dlaczego ich mp5K do CQB z 700pfs nie moze byc uzywane i czy przypadkiem nie jest do zamalo ?? .....

 

Optymalna waga kulek oraz pradkosc wylotowa bedzie zalezala glownie od zdrowego rozsadku strzelca - dla jednego to bedzie 350 do lasu; dla innego 700 do CQB...

 

Gogin podal wg mnie wrecz wzorowy przyklad. Sam widzialem na wlasne oczy jak mp5 ICS ( 350/0,2 ) mialo znacznie mniejszy zasieg niz mk23 TM (310/ 0,2)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...