Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Radiokomunikacja


Recommended Posts

Panowie u nas wystarczy, że będę miał podstawowe kanały PMR, czy mam także sobie zaprogramować CCTS. Jestem totalnie zielony w radyjkach, na razie wrzuciłem sobie tylko zwykłe, bez podkanałów (bo jeszcze nie dotarłem do tego jak to zrobić).

 

Będę dźwięczny za info.

Link to post
Share on other sites

Tony CTCSS to inaczej podkanały kanału głównego. Przydatne kiedy ruch na danym kanale jest duży, gdyż filtrujesz łączność w ramach jednego tonu (podkanału). Przykładowo, łączność alarmową na częstotliwości 446,03125MHz z CTCSS 107,2Hz przeprowadzisz na podkanale 14 kanału 3 PMR (3.14). Minusem CTCSSów jest to, że na kanale ogólnym i tak słychać co się dzieje na podkanałach, gdyż podczas pracy na np. 3.0 CTCSS jest nieaktywny i radio łapie wszystko z zakresu, odpowiednio, 446,03125MHz.

Edited by Tomciaz
Link to post
Share on other sites

Baofeng UV5-R

 

Spoko, teorię CTCSS znam, gorzej z ręcznym tego ustawianiem w telefonie. Bardziej mi chodziło, czy w coweekendowych strzelankach-jebankach podkanały są wykorzystywane. Nie wiem, czy do soboty rozgryzę ten dynks ;)

Link to post
Share on other sites

UV-5R ze swoją dwuzakresowością daje tyle możliwych kombinacji częstotliwości, że nie widzę sensu używania jeszcze do tego CTCSS na zwyczajnych jebankach.

 

CTCSS przydaje się, kiedy dostępny jest np masz UHF z przemiennikiem, w celu zwiększenia skutecznego zasięgu komunikacji radiowej. Ale to już tym bardziej nie na jebance ;)

Link to post
Share on other sites

Baofeng UV5-R

 

Spoko, teorię CTCSS znam, gorzej z ręcznym tego ustawianiem w telefonie. Bardziej mi chodziło, czy w coweekendowych strzelankach-jebankach podkanały są wykorzystywane. Nie wiem, czy do soboty rozgryzę ten dynks :icon_wink: