_Misza_ Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Indianin, mam właśnie w domu taki sam tranzystor, jakie były efekty w karabinku po założeniu ? Quote Link to post Share on other sites
Indianin Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Tranzystor sprawował się bardzo dobrze, aż do soboty :P Karabin miał bardzo dobrą szybkostrzelność, a tranzystor się nie grzał (był przykręcony do GB od M249). Quote Link to post Share on other sites
tomekz Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 Witam Panowie Tak czytam sobie posty i jakoś brakuje mi wśród parametrów mosfeta których poszukujecie, jednego (ale chyba najważniejszego). Napięcia na bramce tranzystora jakie jest potrzebne do maksymalnego otwarcia. Wszystkie wymienione mosfety potrzebuję do pełnego otwarcia napięcia o wartości 9V i wyżej. Takie napięcie wymusza stosowanie rozwiązań z bateriami 10,8V lub więcej (fajne rozwiązanie ale odbijające się bardzo niekorzystnie na wytrzymałości części GB) lub kończy się to tak jak opisujecie wcześniej (czyli Mosfet albo się wyłącza albo go trafia szlag). Przy napięciu 6 - 7V te tranzystory nie otwierają się nawet do połowy - to skutkuje bardzo dużymi stratami mocy na tranzystorze i w konsekwencji wysoką temperaturą tegoż. Rozwiązanie: zastosować IRL1404 i wszystkie problemy z tranzystorami znikną. Ten tranzystor przy napięciu na bramce 4,3V ma juz rezystancję otwarcie 5,9 miliohma. Maksymalny prąd w szpilce to 160A. Ja testuję właśnie układzik na takim mosfecie na sprężynie M170, silniku magnum oraz baterii 9,6V na ogniwach KAN i mosfet bez żadnego radiatora (leżący w powietrzu) jest ledwie ciepły. Quote Link to post Share on other sites
marys1 Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 (edited) Coś w tym może być. IRF3205 na układzie pokazanym wyżej... Działa póki co średnio. Nie strzelałem, ale robie testy na wyciągniętym GB. Tłok zostaje z tyłu na świeżo naładowanym aku 9.6. Jeśli już się zawiesi to tranzystor dostaje ostro po dupie, nagrzewa się jak szalony. Drugą sprawą jest to, że nie mam za bardzo miejsca żeby go schować pod pokrywą. A myślałem, że się uda... ;) Chyba zastosuje podstawowy układ, bez żadnych udziwnień. / zwykły układ z tranzystorem rezystorem 26kOhm i 56Ohm działa również miernie. Edited April 25, 2008 by marys1 Quote Link to post Share on other sites
pat1985 Posted April 28, 2008 Report Share Posted April 28, 2008 Ten IRL1404 to jest jakiś inny tranzystor czy tylko normalny tak jak np.IRF3205 ?Łączy sie go tak samo jak inne ?? próbował już ktoś robić z niego któryś układ ?? Wątek długi a jak na razie nie ma złotego środka na taki układ i nie wiadomo czy w ogóle będzie :). pozdro Quote Link to post Share on other sites
saper_ Posted April 29, 2008 Report Share Posted April 29, 2008 IRL1404 jest ponad 2x lepszy od IRF3205. Oba z kanałem typu N, podłącza się tak samo. GDS-4001 z allegro to IRL3713, mosfety systemy to IRFP3703. Możecie porównywać. Najważniejszym parametrem mosfeta jest jego Rds. Od tego zależy ile będzie wydzielał ciepła, oraz jaki prąd wytrzyma bez chłodzenia. Przykładowo obudowa TO-220 jest w stanie oddać 2-2.5W ciepła. Bierzemy 2 mosfety: IRF1404 (Rds=0.04R) i IRF3205 (Rds=0.08R). P=U*I U=I*R P=I^2*R I=(P/R)^1/2 No i podstawiamy: IRL1404 wytrzyma bez chłodzenia: (2/0.04)^1/2=25A IRF3205 -------- " -------- : (2/0.08)^1/2=12.5A Dodam jeszcze, że wraz z wzrostem temperatury rośnie Rds, przy 140'C jego wartość będzie już 2 razy większa. Kolejnym ważnym parametrem jest wykres Id w funkcji Uds. Możemy dzięki niemu policzyć Rds. w zależności od napięcia Ugs. Większość tranzystorów bardzo źle znosi spadek napięcia podczas strzału (nawet kilkukrotny wzrost Rds) dlatego należy na to zwrócić uwagę. Najprostrzym (nie najtańszym 8-) ) rozwiązaniem są mosfety IRL z logic level. Quote Link to post Share on other sites
saper_ Posted April 29, 2008 Report Share Posted April 29, 2008 Wkradł się błąd :-F I=(P/R)^1/2 powinno być: I=(P/R)^(1/2) I teraz: IRL1404 wytrzyma bez chłodzenia: (2/0.004)^(1/2)=22.36A IRF3205 -------- " -------- : (2/0.008)^(1/2)=15.81A Quote Link to post Share on other sites
tomekz Posted April 30, 2008 Report Share Posted April 30, 2008 _saper Drobna poprawka chłopaki z Systemy uczą się szybko. Ostatnie dwa GB Systemy przyjechały już w wersji z jednym Mosfetem - IRL1404. Wersja z zastosowanymi dwoma IRF3703 to już historia :-P . Quote Link to post Share on other sites
misiek009 Posted April 30, 2008 Report Share Posted April 30, 2008 Witam chcę zlutować taki układ: http://team-titanium.com/~airsoft/AEGSwitch-NoBrake.gif Elementy które planuję zamówić to: - IRL3713PBF - 2 x 1N5819 - http://tme.pl/rezystor-metalizowany-1w-1k-...a07/1w_0r1.html - http://tme.pl/kondensator-elektrolityczny-...ce_0_1_50p.html - kabel 2mm^2 - płytka Czy może któryś z tych elementów nie pasuje/ew czy jest lepsza alternatywa? Quote Link to post Share on other sites
saper_ Posted April 30, 2008 Report Share Posted April 30, 2008 Alternatywa... IRL3713 jest tak dobry, że budowa tego układu mija się z celem. Porównaj charakterystyki IRL1404 i IRL3713. Quote Link to post Share on other sites
tomekz Posted April 30, 2008 Report Share Posted April 30, 2008 zgadzam się z _saper-em. Kup w tme IRL3713 i zapomnij, że masz mosfeta. IRL3713 jest tak mniej więcej o 50 % lepszy od IRL1404 Quote Link to post Share on other sites
misiek009 Posted May 1, 2008 Report Share Posted May 1, 2008 Zaraz, nie rozumiem, to znaczy, że on jest dobry czy nie? Moim skromnym zdaniem dużo lepszy od 1404.... Pytam tylko czy pozostałe części mogą być zwłaszcza rezystor, kondensator i diody. Aha, budowa takiego układu jest konieczna jeśli nie chcę skatować mosfeta potężną samoindukcją... Quote Link to post Share on other sites
tomekz Posted May 1, 2008 Report Share Posted May 1, 2008 Przepraszam, nie wyraziłem się jasno. IRL3713 jest lepszy od IRL1404. Więc jeżeli możesz to stosuj IRL3713. Możesz zastosować te elementy - będą ok. Tylko jedno ale, zastanów się czy nie lepiej zrobić to w technologii smd. Cały układ będzie mniejszy - a jak wiadomo w naszych replikach wiele miejsca nie ma. Zastanowiłbym się na twoim miejscu nad zbudowaniem innego ukladu. proponuje ci coś takiego . Zbudowane i sprawdzone. Quote Link to post Share on other sites
saper_ Posted May 1, 2008 Report Share Posted May 1, 2008 Aha, budowa takiego układu jest konieczna jeśli nie chcę skatować mosfeta potężną samoindukcją... :wink: Wystarczy jedna dioda na silniku, a potężna samoindukcja wyniesie ok. 1.23V. Mosfet'a można zostawić w spokoju, złącze drain-source jest przystosowane do przełączeń indukcyjnych. Quote Link to post Share on other sites
saper_ Posted May 1, 2008 Report Share Posted May 1, 2008 Ew, zastosuj transil - tak jak zalecił tomek. Quote Link to post Share on other sites
misiek009 Posted May 1, 2008 Report Share Posted May 1, 2008 Myślałem, że SEM indukcji w tym wypadku wyniesie dużo więcej, ale skoro tak to fajnie :D. Więc co polecacie, zrobić układ tomka, czy zwykły pająk z dwoma opornikami? Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted May 1, 2008 Report Share Posted May 1, 2008 Co do samoindukcji, to po pierwsze - napięcie może i małe, lecz jaki prad? Trzeba zastosować mocną diode i to najlepiej jakąś szybką (schotky na przykład). Ale z drugiej strony - w strukturze MOSa jest już dioda, nie wiem czy to widzicie na schemacie :). Quote Link to post Share on other sites
saper_ Posted May 1, 2008 Report Share Posted May 1, 2008 Myślałem, że SEM indukcji w tym wypadku wyniesie dużo więcej, ale skoro tak to fajnie :D. Więc co polecacie, zrobić układ tomka, czy zwykły pająk z dwoma opornikami? Zrób układ tomka. Właściwie wystarczy jeden transil. Ja bym użył P6SMBJ17CA, jak robisz pająka to np. P6KE18CA. Quote Link to post Share on other sites
tomekz Posted May 3, 2008 Report Share Posted May 3, 2008 Ja bym nie rezygnował z żadnego z transili. Napięcie na silniku w szpilce podczas odłączania napięcia może wynieść nawet ok 50 - 60V. A ten mosfet maksymalne napięcie jakie jest w stanie znieść to Uds - 30V, Ugs +- 20V. W szpilce nie powinno mu zaszkodzić nawet te 60V ale nigdy nie wiadomo. Co do wartości transila to wszystko zależy jakiej baterii będziesz używał (o jakim napięciu). Mogą być i te co podał _saper 8) Quote Link to post Share on other sites
LeXy_ey Posted July 8, 2008 Report Share Posted July 8, 2008 Witam Elektryk ze mnie żaden, ale udało mi się złożyć feta w oparciu o: http://www.airsoftmechanics.com/guides.php?aid=14 i http://img58.imageshack.us/img58/8561/inst...azmosfet1fw.jpg Użyłem IRF3205. Po podłączeniu baterii silnik kręci bez przerwy. Połączenia kabli sprawdzałem dziesiątki razy, wszystko zgodne jest w 100% z w/w schematem buby. Jak temu zaradzić? :???: Quote Link to post Share on other sites
tomekz Posted July 10, 2008 Report Share Posted July 10, 2008 Czy sprawdzałeś mosfeta, może podłączyłeś go odwrotnie. Postaraj się zrobić kilka zdjęć układu bo Ciężko ci coś podpowiedzieć Coś ten link mi nie działa (tzn. nie ma żadnego zdjęcia): http://img58.imageshack.us/img58/8561/inst...azmosfet1fw.jpg Quote Link to post Share on other sites
gremdek Posted July 17, 2008 Report Share Posted July 17, 2008 polutowałem według układu podanego przez tomekz. pierwsze próby pozytywne, wali aż miło. tomekz, stosujesz jakieś chłodzenie na mosfeta(ja mam tego irl3713, w ogóle wszystko według schematu) czy też skoro niby taki powerful to zostawiłeś? ps. montował ktoś kondensatory w układ, tak jak na airsoftmechanics jest? tzn jest sens jak się mosfeta da? Quote Link to post Share on other sites
tomekz Posted July 18, 2008 Report Share Posted July 18, 2008 żadnych radiatorów nie montuję (do tej pory nie było potrzeby -tranzystor co najwyżej jest ciepły). Kondensatory w aeg-ach nic nie poprawią chyba, że samopoczucie ;-) Quote Link to post Share on other sites
gremdek Posted July 18, 2008 Report Share Posted July 18, 2008 według tej strony: http://www.airsoftmechanics.com/home/content/view/16/30/1/3/ 12800 mFD dało 3.6 procentowy zysk. poprawa jest, ale nie ma miejsca na takie pojemności w aegach. chyba że w ak ze stickami, batki wchodzą dosyć głęboko, połączyć dużo szeregowo. Quote Link to post Share on other sites
Nitryl Posted July 21, 2008 Report Share Posted July 21, 2008 Jak nie ma miejsca, w kolbie mojego AK74 zmieściłem 4 kondensatory po 10000uF dające w sumie aż 40000uF pojemności, aktualnie pozostałem przy pojemności 30000uF ponieważ zmieniłem wtyczkę batki z mini na duże samochodowe złącze, przez co musiałem wywalić jeden kondensator aby wszystko ładnie weszło. Zrobiłem też drobne porównanko osiągów: Dane AEG'a: sprężyna M150, jedno łożyskowanie, kable 2,5mm^2, batka 9,6V 1500mAh, mosfet IRF1405, 3 kondensatory 10000uF 25V, silnik EG1000 TM, zębatki o standardowym przełożeniu. Osiągi: bez kondensatorów-> 973,4RPM 16,22FPS z kondensatorami-> 987,5RPM 16,45FPS Może ta różnica 14,1RPM nie jest jakaś potężna ale akustycznie zauważalna. Największa różnica jest jednak w reakcji na spust, gdzie przy kondensatorach jest wyraźnie szybsza. Jeśli ktoś ma zamiar montować kondensatory to najlepiej typu low ESR, aha są również kondensatory typu "back up" o ogromnych pojemnościach ale niestety nie są przystosowane do wyładowań tak wysokim prądem jaki ma miejsce w AEG'u. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.