Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Cylinder - typ ma znaczenie! Patrz pierwszy post !


Recommended Posts

Masz napisane na pierwszej stronie, że w sytuacji, gdy lufa jest za długa(oczywiście ciężar kulek też ma tutaj znaczenie), zaczyna się robić podciśnienie, które spowalnia kulkę i prawdopodobnie to też powoduje zmniejszenie celności. Oczywiście nie jestem ekspertem, tylko przytaczam teorię, która wydaje się dość sensowna.

Edited by destructor
Link to post
Share on other sites
  • Replies 617
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dość sensowna? To skąd to rzekome podciśnienie się bierze? Po to głowice tłoka są kierunkowe, żeby takie sytuacje nie miały miejsca.

 

Kulka w momencie kiedy przestaje przyspieszać, to zaczyna hamować wskutek oporów powietrza i tarcia o lufę i nie wiem, nad czym się tutaj więcej rozwodzić.

Link to post
Share on other sites

która wydaje się dość sensowna.

 

To jest również główny argument dla przeżywającej renesans teorii o płaskiej ziemi.

 

Pin na zębatce ruszającej listwą popychacza jest przed pierwszym zębem na zębatce tłokowej. Zanim tłok zaczyna się cofać już się układ rozszczelnia. Nawet jeśli dochodziłoby do zasysania powietrza z powrotem przez tłok nie byłoby one zasysane z lufy.

 

Po drugie tak jak wiciok napisał głowice kierunkowe pobierają powietrze zza cylindra.

 

Znowu - dla mnie ta teoria jest jakimś reliktem czasów kiedy KWA pakowało niewentylowane głowice do replik (nawet nie wiem czy przestali to robić?) które pewnie wykazują strzykawkę też w "drugą stronę" i ktoś sobie pomyślał że to może mieć wpływ.

 

A co z kulkami? Gdyby kulka została zassana i zatkała dyszę to mi zębatka tłokowa wyrwie listwę z tłoka?

Link to post
Share on other sites

To znaczy tak, nie chodziło mi w żadnym wypadku o to, że to tłok zasysa kulkę z lufy. Wiadomo, że to nie ma żadnego sensu. Chodzi tutaj o coś takiego, że gdy kulka jest jeszcze w lufie, w momencie, gdy całe powietrze z cylindra zostało już "wykorzystane" to z uwagi na fakt, że dalej jest w ruchu, zaczyna ona wytwarzać bardzo małe podciśnienie. Myślę, że powinniśmy zostać przy tym, że to tarcie i opór powietrza hamują kulkę, bo powyższe to jak na razie tylko domysły.

Link to post
Share on other sites

Tak, ale w dwojaki sposób.

 

Po pierwsze słup powietrza zalegający w lufie przed kulką nie może "rozejść się na boki" jak powietrze przez którą kulka leci poza lufą więc stawia większy opór.

 

Po drugie kiedy powietrze za kulką się rozpręży całkowicie kulka przez resztę swojego lotu działa jak cofający się tłok w cylindrze próbując zassać powietrze od strony dyszy powodując podciśnienie które hamuje kulkę. To łatwo zobrazować wrzucając kulkę do luźnej lufy natychmiast zatykając otwór w który wrzuciliśmy. Kulka o wiele dłużej spędza czas w lufie zanim wypadnie przez drugi koniec. To jest przykład przejaskrawiony jako że układ od strony dyszy nie jest całkowicie szczelny, ale jest wiele elementów zapobiegających dostaniu się powietrza do lufy (kulki w rurce hopup, cofający się tłok etc.)

 

Tak że to nie tłok "zasysa" kulkę z powrotem ale kulka wytraca prędkość poprzez podciśnienie wynikające z niedostatecznej ilości powietrza.

 

Co do negatywnego wpływu na celność tutaj już można tylko teoretyzować jako że do dzisiaj skrajne są opinie jak ostatecznie kulka leci przez lufę. Dla zwolenników teorii (której i ja jestem wyznawcą) że kulka przez cały lot toczy się po górnej krawędzi może być to wynikiem opadnięcia kulki z sufitu. Dla zwolenników z kolei teorii że kulka leci przez sam środek lufy na "poduszce powietrznej" może dojść do rozpadnięcia się tej poduszki wskutek wyrównania ciśnienia i podobnie jak wyżej kontaktu kulki ze ściankami.

Link to post
Share on other sites

Po drugie kiedy powietrze za kulką się rozpręży całkowicie kulka przez resztę swojego lotu działa jak cofający się tłok w cylindrze próbując zassać powietrze od strony dyszy powodując podciśnienie które hamuje kulkę. To łatwo zobrazować wrzucając kulkę do luźnej lufy natychmiast zatykając otwór w który wrzuciliśmy. Kulka o wiele dłużej spędza czas w lufie zanim wypadnie przez drugi koniec. To jest przykład przejaskrawiony jako że układ od strony dyszy nie jest całkowicie szczelny, ale jest wiele elementów zapobiegających dostaniu się powietrza do lufy (kulki w rurce hopup, cofający się tłok etc.)

 

Tak że to nie tłok "zasysa" kulkę z powrotem ale kulka wytraca prędkość poprzez podciśnienie wynikające z niedostatecznej ilości powietrza.

 

Czyli w końcu ziemia jest płaska czy jak? Przecież o tym właśnie pisałem. Co do utraty celności to ciekaw jestem, czy w przypadku gdybyśmy mieli dwie lufy np. 600mm do cylindra np. typ 2 i jedna z nich miała porty w okolicy 300mm, to czy spadek celności i fps miałby miejsce(a przynajmniej czy byłby aż tak widoczny). Teoretycznie efekt podciśnienia nie miałby miejsca. Wtedy, jeśli celność była by dalej słabsza, można by było stwierdzić, że podciśnienie nie ma wpływu na celność.

Link to post
Share on other sites

W ciasnych lufach 6.0Xmm kulka leci po górnej ściance lufy jest tak ze względu na rotację kulki (hop-up) oraz wypychające powietrze, które od dołu opływa kulkę, Jak ci się to powietrze skończy, to zmieni się rotacja i kulka może zacząć opadać od tej górnej ścianki. natomiast w lufach wide-bore u nas rzadko stosowanych kulka leci na poduszce powietrznej i jeżeli skończy ci się powietrze to ta poduszka się zapadnie i masz problem, bo kulka zaczyna się odbijać od ścianek.

Link to post
Share on other sites

Czyli w końcu ziemia jest płaska czy jak? Przecież o tym właśnie pisałem.

 

Masz rację, przepraszam. Po przeczytaniu postu wicioka pod twoim w którym wspominał o kierunkowej głowicy tłoka ubzdurało mi się że również w twoim poście była wzmianka o powstaniu podciśnienia przez tłok a nie sam ruch powietrza.

 

Co do utraty celności to ciekaw jestem, czy w przypadku gdybyśmy mieli dwie lufy np. 600mm do cylindra np. typ 2 i jedna z nich miała porty w okolicy 300mm, to czy spadek celności i fps miałby miejsce(a przynajmniej czy byłby aż tak widoczny). Teoretycznie efekt podciśnienia nie miałby miejsca. Wtedy, jeśli celność była by dalej słabsza, można by było stwierdzić, że podciśnienie nie ma wpływu na celność.

 

Nie zrobisz tych portów na tyle precyzyjnie żeby mieć gwarancję że one nie powodują spadek celności. Dodatkowo występuje ten sam problem co z tymi lufami Madbull Crawler, że musisz mieć wystarczająco miejsca między lufą wewnętrzną a zewnętrzną żeby powietrze miało gdzie uciec.

 

No i kwestia jest jeszcze jedna, że chociaż fajnie byłoby wiedzieć, to nam ta wiedza dość niepotrzebna. I tak nikt o zdrowych zmysłach nie będzie budował takiego setupu. Sądzę że też dlatego dotychczas nie chciało się nikomu sprawdzić to dokładnie.

 

Tak na marginesie, wydaje mi się żę dla niedowiarków dałoby się samo istnienie podciśnienia sprawdzić w dużo prostszy sposób: Robiąc test papierka na takim zestawie powinno papierek wciągnąć do komory hu. Jak ktoś ma odpowiedni zestaw to mógłby to sprawdzić.

Edited by matrigs
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Prawdopodobnie zostanę zjechany za to, że nie umiem szukać - uprzedzę. Szukałem, ale nie wiem nadal jak to rozwikłać. Aktualnie w mojej AKSU od FC, siedzi stockowy cylinder niewiadomego typu, ale to już nie chce mi się przeliczać, bo to nie ma sensu. Miałem zamontowany cylinder SHSa typ 2, przy lufie 300mm. Wszystko okej, tylko miałem w nim o wiele gorszą szczelność, niż w stockowym. To jest nawet przy szybkim poruszeniu tłokiem, bardzo gładko wchodził do cylindra. Głowica tłoka od PPS aluminiowa niebieska. Przy stockowym, wkładam tłok i gdzieś w połowie on staje - czyli strzykawa. I pytanie, czy coś kombinować z tym SHSowskim cylindrem, czy wypolerować stockowy i przy nim zostać.

Link to post
Share on other sites

Panowie jaki cylinder NBU promyka wziąć do lufy 6.02 guardera o długości 229mm (PWS Diablo, maszynka CQB)? Najmniejszy dostępny to typ D ale według opakowania przeznaczony jest do replik z lufami 300-251mm.

Nadmienie, że chciałbym zostać przy promyku gdyż cały układ pneumatyczny jest promyka.

Edited by zielen
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Proszę o pomoc

 

Mam cylinder typu "0" w replice m4 daje on 22cm 3 mam też 2 lufy:

 

tornado 6,03x510 pojemność 14,564 plus te zwyczajowe 3 cm 17,564

madbula 6,01x363 pojemność 10,263 plus te zwyczajowe 3 cm 13,263

 

Teraz pytanie bo wychodzi mi że odpowiedni będzie do tego cylinder typu "2"

Z tego co wiem lufa 510 powinna być po cylinder typu 0 a lufa 363 pod typ 2

Proszę o weryfikację i pomoc w doborze cylindra

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Przepraszam

Długo się nie odzywałem ale z niemowlakiem w domu zostaje znacząco mniej wolnego czasu.

Chodziło mi dokładnie o to : "Do wyniku należy dodać 2-3cm3 na uciekanie powietrza między kulką, a ściankami lufy."

 

Dokładnie tak jak zauważył to Kolega Zielen :)

Wiem też że nie mam idealnej strzykawki na dyszy bo musiałem odsunąć delikatnie komorę od gearboxa ( 3 warstwy izolki) na chrono wyszło mi stabilne 340 fps na 0,25 spring 120.

 

Ok koniec offtopu

Postaram się dzisiaj dokładnie jeszcze raz zmierzyć cylinder typu 1 i 2 i dopisze kompletne wyniki jednocześnie prosząc o pomoc jak w moim pierwszym poście :)

Link to post
Share on other sites

Ok poprawiłem

 

zgodnie z moimi obliczeniami:

 

cylinder typ "0" 19,2 cm3

lufa 6,03x510 14.56 cm3

 

cylinder typ "2" 10,03 cm3

mad bull 6,01x363 10,29 cm3

 

Z tego co mi wyszło typ "0" i lufa 510 będzie grać natomiast do lufy 363 lepszy był by cylinder typu "1"

Czy przy zestawie cylinder typ "0" i lufa 510 może być zastosowany cichy zestaw czy bardziej odpowiedni byłby zwykły??

Sprężyna w tym zestawie to sp 100 i na kulasach 0,25 daje stabilne 340fps

 

Mam jeszcze jedno pytanie jeżeli to offtop to przepraszam:

jest to m4 a1 w środku siedzi

shs 100:300

cylinder typ "O"

lufa 510 (testowo tornado)

guma czarny mad bull

silnik tornado f1

kable nisko oporowe mosiek hand made z hamulcem

 

Chciałbym uzyskać na tym zestawie jak największy zasięg i stąd pytanie co jeszcze mogę zrobić ??

Spring był w środku wcześniej sp 150 ale stwierdziłem,że jest za mocny

 

Proszę o pomoc

Link to post
Share on other sites

Nie rozumiem kompletnie tych obliczeń.

 

U mnie na cylindrze typ 0, przy ustawionym AOE wychodzi droga pracy tłoka 55mm.

 

Czyli ponad 26 cm3

 

Lufa 510 mm wychodzi faktycznie niecałe 15 cm3

 

Cylindrów typu 2 jest multum i każdy ma otwór w inne pozycji, ale i tak mi twoje obliczenia nie grają na niego też.

 

Typ 1 a typ 0 jest praktycznie bez róźnicy, ponieważ o-ring ledwo wychodzi w światło otworu.

 

Ciche zestawy nie mają nic do pojemności. A jeśli już są mniej pojemne ze względu na dużo większą głowicę.

Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedz właśnie obliczeń co do cylindra nie jestem pewny, dobrze ,że lufa się zgadza.

 

Co do cylindra :

 

długość........ 72mm

średnica....... 24mm

głowica cylindra..6mm

dł tłoka z głowicą..75mm

 

tłok spręża przy maksymalnym wysunięciu zębatką zostawia 42,2 mm ale spręża na 36,5mm

 

Dlatego jak odjąłem od długości cylindra to co zabiera głowica tłoka i cylindra zostało mi 36,5mm stąd moje wyliczenia.

Teraz to już trochę zgłupiałem z tymi obliczeniami

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...