Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

  • Replies 857
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

http://img717.images...50/abmosfet.jpg o ile dobrze odczytalem ten schemat, to kabel + od akku powinien zostac polaczony z motorem + , kostka stykowa i S na mosfecie z P kanalem (tzn wyjda jeszcze 3 dodatkowe rozwidlenia) ? Przepraszam, za takie pytania, ale wyglada mi to dosc dziwnie, dlatego wole sie upewnic.

 

Mike88 jesli sie na tym znasz, to moglbym Ci prosic zeby zaznaczyl na tym przeze mnie podanym schemacie, gdzie dokladnie wstawi kondensatory i diode ? Wiem, ze juz byly inne schmaty, ale niestety nie znam sie na tym za dobrze i ciezko mi to troche zrozumiec.

Link to post
Share on other sites

http://img717.images...50/abmosfet.jpg o ile dobrze odczytalem ten schemat, to kabel + od akku powinien zostac polaczony z motorem + , kostka stykowa i S na mosfecie z P kanalem (tzn wyjda jeszcze 3 dodatkowe rozwidlenia) ? Przepraszam, za takie pytania, ale wyglada mi to dosc dziwnie, dlatego wole sie upewnic.

 

Tak. Wygląda to dziwnie, ale działa.

 

owszem, działa ale mos dostaje w d..pe, tak samo silnik. Przy większych obciążeniach, słabszej batce jest to bardzo zauważalne - gotuje sie jedno i drugie

 

Mógłbyś wytłumaczyć, w jaki niby sposób silnik dostaje w dupę? Bo to, że mosfet, to jeszcze mogę zrozumieć, chociaż bynajmniej nawet minimalnego grzania się nie zaobserwowałem - a niedawno testowałem midy opróżniając je jedną serią.

Link to post
Share on other sites

Silnik dostaje w tyłek przy mosfecie z AB. Przy zwykłym mośku nic takiego nie ma miejsca. Dzieje się tak ponieważ dla natychmiastowego zahamowania silnika mosfet podaje odwrócone napięcie na szczotki. Silinik zużywa się dużo szybciej. Można zaobserwować wtedy w silniku czarny osad. To właśnie drobinki spalonego komutatora i szczotek. Kiedyś na zagranicznym forum ktoś robił testy jak to wygląda w praktyce i pamiętam coś z 30stoma %. Czy to określa przyspieszone zużycie nie wiem, bardzo prawdopodobne, ale głowy nie dam.

Link to post
Share on other sites

No dobra, ale to jest z założenia cecha mosfeta z ab i nie ma nic wspólnego z obecnością diody i kondensatora w układzie.

 

Diody i kondensatory są do tłumienia zakłóceń które indukuje silnik w czasie rozruchu i zwalniania.

 

Ok, czyli teorię już znamy, ale czy ma to w ogóle jakieś praktyczne znaczenie?

Link to post
Share on other sites

Oczywiście. W przypadku braku diody, jedynym zabezpieczeniem jest wbudowana w mosfet dioda zabezpieczająca. Indukowane szpilki napięcia odkładają się na tej właśnie diodzie (a mają napięcie wielokrotnie wyższe niż napięcie zasilania), co może doprowadzić do jej uszkodzenia a przez to i spalenia mosfeta. Jeśli równolegle do mośka, tzn. między drenem a źródłem, zastosujemy transil (czyli de facto szybką diodę), to on przejmie część uderzenia i rozproszy zakłócenie na sobie. Przykład: http://www.asglublin.pl/nawe/download/MOSFET.gif

Link to post
Share on other sites

Hindus, mógłbyś to zo zaznaczyć na podanym przeze mnie schemacie ? Mysle, ze przydaloby sie dla mniej znajacych temat, w tym dla mnie. I jesli moge Cie prosic, to napisz od razu co wstawic, tzn "model" tej diody.

 

Edit, to bedzie to ?

P6SMBJ24CA

Edited by songoku
Link to post
Share on other sites

Dokładnie. Dla ułatwienia podpowiem, że nie Ty pierwszy będziesz próbował znaleźć tego transila -> http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2256374.html

Co do montażu, no to analogicznie do podanego przeze mnie schematu (będącego "wykastrowanym" o Active Break schematem SW-AB-LONG, z tego co widzę), czyli między czarny kabelek od minusa baterii do zielonego do styków, czyli mniej więcej tak: http://oi59.tinypic.com/egbk93.jpg

 

Chociaż byłoby miło, gdyby ktoś jeszcze potwierdził poprawność schematu, bo jest już późno i mogłem coś przegapić ;)

Link to post
Share on other sites

hindus, ten układ AB nie hamuje silnika w miejscu i nie otwiera mosfeta hamującego od razu na pełną moc. Sprawdzałem z użyciem oscyloskopu.

W przypadku tego układu nie ma co się martwić o silnik. Mosfet lepiej zabezpieczyć dławikiem. Reszte zrobi dioda w tranzystorze.

Edited by relativy
Link to post
Share on other sites

Ale silnik silnikowi nie równy, zresztą sam pomysł mój nie jest, stosują go chłopaki z extreme-fire.com i z powodzeniem złożyli dziesiątki mosfetów - chwała im za to, że udostępnili schematy na zewnątrz. Z tego co widać, gatee też używa ich w swoich konstrukcjach, więc nie widzę powodu czemu rezygnować z tego zabezpieczenia.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Posypał mi się ostatnio MOSFET w replice ( AK RK 103 bateria 9.6v )

wygląda jak ten :GDS 4005 AB

http://www.gatee.pl/pl/produkty-wczesniejsze/2014-01-22-13-53-38

Sa tam 2 tranzystory IRL 3713 i IRF 4905

Nawalił ten pierwszy.

Kolega elektronik próbował go wymienić ale już 3 kolejne padły ( wytrzymały kilka serii ) , twierdzi że to wina gównianych chińskich podzespołów.

Może coś doradzicie.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Cześć.

Spotkał sie ktoś z MOSFETem z zabezpieczeniem podnapięciowym (UVP) ? Chodzi mi o samego mośka z uvp bez AB. Najlepiej z możliwościa regulacji UVP dla beterii 7.4 do 14.8.

 

Druga sprawa, czy są jakieś samodzielne czujniki z buzzerem/LCD które nie głupieją przy strzelaniu, gdzie może występować chwilowy spadek napięcia poniżej 3V na celle?

 

Dzieki.

Edited by mykail
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...